ΝΕΑ

Τα ηλεκτρικά που άλλαξαν το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας

Ελλάδα 16:41
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Τα ηλεκτρικά που άλλαξαν το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας

ΝΕΑ

Τα ηλεκτρικά που άλλαξαν το τοπίο της αυτοκινητοβιομηχανίας

ΝΕΑ

Μερικές φορές, η ιστορία έχει έναν αστείο τρόπο να επαναλαμβάνεται. Σίγουρα, πάντως, δεν πρόκειται για φάρσα.

Advertisement
Advertisement

Τρέχουμε σε κύκλους και παρόλο που οι καιροί, τα εργαλεία και η τεχνολογία αλλάζουν, τα πράγματα μοιάζουν περισσότερο απ’ όσο είμαστε έτοιμοι να παραδεχτούμε.

Όταν βλέπουμε τις σημερινές αυτοκινητοβιομηχανίες να αγωνίζονται να επιτύχουν στην εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων, αξίζει να θυμόμαστε ότι και άλλοι έχουν αντιμετωπίσει τα ίδια διλήμματα, πριν από περισσότερο από έναν αιώνα.

Όχι, δεν θα κάνουμε… κατάδυση στα βάθη του χρόνου και στα μέσα της δεκαετίας του 1880, με το πρωτοπόρο Flocken Elektrowagen, αλλά θα μνημονεύσουμε επτά αυτοκίνητα από το πολύ πρόσφατο παρελθόν, που φαίνεται ότι άλλαξαν το τοπίο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Advertisement
Advertisement

GM EV1

Ήταν το πρώτο που σχεδιάστηκε από την αρχή ως ηλεκτρικό αυτοκίνητο (όχι EV μετατροπής) και τώρα θεωρείται το πρώτο ηλεκτρικό όχημα παραγωγής της σύγχρονης εποχής. Το EV1 εκτιμήθηκε ιδιαίτερα από τους δοκιμαστές του, οι οποίοι απογοητεύτηκαν βλέποντάς το να χάνεται.

Advertisement

Αρχικά εφοδιαζόταν με μια μπαταρία μολύβδου-οξέος, παρέχοντας εμβέλεια έως και 160 χιλιόμετρα, αλλά η δεύτερη γενιά ήρθε το 1999 με μια μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου (NiMH). Αυτό επέτρεψε βελτιωμένη απόδοση, χαμηλότερο βάρος, πιο αθόρυβη λειτουργία και χαμηλότερο κόστος παραγωγής. Η αυτονομία αυξήθηκε στα 230 χιλιόμετρα, κάνοντας το EV1 τόσο δημοφιλές, που η GM δεν μπορούσε να καλύψει τη ζήτηση από όσους ήθελαν να μισθώσουν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Η GM κατασκεύσασε περίπου 1.120 EV1, μέχρι τη στιγμή που η παραγωγή σταμάτησε το 1999. Τον Φεβρουάριο του 2002, η GM ειδοποίησε τους μισθωτές ότι θα ανακαλούσε τα αυτοκίνητα από το δρόμο. Το πρόγραμμα EV1 ακυρώθηκε επίσημα το 2003.

Advertisement

Tesla Roadster

Το Tesla Roadster χρησιμοποίησε μια πρωτοποριακή, για το 2008, μπαταρία ιόντων λιθίου με ενεργειακή χωρητικότητα 53,0 kWh, την οποία η Tesla ονόμασε Σύστημα Αποθήκευσης Ενέργειας (ESS). Χάρη στο ESS το Roadster μπορούσε να διανύσει περισσότερα από 393 χιλιόμετρα με μία φόρτιση, τιμή εξαιρετική για πριν από 15 και πλέον χρόνια.

Advertisement

Το Roadster χρησιμοποίησε ως βάση τη Lotus Elise, έτσι η Tesla παρήγαγε και εγκατέστησε μόνο το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης. Ανάλογα με την έκδοση, το μοντέλο απέδιδε μεταξύ 248 και 288 ίππων. Αυτό ήταν αρκετό για να διασφαλιστεί ότι η επιτάχυνση από στάση έως τα 100χλμ./ώρα, δεν απαιτούσε περισσότερα από 3,9 δευτερόλεπτα.

Mitsubishi i-MiEV

Παραδόξως, οι Ιάπωνες κατασκευαστές ήταν οι πρώτοι που ακολούθησαν την επανάσταση EV της Tesla, όταν στις μέρες μας, παρακολουθούν μάλλον με επιφύλαξη τους ταχύτατους ρυθμούς… ηλεκτρικής ανάπτυτξης.

Το Mitsubishi i-MiEV δεν ήταν ακριβώς ο ορισμός του προσιτού, για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, με το κόστος κτήσης να κυμαίνεται από 30-35.000 ευρώ στην Ευρώπη, ανάλογα με την αγορά. Ήταν σίγουρα, όμως, πρωτοποριακό για το 2011, γι’ αυτό και το συμπεριλαμβάνουμε στη λίστα. Η Mitsubishi τοποθέτησε μια μικρή μπαταρία χωρητικότητας μόλις 16 kWh, με την αυτονομία να περιορίζεται στα 100 χιλιόμετρα.

Nissan Leaf

Το 2010, η Nissan παρουσίασε το Leaf, το οποίο έγινε το πιο επιτυχημένο ηλεκτρικό όχημα δύο χρόνια αργότερα. Παρά την αμφιλεγόμενη εμφάνισή του, πουλήθηκε σαν… εύγεστο γλυκό, με το status του best-seller να διαρκεί μέχρι το 2020, όταν το ξεπέρασε το Tesla Model 3.

Το αρχέτυπο Nissan Leaf διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα 80 kW που κινεί τους εμπρός τροχούς. Μια μπαταρία Li-ion 24 kWh παρέχει αυτονομία περίπου 117 χιλιομέτρων, αν και η Nissan βελτίωσε τις προδιαγραφές με τις επόμενες ενημερώσεις. Το κύριο μειονέκτημα του Leaf ήταν ότι δεν διέθετε ενεργή ψύξη της μπαταρίας. Αυτό οδήγησε σε πρόωρα προβλήματα, τα οποία πλέον θεωρούνται ως η κύρια αιτία που οι πελάτες αντιμετωπίζουν με καχυποψία τα ηλεκτρικά οχήματα.

Η Nissan λάνσαρε τη δεύτερη γενιά του Leaf το 2017, ενώ το Φεβρουάριο του 2022, οι συνολικές παγκόσμιες πωλήσεις του μοντέλου ανήλθαν σε 577.000 μονάδες, με τις 450.000 από αυτές να αντιστοιχούν στο Leaf της πρώτης γενιάς.

Tesla Model S

Το Tesla Model S κυκλοφόρησε το 2012 για να αποδείξει σε όλους ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι μόνο δυνατά, αλλά και επιθυμητά. Αυτό ήταν το πρώτο μοντέλο της Tesla που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εξ’ ολοκλήρου στο εσωτερικό, και έκανε ισχυρή εντύπωση. Η αμερικάνικη εταιρεία πούλησε 4.900 μονάδες στις ΗΠΑ, το πρώτο τρίμηνο του 2013, ξεπερνώντας τις πωλήσεις του Nisan Leaf (3.695 μονάδες).

Το πρώτο Model S που κυκλοφόρησε είχε μπαταρία 60 kWh, η οποία επέτρεπε 335 χιλιόμετρα αυτονομίας. Μια παραλλαγή μεγαλύτερης αυτονομίας, έως και 465 χιλιομέτρων ήταν επίσης διαθέσιμη. Η Tesla συνέχισε τις ενημερώσεις να έρχονται και οι τρέχουσες εκδόσεις Model S μπορούν να διανύσουν έως και 650 χιλιόμετρα με μία φόρτιση.

Tesla Model 3/Y

Το Tesla Model 3 ξεπέρασε ακόμη και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες, με σχεδόν 100.000 μονάδες να παραδίδονται ανά τρίμηνο, μέχρι το τέλος του 2019.

Καθώς το Model Y εισήχθη στην παραγωγή, η Tesla ανέφερε σημαντικές πωλήσεις των δύο μοντέλων, με το Model Y να γίνεται πολύ μακριά πιο δημοφιλής από το Model 3. Επί του παρόντος, η Tesla είναι διαθέτει 450.000 μονάδες Model 3 και Model Y που παραδίδονται ανά τρίμηνο.

Tesla Cybertruck

Το Tesla Cybertruck μπορεί να μην έχει ξεκινήσει να παράγεται κανονικά αλλά ήδη έχει αποκτήσει ειδικό βάρος για την αυτοκινητοβιομηχανία. Περνώντας από πολλά κύματα, αφού ανακοινώθηκε το 2019, το Cybertruck φέρνει σημαντικές αλλαγές στη διαδικασία κατασκευής. Εκτός από το σχεδιασμό που το κάνει να ξεχωρίζει και να μη μοιάζει με κάνενα άλλο αυτοκίνητο το Tesla Cybertruck έφερε μαζί του και φοβερές καινοτομίες. Αρχής γενομένης από το αμαξωμά του από ανοξείδωτο χάλυβα, το οποίο η εταιρεία του Ίλον Μασκ, ισχυρίζεται ότι είναι κατασκευασμένο από το ίδιο υλικό με το SpaceX Starship.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οποιος πρόλαβε, πρόλαβε με τα ηλεκτρικά;
Τέλος οι επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά
Προσοχή: Μεγάλη απάτη στα διόδια της Αττικής Οδού