Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1: Μονοθέσια με χειροκίνητα κιβώτια

Ελλάδα 16:03
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1: Μονοθέσια με χειροκίνητα κιβώτια

FORMULA 1

F1: Μονοθέσια με χειροκίνητα κιβώτια

FORMULA 1

Ίσως δεν είναι ευρέως γνωστό αλλά η πρώτη νίκη του Σουμάχερ ήταν και η τελευταία για μονοθέσιο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Υπάρχει, άραγε, πιθανότητα επιστροφής του κιβωτίου αυτού στην F1;

Advertisement
Advertisement

Για τους πιο ρομαντικούς της αυτοκίνησης το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων είναι ένα από τα μεγάλα… φετίχ! Η αγάπη προς αυτό το είδος μετάδοσης δεν αφορά, όμως, μόνο στα αυτοκίνητα παραγωγής.

Πολλοί φίλοι των motorsports επίσης αγαπούν το χειροκίνητο κιβώτιο και το τρίτο πεντάλ στα αριστερά του κόκπιτ. Αυτού του είδους η διαρρύθμιση, λένε, ξεχώριζε τους εξαιρετικούς οδηγούς από τους απλά καλούς. Όταν έπρεπε να πετυχαίνεις συνεχώς τον ιδανικό αριθμό στροφών ανά λεπτό χωρίς βοηθήματα. Και αρκούσε μία λάθος αλλαγή για να σου καταστρέψει τον αγώνα.

Advertisement
Advertisement

Έτσι, η ικανότητα εκτέλεσης ιδανικών αλλαγών ταχύτητας ήταν πολύ ψηλά στην λίστα ικανοτήτων κάθε οδηγού του πρωταθλήματος. Πολλοί θεατές και δημοσιογράφοι αγώνων περασμένων δεκαετιών ορκίζονται ότι δεν υπήρξε καλύτερος οδηγός σε αυτόν τον τομέα από τον Τζάκι Στιούαρτ.

Ο Σκωτσέζος τρις παγκόσμιος πρωταθλητής είχε έναν… βελούδινο τρόπο να περνάει από την μία ταχύτητα στην άλλη. Το μονοθέσιο του δεν έχανε ποτέ momentum, ενώ η καταπόνηση των μηχανικών μερών ήταν η ελάχιστη δυνατή.

Advertisement

Εξίσου ικανοί σε αυτόν τομέα, όμως, ήταν και άλλοι μεγάλοι οδηγοί του παρελθόντος. Οδηγοί-θρύλοι όπως οι Χουαν-Μανουέλ Φάντζιο, Στέρλινγκ Μος, Τζιμ Κλαρκ, Νίκι Λάουντα, αλλά και οι ήρωες των 80s Αλέν Προστ και Άιρτον Σένα.

Ώσπου φτάνουμε στο 1989, έτος-ορόσημο για τα κιβώτια ταχυτήτων της F1. Τότε ο Τζον Μπάρνανρτ, αρχισχεδιαστής της Ferrari, συστήνει το επαναστατικό ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων στην 640. Ο λεβιές ταχυτήτων εξαφανίζεται από το κόκπιτ και αντικαθίσταται από δύο μοχλούς στο πίσω μέρος του τιμονιού.

Advertisement

Η Ferrari 640 κερδίζει, μάλιστα, τον πρώτο της αγώνα στην Ζακαρεπαγκουά της Βραζιλίας με τον Νάιτζελ Μάνσελ! Ο ίδιος ο Μπάρναρντ έχει παραδεχθεί ότι η επιλογή αυτή έγινε πρωτίστως για αεροδυναμικούς λόγους.

Νέα εποχή

Εντούτοις το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων έχει και πολλά ακόμη πλεονεκτήματα τα οποία δεν αργούν να αντιληφθούν και οι υπόλοιπες κορυφαίες ομάδες της εποχής. Η Williams -ομάδα η οποία ήταν πρωτοπόρος στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών συστημάτων- είναι η πρώτη που ακολουθεί το παράδειγμα της Ferrari.

Advertisement

williams_cars1000x600

Οι FW14B και FW15C της βρετανικής ομάδας -εξοπλισμένες και με πολλά άλλα ηλεκτρονικά… καλούδια- σπέρνουν τον τρόμο στις πίστες και κυριαρχούν στα πρωταθλήματα του 1992 και 1993 αντίστοιχα. Πλέον δεν υπάρχει γυρισμός. Όλες οι υπόλοιπες ομάδες αρχίζουν σιγά-σιγά να υιοθετούν το ημιαυτόματο κιβώτιο. Το τελευταίο μονοθέσιο που θα φέρει λεβιέ και πεντάλ συμπλέκτη ήταν η Forti FG01 του 1995.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι, πια, ραγδαία και το ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων θεωρείται ως κάτι δεδομένο για ένα κορυφαίο αγωνιστικό αυτοκίνητο. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στην F1. Όλα τα αγωνιστικά των κορυφαίων κατηγοριών -αλλά και των περισσότερων junior κατηγοριών- έχουν αυτό το κιβώτιο.

Κατά συνέπεια και η απάντηση στο ερώτημα του ποιες είναι οι πιθανότητες για να δούμε τα χειροκίνητα κιβώτια και πάλι στην F1 είναι μάλλον προφανής. Μηδαμινές. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα μονοθέσια απέχει πολύ από εκείνην του χειροκίνητου κιβωτίου. Δυστυχώς για τους πιο ρομαντικούς της αυτοκίνησης το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων θα απαντάται μόνο σε video αγώνων του παρελθόντος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σάινθ: Τα έβαλε με τους κλέφτες!
Ο απόλυτος αγώνας dragster! (+video)
Δε θα γίνει Formula1 στην Ελλάδα