Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Στα ίσια! (+video)

Ελλάδα 4:26
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Στα ίσια! (+video)

FORMULA 1

F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Στα ίσια! (+video)

FORMULA 1

Ο Πέρεζ πήρε τη νίκη στο Μπακού έπειτα από μεγάλη μονομαχία με τον Φερστάπεν. Θα έχει, όμως, ανάλογη συνέχεια η φετινή του προσπάθεια;

Advertisement
Advertisement

Πριν δώσουμε απάντηση ας δούμε τους παράγοντες που λειτούργησαν χθες υπέρ του Τσέκο. Μπορεί ο Πέρεζ να ήταν ανέκαθεν εξαιρετικός στο Μπακού. Ωστόσο ένας αντίπαλος του μεγέθους Φερστάπεν μόνο εύκολος δεν μπορεί να θεωρηθεί.

Πιστεύουμε ότι δύο ήταν οι κρίσιμες παράμετροι για τους οδηγούς της Red Bull. Η πρώτη είχε να κάνει με το στήσιμο των δύο RB19 ήδη από το απόγευμα της Παρασκευής. Η δεύτερη παράμετρος -και η πιο κρίσιμη- ήταν η στρατηγική διαχείριση του αγώνα από τους οδηγούς τους.

Advertisement
Advertisement

Λόγω του ότι στο Μπακού είχαμε τον πρώτο αγώνα Sprint της χρονιάς τα δεδομένα του τριημέρου άλλαξαν. Η μοναδική περίοδος ελεύθερων δοκιμών το πρωί της Παρασκευής απέκτησε τεράστια σημασία και δεν υπήρχε ο διαθέσιμος χρόνος για την τελειοποίηση του set-up των μονοθέσιων.

Αναγκαστικά, προέκυψε ένα πιο «ωμό» στήσιμο το οποίο βασιζόταν περισσότερο στα χαρακτηριστικά του τρόπου οδήγησης του κάθε πιλότου. Για να το πούμε πιο απλά, δεν υπήρχε ο χρόνος ώστε οι οδηγοί να βρουν την χρυσή τομή στησίματος – τρόπου οδήγησης.

Ελάχιστες διαφορές

Advertisement

Κατά συνέπεια η συμπεριφορά του κάθε μονοθέσιου αντανακλούσε περισσότερο την… προσωπικότητα του κάθε οδηγού. Στον τομέα 1 με τις συνεχείς στροφές 90 μοιρών -όπου η προοδευτική επιτάχυνση στις εξόδους είναι κρίσιμη- ο Πέρεζ είχε το πάνω χέρι. Στον δεύτερο τομέα της παλιάς πόλης όπου η εκμετάλλευση και του τελευταίου χιλιοστού οδοστρώματος κάνει τη διαφορά ήταν ο Φερστάπεν που επικρατούσε. Τέλος, στον τρίτο τομέα -δηλαδή ουσιαστικά στην στροφή 16- οι δύο οδηγοί ήταν ισοδύναμοι.

Advertisement

Πώς μεταφράζονται, όμως, όλα αυτά σε χρόνο; Το είδαμε στις κατατακτήριες της Παρασκευής και του Σαββάτου. Οι διαφορές ανάμεσα στους Πέρεζ και Φερστάπεν ήταν πολύ μικρές και μετά βίας ξεπερνούσαν το ένα δέκατο του δευτερολέπτου ανά γύρο.

Συνεπώς ο Τσέκο είχε δείξει από την αρχή ότι 1) βρισκόταν κοντά σε ταχύτητα με τον Μαξ και 2) λόγω των σημείων στα οποία πίεζε περισσότερο καταπονούσε λιγότερο τα πίσω ελαστικά του. Εν ολίγοις ζητούσε λιγότερα από τα Pirelli για να πετύχει χρόνους εφάμιλλους ή και ταχύτερους ορισμένες φορές από του Φερστάπεν.

Advertisement

Σημαίνει αυτό ότι ο Πέρεζ ήταν από την αρχή το φαβορί για τη νίκη; Όχι ακριβώς. Άλλωστε ο Φερστάπεν ξεκινούσε δεύτερος την Κυριακή και διατηρούσε ένα θεωρητικό -ισχνό- πλεονέκτημα έναντι του teammate του. Ωστόσο αυτό μας οδηγεί στην δεύτερη κρίσιμη παράμετρο του χθεσινού αγώνα η οποία είχε να κάνει με την διαχείριση του πρώτου stint.

Η στρατηγική διαχείριση

Ο Φερστάπεν προσπέρασε τον Λεκλέρ αρκετά εύκολα έπειτα από την ενεργοποίηση του DRS. Η κίνηση έγινε από τον Ολλανδό στο τέλος του τρίτου γύρου ενώ ήταν εμφανές ότι με λίγο περισσότερο ρίσκο ο Μαξ θα μπορούσε να είχε προσπεράσει ακόμη και χωρίς το DRS. Θα δούμε σε λίγο γιατί αυτό ήταν κρίσιμο.

Ο Πέρεζ δεν άργησε και εκείνος να ξεπεράσει τον Λεκλέρ. Στο σημείο εκείνο η διαφορά του από τον Μαξ ήταν λίγο πάνω από το 1 δευτερόλεπτο. Οριακά εκτός DRS δηλαδή. Αμέσως ο Τσέκο ανέβασε ρυθμό για να μπει εντός του DRS της προπορευόμενης Red Bull.

Αυτή η πολύ σωστή στρατηγικά κίνηση του έδωσε ένα τεράστιο πλεονέκτημα. Μπορούσε να ζητάει ακόμη λιγότερα από τα ελαστικά του στις στροφές καθώς το DRS του έδινε δωρεάν τουλάχιστον 3 δέκατα έναντι του Φερστάπεν. Μέχρι εκείνο το σημείο ο Μαξ έκανε διαχείριση της μέσης γόμας ώστε να παρατείνει το πρώτο του stint. Όταν κατάλαβε την κρισιμότητα της κατάστασης ήταν αργά. Ο Τσέκο δεν έβγαινε από το DRS.

Η διακύβευση του πρώτου stint δεν ήταν τελικά η παράτασή του αλλά η εξασφάλιση έναντι του DRS. Ο Φερστάπεν δεν κινήθηκε όσο γρήγορα θα μπορούσε στους πρώτους γύρους προσπαθώντας να διαφυλάξει τα ελαστικά του. Και αυτό δεν θα αργούσε να το πληρώσει.

Το αυτοκίνητο ασφαλείας

Το πλεονέκτημα του Πέρεζ είχε γίνει πια εμφανές. Ήταν εκείνος ο οποίος καθόριζε την ροή του αγώνα, εκτός απροόπτου. Το… απρόοπτο τελικά ήρθε με την εγκατάλειψη του Ντε Βρις αλλά ο Τσέκο ευνοήθηκε ακόμη περισσότερο από αυτό.

Ο Φερστάπεν πιέζοντας πολύ τη μέση γόμα στην προσπάθειά του να σπάσει το DRS του Πέρεζ είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα με την φθορά των πίσω ελαστικών. Έτσι η Red Bull αποφάσισε να τον φωνάξει νωρίτερα για αλλαγή όταν βγήκαν οι κίτρινες σημαίες. Εκείνο που δεν είχαν παρατηρήσει οι άνθρωποι της ομάδας στο pitwall ήταν η σπασμένη εμπρός αριστερά ανάρτηση της AlphaTauri. Πράγμα που σήμαινε ότι ο Ντε Βρις δεν μπορούσε να βγάλει το μονοθέσιο του από την έξοδο διαφυγής.

Έτσι, ενώ ο Μαξ έβγαινε από το pit lane η διεύθυνση αγώνα έθετε τον αγώνα σε καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Οι Πέρεζ και Λεκλέρ βγήκαν κερδισμένοι έναντι του Φερστάπεν χάρη στα «φθηνά» τους pit-stops. Πολλοί είπαν ότι ο Μαξ στάθηκε άτυχος με το Safety Car και εν μέρει αυτό είναι αλήθεια. Ωστόσο, εάν θέλουμε να τα λέμε όλα, ακόμη και πριν το SC ο Πέρεζ είχε το πλεονέκτημα. Απλώς ο Ντε Βρις έβγαλε την Red Bull από την δύσκολη θέση του να διαχειριστεί έναν αγώνα ο οποίος θα μπορούσε να εξελιχτεί για εκείνην όπως το GP του 2018.

Ούτε χιλιοστό

Ο Πέρεζ δεν έκανε το λάθος του Φερστάπεν. Με την επανεκκίνηση αμέσως άρχισε να πιέζει ώστε να έχει τον Λεκλέρ πάνω από ένα δευτερόλεπτο πίσω του μετά την στροφή 1. Η απόφαση του Τσέκο ήταν σοφή. Ο Φερστάπεν θα προσπερνούσε την Ferrari πριν την στροφή 3 αποδεικνύοντας έτσι πόσο πιο γρήγορα θα μπορούσε να είχε πάει στην αρχή του αγώνα.

Χρόνος μπορεί να υπήρχε αλλά πλέον ήταν εκείνος που έπρεπε να βρει τρόπο για να μπει στο DRS του teammate του. Αυτό που ακολούθησε ήταν μία συγκλονιστική μονομαχία μεταξύ των δύο οδηγών. Συνεχή οριακά περάσματα με τους τοίχους και τις μπαριέρες να υψώνονται απειλητικά στα όρια της διαδρομής. Οι δύο RB19 συνεχώς στο όριο, μικρά γλιστρήματα στις εξόδους των στροφών τα οποία έκοβαν κυριολεκτικά την ανάσα.

Ο Πέρεζ έκανε μόνο ένα μικρό λάθος μέχρι το τέλος όταν ακούμπησε με τον εμπρός δεξί τροχό τον τοίχο πριν την 15 καθώς άνοιγε την τροχιά του για να στρίψει. Ευτυχώς για εκείνον δεν προξένησε ζημιά στο μονοθέσιο του. Σύμφωνα με τον ίδιο μάλιστα, αυτό το μικρό «χάιδεμα» του τοίχου τον βοήθησε κιόλας με την συμπεριφορά του εμπρός μέρους!

Ήταν μία τεράστια νίκη για τον Μεξικανό πράγμα που αναγνώρισε και ο Φερστάπεν μετά τον αγώνα. «Με τρία παιδιά στο σπίτι δεν θα έκανα αυτό που κάνω εάν δεν πίστευα ότι μπορώ να πάρω το πρωτάθλημα» δήλωσε ο Τσέκο.

Η φιλοδοξία του Πέρεζ είναι απολύτως κατανοητή και δικαιολογημένη. Άλλωστε έχει την τύχη να οδηγεί το καλύτερο μονοθέσιο του grid εδώ και δύο χρόνια. Για να πάρει το πρωτάθλημα από τον Φερστάπεν, όμως, θα πρέπει να οδηγήσει για ακόμη 19 αγώνες όπως και στο Μπακού. Χωρίς να αφήνει χιλιοστό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς βλέπει το μέλλον του ο Φερστάπεν;
Ο Φερστάπεν έβρισε τον Ράσελ μετά το σπριντ! (+video)
F1 GP Αζερμπαϊτζάν: Η πόλη του Τσέκο!