Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Audi Q8 55 e-tron quattro

Ελλάδα 3:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Audi Q8 55 e-tron quattro

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Audi Q8 55 e-tron quattro

ΔΟΚΙΜΕΣ

Επανασχεδιάστηκε, αναβαθμίστηκε και άλλαξε ονομασία. Έγινε πιο ελκυστικό, πιο πολυτελές και αποτελεσματικότερο αναφορικά με τη διαχείριση ενέργειας ώστε θα μπορούσε να θεωρηθεί σαν μια καινούργια γενιά του. Το Q8 e-tron quattro στοχεύει να παραμείνει πρωτοπόρο. Μπορεί;

Advertisement
Advertisement

Παρουσιάστηκε το 2018 και έθεσε τα δεδομένα για την κατηγορία του: Τα πολυτελή μεγάλων διαστάσεων αμιγώς ηλεκτροκίνητα SUV. Το e-tron, όπως ονομάστηκε τότε, ήταν μια κίνηση επίδειξης δύναμης και υψηλής τεχνολογίας τής Audi προς τους άμεσους ανταγωνιστές της, την BMW και τη Mercedes-Benz.

Έχουν περάσει σχεδόν πέντε χρόνια από τότε, διάστημα που δεν είναι πολύ μεγάλο για τα ανθρώπινα μέτρα. Ωστόσο, για τα δεδομένα της ηλεκτροκίνησης είναι ήδη ιστορία. Έκτοτε, η Αυτοκινητοβιομηχανία της Δύσης άλλαξε και αναπτύχθηκε τόσο ώστε μοιάζει σαν να είναι ένας «άλλος» κλάδος.

Κι αν δεν υπήρχε η τροχοπέδη τόσο του νέου κορωνοϊού όσο και του πολέμου στην Ουκρανία, το προϊοντικό περιεχόμενό της (αυτοκίνητα) μάλλον θα ήταν ακόμα πιο προηγμένο και φουτουριστικό. Πόσο; Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να απαντήσουμε με σαφήνεια. Μόνο να κάνουμε υποκειμενικές υποθέσεις βάσει της όποιας φαντασίας μας.

Advertisement
Advertisement

Νέο, αλλά ίδιο
Το «νέο» μπορούμε να το δούμε τόσο στο αμάξωμα και στο εσωτερικό τού επανασχεδιασμένου μεγάλου SUV όσο και στον προσδιορισμό του. Το αυτοκίνητο μετονομάστηκε σε Q8 e-tron.

Το «ίδιο» αφορά στη φιλοσοφία κατασκευής την οποία διατήρησαν οι άνθρωποι της Audi για το αυτοκίνητο, δηλαδή να είναι όσο το δυνατόν πρωτοπόρο, αλλά και λόγω της δεδομένης κατασκευαστικής φύσης του.

Advertisement

Το συγκεκριμένο μοντέλο έπρεπε να παραμένει η ναυαρχίδα τής γερμανικής εταιρείας αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση. Έχει τον συγκεκριμένο ρόλο καθώς, προς το παρόν, δεν υπάρχει η αντίστοιχη έκδοση του A8 (παρεμπιπτόντως, αυτή αναμένεται να παρουσιαστεί εντός του 2024, όπως έχει ανακοινωθεί).

Advertisement

Τι άλλαξε, λοιπόν; Καταρχάς, οι αλλαγές είναι προφανείς στο αμάξωμα. Το ανανεωμένο Q8 e-tron διαθέτει την καινούργια μάσκα την οποία η εταιρεία ονομάζει «Singleframe». Σε αυτή, ξεχωρίζουν τα φώτα LED, η τρισδιάστατη γρίλια, το νεοδιαμορφωμένο εμπορικό σήμα τής Audi (δηλαδή, οι τέσσερις κύκλοι) και ο επανασχεδιασμένος προφυλακτήρας.

Στο Q8 e-tron έχει προσεχθεί περισσότερο η αεροδυναμική τού αμαξώματος. Για τον λόγο αυτό έχει δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στον τρόπο που κατευθύνεται ο αέρας τόσο μέσα από τη γρίλια, τη βάση του προφυλακτήρα και τα πλαϊνά αυτού όσο και κάτω από το πάτωμα του αυτοκινήτου.

Σύμφωνα με την Audi, στη συγκεκριμένη έκδοση του μοντέλου (επειδή υπάρχει και αυτή με το Sportback αμάξωμα) ο αεροδυναμικός συντελεστής οπισθέλκουσας έχει μειωθεί στο 0,27 έναντι 0,28 που ήταν πριν.

Advertisement

Στο πίσω μέρος, οι αλλαγές αφορούν τόσο στα φωτιστικά σώματα όσο και στον προφυλακτήρα, στον οποίο έχει διαμορφωθεί και αεροδυναμικός διαχύτης. Γενικά, εκτός από τη βελτίωση της αεροδυναμικής, το Q8 e-tron δείχνει πιο κομψό και πιο δυναμικό από πριν. Τέλος, η επανασχεδίασή του αύξησε το συνολικό μήκος του αμαξώματος κατά 14 χλστμ. συγκριτικά με πριν, κυρίως λόγω της νέας διαμόρφωσης των προφυλακτήρων.

Στο εσωτερικό του, οι αλλαγές αφορούν τόσο στο επίπεδο εξοπλισμού, γενικότερα, όσο και στα υλικά που το συνιστούν. Για παράδειγμα, τα δερμάτινα καθίσματα είναι και δροσιζόμενα πλέον, ενώ προαιρετικά διαθέτουν και μηχανισμό για μασάζ.

Στο ταμπλό, υπάρχει το «Audi virtual cockpit» το οποίο διαθέτει έγχρωμες οθόνες στο πίνακα οργάνων (12,3 ιντσών, TFT), στην κονσόλα (10,1 ιντσών) και μια τρίτη 8,6 ιντσών κάτω από αυτή για τον χειρισμό τού συστήματος «MMI».

Φυσικά, το σημείο ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν οι κλασικοί εξωτερικοί καθρέφτες αλλά τη θέση τους έχουν πάρει μικροί βραχίονες στους οποίους έχουν ενσωματωθεί κάμερες.

Οι εικόνες από αυτές προβάλλονται σε οθόνες οι οποίες βρίσκονται ενσωματωμένες στο εσωτερικό των θυρών, δίπλα από την άκρη του ταμπλό, εκατέρωθεν. Είναι τεχνολογίας «OLED», έχουν διαγώνιο 7,0 ιντσών και ανάλυσή 1.280×1.080 pixel.

Ο εσωτερικός φωτισμός αποτελείται από LED φώτα και υπάρχουν έως 30 διαφορετικές αποχρώσεις, ενώ υπάρχει η δυνατότητα φωνητικών εντολών για την ενεργοποίηση επιμέρους λειτουργιών («Dialog Manager» αλλά και «Amazon Alexa»).

Οι μπαταρίες
Η συστοιχία μπαταριών είναι ιόντων λιθίου και αποτελείται από 12 επιμέρους τμήματα καθένα από τα οποία συντελείται από 36 πρισματικά κελιά (συνολικά, 432 πρισματικά κελιά).

Είναι ενσωματωμένη στο πάτωμα του οχήματος και σύμφωνα με την Audi οι διαστάσεις της (συστοιχία) είναι 2,28 μέτρα μήκος, 1,63 μέτρα πλάτος και το ύψος της φτάνει τα 34 εκατοστά. Αναφορικά με την ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητά τους, στο Q8 55 e-tron είναι 114 kWh, ενώ η πραγματική 106 kWh.

Το ουσιαστικό στοιχείο είναι ότι η επανασχεδίαση αποτέλεσε την ευκαιρία για να αυξηθεί η χωρητικότητά τους. Πριν, στη συγκεκριμένη εκδοχή τού μοντέλου η ονομαστική ήταν 95 kWh, ενώ η πραγματική 86,5 kWh. Κατά συνέπεια, αυξήθηκε και η μέγιστη θεωρητική αυτονομία η οποία πλέον φτάνει έως τα 582 χλμ. (κατά «WLTP») από τα 441 χλμ. που ήταν μέχρι τώρα.

Το ηλεκτρικό Audi έχει ενσωματωμένο βασικό φορτιστή ο οποίος λειτουργεί σε παροχή έως 11 kW. Σε αυτή την περίπτωση -και σε οικιακό Wallbox ή σε αντίστοιχο δημόσιο φορτιστή- χρειάζεται 11,3 ώρες για την πλήρη φόρτιση των μπαταριών (δηλαδή 0%-100%). Για όσους ενδιαφέρονται, η Audi προσφέρει το αυτοκίνητο και με ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW. Με αυτόν, ο χρόνος τής πλήρους φόρτισης μειώνεται στις έξι ώρες και 10 λεπτά, πάντα σε αντίστοιχη παροχή ρεύματος.

Οι συσσωρευτές τού Q8 55 e-tron πλέον δύνανται να φορτίσουν σε παροχή έως 170 kW (DC), από έως 150 kW μέχρι τώρα. Σε αυτή τη μέγιστη ισχύ, η εταιρεία ανακοινώνει ότι μπορούν να πληρωθούν με ενέργεια μεταξύ του 10%-80% της συνολικής χωρητικότητάς τους σε 31 λεπτά της ώρας. Επίσης, σε δέκα λεπτά τής ώρας μπορούν να δεχτούν ενέργεια ικανή να κινήσει το αυτοκίνητο για 123 χλμ., όπως ανακοινώνει η εταιρεία.

Τέλος, αναλόγως του εξοπλισμού και όπου είναι διαθέσιμη η σχετική υπηρεσία, ο οδηγός μπορεί μέσω του συστήματος «route planner» να ενημερώνεται διαρκώς και με ακρίβεια για την εναπομείνασα ενέργεια στις μπαταρίες, για την απόσταση που δύναται να διανύσει με αυτή όπως επίσης και για τα πλησιέστερα σημεία φόρτισης.

Έτσι, είναι σε θέση να προγραμματίσει το ταξίδι του και να κινηθεί χωρίς άγχος ως τον μακρινό προορισμό του. Οι πληροφορίες προέρχονται μέσω του αναβαθμισμένου συστήματος ενημερωδιασκέδασης «MMI» και αυτού της πλοήγησης.

«Και οι κινητήρες»;
Το Q8 55 e-tron διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες έναν σε κάθε άξονά του, συνεχίζοντας με αυτόν τον τρόπο την παράδοση του συστήματος τετρακίνησης quattro και στην εποχή τής ηλεκτροκίνησης.

Αυτοί είναι ασύγχρονοι, γεγονός που τους κάνει πιο αποδοτικούς αναφορικά με την απώλεια ενέργειας κατά τη λειτουργία τους και είναι μικρότεροι σε διαστάσεις και σε βάρος (συγκριτικά με έναν αντίστοιχο σύγχρονο κινητήρα). Μάλιστα, στην περίπτωση του Audi, ο ρότορας κάθε ηλεκτροκινητήρα είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο, κάτι που βοηθά στην προσπάθεια μείωσης βάρους τού οχήματος.

Οι άνθρωποι της εταιρείας προσπάθησαν να κάνουν τους ηλεκτροκινητήρες όσο πιο αποδοτικούς και στην πράξη, δηλαδή κατά την κίνηση του οχήματος σε οποιαδήποτε συνθήκες (κυκλοφορίας, επιτάχυνσης ή καιρικές).

Σε ένα εκ των πραγμάτων βαρύ όχημα -το Q8 55 e-tron ζυγίζει τουλάχιστον 2.510 κιλά χωρίς οδηγό και αποσκευές-, η αποδοτικότητα των ηλεκτροκινητήρων του και η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ακόμα βασικότερη παράμετρος.

Το αυτοκίνητο εκκινεί κάθε φορά με τον ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στον πίσω άξονα. Αυτός εξακολουθεί να μετακινεί το αυτοκίνητο όσο το φορτίο που ασκεί ο οδηγός στο δεξί πεντάλ είναι μικρό ή/και όσο το επίπεδο πρόσφυσης των τροχών παραμένει υψηλό.

Ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας ενεργοποιείται από τη στιγμή που χρειαστεί να επιταχύνει με εντονότερο ρυθμό το όχημα ή όταν απαιτηθεί από την απώλεια πρόσφυσης των τροχών ή όταν ο οδηγός αποφασίσει να κινείται με πιο σβέλτο ρυθμό.

Βεβαίως, το σύστημα μπορεί να μετατραπεί και σε ένα αντίστοιχο μόνιμης τετρακίνησης, με τη διαρκή, ταυτόχρονη λειτουργία και των δύο ηλεκτροκινητήρων, όποτε το επιθυμεί ο οδηγός. Αυτό γίνεται με την ενεργοποίηση από αυτόν του προγράμματος «Dynamic».

Επιπλέον, η αποδοτικότητα των ηλεκτροκινητήρων εξαρτάται και από τη λειτουργία τού συστήματος ελέγχου τής ευστάθειας του αυτοκίνητου (ESP). Αυτό, έχει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας αναφορικά με την αμεσότητα επέμβασής του για τον περιορισμό τής απώλειας πρόσφυσης των τροχών, αλλά και να επιτρέπει στον οδηγό να κινείται με αυξημένη ταχύτητα σε δρόμο με απανωτές στροφές, χωρίς να περιορίζει αμέσως τη ροπή.

Το τελευταίο, δεν είναι απαραίτητο μόνο εντός δρόμου αλλά και εκτός αυτού, ας μην μας διαφεύγει το γεγονός ότι το Q8 είναι ένα SUV. Έτσι, όποιος θελήσει να κινηθεί σε δύσβατο μέρος ή σε χιονισμένο ή λασπωμένο έδαφος, το ESP λειτουργεί με τρόπο που να επιτρέπει στους τροχούς να έχουν πάντα την απαιτούμενη ισχύ για τη συνέχιση της πορείας (εννοείται διαθέτοντας και με τα κατάλληλα ελαστικά γι’ αυτές τις συνθήκες).

«Είναι κινητός ηλεκτρονικός υπολογιστής»;
Η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι θετική και ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, εν πολλοίς. Η Audi, πρωτοπόρησε στη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων, συνεπώς τα στελέχη της ήθελαν να κάνουν το αυτοκίνητο να διακρίνεται και σε αυτόν τον τομέα.

Πλησιάζοντας προς το Q8 55 e-tron συνειδητοποιείς ότι το αυτοκίνητο έχει γίνει πιο κομψό από πριν και ότι… δεν είναι τόσο μεγάλο όσο φανταζόσουν. Ωστόσο αυτό είναι μια «ψευδαίσθηση» η οποία οφείλεται στο γεγονός ότι η σχεδίαση του αμαξώματος «κρύβει» τον πραγματικό όγκο του. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μήκος του ξεπερνά τα 4,9 μέτρα.

Το εσωτερικό του είναι ευρύχωρο ακόμα και με τα δεδομένα αυτής της κατηγορίας οχημάτων. Τα γεγονός ότι είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητο και οι μπαταρίες του ενσωματωμένες στο πάτωμα επιτρέπει να ελευθερώνεται περισσότερος εσωτερικός όγκο προς όφελος των επιβατών.

Το πορτμπαγκάζ του είναι επίπεδο, προσφέρει τουλάχιστον 569 λίτρα για αποσκευές και υπάρχει η δυνατότητα να διπλώσουν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων. Πέραν αυτού, υπάρχει και ένας ακόμα αποθηκευτικός  χώρος 62 λίτρων εμπρός, κάτω από το καπό.

Η ποιότητα κατασκευής είναι πολύ καλή, κάτι αναμενόμενο. Ως οδηγός, κάθεσαι σε μια πολύ καλή θέση οδήγησης και έχεις ικανοποιητικότατη ορατότητα. Ωστόσο, χρειάζεται να συνηθίσεις το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εξωτερικοί καθρέφτες και η όποια πληροφόρηση για την κίνηση πίσω από το όχημα γίνεται μέσω των αντίστοιχων οθονών.

Οι εξωτερικές κάμερες που είναι ενσωματωμένες στους αντίστοιχους βραχίονες στέλνουν τις εικόνες στις δύο  αντίστοιχες οθόνες. Όμως, για να τις δει ο οδηγός πρέπει να κοιτάξει ελαφρώς χαμηλότερα απ’ ό,τι συνήθως. Πάντως, μπορεί να αυξήσει την περιοχή της εικόνας που προβάλλεται σε αυτές μέσω της οθόνης αφής που υπάρχει στην πλευρά του. Όμως, το εύρος που καλύπτεται είναι σχετικά μικρό.

Η ανάρτηση του Q8 55 e-tron αποτελείται από πολλαπλούς συνδέσμους και πνευματικά στοιχεία εμπρός-πίσω. Η αερανάρτηση επιτρέπει στο αυτοκίνητο να ανασηκωθεί από το έδαφος έως κατά 7,6 εκατοστά περισσότερο από το χαμηλότερο ύψος του, το οποίο είναι 17,6 εκατοστά (από το έδαφος).

Η ανύψωση ή υποχώρηση του αυτοκίνητου ορίζεται από την αντίστοιχη επιλογή στο σύστημα «Drive Select». Αυτό προσφέρει επτά διαφορετικά προγράμματα: «Efficiency», «Comfort», «Dynamic», «Auto», «Allroad», «Off-road» και «Individual». Φυσικά, το Q8 55 e-tron quattro προσαρμόζεται στο χαμηλότερο ύψος από το έδαφος όταν ο οδηγός θέλει να κινηθεί με πιο γρήγορο ρυθμό και το μέγιστο κατά την εκτός δρόμου κίνηση.

Το αυτοκίνητο είναι εύκολο στην οδήγησή του τόσο εντός πόλης όσο και σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Με την ευκαιρία τής επανασχεδίασής του τοποθετήθηκε πιο «κοντή» κρεμαγέρα από πριν και επαναρυθμίστηκε η ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση. Αυτό βελτίωσε σχετικά την αίσθηση του, συγκριτικά, αλλά και πάλι θα θέλαμε να είναι καλύτερη.

Η ανάρτησή είναι σχετικά σφιχτή και αποτελεσματική, ενώ τα φρένα μάς άφησαν ανάμεικτα συναισθήματα. Υπό κανονικές συνθήκες ταχύτητας κίνησης ακινητοποιούν το όχημα χωρίς πρόβλημα. Όμως, όταν η ταχύτητα αυξάνεται, το βάρος τού Audi γίνεται αισθητό στο σύστημα πέδησης.

Επιλογικά
Το Audi e-tron ήταν ένα αυτοκίνητο το οποίο δημιουργήθηκε με σκοπό να εισαγάγει κάποιον στην ηλεκτροκίνητη με τον κορυφαίο τρόπο αναφορικά με την τεχνολογία και την πολυτέλεια. Ήταν τα «θεμέλια» που έθεσε η εταιρεία για να οικοδομήσει τον τομέα των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων, ως τώρα αλλά και προς το μέλλον.

Το Q8 e-tron 55 quattro άλλαξε όνομα, αλλά όχι χαρακτήρα. Είναι ένα ηλεκτρικό όχημα το οποίο δείχνει πολύ οικείο με ό,τι έχει συνηθίσει ως τώρα ο οδηγός. Ναι, είναι βαρύ, καταναλώνει ενέργεια σχετικά (η μέση τιμή κατανάλωσης ενέργειας που μετρήσαμε ήταν 28,7 kWh/100 χλμ.) και είναι ακριβό και απλησίαστο ως αγορά για τους περισσότερους από εμάς.

Όμως, το Q8 e-tron (e-tron, τότε) δεν δημιουργήθηκε για να είναι «μαζικό», ήταν ένας πρωτοπόρος. Παραμένει τέτοιος; Η απάντηση είναι ναι. Αναμφισβήτητα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Audi Q8 55 e-tron quattro 408 PS

Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες, ασύγχρονοι
Ισχύς (συνδυαστική): 408 PS
Ροπή: 664 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 114 kWh (Ονομαστική)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο δύο σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5,6 sec
Τελική ταχύτητα: 200 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 20,6-24,4 kWh/100 km, 28,7 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: Έως 481-582 km («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.915/1.937/1.633 mm
Μεταξόνιο: 2.928 mm
Βάρος: 2.510 kg
Χώρος αποσκευών: 569-1.637 lt
Τιμή: Από 96.900 ευρώ («Advanced»)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Έρχεται νέο και προσιτό ηλεκτρικό Audi
Audi Q6 e-tron: Τελικές δοκιμές στον αρκτικό κύκλο
Το e-bike της Audi είναι εμπνευσμένο από το αγωνιστικό RS Q e-tron