Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Οριστικό: Πετάνε εκτός τα παλιά αυτοκίνητα

Ελλάδα 4:19
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οριστικό: Πετάνε εκτός τα παλιά αυτοκίνητα

ΝΕΑ

Οριστικό: Πετάνε εκτός τα παλιά αυτοκίνητα

ΝΕΑ

Εξαπλώνετε το… μένος κατά των παλιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, ενόψει και των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Advertisement
Advertisement

Οριστικές αποφάσεις έχουν πάρει πολλές πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) για την απαγόρευση των ρυπογόνων αυτοκινήτων από τα κέντρα τους, στο πλαίσιο των προσπαθειών τους να μειώσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση και να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα.

Οι περισσότερες πόλεις έχουν ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία πιο παλιών αυτοκινήτων (euro 5 και πίσω) που καταναλώνουν πετρέλαιο και παράγουν μεγάλη ποσότητα ρυπαντών, όπως τα σωματίδια και τα αέρια του θερμοκηπίου. Άλλες έχουν συμπεριλάβει και τα βενζίνης

Η Μαδρίτη, η Ρώμη, η Παρίσι και η Βαρκελώνη είναι μερικές από τις πόλεις που έχουν επιβάλει τέτοιες απαγορεύσεις. Επιπλέον, ορισμένες από αυτές τις πόλεις έχουν θέσει σε εφαρμογή και μέτρα για την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, προσφέροντας κίνητρα όπως οικονομικές ενισχύσεις και προνομιακή πρόσβαση σε ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας.

Advertisement
Advertisement

Αυτές οι αποφάσεις έχουν υιοθετηθεί από όλη την κοινότητα και υποστηρίζονται από την ευρύτερη κοινή γνώμη, καθώς τα οφέλη στην ποιότητα της ζωής και την δημόσια υγεία είναι άμεσα αντιληπτά.

Ο αριθμός των ζωνών καθαρού αέρα σε όλη την Ευρώπη λοιπόν έχει αυξηθεί κατά 40% από το 2019 (!), αναγκάζοντας τα παλαιότερα και πιο ρυπογόνα οχήματα να βγουν εκτός πόλεων.

Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών (LEZs) έχουν πλέον εφαρμοστεί σε 320 ευρωπαϊκές πόλεις και αναμένεται να αυξηθούν κατά περισσότερο από το μισό, στις 507, έως το 2025. Οι δέκα πιο δημοφιλείς τουριστικές πόλεις της Ευρώπης περιορίζουν τώρα τα παλαιά αυτοκίνητα, ενώ θα επιβάλουν ακόμα πιο αυστηρούς κανονισμούς στις υφιστάμενες ζώνες χαμηλών εκπομπών, εντός των επόμενων τριών ετών. Η Αθήνα βέβαια ακόμα δεν έχει κάνει τίποτα σχετικό…
Μεταξύ άλλων αυτές τις αποφάσεις έχουν πάρει οι τοπικές… ηγεσίες -με τις ευλογίες της Ε.Ε.- του Λονδίνου, του Παρισιού, των Βρυξελλών, του Βερολίνου, κ.α.

Advertisement

Η ρύπανση του αέρα είναι μια «κρίση δημόσιας υγείας», που ευθύνεται για περισσότερους από 300.000 πρόωρους θανάτους ετησίως στην ΕΕ, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Ο… κακός αέρας πιστεύεται ότι μειώνει τον μέσο όρο της αναμενόμενης διάρκειας ζωής κατά σχεδόν δύο χρόνια, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική απειλή για την ανθρώπινη υγεία.

Advertisement

Από την άλλη, οι ζώνες καθαρού αέρα αποδείχτηκαν αποτελεσματικό αντίμετρο. Στη Μαδρίτη, παρατηρήθηκε μείωση των συγκεντρώσεων NO₂ κατά 32% μετά την εφαρμογή μιας ζώνης χαμηλών εκπομπών το 2018. Η Ιταλία βρίσκεται στην κορυφή της Ευρώπης όσον αφορά τον καθαρό εισπνεόμενο αέρα, με 172 δηλωμένες ζώνες, σε σύγκριση με 78 στη Γερμανία, 17 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 14 στην Ολλανδία και 8 στη Γαλλία.

Λίγες ζώνες χαμηλών εκπομπών έχουν «στηθεί» στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αλλά αναμένεται ότι η Πολωνία και η Βουλγαρία θα ανακοινώσουν νέες ζώνες στους επόμενους μήνες. Νέα μελέτη υποστηρίζει ότι τώρα είναι η στιγμή να ενταθούν οι δράσεις, προχωρώντας σε ζώνες μηδενικών εκπομπών (ZEZs) ενόψει του προγραμματισμένου σταδιακού περιορισμού των νέων οχημάτων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ έως το 2035 και το ΗΒ έως το 2030.

Ηδη σχεδιάζονται έως και 35 ζώνες μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη έως το 2030, με 26 να αφορούν αποκλειστικά τα οχήματα παράδοσης στην Ολλανδία.

Advertisement

Μικρότερες ζώνες χωρίς ρύπανση σχεδιάζονται για το ίδιο έτος σε μέρη της  πόλης του Παρισιού, της Κοπεγχάγης, του Άμστερνταμ, της Βαρκελώνης, του Βερολίνου, του Χαϊδελβέργης, του Μιλάνου, του Όσλο, της Ρώμης, του Ρότερνταμ, της Βαρσοβίας, του Μπίρμιγχαμ, του Λίβερπουλ και του Μάντσεστερ. Δύο σχέδια μικρής κλίμακας λειτουργούν ήδη στην Οξφόρδη και σε μέρη του κεντρικού Λονδίνου.

 

Στην Ελλάδα

Η Ελλάδα… ξύπνησε τα τελευταία τέσσερα χρόνια και έχει λάβει δράση για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, ειδικά στον τομέα της μεταφοράς και της ενέργειας.

Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν την εισαγωγή νέας νομοθεσίας για το κλίμα, η οποία σχεδιάζεται να επιφέρει «ριζική μείωση των εκπομπών». Αυτή η νομοθεσία θα στοχεύει σε μια μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 σε σύγκριση με το 1990 και κατά 80% έως το 2040, με στόχο την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Οι τομείς που θα περιλαμβάνονται σε αυτή τη νομοθεσία είναι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας, οι μεταφορές, η βιομηχανία, τα κτίρια, η γεωργία και η ζωοτροφία, η διαχείριση αποβλήτων και η χρήση γης και της δασοκομίας.

Για παράδειγμα ένα από τα πιο… σκληρά μέτρα που έχουν αποφασιστεί σε έναν τομέα που επιβαρύνει ιδιαίτερα την ατμόσφαιρα (λόγω μεγάλης παλαιότητας του στόλου) κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκης, είναι ότι από το 2025, όλα τα νέα ταξί που θα κινούνται εκεί θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά. Για αυτό άλλωστε τρέχει ήδη πρόγραμμα επιδότησης έως και 25.000 ευρώ για την αντικατάσταση των ταξι.

Μέτρα που ήδη έχει αποφασίσει η Ελλάδα:

  1. Τον τερματισμό των πωλήσεων αυτοκινήτων που λειτουργούν με καύσιμα ή πετρέλαιο θέρμανσης έως το 2030.
  2. Τον καθορισμό στόχων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 και 80% έως το 2040, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, με στόχο την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
  3. Την αύξηση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για στόχο έως και το 70% της τελικής ενεργειακής κατανάλωσης έως το 2030.
  4. Την εφαρμογή περιορισμών εκπομπών για τα νέα ταξί στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη από το 2025, καθώς και για τα νέα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα.
  5. Την απαγόρευση της χρήσης πετρελαίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά που δεν είναι συνδεδεμένα με το ηπειρωτικό δίκτυο έως το 2030​.

Συνολικά, η Ελλάδα, έστω και αν άργησε πολύ, πλέον  καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την προώθηση της βιωσιμότητας, ειδικά στους τομείς των μεταφορών και της ενέργειας. Ωστόσο, απαιτείται συνεχής προσπάθεια και αφοσίωση για να πετύχουν αυτοί οι στόχοι και να επιφέρουν αλλαγές που θα βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα και την ποιότητα ζωής στην Ελλάδα.

ΑΚΟΜΑ:
Τραγικό! Η Ελλάδα με το γηραιότερο στόλο στην ΕΕ!
Οι ρύποι προκαλούν 380.000 πρόωρους θανάτους
Τελικά θα ισχύσει η… βόμβα Μητσοτάκη;