Live Κίνηση
Περισσότερα
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Στο Ισραήλ με Hyundai Ioniq

Ελλάδα 9:47
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Στο Ισραήλ με Hyundai Ioniq

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Στο Ισραήλ με Hyundai Ioniq

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Η πιο έξυπνη αυτοκινητική τεχνολογία προέρχεται πλέον από το Ισραήλ. Επιβιβαζόμαστε στο plug-in υβριδικό Hyundai Ioniq και ταξιδεύουμε στον νέο τεχνολογικό παράδεισο ψάχνοντας τα μυστικά του.

Advertisement
Advertisement

Η αναζήτηση του μέλλοντος της αυτοκίνησης ορισμένες φορές σε οδηγεί σε αναπάντεχα μέρη. Βρισκόμαστε σε έναν ήσυχο δρόμο στα προάστια της Ράμλα, μιας τυπικής πόλης με έντονο αραβικό στοιχείο κοντά στο Τελ Αβίβ, ακριβώς δίπλα στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο προς την Ιερουσαλήμ. Είναι μια αρκετά παράξενη συνοικία. Στο βάθος του δρόμου βρίσκεται το ισραηλινό Μουσείο Αυτοκίνησης. Στην είσοδό του είναι παρατεταγμένα κάποια παλιά φορτηγά της Taavura, μιας κατασκευαστικής εταιρείας με ιστορία σχεδόν αντίστοιχη με αυτή του κράτους του Ισραήλ.

Η Taavura έγινε μία από τις μεγαλύτερες ισραηλινές εταιρείες, συμβάλλοντας στη δημιουργία των υποδομών που χρειαζόταν το νεοσυσταθέν κράτος σε μια περιοχή δύσκολη σε μορφολογία και συνθήκες. Κατά μήκος του δρόμου αποτυπώνεται το τόσο περίεργο ύφος αυτού του τόπου. Στη μια πλευρά, στο θαμνώδες χωράφι μιας παλαιστινιακής οικογένειας, κάμποσα παγόνια πηγαινοέρχονται νευρικά καθώς παιδιά πάνω σε άλογα περνούν ανάμεσά τους. Στην άλλη πλευρά του δρόμου στέκει ένα βιομηχανικό κτίριο με μεγάλες συρόμενες πόρτες στην είσοδο. Ενα σκονισμένο Suzuki Swift και ένα παλιό Isuzu Trooper είναι παρκαρισμένα μπροστά. Δεν είναι ακριβώς η εικόνα που έχεις στο μυαλό σου για τα κεντρικά μιας start-up εταιρείας τεχνολογίας. Ομως μέσα βρίσκουμε τον Moshe Shlisel, πρώην διοικητή των ισραηλινών Ειδικών Δυνάμεων, και τους δύο συνεργάτες του με τους οποίους ίδρυσε την Guard Κnox. Μεταξύ άλλων, η εταιρεία έχει αναπτύξει το σύστημα αποτροπής κυβερνοεπιθέσεων για το αμυντικό πυραυλικό σύστημα IronDome και τα μαχητικά F-35.

Advertisement
Advertisement

Επόμενος στόχος τους είναι να εμποδίσουν την επίθεση των χάκερ στο αυτοκίνητο και στα δεδομένα που αυτό μοιράζεται στα δίκτυα επικοινωνίας του. Αν λοιπόν αυτή η ομάδα βρήκε τον τρόπο να θωρακίσει ένα υπερσύγχρονο μαχητικό, είναι μάλλον ικανή να κρατήσει μακριά από το αυτοκίνητό σας έναν επίδοξο νεαρό με ταλέντο στους υπολογιστές. Πριν από κάποια χρόνια αναρωτιόμασταν αν η Καλιφόρνια ήταν το νέο Ντιτρόιτ και αν τα μεγάλα επιτεύγματα στον χώρο του αυτοκινήτου θα έρχονταν πλέον από τη SiliconValley. Η πορεία της Tesla, της Waymo και της Uber επιβεβαίωσε σε μεγάλο βαθμό ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει. Τώρα το Ισραήλ φιλοδοξεί να γίνει η νέα Καλιφόρνια. Αυτό το μικρό και πολυτάραχο έθνος των 9 εκατομμυρίων πολιτών έχει περίπου 7.000 ενεργές start-up, από τις οποίες οι περίπου 600 έχουν κάποιον βαθμό συνεισφοράς σε πολλά αυτοκίνητα της αγοράς, ίσως και στο δικό σας. Βρίσκονται διασκορπισμένες κυρίως σε αυτή την περιοχή γύρω από το Τελ Αβίβ. Πολλές από αυτές τις start-up ασχολούνται, όπως και η Guard Knox με την ασφάλεια του αυτοκινήτου από χάκερ. Αλλες εργάζονται πάνω σε συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας, σε έξυπνα συστήματα που θα καλούν αυτόματα ασθενοφόρο και θα ειδοποιούν την ασφάλειά σας σε περίπτωση ατυχήματος, ενώ αρκετές έχουν εστιάσει στην ανάπτυξη του φωνητικού ελέγχου ώστε αυτός να φτάσει σε πραγματικά χρηστικό επίπεδο.

Φυσικά πολλές ισραηλινές εταιρείες ασχολούνται και με διαδεδομένες τεχνολογίες, όπως με την εξέλιξη αισθητήρων για προηγμένες βαθμίδες αυτόνομης οδήγησης και με την ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης και την βελτίωση της επικοινωνίας των αυτοκινήτων. Περισσότερο από 1 δισ. δολάρια επενδύονται κάθε χρόνο σε start-up του αυτοκινητικού τομέα. Πολλοί από τους μεγάλους παίκτες της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν πλέον τοπικά γραφεία τα οποία παρακολουθούν τις εξελίξεις και φροντίζουν ώστε να μη χαθεί κάποια σημαντική ανακάλυψη ή ευκαιρία. Κάποιες από αυτές τις 600 start-up ίσως καταφέρουν να βρεθούν πολύ ψηλά. Η συλλογικά χρηματοδοτημένη εφαρμογή πλοήγησης Waze ήταν ένα από τα πρώτα δείγματα της ισραηλινής τεχνολογικής σκηνής και τελικά πωλήθηκε αντί 966 εκατ. δολαρίων στην Google το 2013. Αργότερα η εταιρεία Mobileye, με έδρα την Ιερουσαλήμ, έκανε αυτό το επίτευγμα να μοιάζει πολύ μικρό, καθώς σήμερα η ίδια έχει ένα μερίδιο της τάξης του 70% της παγκόσμια αγοράς συστημάτων που σχετίζονται με την υποβοηθούμενη οδήγηση και βασίζονται στη χαρτογράφηση του περιβάλλοντος στο οποίο κινείται το αυτοκίνητο. Είναι μια από τις ισραηλινές εταιρείες που πιθανότατα η τεχνολογία της βρίσκεται ήδη στο αυτοκίνητό σας ως κάμερα υψηλής ευκρίνειας. Το σημαντικό πλεονέκτημα της Mobileye στον αγώνα δρόμου προς την αυτόνομη οδήγηση είχε ως συνέπεια την εξαγορά της το 2017 από την Intel αντί σχεδόν 15 δισ. δολαρίων, περίπου το διπλάσιο δηλαδή από την παρούσα ονομαστική αξία της Renault.

Advertisement

Ηταν λοιπόν μάλλον η κατάλληλη στιγμή για ένα ταξίδι στο Ισραήλ προκειμένου να γνωρίσουμε από κοντά κάποιες από αυτές τις εταιρείες. Και το Hyundai Ioniq ήρθε στο μυαλό ως το ιδανικό αυτοκίνητο για κάτι τέτοιο. Συνήθως τα οδοιπορικά του CAR περιλαμβάνουν κάτι αρκετά πιο σέξι, συνήθως με περισσότερους από τέσσερις κυλίνδρους και λιγότερες από τέσσερις θέσεις, όμως κάτι τέτοιο θα έμοιαζε εδώ εκτός τόπου και χρόνου. Η αυτοκινητική κουλτούρα στο Ισραήλ είναι σχεδόν ανύπαρκτη και σε μεγάλο ποσοστό αυτό οφείλεται στο γεγονός πως η σχετική με τις συγκοινωνίες και μεταφορές νομοθεσία λειτουργεί σε ένα πλαίσιο απολυταρχικής αυστηρότητας. Οι δασμοί που επιβάλλονται σχεδόν διπλασιάζουν την τιμή των μη υβριδικών αυτοκινήτων, ενώ σχεδόν κάθε είδους μετατροπή απαγορεύεται ή απαιτεί ειδική έγκριση, ακόμα και αν πρόκειται για την τοποθέτηση αντηλιακής μεμβράνης στα τζάμια. Το τυπικό ισραηλινό αυτοκίνητο είναι η βασική έκδοση ενός Hyundai ή Toyota με τα σεντάν να δείχνουν πως έχουν επιλέξει το Ισραήλ ως το τελευταίο οχυρό τους. Τα premium αυτοκίνητα που κατακλύζουν τις ευρωπαϊκές πόλεις είναι εξαιρετικά σπάνια εδώ. Μέσα σε επτά ημέρες οδήγησης σε κάθε άκρη του Ισραήλ είδαμε μόλις δύο S-Class και μια κόκκινη 718 Boxster, για την οποία η ιδιοκτήτριά της πλήρωσε το αντίτιμο που στα δικά μας δεδομένα αντιστοιχεί σε μια GT3. Το Ioniq δείχνει κομμένο και ραμμένο για τους δρόμους του Τελ Αβίβ.

Advertisement

Ο όμιλος Hyundai-Kia κυριαρχεί στην εγχώρια αγορά με μερίδιο που αγγίζει το 25% και το Ioniq ήταν το μοντέλο με τις υψηλότερες πωλήσεις στο Ισραήλ το 2018. Δεν είναι σεντάν, είναι όμως απόλυτα εναρμονισμένο με τη φιλοσοφία της διακριτικότητας και προικισμένο με την κατάλληλη τεχνολογία ώστε να επιβαρύνει ελάχιστα το περιβάλλον στο καθημερινό μποτιλιάρισμα του Τελ Αβίβ που έχει αναγνωριστεί ως ένα από τα χειρότερα στις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες παγκοσμίως. Ο αριθμός των αυτοκινήτων ακολουθεί την κατακόρυφη αύξηση του πληθυσμού που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια και οι Ισραηλινοί οδηγοί είναι εξαιρετικά διεκδικητικοί. Κανένα κενό δεν μένει ανεκμετάλλευτο. Τα συστήματα υποβοήθησης της Mobileye αποδεικνύονται ιδιαίτερα χρήσιμα σε συνθήκες όπως αυτές, που είναι σίγουρο ότι κάποιος βρίσκεται στις νεκρές γωνίες των καθρεφτών. Πολλές φορές αναρωτιέσαι πόσο χειρότερα θα μπορούσαν να είναι τα πράγματα εάν δεν υπήρχε το Waze -που βλέπεις να «τρέχει» στις οθόνες των τοποθετημένων στο παρμπρίζ smartphones σε όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα- να προτείνει εναλλακτικές διαδρομές. Βλέποντας όλο αυτό είναι πολύ εύκολο να πιστέψεις ότι πίσω από τη βιασύνη του Ισραήλ να ωθήσει την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης κρύβεται το στοίχημα των ανθρώπων της τεχνολογικής κοινότητας να απαλλαχθούν από τη βασανιστική κίνηση του Τελ Αβίβ.

Advertisement

Μία από τις αδιαμφισβήτητες πηγές επιρροής της τεχνολογίας του Ισραήλ είναι ο Στρατός. Πρόκειται για ένα μικρό έθνος με εχθρικούς γείτονες και τεράστιες στρατιωτικές δαπάνες. Οι άντρες έχουν υποχρεωτική θητεία 32 μηνών και οι γυναίκες δύο ετών. Τα πιο λαμπρά μυαλά καταλήγουν σε μονάδες οι οποίες ασχολούνται με την ανάπτυξη τεχνολογίας για στρατιωτικές εφαρμογές και όσα μαθαίνουν κατά τη θητεία τους συνήθως γίνεται το αντικείμενο της ενασχόλησής τους ως πολίτες σε κάποια start-up. Πολλοί μέσα από τον Στρατό αποκτούν επαφές και διασυνδέσεις που αργότερα χρησιμοποιούν για τη δουλειά τους. Η GuardKnox είναι ένα ξεκάθαρο παράδειγμα start-up με σαφές στρατιωτικό υπόβαθρο. «Προερχόμαστε όλοι από την ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία» μας λέει ο Moshe Shlisel που μας έχει υποδεχθεί στο αρκετά λιτό και χωρίς παράθυρα γραφείο του. «Το στρατιωτικό υπόβαθρο έχει διαμορφώσει την κουλτούρα και τη γλώσσα σε αυτή την εταιρεία. Μπορούμε να συνεννοηθούμε ακόμα και χωρίς να μιλήσουμε, ακριβώς επειδή για πολλά χρόνια έχουμε υπηρετήσει στον Στρατό. Η ομάδα μας έχει αναπτύξει τα συστήματα κυβερνοασφάλειας για τα ισραηλινά F-15, F-16 και F-35 καθώς και για τα αμυντικά πυραυλικά συστήματα Iron Dome και Arrow 3. Αυτό σημαίνει πως η τεχνολογία μας δουλεύει. Δεν χρειαζόμαστε κάποια παρουσίαση σε Power Point για να το αποδείξουμε». Ο Shlisel και οι συνεταίροι του, Idan Nadav και Dionis Teshler, ξεκίνησαν να ψάχνουν τρόπους προστασίας των αυτοκινήτων από κυβερνοεπιθέσεις και πολύ σύντομα κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η καλύτερη λύση ήταν να σχεδιάσουν τη δική τους κεντρική μονάδα ξεκινώντας από το μηδέν. Μια μονάδα που θα επιτρέπει την εγκατάσταση εφαρμογών, πρωτοκόλλων επικοινωνίας και ασύρματων αναβαθμίσεων αλλά θα είναι απροσπέλαστη στους χάκερ.

Η Guard Κnox έχει ήδη κεντρίσει το ενδιαφέρον μεγάλων ονομάτων από τον χώρο της αυτοκίνησης, μεταξύ των οποίων οι Daimler και Porsche, ενώ έχει αντλήσει επενδύσεις μεταξύ των οποίων και αυτές από την Taavura. Ο κολοσσός που συνέβαλε στην οικοδόμηση του σημερινού Ισραήλ γνωρίζει πολύ καλά πως η ελπίδα για το μέλλον κρύβεται στην τεχνολογία. «Θα σας εξέπλητταν οι ομοιότητες που υπάρχουν ανάμεσα σε ένα μαχητικό αεροσκάφος και ένα διασυνδεδεμένο όχημα», τονίζει ο Shlisel. Ομως αυτό που θέλει πραγματικά να ξεκαθαρίσει είναι ότι πολλά νέα αυτοκίνητα δεν είναι πραγματικά προηγμένα. Η ψηφιακή αρχιτεκτονική τους παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις με βάση τις απαιτήσεις που θα προκύψουν πολύ σύντομα και αυτό ακριβώς το κενό προσπαθούν να εκμεταλλευτούν και να κεφαλαιοποιήσουν οι ισραηλινές εταιρίες τεχνολογίας. «Το αυτοκίνητα έχουν γίνει υπολογιστές με ρόδες που είναι συνδεδεμένοι με το Διαδίκτυο, όμως μεγάλο μέρος της αυτοκινητικής τεχνολογίας είναι αγκιστρωμένο στη δεκαετία του ’80. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να φέρουμε στην αυτοκίνηση την τεχνολογία από μια βιομηχανία που βρίσκεται δεκαετίες μπροστά. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να καλύψουμε άμεσα το κενό που υπάρχει. Αν η αυτοκινητοβιομηχανία θέλει να κάνει άλματα προόδου θα πρέπει να δεχθεί ανθρώπους και εταιρείες με διαφορετικό υπόβαθρο, θα πρέπει να αποφασίσει αν μας εμπιστεύεται ή όχι. Στην αρχή κάποιοι δεν ήθελαν καν να συναντηθούν μαζί μας. Εκλεισαν την πόρτα, οπότε βρήκαμε τρόπο να μπούμε από το παράθυρο και, αν δεν είχαν παράθυρο, θα μπαίναμε από την καμινάδα». Ωστόσο ο Teshler γνωρίζει πως ο διαφορετικός τρόπος σκέψης και λειτουργίας ίσως επιδρά αρνητικά. «Ορισμένοι ισχυρίζονται πως αυτό που συμβαίνει στο Ισραήλ έχει διαφημιστεί υπερβολικά. Θεωρώ πως η αυτοκινητοβιομηχανία δεν γνωρίζει ακόμα πώς να μας αντιμετωπίσει διότι ορισμένες φορές η σκέψη μας είναι υπερβολικά προοδευτική και αυτό μας κάνει να φαινόμαστε σαν ένα μεγάλο ρίσκο, με αποτέλεσμα να αντιμετωπιζόμαστε με επιφύλαξη. Νομίζω ότι κάποιες φορές θα πρέπει να συγκρατούμε τη δημιουργικότητά μας, να κινούμαστε πιο κοντά στα όρια του αποδεκτού και να προσφέρουμε την καινοτομία μέσα σε ένα πιο εύπεπτο πλαίσιο. Από εκεί και πέρα, όταν η παρουσία μας εδραιωθεί θα είναι στο χέρι μας να αποδείξουμε ότι μπορούμε να πραγματοποιήσουμε όσα υποσχόμαστε».

Από τα γραφεία του Hyundai Cradle, του τεχνολογικού κέντρου της Hyundai στον 22ο όροφο μπορείς να δεις δεκάδες νέα κτίρια να χτίζονται. Μετά τη SiliconValley το Τελ Αβίβ ήταν η δεύτερη στη σειρά τοποθεσία, όπου η εταιρεία επέλεξε για τη δημιουργία ενός κέντρου ρομποτικής τεχνολογίας και προηγμένης κινητικότητας. Μεταξύ των δραστηριοτήτων του κέντρου είναι και η ανακάλυψη των πιο υποσχόμενων start-ups για την επένδυση σε αυτές σε πρώιμο στάδιο. Ο Koby Simana, ο Ισραηλινός προϊστάμενος του Hyundai Cradle, μας εξηγεί τους λόγους που κρύβονται πίσω από την προτίμηση της Hyundai στο Ισραήλ έναντι κάποιας άλλης χώρας στην Ευρώπη ή την Ασία. «Κάποιοι θα ισχυριστούν πως αυτό οφείλεται στα κίνητρα που δίνει η κυβέρνηση για επενδύσεις. Κάποιοι άλλοι το στηρίζουν στο εξειδικευμένο προσωπικό που προέρχεται από τη Ρωσία και τον Στρατό. Η δική μου άποψη είναι πως υπάρχει κάτι σημαντικότερο από τα παραπάνω. Πιστεύω ότι δεν μπορούσαμε να κάνουμε αλλιώς. Πρέπει να είμαστε πιο προοδευτικοί, περισσότερο καινοτόμοι για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε. Δεν έχουμε φυσικούς πόρους, δεν έχουμε κάποια μεγάλη εγχώρια αγορά ή βιομηχανία. Το μόνο που έχουμε είναι η δύναμη του μυαλού μας. Αν μάλιστα με ρωτούσαν πού οφείλεται η παρούσα εστίαση του Ισραήλ στην αυτοκινητοβιομηχανία θα απαντούσα πως η αιτία έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο αυτοκινητικός τομέας είναι αυτός που σήμερα έχει τη μεγαλύτερη ανάγκη για κάτι τέτοιο. Πριν από 10 χρόνια ήταν το Διαδίκτυο, πριν από20 οι τηλεπικοινωνίες. Το Ισραήλ δεν έχει κάποια εξειδίκευση στο αυτοκίνητο. Δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε κινητήρες, όμως γνωρίζουμε πολύ καλά πώς να ψηφιοποιήσουμε τη βιομηχανία με προηγμένα λογισμικά και τεχνητή νοημοσύνη. Και αυτό είναι κάτι που βρίσκεις πολύ δύσκολα στον υπόλοιπο πλανήτη».

Η βασανιστική κίνηση στο κέντρο του Τελ Αβίβ εξισορροπείται εν μέρει από το γεγονός ότι μπορείς αρκετά εύκολα να βγεις έξω από την πόλη. Καμία πόλη στο Ισραήλ δεν είναι υπερβολικά μεγάλη ενώ και οι αποστάσεις μεταξύ τους είναι απόλυτα λογικές. Μπορείς να πας από το Τελ Αβίβ στην Ιερουσαλήμ ή τη Χαϊφα σε λιγότερο από μιάμιση ώρα. Η ποικιλία στο σκηνικό των δρόμων, στη μορφολογία της εδάφους, στην Ιστορία και την πολιτική που μαρτυρούν οι εικόνες που περνούν από το παράθυρό σου δεν έχουν αντιστοιχία με κανένα άλλο μέρος στον κόσμο. Μέσα σε μία ημέρα -και χωρίς να βιασύνη- το Hyundai μας ταξιδεύει σχεδόν σε όλο το Ισραήλ. Ξεκινάμε από την απόλυτη συμμετρία των κύκλων της διάσημης πλατείας Dizengoff, που δημιουργήθηκε από Ισραηλινούς αρχιτέκτονες τη δεκαετία του ’30, για να φτάσουμε στην Ιερουσαλήμ, την ιερή πόλη που έχει διεκδικηθεί από κάθε δύναμη στην ευρύτερη περιοχή τα τελευταία 3.500 χρόνια και η οποία φιλοξενεί σε απόσταση αναπνοής μεταξύ τους μερικά από τα πιο σημαντικά μνημεία τριών διαφορετικών θρησκειών. Στη συνέχεια, από τη Δυτική Οχθη διασχίζουμε την έρημο έως τη Νεκρά Θάλασσα και από εκεί κατευθυνόμαστε νότια μέσα από μια υπέροχη οδηγικά διαδρομή έως το φρούριο-μνημείο της Μασάντα, για να καταλήξουμε το βράδυ και πάλι στην Ιερουσαλήμ. Το Ioniq είναι ιδανικός σύντροφος στο ταξίδι μας. Εχει άνετη κύλιση, είναι ήρεμο και αθόρυβο, αρκετά ζωντανό στον δρόμο και καταφέρνει να ελίσσεται στην κίνηση του Τελ Αβίβ αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Η συνολική αυτονομία των σχεδόν 1.000 χιλιομέτρων είναι κάτι καθησυχαστικό όταν διασχίζεις την έρημο. Δεν σου αφήνει ένα χαμόγελο στα χείλη όμως είναι ολοκληρωμένο από κάθε άποψη και ταιριάζει απόλυτα στο περιβάλλον του Ισραήλ.

Η τελευταία μας στάση είναι στη Mobileye, το σύμβολο επιτυχίας για κάθε άλλη start-up σε αυτή τη χώρα. Φυσικά η ίδια δεν είναι πλέον μια start-up. Ιδρύθηκε το 1999 και βασίστηκε σε μια διδακτορική εργασία του Amnon Shashua – που κρατά μέχρι και σήμερα τα ηνία της εταιρείας- σχετικά με μια κάμερα που θα μπορεί να εντοπίζει ενδεχόμενους κινδύνους για το αυτοκίνητο. Την περασμένη χρονιά περισσότερα από 17,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα εφοδιάστηκαν με το σύστημά της γεμίζοντας τα ταμεία της με σχεδόν 900 εκατ. δολάρια. «Εάν με ρωτήσετε γιατί η τεχνολογική σκηνή του Ισραήλ γνωρίζει τόσο μεγάλη άνθηση, ειδικά στο κομμάτι της αυτοκίνησης, θα σας πω ότι είμαι σίγουρος πως η επιτυχία της εταιρείας μας έχει παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Ολοι θέλουν να επαναλάβουν αυτή την επιτυχία» μας λέει ο Erez Dagan, αντιπρόεδρος της Mobileye και ένας από τους βετεράνους της εταιρείας με 16 χρόνια συνεχούς συνεργασίας. Η επιτυχία είναι αναμφισβήτητη όμως το επόμενο βήμα που ετοιμάζεται ίσως να είναι αυτό που θα την εκτοξεύσει. Ξεκινώντας από το Τελ Αβίβ το 2022 και συνεχίζοντας λίγο αργότερα στο Παρίσι και τη Νότιο Κορέα, η Mobileye θα προσφέρει μια πλήρως λειτουργική υπηρεσία αυτόνομων ταξί, η οποία θα είναι έτοιμη για άμεση εμπορική εκμετάλλευση, σε αντίθεση με την αντίστοιχη υπηρεσία της Waymo στην Αριζόνα, που βρίσκεται ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Τα αυτοκίνητα θα είναι της Volkswagen και θα συντηρούνται από τον τοπικό συνεργάτη της, ενώ η Mobileye θα εγκαταστήσει σε αυτά όλο το απαραίτητο τεχνολογικό πακέτο και θα παρέχει και τους χειριστές που θα μπορούν να έχουν ασύρματη πρόσβαση στον έλεγχο του αυτοκινήτου εάν χρειαστεί.

Στόχος του εγχειρήματος είναι όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές να αποκτήσουν εμπειρία πάνω στη διαχείριση και την εμπορική αξιοποίηση ενός στόλου αυτόνομων ταξί ώστε σταδιακά αυτή η υπηρεσία να διαδοθεί σε περισσότερες πόλεις. Ο Dagan ισχυρίζεται πως τα αυτοκίνητα της Mobileye θα είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν τις δύσκολες συνθήκες του Τελ Αβίβ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Είδαμε τα πρωτότυπα εξέλιξης στο γκαράζ της εταιρείας αλλά δεν μπορέσαμε να πάμε μια αυτόνομη βόλτα μαζί τους. Η Mobileye δημοσίευσε ένα video με ένα από αυτά να κινείται μόνο του στην Ιερουσαλήμ χρησιμοποιώντας μόνο τα οπτικά συστήματα που διαθέτει. Στην τελική τους μορφή, όπου θα υπάρχει και ένα δεύτερο ξεχωριστό σύστημα με ραντάρ και αισθητήρες laser LiDAR, τα αυτοκίνητα θα μπορούν να αντεπεξέλθουν σε οποιουσδήποτε κανονισμούς ασφαλείας θεσπιστούν στο μέλλον. Ισως αυτό να είναι και η αρχή για την πραγματοποίηση της προσδοκίας που έχει όλη η τεχνολογική κοινότητα του Ισραήλ: να καταστήσει τη χώρα μια τεχνολογική υπερδύναμη η οποία θα θεμελιώσει και μια αντίστοιχου μεγέθους οικονομική ανάπτυξη. Ολοι οι υπόλοιποι θα είμαστε προφανώς απόλυτα ικανοποιημένοι αν τελικά οι Ισραηλινοί καταφέρουν να μας προσφέρουν πιο έξυπνα και πιο ασφαλή αυτοκίνητα που πιθανότατα δεν θα έχουν ανάγκη από οδηγό. Κάτι που πιστεύουμε πως τελικά θα καταφέρουν, πρώτα απ’ όλα γιατί αυτό είναι αναγκαίο για να βελτιώσουν τη δική τους καθημερινότητα, όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε πέντε λεπτά μετά την αναχώρησή μας από τα κεντρικά της Mobileye όταν ένα αυτοκίνητο σταμάτησε την πορεία του επάνω στο Ioniq μας, έχοντας στον τιμόνι τι άλλο; Εναν άνθρωπο…

Διαβάστε ακόμα

Η αυτόνομη οδήγηση θα μειώσει τα τροχαία ατυχήματα

Η Amazon εισέρχεται στην αυτόνομη οδήγηση

Το πρωτότυπο όχημα της Hyundai για παιδιά και εφήβους