Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mercedes EQS SUV 450 4MATIC

Ελλάδα 1:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Mercedes EQS SUV 450 4MATIC

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mercedes EQS SUV 450 4MATIC

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η EQS SUV είναι μια ηλεκτρική εξτραβαγκάνζα, μια δήλωση Mercedes-Benz για το πώς αντιλαμβάνεται την πολυτελή κατηγορία στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Μια προφητεία ότι και σε αυτή τη meta εποχή της αυτοκίνησης τα SUV θα κληρονομήσουν τον κόσμο.

Advertisement
Advertisement

Όταν παρουσιάστηκε, πριν από δύο χρόνια, η EQS, το ηλεκτρικό alter ego της S-Class, τα πράγματα εξορθολογίστηκαν. Βλέπετε η είσοδος της Mercedes-Benz στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης έγινε για πρώτη φορά από τη βάση της πυραμίδας και προς πάνω. Οι EQA, EQB, EQC, που βασίζονταν σε προσαρμοσμένες συμβατικές πλατφόρμες -με ό,τι αυτό συνεπάγεται- προηγήθηκαν.

Ήταν προφανές ότι η Mercedes-Benz δεν ήθελε να χάσει το τρένο, ενώ ταυτόχρονα εξέλισσε τα μεγάλα όπλα που θα την καθιέρωναν στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνητης luxury κατηγορίας. Το πρώτο τέτοιο όπλο ήταν η EQS, η οποία τσέκαρε όλα τα κατάλληλα κουτάκια: Σχεδιασμένη εξ αρχής από λευκό χαρτί, με τεχνολογίες αιχμής και έναν φουτουριστικό σχεδιασμό μέσα έξω. Η EQS έκανε προφανώς αίσθηση, αλλά εδώ που τα λέμε ο βασικός της αντίπαλος είναι η ίδια της η υπόσταση.

Τα μεγάλα σεντάν, ηλεκτρικά ή μη, είναι ακόμα δημοφιλή ανάμεσα σε επιχειρηματίες και μέλη βασιλικών οικογενειών στην Ευρώπη ή στις χώρες του Κόλπου, αλλά οι σοβαρές πωλήσεις βρίσκονται πλέον στον χώρο των SUV. Αν δείτε τα σχετικά διαγράμματα, τα πολυτελή και super SUV «δαγκώνουν» όλο και μεγαλύτερα μερίδια από μια μικρή αριθμητικά αλλά «μεγάλη» σε πορτοφόλι αγορά. Και φυσικά η Mercedes-Benz δεν είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει έδαφος σε αυτή την κατηγορία όπου παραδοσιακά κυριαρχεί. Κοντολογίς η SUV εκδοχή της EQS ήταν προδιαγεγραμμένη.

Advertisement
Advertisement

Βασισμένη στην ίδια πλατφόρμα με την EQS, η EQS SUV προφανώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την πρώτη σε σχεδιαστική πρωτοτυπία. Αν βρείτε κάποιο SUV που να δείχνει πιο όμορφο και αρμονικό από την αντίστοιχη σεντάν ή κουπέ έκδοσή του, να το πείτε και σ’ εμένα.

Ενώ λοιπόν η σεντάν έκδοση ξεφεύγει από τα στερεότυπα, με την καμπίνα τοποθετημένη αρκετά μπροστά και το πίσω μέρος να παραπέμπει σε fastback, το SUV είναι πολύ πιο… SUV, αν και οφείλουμε να πούμε ότι το σχετικά μακρύ σουλούπι του βγάζει και μια αίσθηση υπερυψωμένου στέισον. Φαίνεται -και είναι- μεγάλο, παραδόξως όμως η σεντάν EQS είναι μακρύτερη (5.216 mm, έναντι 5.125 του SUV).

Advertisement

Προφανώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τον εξωφρενικό συντελεστή οπισθέλκουσας της σεντάν (Cd:020), αλλά το Cd:026 που ανακοινώνει η Mercedes-Benz είναι ίσως ακόμα πιο εξωφρενικό αν αναλογιστεί κανείς τη μετωπική επιφάνειά της. Κατά τα άλλα, διατηρεί κάποιες στυλιστικές εκκεντρικότητες της EQS όπως το blackpanel, που αντικαθιστά τη μάσκα και κατεβαίνει χαμηλά μέχρι το εμπρός σπόιλερ.

Διατηρεί επίσης και το τεράστιο μεταξόνιο των 3.210 mm, η εκμετάλλευση του οποίου είναι σαφώς καλύτερη, λόγω μεγαλύτερου συνολικού ύψους και διαφορετικών αναλογιών. Η EQS SUV μπορεί να έρθει και σε 7θέσια διάταξη, ενώ στην περίπτωση που η τρίτη πίσω σειρά λείπει ο χώρος αποσκευών είναι πραγματικά γαργαντουικών διαστάσεων με χωρητικότητα 880 lt.

Advertisement

Αντίστοιχα bigger than life είναι και η μπαταρία ιόντων λιθίου, η οποία έχει καθαρή (net) χωρητικότητα 107,8 kWh, και με τη βοήθεια του in-house εξελιγμένου λογισμικού διαχείρισης προσφέρει θεωρητική αυτονομία 603 km (WLTP) στη «μικρή» έκδοση 450 4MATIC που ήταν και η έκδοση της δοκιμής μας.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η EQS SUV είναι αποκλειστικά τετρακίνητη, όπερ εστί μεθερμηνευόμενον ότι έχει δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου μαγνήτη στους αντίστοιχους άξονες με συνδυαστική απόδοση 360 PS. Και αν η ισχύς φαίνεται σχετικά ήπια για τα «ηλεκτρικά» δεδομένα, τα 880 Nm ροπής αρκούν για να καθησυχάσουν τις όποιες αμφιβολίες για το κατά πόσο μπορούν να κινήσουν αξιοπρεπώς τα -κρατηθείτε- 2.805 kg του συνολικού απόβαρου του αυτοκινήτου. Η Mercedes-Benz δίνει 0-100 km/h σε 6” και τελική ταχύτητα 210 km/h.

Advertisement

Η εξωτερική εμφάνιση, λοιπόν, είναι πιθανόν να διχάζει με την ακόμα και για SUV ιδιαίτερη αισθητική της (αν και πολύ λιγότερο από την EQS). Το εσωτερικό ωστόσο δεν θα αφήσει ασυγκίνητο ούτε και τον μόνιμο πελάτη πεντάστερων ξενοδοχείων. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται προέρχονται από τα… όνειρα, η συναρμογή είναι απερίφραστα άψογη και η γενικότερη εικόνα τεχνολογικής πολυτέλειας αυτή τη στιγμή τουλάχιστον δεν έχει ταίρι.

Για την τελευταία είναι υπεύθυνη η hyperscreen, η τεράστια οθόνη που πιάνει όλο το μήκος του ταμπλό από κολόνα σε κολόνα. Δεν υπάρχει σχεδόν κανένας φυσικός διακόπτης, όλες οι λειτουργίες σχεδόν είναι συγκεντρωμένες στην κεντρική κονσόλα.

Αυτό αποβαίνει εις βάρος της αυτονομίας, αλλά σίγουρα είναι εντυπωσιακό. Το ακόμα πιο εντυπωσιακό ωστόσο είναι αυτό το αίσθημα ευεξίας που σε κυριεύει μόλις καθίσεις ψηλά πάνω στις αφράτες δερμάτινες πολυθρόνες, οι οποίες φυσικά έχουν και κάμποσα προγράμματα μασάζ, τα οποία πάνε πακέτο με τα προγράμματα αναζωογόνησης που μπορείς να επιλέξεις από την κεντρική οθόνη.

Μπορείς να ακούς τον φλοίσβο των κυμάτων, τους ήχους του δάσους, το τερέτισμα του ξύλου στο τζάκι, μια μουσική ζεν ή μια άλλη με λίγο πιο ανεβαστικό μπιτ, ενώ ταυτόχρονα τα ειδικά φίλτρα καθαρίζουν τον αέρα της καμπίνας και τα αεριζόμενα καθίσματα δεν αφήνουν ίχνος ιδρώτα πάνω στο κορμί σου.

Είναι σχεδόν αστείο να αναφερθείς στην ευρυχωρία του αυτοκινήτου. Εκείνο στο οποίο αξίζει ωστόσο να αναφερθείς είναι στον τρόπο με τον οποίο σε απομονώνει από τα τεκταινόμενα έξω από αυτό. Η ποιότητα κύλισης της EQS SUV μερικές φορές σού δίνει την εντύπωση ότι λείπουν οι ρόδες, ότι κινείται με κάποιου είδους ηλεκτρομαγνητική τεχνολογία. Η απόσβεση της ανάρτησης τεσσάρων συνδέσμων εμπρός και πολλαπλών πίσω, συνδυασμένη με αερόσουστες, μοιάζει ικανή να χειριστεί όχι λακκούβες αλλά χαντάκια.

Περνάς από δρόμους που μια μέρα πριν κοπανιόσουν και κοιτάς να δεις αν την προηγούμενη νύχτα έχει πέσει φρέσκια άσφαλτος. Την ίδια στιγμή η ηχομόνωση, ο τρόπος με τον οποίο σφραγίζουν οι πόρτες, σε απομονώνει σχεδόν πλήρως από τους εξωτερικούς θορύβους. Μόνο όταν η ταχύτητα ξεπεράσει κατά πολύ τα εσκαμμένα μπορεί να ακούσεις κάτι σαν αεροδυναμικό θρόισμα.

H EQS SUV θέτει η ίδια το όριο του τρόπου με τον οποίο θα τη χειριστείς. Είναι σχεδόν εξόφθαλμη η ροπή της προς τη χαλαρή μετακίνηση και τα άνετα ταξίδια. Η αερανάρτηση φροντίζει γι’ αυτό, μολονότι υπάρχουν φορές που το τίμημα αποτυπώνεται σε τάση για πλεύση.

Στις στροφές η κλίση του αμαξώματος είναι μεγάλη αλλά προοδευτική και το τιμόνι παρότι ακριβές δεν καταφέρνει να περάσει μεγάλο όγκο πληροφορίας από τον δρόμο. Η αδράνεια της μάζας του αυτοκινήτου είναι τόση, που σύντομα μαθαίνεις ότι δεν έχει νόημα να πιέσεις. Είναι σβέλτη φυσικά και μάλιστα η τετραδιεύθυνση μοιάζει να μειώνει αρκετά το μήκος της, μολαταύτα δεν μπορεί να αψηφήσει τους νόμους της Φυσικής.

Από την άλλη πλευρά, μένεις άναυδος από το πόσο ευέλικτη είναι μέσα στην πόλη χάρη και πάλι στην τετραδιεύθυνση. Η EQS SUV διαθέτει τρία προγράμματα ανάκτησης ενέργειας, με το πιο «έντονο» να ενεργοποιεί τη λειτουργία one pedal, ωστόσο η αυτόματη λειτουργία τις περισσότερες φορές κάνει πολύ καλή δουλειά. Δεν θα λέγαμε το ίδιο για την αίσθηση των φρένων, η οποία είναι ξύλινη και κάποιες φορές παρουσιάζει ένα έντονο χάσμα εκεί ακριβώς που η ανάκτηση από τον κινητήρα σταματά και αρχίζει να επενεργεί το κλασικό κύκλωμα.

Η τεράστια σε χωρητικότητα μπαταρία προσφέρει, όπως προείπαμε, θεωρητική αυτονομία 603 km. Εμείς είδαμε ως μέγιστη τα 575 km. Πολύ χρήσιμος είναι επίσης ο αυτόματος υπολογισμός που σου βγάζει ανά πάσα στιγμή την ελάχιστη, τη μέγιστη και τη μέση αυτονομία, με βάση τον τρόπο που οδηγείς και τις συνθήκες.

Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα αντικειμενικά ενεργοβόρο αυτοκίνητο, παρ’ όλη την πολύ προηγμένη διαχείριση της ενέργειας. Η καλύτερη κατανάλωση που καταφέραμε ίσα που κατέβηκε κάτω από τις 26 kWh/100 km, ενώ όταν πιέσαμε για κάμποση ώρα είδαμε μέχρι και 40 (!) kWh/100 km. Θα λέγαμε ότι η πιο ρεαλιστική κατανάλωση είναι εκεί γύρω στις 30 kWh/100 km, που σημαίνει ότι θα έχεις μια αυτονομία από 350 έως 400 km.

Φαντάζομαι βέβαια ότι αυτός που θα αγοράσει την EQS SUV ελάχιστα θα ασχοληθεί με την πραγματική της αυτονομία, δεδομένου ότι μάλλον θα πρόκειται για ένα εταιρικό όχημα που απλώς τον μεταφέρει με απόλυτη άνεση, ηρεμία και ασφάλεια από και προς τo γραφείο. Αν οδηγεί ο ίδιος.

Το γεγονός ότι παρ’ όλα αυτά το Σαββατοκύριακο μπορεί να βάλει την οικογένειά του και όσες αποσκευές τραβάει η ψυχή τους για να ταξιδέψει σε μια ουδόλως ευκαταφρόνητη ακτίνα, κάτι που δύσκολα θα έκανε με την EQS, είναι ένα επιπρόσθετο ατού. Χώρια που, χωρίς πλάκα, οι εκτός δρόμου ικανότητές της δεν είναι ευκαταφρόνητες (υπάρχει άλλωστε και σχετικό πρόγραμμα οδήγησης).

Η επίδειξη τεχνολογικής αρτιότητας που αντιπροσωπεύει το συγκεκριμένο αυτοκίνητο πάει πακέτο με την αναπόφευκτη αύρα ματαιοδοξίας που έχουν εξ ορισμού όλες αυτές οι κατασκευές. Απλώς τώρα επενδύεται και με την απαραίτητη πατίνα της κλιματικής ευσυνειδησίας.

Ωστόσο ανέκαθεν τέτοιου είδους αυτοκίνητα, που δεδομένα τα χαίρονταν και τα χαίρονται οι έχοντες, υπήρξαν παράλληλα και εργαστήρια τεχνολογίας που αργά ή γρήγορα διαχέεται και προς τα κάτω. Υπό αυτό το πρίσμα (και) η EQS SUV είναι ένα απλησίαστο για τους περισσότερους αλλά αντικειμενικά εντυπωσιακό και οσονούπω «χρήσιμο» αυτοκίνητο.

ΚΕΥ TECH 

H μπαταρία της EQS αποτελείται από 10 συστοιχίες νέας γενιάς, με σημαντικά μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα. Το κοβάλτιο στις καθόδους έχει περιοριστεί σε λιγότερο από 10% για περιβαλλοντικούς λόγους, ενώ η αναλογία του σε σχέση με νικέλιο και μαγγάνιο είναι στο 1:8:1. Το μεγάλο γυαλί που καλύπτει την MBUX Hyperscreen είναι καμπυλωμένο σε τρεις διαστάσεις σε μια διαδικασία χύτευσης σε θερμοκρασίες περίπου 650°C. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει την προβολή εικόνων χωρίς παραμόρφωση σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από την ακτίνα του γυαλιού.

Ο on-board φορτιστής 200 kW επιτρέπει την αύξηση της αυτονομίας κατά 300 km σε μόλις 15 λεπτά. Σε οικιακό φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος η EQS φορτίζει με 22 kW. Οι μπαταρίες καλύπτονται από εγγύηση 10 ετών ή 250.000 km για υπολειπόμενη χωρητικότητα 70%. Η ανάκτηση ενέργειας μπορεί να ρυθμιστεί σε τρεις βαθμίδες, ενώ επιπλέον υπάρχει και αυτόματη ρύθμιση η οποία προσαρμόζεται αυτόματα στις συνθήκες κίνησης και την τοπογραφία.

TECH – Mercedes EQS SUV 450 4MATIC
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, ΜΠΑΤΑΡΙΑ ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 107,8 kWh, 360 PS, 800 Nm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΑΕΡΑΝΑΡΤΗΣΗ (Ε/Π)
0-100 KM/H: 6,0”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 28,6 (εργοστασιακή 20,4) kWh/100 km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 603 km (εργοστασιακή)
ON BOARD ΦΟΡΤΙΣΤΕΣ: 200 kW (DC), 22 kW (AC)
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 5 h (AC 22 kW), 31 min (0-80% σε φορτιστή 200 kW DC)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.125/1.959/1.718 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.210 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 880 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.805 kg
ΤΙΜΗ: Από 143.250 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Jeep Avenger
Συγκριτική δοκιμή: BMW iX1 xDrive30 vs Ford Mustang Mach-E AWD ER
Δοκιμή: Audi Q8 55 e-tron quattro