Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Εκπομπές ρύπων: Το αγκάθι του Euro 7

Ελλάδα 1:28
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Εκπομπές ρύπων: Το αγκάθι του Euro 7

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Εκπομπές ρύπων: Το αγκάθι του Euro 7

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οι Ευρωπαίοι νομοθέτες θέλουν οι τελευταίοι θερμικοί κινητήρες να είναι σούπερ καθαροί, όμως η αυτοκινητοβιομηχανία προειδοποιεί ότι κάτι τέτοιο δεν θα είναι καθόλου εύκολο.

Advertisement
Advertisement

Η ανησυχία όλων των στελεχών της αυτοκινητοβιομηχανίας από κάθε στρατόπεδο είναι παραπάνω από εμφανής. Αρχικά η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035 ανάγκασε όλους τους κατασκευαστές να επιδοθούν στην εξέλιξη ολόκληρης γκάμας ηλεκτρικών μοντέλων σε χρόνο-ρεκόρ.

Πλέον, όμως, παράλληλα με αυτό είναι αναγκασμένοι να μοιράσουν την προσοχή τους και σε όσα θα συμβούν πριν από αυτή τη μετάβαση, κάνοντας σημαντικές αλλαγές και στα υπάρχοντα θερμικά μοντέλα. Μετά από αρκετή καθυστέρηση παρουσιάστηκαν οι προτεινόμενοι κανονισμοί Euro 7, στους οποίους θα πρέπει να υπακούν όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ε.Ε. από την 1η Ιανουαρίου 2025.

Ο Thierry Breton, επίτροπος της Ε.Ε., σημειώνει: «Οι νέοι κανονισμοί εξασφαλίζουν ότι τα θερμικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα εμπορευματικά φορτηγά που θα προστεθούν στον ευρωπαϊκό στόλο έως το 2035 θα είναι όσο το δυνατό πιο καθαρά για όσο το δυνατό μεγαλύτερο διάστημα».

Advertisement
Advertisement

Οι κατασκευαστές από την άλλη πλευρά δεν είναι καθόλου χαρούμενοι με την εφαρμογή του Euro 7. Διάφορα δημοσιεύματα αναφέρουν πως το αφεντικό της Stellantis, Carlos Tavares, χαρακτηρίζει το Euro 7 αντιπερισπασμό. Αντίθετα, αρκετές περιβαλλοντικές ενώσεις υποστηρίζουν πως οι κανονισμοί του Euro 7 δεν είναι αρκετά θαρραλέοι.

Ο Felipe Rodriguez, επικεφαλής ενός προγράμματος βαρέων οχημάτων του ανεξάρτητου μη κερδοσκοπικού οργανισμού International Council on Clean Transportation (ICCT) αναφέρει πως οι κανονισμοί θα μπορούσαν και θα όφειλαν να εμβαθύνουν περισσότερο. Ωστόσο, καλωσορίζει ορισμένες καινοτομίες του πακέτου του Euro 7. «Οι αλλαγές στη διαδικασία μέτρησης των εκπομπών σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά την ανταπόκριση των μετρήσεων στα πραγματικά δεδομένα».

Advertisement

Επιπλέον, θεωρεί εξαιρετικά σημαντικό το γεγονός ότι πλέον η E.E. συμβαδίζει με την Κίνα και τις ΗΠΑ στα πρότυπα που αφορούν τις εκπομπές μικροσωματιδίων από τα ελαστικά και τα φρένα, καθώς μέχρι τώρα οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί εστίαζαν μόνο στους κινητήρες. Τι επιπτώσεις θα υπάρχουν όμως στα νέα αυτοκίνητα από το 2025;

Μια γερμανική μελέτη υπολογίζει πως οι κανονισμοί του Euro 7 θα επιβαρύνουν κατά μέσο όρο κατά 500 ευρώ το κόστος κάθε νέου αυτοκινήτου. Πρόκειται για μια αύξηση που προκύπτει κατά κύριο λόγο από τον επιπλέον τεχνολογικό εξοπλισμό που θα χρειαστεί να προστεθεί. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς οι μετρήσεις θα γίνονται με τον κινητήρα κρύο (καθώς τότε έχει τις υψηλότερες εκπομπές NOx) αλλά και όταν θα έχει φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας.

Advertisement

Έτσι είναι σίγουρο πως για να πληρούνται οι προδιαγραφές αρκετά αυτοκίνητα θα πρέπει να αποκτήσουν ηλεκτρικά θερμαινόμενους καταλύτες. Το χρονοδιάγραμμα εντός του οποίου πρέπει να εφαρμοστούν οι αλλαγές είναι πολύ σφιχτό και αρκετοί ισχυρίζονται ότι δεν είναι ρεαλιστικό, καθώς δεν επιτρέπει στην αυτοκινητοβιομηχανία να προσαρμοστεί και να κάνει τις απαιτούμενες τεχνολογικές αναβαθμίσεις. Ο αντιπρόεδρος της Toyota Europe, Andrea Carlucci συμφωνεί απόλυτα με αυτή την άποψη: «Χρειαζόμαστε περισσότερο χρόνο προετοιμασίας.

Το 2025 ίσως ακούγεται μακρινό για τους νομοθέτες, ωστόσο γι’ τους μηχανικούς και όλους όσοι εμπλέκονται στην εξέλιξη της τεχνολογίας αυτή η ημερομηνία είναι σαν να μιλάμε για αύριο». Η επικεφαλής της DS, Beatrice Foucher, επισημαίνει την επένδυση που έχουν κάνει όλοι οι κατασκευαστές για τον εξηλεκτρισμό, ο οποίος είναι ξεκάθαρα η καλύτερη λύση για τη μείωση των τοπικά εκπεμπόμενων ρύπων.

Advertisement

«Το κόστος για τη ριζική αλλαγή της γκάμας είναι πολύ μεγάλο. Πρέπει να επενδύσεις στις μπαταρίες, στις νέες μονάδες ισχύος και στην ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας, έχοντας ως στόχο αυτή η επένδυση να αποδώσει σε πέντε με δέκα χρόνια», σημειώνει η Foucher. «Ωστόσο δεν είναι όλες οι αγορές έτοιμες για την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, κάτι που σημαίνει πως τα υβριδικά θα παραμείνουν στην γκάμα και στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’30. Έτσι λοιπόν καλούμαστε να πληρώσουμε ταυτόχρονα μεγάλα ποσά και για την τεχνολογία που απαιτείται για το Euro 7. Η θέσπιση αυτής της νομοθεσίας μοιάζει με τιμωρία για όλη την αυτοκινητοβιομηχανία».

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ

Οι νέοι κανόνες δημιουργούν ένα κοινό νομοθετικό πλαίσιο για όλες τις κατηγορίες οχημάτων αντί να διαφοροποιούν τις προδιαγραφές για αυτοκίνητα, βαν, φορτηγά και λεωφορεία. Οι μέγιστες τιμές εκπομπών NOx των ντίζελ θα μειωθούν στο ίδιο επίπεδο με τους βενζινοκινητήρες (από τα 80 mg/km σε 60 mg/km) και όλα τα αυτοκίνητα θα μετρώνται και με κρύους κινητήρες, κάτι που πιθανότατα θα καταστήσει απαραίτητη την προσθήκη ηλεκτρικά θερμαινόμενων καταλυτών.

Τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μπορούν να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές ρύπων για διπλάσιο χρόνο και διπλάσια απόσταση λειτουργίας σε σχέση με σήμερα, ήτοι για 10 χρόνια και 200.000 km. Οι κανονισμοί κάνουν υποχρεωτική την ενσωμάτωση αισθητήρων που θα εξασφαλίζουν πως τα αυτοκίνητα δεν μεταβάλλουν τη λειτουργία τους υπό συγκεκριμένες συνθήκες.

Οι κανόνες του Euro7 αγγίζουν και τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς θέτουν προδιαγραφές στην αντοχή της μπαταρίας με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου που θα οδηγήσει στην κατασκευή μπαταριών με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Επιπλέον, εκτός από τις εκπομπές που προέρχονται από τον θερμικό κινητήρα θα μετρώνται και θα υφίστανται σε συγκεκριμένους περιορισμούς τα μικροσωματίδια που εκλύονται από τα ελαστικά και τα φρένα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σε κίνδυνο οι μπαταρίες made in Europe!
Αυτό είναι το ηλεκτρικό Toyota των 23.000 ευρώ
Γιατί ο κόσμος μισεί τους οδηγούς των Tesla;