Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1 Tech: Χρειάζονται αλλαγές στο DRS;

Ελλάδα 13:59
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1 Tech: Χρειάζονται αλλαγές στο DRS;

FORMULA 1

F1 Tech: Χρειάζονται αλλαγές στο DRS;

FORMULA 1

Οι δύο πρώτοι αγώνες της χρονιάς μας προσέφεραν και δύο μεγάλες μονομαχίες ανάμεσα στους Charles Leclerc και Max Verstappen. Καθοριστικό ρόλο σε αυτές έπαιξε το DRS. Έχει έρθει, μήπως, η ώρα για αναθεώρηση της χρήσης του;

Advertisement
Advertisement

Το σύστημα μείωσης οπισθέλκουσας (DRS) βρίσκεται από το 2011 στην Formula 1. Ομολογουμένως, έχει διευκολύνει τα προσπεράσματα σημαντικά. Ωστόσο, υπάρχουν και αρκετοί πολέμιοί του. Το κύριο επιχείρημά τους είναι πώς πρόκειται για κάτι τεχνητό, το οποίο δίνει ένα unfair πλεονέκτημα στο μονοθέσιο που βρίσκεται πίσω.

Θεωρούν, επίσης, ότι νοθεύει την αγνότητα μιας μάχης ρόδα με ρόδα. Σε μεγάλο βαθμό έχουν δίκιο. Η επίδραση του συστήματος είναι καθοριστική υπέρ του επιτιθέμενου οδηγού. Ο αμυνόμενος δεν έχει κάποιο αντίστοιχο «όπλο» ώστε να προστατέψει την θέση του. Με τα χρόνια, μάλιστα, τα σημεία στα οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε κάποιες πίστες έφτασαν ακόμη και τα τρία!

Advertisement
Advertisement

Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις προ DRS εποχές. Τότε που ένας εμφανώς ταχύτερος συνδυασμός μπορούσε να περάσει όλον τον αγώνα «κολλημένος» πίσω από έναν αργότερο. Τα προσπεράσματα για τις πρώτες θέσεις της κατάταξης είχαν την σπανιότητα… διαμαντιών. Αναμφίβολα είχαν και μεγαλύτερη αξία επίσης. Ωστόσο, για ένα τηλεοπτικό σπορ αυτό δεν είναι απαραίτητα και το ιδανικό.

Καινούργια μονοθέσια, ίδια αντίληψη

Τα νέας γενιάς μονοθέσια έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα την διευκόλυνση της μεταξύ τους προσέγγισης σε υψηλές ταχύτητες. Μειώνοντας τον «βρόμικο» αέρα του προπορευόμενου μονοθεσίου, ο οδηγός που ακολουθεί μπορεί πιο εύκολα να κλείσει τα τελευταία μέτρα εφόσον είναι ταχύτερος. Οι δύο πρώτοι αγώνες έδειξαν πώς αυτό έχει επιτευχθεί σε μεγάλο βαθμό.

Θα περίμενε κανείς πώς αυτό θα άλλαζε και την χρήση του DRS. Όμως, μέχρι στιγμής, οι ζώνες ανίχνευσης σε Μπαχρέιν και Σαουδική Αραβία παρέμειναν ίδιες με πέρσι. Αυτό οδήγησε σε ένα είδος μάχης που δεν είχαμε δει μέχρι τώρα. Δύο μονοθέσια να επιδίδονται σε διαγωνισμό για το… μεγαλύτερο φρενάρισμα πριν από μία στροφή. Ήταν η κύρια αμυντική τακτική του Leclerc έναντι του Verstappen. Και αποδείχτηκε αρκετά αποτελεσματική.

Advertisement

Η εικόνα σίγουρα ξενίζει και βαίνει αντίθετα προς το DNA ενός σπορ που κυνηγάει τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα σε κάθε πέρασμα. Όμως, υπάρχουν και ζητήματα ασφαλείας. Τι θα συνέβαινε επί παραδείγματι εάν στην Jeddah υπήρχαν και άλλα μονοθέσια κοντά στα δύο που επιδίδονταν στα «DRS games»; Ένας τόσο αλλοπρόσαλλος τρόπος οδήγησης θα μπορούσε πολύ εύκολα να προκαλέσει κάποιο μεγάλο ατύχημα.

Πιθανές λύσεις

Advertisement

Για την ώρα, οι περισσότεροι οδηγοί συμφωνούν πώς χωρίς το DRS δεν θα μπορούσαμε να έχουμε τόσο ενδιαφέρουσες μονομαχίες. Υπάρχουν, όμως, τρόποι ώστε να μην ευτελιστεί κιόλας η κατάσταση. Και το σπορ θα έπρεπε να αρχίσει να πειραματίζεται εντός του 2022 για να βρει την χρυσή τομή στο θέμα αυτό.

Μία λύση θα ήταν η μετακίνηση των ζωνών ανίχνευσης DRS από τα σημεία φρεναρίσματος. Αν για παράδειγμα, στην Jeddah η 3η ζώνη βρισκόταν μετά την στροφή 27, τότε δεν θα είχε νόημα για τον Leclerc να αμυνθεί με τον τρόπο που το έπραξε. Επίσης θα μπορούσαν, απλώς, να φροντίσουν ώστε οι ζώνες DRS σε μία πίστα να μην είναι συνεχόμενες. Ιδίως στην Jeddah το μονοθέσιο που ακολουθούσε μπορούσε να έχει το DRS συνεχώς από την στροφή 20 μέχρι και το φρενάρισμα της 1.

Advertisement

Μια πιο τολμηρή λύση θα ήταν η κατάργηση του DRS από την μεγαλύτερη ευθεία κάθε πίστας. Εφόσον τα νέα μονοθέσια παράγουν λιγότερες αεροδυναμικές αναταράξεις, αυτή θα ήταν μία λύση που ίσως ανέβαζε κατά τι τον βαθμό δυσκολίας του προσπεράσματος, χωρίς να το κάνει απαγορευτικό.

Πηγαίνοντας στην Αυστραλία σε δύο εβδομάδες, θα δούμε καλύτερα κατά πόσον το DRS πρέπει να αλλάξει ή όχι. Το Albert Park ήταν ανέκαθεν μία από τις δυσκολότερες πίστες για προσπέρασμα ακόμη και στην εποχή του DRS. Για φέτος θα υπάρχουν –εκτός από τις αλλαγές στην χάραξη- και τρία σημεία χρήσης DRS εκεί. Η πληθώρα –ή έλλειψη- μονομαχιών εκεί θα μας βοηθήσουν να σχηματίσουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1 GP Σαουδικής Αραβίας: Viva Checo!
F1 GP Σαουδικής Αραβίας: Μάχη σε τρεις πράξεις
F1 Onboard: Η μαγεία της Jeddah