Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoCHOICE

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Μοντέλα χρυσάφι που έσωσαν τις εταιρείες τους

  • Αναστάσης Γαλάνης (ag@newsauto.gr)

Όταν οι κατασκευαστές φλέρταραν με την οικονομική καταστροφή, εμφανίστηκαν κάποια μοντέλα που τους προσέφεραν σανίδα σωτηρίας – Ποια είναι αυτά.

Η κοινή αντίληψη για την οικονομική κατάσταση των κατασκευαστών, είναι πως πρόκειται για απόλυτα προσοδοφόρες εταιρείες, με αναρίθμητες πωλήσεις που τους εξασφαλίζουν αστρονομικά κέρδη.

Οι θιασώτες, όμως, αυτή της αντίληψης διαψεύδονται από την ίδια εταιρεία. Καμιά αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει υπογράψει συμβόλαιο με την οικονομική ευμάρεια, δεδομένου ότι η κερδοφορία, εύκολα μετατρέπεται σε χασούρα δίχως τέλος. Πολλές φορές αρκεί μια λάθος απόφαση, ή κάποιες υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις για την  εμπορική πορεία ενός μοντέλου. Όντως, το λανσάρισμα ενός τετράτροχου μπορεί να οδηγήσει μια μάρκα σε οικονομικό τέλμα. Υπάρχει, βέβαια, και η άλλη όψη του νομίσματος.

Ένα μοντέλο ικανό να βγάλει μια εταιρεία από την οικονομική άβυσσο και να τη γιγαντώσει. Ας δούμε δέκα τέτοιες περιπτώσεις.

VW Golf MK1

Το διάστημα 1940-1960, το VW Beetle, ζούσε στιγμές δόξας τροφοδοτώντας τα ταμεία της μάρκας. Κάποια στιγμή, όμως, η VW έπρεπε να κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα, αυτό της εξέλιξης του αντικαταστάτη του. Τόσο, όμως, το Type 4 όσο και το EA266 δεν στάθηκαν στο ύψος των προσδοκιών βυθίζοντας τη VW στην αβεβαιότητα.  Από μηχανής θεός εμφανίστηκε το Golf πρώτης γενιάς.

Peugeot 205

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, η Peugeot εκκίνησε τις διαδικασίες επεκτατισμού της: Το 1976 αύξησε το ποσοστό της στη Citroen σε 89,95%, δημιουργώντας τον όμιλο PSA, για να ακολουθήσει η εξαγορά της Chrysler Ευρώπης, το 1978. Τα πράγματα, ωστόσο, τα επόμενα χρόνια δεν πήγαν βάσει σχεδίου.

Ο γόρδιος δεσμός λύθηκε το 1985 με το λανσάρισμα του 205, ενός στιλάτου, ποιοτικού και fun-to-drive hatchback, το οποίο έγινε… μέσα σε μια νύχτα επιτυχία. Σημείο-κλειδί για το success story αποτέλεσε η ποικιλία εκδόσεων, παρουσία 3θυρων, 5θυρων και κάμπριο παραλλαγών, όπως και η διάθεση διαφόρων special editions. Όπως τα 1,6 και 1,9 GTi, καθώς και το εμβληματικό 205 T16 Group rally car.

 BMW 700

Με την οικονομική αβεβαιότητα φλέρταρε και η BMW. Μια σειρά ασθενικών εμπορικά μοντέλων (501, 503, 507, Isetta) ήταν έτοιμα να προκαλέσουν στη μάρκα ένα ισχυρό πλήγμα. Ως ασπίδα προστασίας λειτούργησε η BMW 700 που παρουσιάστηκε το 1959 στην Έκθεση της Φρανκφούρτης. Πρόκειται για το πρώτο Βαυαρικό μοντέλο με monocoque πλαίσιο, κάτι που βελτίωσε σημαντικά τα κρατήματα του αυτοκινήτου.  Κινούταν από έναν flat-twin κινητήρα 697 κ.εκ. τοποθετημένο στο πίσω μέρος, αντληθείς από μια μοτοσικλέτα της μάρκας.

Αρχικά λανσαρίστηκε ως coupe, ακολουθούμενο από σεντάν και κάμπριο εκδόσεις, με τις συνολικές πωλήσεις να φτάνουν τις 188.000.

 Aston Martin DB7

Στα τέλη του 1980 η Aston Martin έμοιαζε λίγο χαμένη, φλερτάροντας με το «λουκέτο». Φύλακας άγγελός ήταν η Ford που την βοήθησε να σηκώσει ξανά ανάστημα. Προϊόν συνεργασίας ήταν η DB7 που βασιζόταν σε μια ελαφρώς εξελιγμένη εκδοχή της πλατφόρμας της Jaguar XJS και ενσωμάτωνε έναν 6κύλινδρο 3,2 λτ. supercharged κινητήρα, αλλά και πολλά εξαρτήματα των Ford, Mazda και Citroen.

Porsche 986 Boxster και 996 991

Το 1992 είναι ένα έτος που η Porsche θέλει να το διαγράψει από τη μνήμη της. Οι πωλήσεις της 911 κατέρρεαν, με τις 928 και 968 (αμφότερες με τον κινητήρα μπροστά) να αδυνατούν να βάλουν φρένο στην οικονομική κατρακύλα.  Η ανάκαμψη επήλθε χάρη στην επιστράτευση του Wendelin Wiedeking, ενός ανθρώπου με διορατικότητα και πλούσια φαντασία.

Υπό την ηγεσία του, το 1993, παρουσιάστηκε το Boxster Concept, ο προπομπός της σχετικά προσιτής και –πανθομολογουμένως – κομψής Porsche Boxster 986. Ενσωμάτωνε έναν υδρόψυκτο κινητήρα που τοποθετήθηκε αργότερα και στην 966. Στην αρχή, τα υδρόψυκτα μοτέρ απογοήτευσαν τους οπαδούς της, αλλά όσο η γκάμα εμπλουτιζόταν με τις Carrera, GT3 και GT2, οι φωνές τους όχι μόνο εξασθένισαν, αλλά άρχισαν να λατρεύουν την Porsche σαν θεά.

Bentley Continental GT

Πριν λανσαριστεί η Bentley Continental GT, οι ετήσιες πωλήσεις της βρετανικής πολυτελούς μάρκας περιορίζονταν στις 1.000 μονάδες.  Με όπλα της το coupe τύπου αμάξωμα, την 4θέσια καμπίνα και τον twin-turbo 6λιτρο W12, η Continental GT ύψωσε τη σημαία της αντεπίθεσης, προσελκύοντας 3.200 πελάτες, πριν καλά-καλά περάσει στην παραγωγή. Μόλις το πρώτο έτος της διάθεσής του μοντέλου, οι πωλήσεις της μάρκας πολλαπλασιάστηκαν, αγγίζοντας τις 7.000! Και απέδειξαν στη VW πως υπό την καθοδήγησή της, η Bentley μπορεί να μεγαλουργήσει.

Nissan Qashqai

Η ανατολή του 21ου αιώνα έφερε κραδασμούς στις τάξεις της Nissan. Τα εργοστάσια υπολειτουργούσαν, μιας και τα βιβλία των παραγγελιών ήταν σχεδόν άδεια. Ο Carlos Ghosn, όμως, προχώρησε σε κίνηση-ματ. Έδωσε εντολή να περιοριστούν τα έξοδα, δια του κλεισίματος κάποιων εργοστασίων και την εξέλιξη μοντέλων που θα είναι ποθητά στους οδηγούς.

Κάπως έτσι γεννήθηκε το Qashqai, ένα όχημα που η εμπορική του πορεία υπερέβη ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Ενέπνευσε πολλούς κατασκευαστές να εξελίξουν οικογενειακά crossover και εδραιώθηκε ως «ο Βασιλιάς» της κατηγορίας του.

Volvo XC90

Οι σάλπιγγες της αντεπίθεσης για τη Volvo ήχησαν έχοντας στην πρώτη γραμμή το XC90. Η πρώτη γενιά δημιουργήθηκε το 2002 κάτω από την ομπρέλα της Ford και εκτιμήθηκε δεόντως για τη θελκτική της εμφάνιση, την πρακτικότητα και την ευρυχωρία της. Σε μια εποχή που η ζήτηση για τα sedan και τα station ολίσθαινε, οι Σουηδοί είδαν το μεγάλο τους SUV να γίνεται ανάρπαστο σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Το τρέχον XC90 σηματοδότησε μια νέα εποχή, από την οποία απουσίαζε η Ford. Η Volvo με το XC90 δημιούργησε τη δική της πλατφόρμα, εθνικοποίησε τα μοτέρ, τα συστήματα πολυμέσων και την υβριδική τεχνολογία της και χάραξε το δρόμο και για τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας.

Fiat Punto

Με το Fiat Uno να δείχνει σημάδια γήρανσης και συνεχώς παρακμάζουσα δημοφιλια, η Fiat έπρεπε να σκαρφιστεί ένα νέο μοντέλο, προτού βαλτώσει. Κάτι… παραπάνω από άξιος διάδοχος του Uno λειτούργησε το Fiat Punto νέας γενιάς, το οποίο λανσαρίστηκε στα τέλη του 1993. Το 1995 ψηφίστηκε Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς (European Car of the Year), αφήνοντας δεύτερο τo VW Polo.

Οι εισαγωγικές εκδόσεις του Punto κινούνταν είτε από βενζινοκινητήρες 1,0 (55 PS) και 1,2 λίτρων (75 PS). Στην κορυφή της γκάμας υπήρχε το Punto GT με έναν 1.400αρη τούρμπο των 136 PS, με την επιτάχυνση στα πρώτα 100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 7,9 δλ.

Renault 4

Τη δεκαετία του ‘60 η γαλλική οικονομία φαινόταν πως άφηνε πίσω της τις σκοτεινές μέρες και πως το ενδιαφέρον των πολιτών για το αυτοκίνητο αναθερμαινόταν. Η Renault δεν είχε άλλη επιλογή από το να ακολουθήσει τις εξελίξεις. Διαφορετικά θα έμενε εγκλωβισμένη στο παρελθόν.

Εκφραστής της αντεπίθεσης της Renault ήταν το «4άρι» (1961), ένα πρακτικό μοντέλο που θα αποτελούσε τον σύμμαχο των πολιτών στις καθημερινές τους μετακινήσεις και θα ήταν ικανό να διασταυρώσει τα ξίφη του με το Citroen 2CV. Η ζήτηση για το «Κατρέλ» ήταν πραγματικά τεράστια, με τις συνολικές πωλήσει τους να ξεπερνούν τις 8 εκατ. μονάδες.

Στο πλαίσιο, μάλιστα, της φετινής επετείου για τη συμπλήρωση 60 χρόνων από τη δημιουργία του, η Renault το τιμά, ανακοινώνοντας πως ετοιμάζει τη σύγχρονη, αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ιδού τα 10 φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα – Πόσο κοστίζουν με επιδότηση
Τα 15 + 1 πιο φθηνά supermini στην Ελλάδα
Τα γρήγορα… φθηνά της ελληνικής αγοράς

 

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto