Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

10+1 μοντέλα που σόκαραν την αγορά

Ελλάδα 21:35
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

10+1 μοντέλα που σόκαραν την αγορά

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

10+1 μοντέλα που σόκαραν την αγορά

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Κάποια αυτοκίνητα αφήνουν έντονα το σημάδι τους στην ιστορία της Αυτοκινητοβιομηχανίας. Άλλα με θετικό τρόπο, κάποια εξαιτίας αρνητικών εντυπώσεων και μερικά λόγω της αναπάντεχης έκπληξης που προκάλεσαν.

Advertisement
Advertisement

Η ιστορία της Αυτοκινητοβιομηχανίας γράφεται με δύο βασικούς τρόπους. Ο πρώτος είναι αυτός των Γερμανών και Ιαπώνων, κατά βάση. Ένα μοντέλο το οποίο συνεχίζει να υπάρχει για δεκαετίες και να σημειώνει εκατομμύρια πωλήσεις, συνολικά.

Ο δεύτερος αφορά σε κάποια μοντέλα τα οποία παρουσιάστηκαν, ξεχώρισαν για το στυλ, την τεχνολογία και τη σχεδίασή τους, προκάλεσαν «επανάσταση» (sic) και έπειτα από λίγα χρόνια σταμάτησαν να υπάρχουν, επειδή δεν ήταν εμπορικά.

Διαχρονικά, υπάρχουν παραδείγματα και για τις δύο αυτές βασικές περιπτώσεις. Αυτή τη φορά θα επικεντρωθούμε σε κάποια από αυτά που παρουσιάστηκαν την τελευταία εικοσιπενταετία.

Peugeot 1007 (2004)

Advertisement
Advertisement

To Peugeot 1007 ήταν ένα πρακτικό όχημα πόλης με ηλεκτρικά συρόμενες πλαϊνές πόρτες, μια ιδέα η οποία ήταν πολύ καινοτόμα για την κατηγορία. Παρουσιάστηκε το 2004, στο Παρίσι, και ήταν η MPV εκδοχή του 107.

Τα στελέχη της Peugeot είχαν θέσει ως στόχο τις 100.000 πωλήσεις ετησίως για το 1007. Όμως, η πρόθεσή τους δεν έγινε ποτέ πράξη. Η ιδέα ήταν πολύ καλή αλλά η υλοποίηση δεν ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα, όπως αποδείχτηκε.

Advertisement

Το αγοραστικό κοινό δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των ανθρώπων της εταιρείας. Έτσι, οι πωλήσεις του ήταν μικρές ήδη από το 2005 και έβαιναν μειούμενες κάθε χρονιά. Το 2008 πουλήθηκαν περίπου 10.400 μονάδες και το 2009 μόλις 3.100. Το αποτέλεσμα ήταν να σταματήσει η παραγωγή του και το 1007 να περάσει στην ιστορία.

Renault Avantime (2001)

Είναι με διαφορά το πιο φιλόδοξο σχέδιο και αποτυχημένο εμπορικά μοντέλο σε αυτή τη χρονική περίοδο. Η Renault, υπό την καθοδήγηση του Πατρίκ Λε Κεμέν,  δημιούργησε το Avantime με σκοπό να αποτελέσει το κορυφαίο μοντέλο της και μια διαφορετική επιλογή στην κατηγορία των πολυτελών αυτοκινήτων της εποχής.

Advertisement

Μας συστήθηκε ως ένα πολυτελές Gran Turismo, σπορ επιδόσεων, 2+2 θέσεων coupé MPV όχημα, με δυνατότητα να μετατρέπεται σχεδόν σαν cabriolet όταν κατέβουν τα πλαϊνά κρύσταλλα. Παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 2001 και η παραγωγή του σταμάτησε τον Απρίλιο του 2003 εξαιτίας έλλειψης ζήτησης γι’ αυτό. Σύμφωνα με τη Renault, κατασκευάστηκαν μόλις 8.557 Avantime.

Jaguar I-Pace (2018)

Πριν από πέντε χρόνια η Jaguar δεν ήταν στην επιχειρηματική θέση που βρίσκεται σήμερα. Τότε, προσπαθούσε ακόμα να βρει τον τρόπο να γίνει περισσότερο επικερδής και η επένδυση για την εξέλιξη και παρουσίαση ενός νέου αμιγώς ηλεκτροκίνητου μοντέλου ενείχε μεγάλο ρίσκο.

Advertisement

Ας μην μας διαφεύγει το γεγονός ότι τότε η αντίληψή και η αποδοχή του αγοραστικού κοινού για τα ηλεκτρικά οχήματα δεν ήταν στον ίδιο βαθμό που ισχύει σήμερα. Η I-Pace ξένισε αρχικά αλλά κατάφερε να κερδίσει το στοίχημα. Μάλιστα, της απονεμήθηκε και ο τίτλος «Καλύτερο Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 2019.

Fiat Multipla (1998)

Ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της δεκαετίας του 1990 και προφανώς απρόσμενο από τη Fiat, εάν λάβουμε υπόψη τα 127, Uno και Punto που προηγήθηκαν. Η ιταλική εταιρεία παρουσίασε το πρωτότυπο του Multipla το 1996 και δύο χρόνια αργότερα το έβαλε στην παραγωγή.

Η σχεδίαση του αμαξώματος προκάλεσε έντονα σχόλια, θετικά και αρνητικά. Όμως, το εξαθέσιο μοντέλο (σε δύο σειρές καθισμάτων) αποτέλεσε έκθεμα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA).

smart CityCoupe (1998)

Το 1994 η MercedesBenz συνέπραξε με τον την ελβετική ωρολογοποιεία Swatch με σκοπό να δημιουργήσουν ένα όχημα πόλης. Από αυτή τη συνεργασία προέκυψε η smart, μια νέα εταιρεία με ονομασία μια σύνθετη λέξη από το πρώτο γράμμα της Swatch και της Mercedes και την αγγλική λέξη «art» (τέχνη).

Στα τέλη του 1997 παρουσιάστηκε το πρωτότυπο και τον επόμενο χρόνο (1998) άρχισε η κατασκευή του CityCoupe. Η MercedesBenz είχε ανοίξει ένα διαφορετικό κεφάλαιο στην ιστορία της, με πολλές διακυμάνσεις. Το μοντέλο μετονομάστηκε σε fortwo το 2004 όταν εκείνη τη χρονιά παρουσιάστηκε το forfour, το οποίο βασιζόταν στο Mitsubishi Colt εκείνης της εποχής.

Porsche Cayenne (2002)

Ήταν η εποχή όπου ο Φέρντιναντ Πιχ, ο ισχυρός άντρας του Ομίλου Volkswagen, έδωσε μια νέα ώθηση στην Porsche με την απόφασή του να συμφωνήσει και να συμβάλλει στη δημιουργία του πολυτελούς SUV μοντέλου επιδόσεων.

Η Cayenne, προκάλεσε δυσφορία στην αρχή στο κοινό και ιδίως στους φίλους της εταιρείας. Όμως, οι πωλήσεις της ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, γέμισε τα ταμεία της με χρήματα και επέτρεψε να επιβιώσει επιχειρηματικά (Porshe) και να γίνει μια από τις πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Όμως, η Cayenne ήταν η πρωτοπόρος γι’ αυτό που θα μιμούνταν περισσότερο από μία δεκαετία αργότερα και άλλες αντίστοιχες εταιρείες, όπως η Rolls-Royce, η Bentley, η Lamborghini η Aston Martin και εσχάτως και η Ferrari.

Toyota iQ (2008)

Δεν ήταν η πρώτη φορά που οι άνθρωποι της Toyota θα προκαλούσαν το αγοραστικό κοινό της Ευρώπης. Όμως, ήταν η πρώτη φορά που το έκαναν σε μια κατηγορία που αυτό δεν την είχε συνηθίσει.

Το iQ ήταν ένα όχημα πόλης το οποίο «έδειχνε» στη smart πώς γίνεται σωστά η δημιουργία ενός τέτοιου μοντέλου. Βεβαίως οι Ιάπωνες είχαν την ευκαιρία και τον χρόνο να μάθουν από τα προβλήματα και τα μειονεκτήματα του fortwo και να παρουσιάσουν ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο, πιο ευρύχωρο και με καλύτερη οδική συμπεριφορά.

Υπήρξε μόνο μια γενιά του και η Toyota σταμάτησε την παραγωγή του το 2015. Tο αποκορύφωμα ήταν η Aston Martin Cygnet, o «κλώνος» του iQ, που κατασκεύασε η βρετανική εταιρεία από το 2011 έως το 2013.

Σκοπός αυτής της παράδοξης δημιουργίας από την Aston Martin ήταν να προσθέσει στην γκάμα της ένα όχημα το οποίο να τη βοηθήσει να μειώσει τον μέσο όρο εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα στα μοντέλα της, για να αποφύγει το πρόστιμο από την Ε.Ε.

Citroen Ami (2020)

Η ηλεκτροκίνηση και η μικροκινητικότητα βρήκαν το πιο εμβληματικό τετράτροχο στη νέα εποχή της αυτοκίνησης. Φυσικά, η Citroen ήταν η πιο κατάλληλη εταιρεία να το πράξει και ο «Φίλος» το πρώτο τετράκυκλο σε μια σειρά αντίστοιχων οχημάτων που θα ακολουθούσαν έκτοτε.

Το Ami σκοπεύει να συμβάλλει στην ανάπτυξη της μικροκινητικότητας επαναφέροντας στη σύγχρονη εποχή το πνεύμα της γαλλικής εταιρείας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, που ήταν η απλότητα και η πρακτικότητα. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του το κάνουν να είναι προσιτό και σε έφηβους οι οποίοι, με άδεια μοτοποδηλάτου, μπορούν να κινηθούν με αυτό εντός πόλης.

Volkswagen Phaeton (2002)

Ένα αυτοκίνητο το οποίο ήταν εντελώς αντίθετο με τη φιλοσοφία της εταιρείας. Το Phaeton δημιουργήθηκε για να είναι το τεχνολογικά αρτιότερο και το πολυτελέστερο αυτοκίνητο της εποχής του, ανώτερο ακόμα και από μία Rolls-Royce! Πόσο μάλλον από τα κορυφαία Audi, BMW και Mercedes-Benz.

H ιδέα για τη δημιουργία του προήλθε από τον Φέρντιναντ Πιχ ο οποίος συγκέντρωσε τα κορυφαία στελέχη του Ομίλου Volkswagen και τους έθεσε τα δεδομένα για το πώς θα έπρεπε να είναι το κορυφαίο μοντέλο (τις διαβόητες «δέκα παραμέτρους», όπως αποδείχτηκαν και ονομάστηκαν εκ των υστέρων)».

Η ιστορία θέλει να αποχωρούν από τη συγκεκριμένη συνάντηση οι μισοί από τους παρευρισκόμενους πριν ολοκληρωθεί, καθώς έκριναν αδύνατη την υλοποίηση του σχεδίου. Τελικά, η Volkswagen παρουσίασε Phaeton το 2002, ενώ η τεχνογνωσία που απέκτησαν οι άνθρωποί της από αυτό ήταν χρήσιμη στη συνέχεια για την Bentley και την Bugatti.

Nissan Qashqai (2006)

Ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της τελευταίας εικοσιπενταετίας. Το Qashqai μοιάζει «σαν να ήρθε από το πουθενά» (sic) για να δει και να κατακτήσει. Οι άνθρωποι της Nissan, έπειτα από την προτροπή του Κάρλος Γκον, του τότε Διευθύνοντος Συμβούλου της Renault Alliance, δημιούργησαν ένα διαφορετικό όχημα απ’ ό,τι ως τότε.

Εντάχθηκε σε μια κατηγορία η οποία χαρακτηρίστηκε ως «crossover» και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Οι ανταγωνιστές της Nissan πιάστηκαν εξαπίνης και τα στελέχη της ιαπωνικής εταιρείας δεν πίστευαν την τύχη τους και τους δείκτες ανάπτυξης στα σχετικά γραφήματα, χάρη σε αυτό. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα από τότε το μοντέλο εξακολουθεί να είναι από τα κορυφαία της κατηγορίας του, έχοντας πολυάριθμους ανταγωνιστές πλέον.

Tesla Roadster (2008)

Το αυτοκίνητο με το οποίο ξεκίνησαν όλα για την Tesla Motors, για την εταιρεία η οποία κατάφερε να αλλάξει την ατζέντα της Αυτοκίνησης προς την ηλεκτροκίνηση. Το Roadster βασίστηκε στο πάτωμα της Lotus Elise, καθώς η αμερικανική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με τους Βρετανούς για να χρησιμοποιήσουν το σασί του roadster μοντέλου της.

Με την έλευση του Ίλον Μάσκ στην εταιρεία, στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, τόσο η Tesla όσο και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο Roadster απέκτησαν άλλη δυναμική και εκτοξεύτηκαν στα επόμενα χρόνια, μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Θυμίζουμε ότι στις αρχές του 2018 ένα προσωπικό Roadster του Μάσκ τέθηκε σε τροχιά στο διάστημα με έναν πύραυλο της SpaceX, της εταιρείας που αυτός έχει ιδρύσει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τα 10 πιο γρήγορα αυτοκίνητα στον κόσμο
Μοντέλα που έσωσαν εταιρείες και χιλιάδες θέσεις εργασίας
Αυτά είναι τα 10 αυτοκίνητα που οδηγούν οι μεσήλικες