Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Η κρίση των τσιπς καλά κρατεί

Ελλάδα 3:28
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η κρίση των τσιπς καλά κρατεί

ΝΕΑ

Η κρίση των τσιπς καλά κρατεί

ΝΕΑ

Τα σημάδια ανάκαμψης στο τέλος του 2021, γρήγορα επισκιάστηκαν από τις νέες ελλείψεις ημιαγωγών – Τι έπεται;

Advertisement
Advertisement

Μεγάλη είναι η δίψα του καταναλωτικού κοινού στη χώρα μας για ένα καινούριο αυτοκίνητο, όπως δείχνουν και τα επίσημα στοιχεία του ACEA. Στην Ελλάδα, στο σύνολο του 2021 ταξινομήθηκαν 100.916 καινούρια ΙΧ, ένας αριθμός που την αναδεικνύει στη χώρα με τη δεύτερη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία αύξηση (+24,6%) εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Και το παραπάνω νούμερο θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο, αν το δεύτερο εξάμηνο του έτους δεν σημειωνόταν μια παρατεταμένη «βουτιά» στις πωλήσεις. Όπως είναι κατανοητό, ο Έλληνας δεν γύρισε από τη μία στιγμή την άλλη την πλάτη του στα καινούρια αυτοκίνητα. Αλλά τέθηκε αντιμέτωπος με δραματικούς περιορισμούς, επιβληθέντες από τη μειωμένη παραγωγική δύναμη των κατασκευαστών αυτοκινήτων ανά τον κόσμο.

Και η… ρίζα του κακού έχει ονοματεπώνυμο: Ημιαγωγοί. Όσο οι κυβερνήσεις επέβαλαν lockdown για την αποτροπή της διασποράς του ιού, ο κόσμος συνέρεε μαζικά στα διαδικτυακά καταστήματα αγοράζοντας ηλεκτρονικούς υπολογιστές και tablets, τόσο για την απαιτούμενη τηλεργασία, όσο και για την τηλεκπαίδευση των παιδιών τους.

Advertisement
Advertisement

Την ίδια ώρα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρατηρούσαν μια γενικευμένη «παγωμάρα», με τα αυτοκίνητά τους να μένουν… στα ράφια. Στην τελική, για ποιο λόγο να αγοράσω ένα καινούριο ένα αυτοκίνητο, όταν είμαι έγκλειστος στο σπίτι μου;

Και όμως. Η άρση των περιοριστικών μέτρων και η επιστροφή στην κανονικότητα, ώθησε μεγάλο μέρος των πολιτών στις αντιπροσωπείες, ώστε να αποκτήσουν περιχαρείς το νέο τους τετράτροχο. Οι παραγγελίες έφταναν σωρηδόν στα γραφεία των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες άρχισαν να βάζουν μπρος τις μηχανές τους.

Πώς, όμως, θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν αυτή την ξέφρενη ζήτηση, όταν τα απαραίτητα για τα σύγχρονα αυτοκίνητα μικροτσίπ (μικροεπεξεργαστές που χρησιμοποιούνται ανά χιλιάδες σε ένα αυτοκίνητο, π.χ. για την οθόνη αφής), βρίσκονταν στα χέρια των εταιρειών τεχνολογίας; Και οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές ημιαγωγών, πληγέντες από την πανδημία, αδυνατούσαν να προμηθεύσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες με τις απαιτούμενες ποσότητες; Κάπως έτσι, φτάσαμε εδώ που βρισκόμαστε σήμερα.

Advertisement

Κυρίως από το δεύτερο μισό του έτους και έπειτα, οι κατασκευαστές εξέδιδαν ανακοινώσεις, γνωστοποιώντας πως αναστέλλουν τη λειτουργία εργοστασίων τους και πως αδυνατούν να επιτύχουν τους ετήσιους στόχους όγκου παραγωγής.

Advertisement

Το παρόν και το μέλλον

Η κατάσταση άρχισε να εξομαλύνεται προς το τέλος του έτους και να παρατηρούνται σημάδια ανάκαμψης, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Toyota, τα εργοστάσια της οποίας άρχισαν να λειτουργούν κανονικά, μετά από επτά μήνες.

Ο κατασκευαστής, βέβαια, από την Ιαπωνία προειδοποίησε  για «συνεχιζόμενη έλλειψη ορισμένων εξαρτημάτων», και δικαιώθηκε. Πριν από λίγες μέρες ανακοίνωσε ότι τον προσεχή Φλεβάρη θα παράγει 700.000 αυτοκίνητα, σημαντικά λιγότερα απ, ό,τι επιδίωκε. Ακόμα, ήδη προετοιμάζεται για έναν νέο κύκλο αναστολών λειτουργίας παραγωγικών μονάδων της, σε 8 εργοστάσια.

Advertisement

Σειρά τώρα παίρνει και ένας ακόμα κατασκευαστής από τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, η Subaru, η οποία από τις 13 Γενάρη έχει σταματήσει να δέχεται παραγγελίες για το νέο Subaru BRZ, παροτρύνοντας τους ενδιαφερόμενους να καταφύγουν στο stock οχημάτων των ΗΠΑ, μιας και δηλώνει ανήμπορη να κατασκευάσει νέες μονάδες, προσαρμοσμένες στα θέλω των καταναλωτών.

Η Subaru έχει χτυπηθεί από την κρίση των ημιαγωγών, και μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο είχε περίπου 45.000 ανεκπλήρωτες παραγγελίες. Τον ίδιο μήνα σε προσωρινό λουκέτο προχώρησε και η Seat στο εργοστάσιό της στο Μαρτορέλ, θέτοντας… σε πρόωρες διακοπές τους εργαζομένους της.

Για παράταση της κρίσης των ημιαγωγών κάνει λόγο και η Κίνα, δια στόματος του Luo Junjie, αξιωματούχου του Υπουργείου Βιομηχανίας και Πληροφορικής.

Σε συνέντευξή του την Περασμένη Πέμπτη (20/1), ο Junjie ισχυρίστηκε ότι οι προμήθειες μικροεπεξεργαστών θα είναι περιορισμένες για σχετικά μεγάλη χρονική περίοδο, την ίδια ώρα που παρακάλεσε τις εγχώριες επιχειρήσεις να αυξήσουν τις επενδύσεις, ώστε να αναπτερωθεί η παραγωγική τους δύναμη.

Όπως, τέλος, υποστηρίζει ο γερμανικός οίκος επιχειρηματικών συμβουλών για επενδύσεις, Roland Berger, ο εφιάλτης των των ημιαγωγών  θα συνεχιστεί και το 2023.

Και συμβουλεύει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επανασχεδιάσουν τα μοντέλα τους, με τρόπο που τα τελευταία θα χρειάζονται λιγότερα μικροτσίπ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πότε θα τελειώσει η κρίση με την έλλειψη ημιαγωγών;
Ημιαγωγοί: Πρόωρες… διακοπές για εργαζόμενους της αυτοκινητοβιομηχανίας
Ημιαγωγοί: Μηνύματα αισιοδοξίας για ανάκαμψη της παραγωγής