Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ο Γολγοθάς των ηλεκτρικών στην Ευρώπη

Ελλάδα 13:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο Γολγοθάς των ηλεκτρικών στην Ευρώπη

ΝΕΑ

Ο Γολγοθάς των ηλεκτρικών στην Ευρώπη

ΝΕΑ

Τα ηλεκτρικά ξεκίνησαν με φόρα στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές. Όμως ο αρχικός ενθουσιασμός φαίνεται ότι αρχίζει να μετατρέπεται σε απαισιοδοξία για το μέλλον.

Advertisement
Advertisement

Η πρόσφατη κάμψη των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ευρώπη αποτελεί μια προειδοποίηση ότι η αγορά δεν είναι ακόμη έτοιμη, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για συνεχή κυβερνητική στήριξη έως ότου τα οικονομικά EV γίνουν πιο προσιτά.

Αυτό το πλεόνασμα των ηλεκτρικών οχημάτων προκαλεί συμφόρηση στα λιμάνια, οδηγώντας σε περικοπές παραγωγής στα εργοστάσια, κάτι που συνιστά ένα ανησυχητικό μήνυμα για τους κλιματικούς στόχους της περιοχής και το ενδεχόμενο απώλειας θέσεων εργασίας, όπως φαίνεται από τις πρόσφατες απολύσεις της Tesla.

Η απουσία επιδοτήσεων έχει καταστήσει την ιδιοκτησία ηλεκτρικών οχημάτων οικονομικά ανέφικτη για πολλούς καταναλωτές.

Advertisement
Advertisement

Το κόστος ασφάλισης και συντήρησης ξεπερνά εκείνο των παραδοσιακών αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ενώ η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης παραμένει αποτρεπτικός παράγοντας για τους υποψήφιους αγοραστές.

Επιπλέον, οι ταχείες τεχνολογικές εξελίξεις και ο ανταγωνισμός τιμών από εταιρείες όπως η Tesla μειώνουν τις τιμές μεταπώλησης, επιδεινώνοντας το πρόβλημα.

Αυτή η πτώση της εμπορικής φόρας των ηλεκτρικών γίνεται αισθητή σε ολόκληρο τον κλάδο, με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen, η Mercedes-Benz και η Stellantis να αντιμετωπίζουν την πρόκληση της προσαρμογής της παραγωγής τους εν μέσω αποδυνάμωσης της ζήτησης.

Advertisement

Οι αλλαγές στα κυβερνητικά κίνητρα έχουν επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση. Για παράδειγμα, η Γερμανία τερμάτισε απότομα το πρόγραμμα επιδοτήσεων στα τέλη του περασμένου έτους, οδηγώντας σε δραστική μείωση των πωλήσεων EV.

Ομοίως, η απόφαση της Σουηδίας να τερματίσει τα κίνητρα και να μειώσει τους φόρους καυσίμων έχει καταστήσει τα παραδοσιακά αυτοκίνητα συγκριτικά πιο προσιτά.

Advertisement

Οι κυβερνήσεις προσπαθούν τώρα να επιτύχουν περισσότερα με λιγότερους πόρους. Πρωτοβουλίες όπως οι προτεινόμενες επιχορηγήσεις της Ιταλίας για οικογένειες με χαμηλό εισόδημα που αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα συμβόλαια χρηματοδοτικής μίσθωσης με έκπτωση της Γαλλίας για χαμηλών εσόδων νοικοκυριά έχουν συγκεντρώσει την προσοχή.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν εκφραστεί ανησυχίες για την πρόωρη απόσυρση των επιδοτήσεων για plug-in, με εκκλήσεις για την επαναφορά τους για την τόνωση της υιοθέτησης των EV.

Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις, ιδίως όσον αφορά τις υποδομές φόρτισης.

Advertisement

Η περιορισμένη διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης έχει ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των ιδιοκτητών EV, αποθαρρύνοντας τους δυνητικούς αγοραστές.

Ως αποτέλεσμα, ορισμένοι καταναλωτές, επιλέγουν υβριδικά οχήματα λόγω ανησυχιών σχετικά με την προσβασιμότητα στη φόρτιση και τη συνολική σχέση ποιότητας-τιμής.

Τέτοιου είδους συναισθήματα αποτελούν σημαντικό εμπόδιο για τον φιλόδοξο στόχο της Ευρώπης να καταργήσει σταδιακά τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν για ευελιξία σε αυτό το χρονοδιάγραμμα, φοβούμενες τις επιπτώσεις μιας βιαστικής μετάβασης.

Επιπλέον, η πολιτικοποίηση της μετάβασης στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα παρουσιάζει πρόσθετα εμπόδια, όπως φάνηκε στις διαδηλώσεις των κίτρινων γιλέκων στη Γαλλία και στις επερχόμενες εκλογές στη Γερμανία.

Υπό το πρίσμα αυτών των προκλήσεων, υπάρχει μια αυξανόμενη συναίνεση μεταξύ των εμπειρογνωμόνων του κλάδου για μεγαλύτερη συνοχή της πολιτικής και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, ώστε να διασφαλιστεί μια ομαλότερη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη.