Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Lotus Eletre

Ελλάδα 15:36
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε την Lotus Eletre

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Lotus Eletre

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η Eletre είναι ένα μεγάλο, πολυτελές ηλεκτρικό SUV το οποίο δεν μοιάζει σε τίποτα με τις παραδοσιακές Lotus.

Advertisement
Advertisement

Μπορεί, όμως, να σε κερδίσει; Τι είναι αυτό που καθορίζει μια Lotus; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που αξίζει κανείς να διατηρήσει και να εξελίξει στο μέλλον; Και ποια μοντέλα που κατασκευάστηκαν μεταξύ 1966 και 2021 έχουν κερδίσει μια θέση στο αυτοκινητικό hall of fame;

Σίγουρα όχι η προσθιοκίνητη Elan, η περίεργη Eclat ή η Europa, με την οποία υπάρχει ξεκάθαρη σχέση μίσους-πάθους. Η ιστορία δείχνει πως οι πραγματικές Lotus  ήταν ανέκαθεν αυτές που ακολουθούσαν ευλαβικά το μάντρα της μείωσης βάρους και με την άμεση οδική συμπεριφορά προκαλούσαν ρίγη συγκίνησης στον οδηγό.

Η Eletre, ένα SUV βάρους 2,5 τόνων, είναι η απόλυτη anti-Lotus με μήκος σχεδόν όσο μιας Mercedes S-Class και ακόμα μεγαλύτερο πλάτος. Για την ακρίβεια, η μοναδική προφανής συγγένεια με τον Βρετανό κατασκευαστή σπορ αυτοκινήτων είναι τα σήματα που φέρουν τα αρχικά του ιδρυτή Colin Bruce Chapman.

Advertisement
Advertisement

«Τι περίμενες;», ρωτάει ο Max Szwaj, επικεφαλής μηχανικός του Lotus Tech Innovation Centre στο Raunheim, κοντά στη Φρανκφούρτη, που δημιουργήθηκε από την Geely, την κύρια μέτοχο της εταιρείας από το 2017. «Δεν μπορούμε να βασίσουμε το μέλλον της μάρκας σε 1.500 πωλήσεις σπορ αυτοκινήτων ετησίως.

Η επανεφεύρεση της Lotus σημαίνει διεύρυνση της απήχησης, επέκταση της γκάμας, θέσπιση νέων προτύπων όσον αφορά τη δυναμική του οχήματος και την εμπειρία χρήστη. Ο κύριος παράγοντας αλλαγής είναι φυσικά η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση».

Advertisement

Βρισκόμαστε στη Νορβηγία, όπου η κινητικότητα μηδενικής εκπομπής ρύπων ανθεί. Είναι το τέλειο περιβάλλον για να πετύχει κανείς τα επίσημα νούμερα αυτονομίας: μια χώρα με λίγους λόφους αλλά όχι πραγματικά βουνά, με αυστηρό όριο ταχύτητας 110 km/h στους αυτοκινητόδρομους και 60-90 km/h  σε δευτερεύοντες δρόμους.

Advertisement

Δεν είναι περίεργο που η κίτρινη Eletre S εκπληρώνει τις υποσχέσεις κατανάλωσης WLTP – τουλάχιστον έως ότου παρεκκλίνουμε από την προτεινόμενη διαδρομή και αρχίσουμε να εξερευνούμε την ευρύτερη ενδοχώρα του Οσλο, όπου πρωταθλητές ράλι όπως ο Petter Solberg έμαθαν την τέχνη τους…

Η γκάμα περιλαμβάνει τρία μοντέλα. Η βασική έκδοση και η S διαθέτουν δύο ηλεκτροκινητήρες με κιβώτιο μονής σχέσης και απόδοση 612 PS/710 Nm. Για τα 0-100 km/h χρειάζονται 4,5” και η τελική ταχύτητα φτάνει τα 250 km/h. Η κορυφαία έκδοση R φτάνει τα 265 km/h με τη βοήθεια κιβωτίου δύο σχέσεων, αποδίδει ισχύ 918 PS και ροπή 985 Nm και επιταχύνει από 0-100 km/h σε 2,9”.

Κοινό χαρακτηριστικό σε όλες τις εκδοχές είναι το σύστημα 800 Volt, μια ισχυρή μπαταρία ιόντων λιθίου 112 kWh και η δυνατότητα φόρτισης από το 10% στο 80% της χωρητικότητας σε 20 λεπτά όταν συνδεθεί σε ταχυφορτιστή 350 kW. Η θεωρητική αυτονομία των δύο μικρών εκδόσεων μπορεί να φτάσει (με τεράστια αυτοσυγκράτηση του οδηγού) τα 600 km, της R τα 488 km.

Advertisement

Στον δρόμο η Eletre S δείχνει πολύ δυνατή στην ευθεία και μαχητική στις στροφές – περισσότερο απ’ ό,τι οι Mercedes EQE 53 AMG και BMW iX M60. Είναι όμως και ένα αυτοκίνητο που παλεύει να κρύψει το μεγάλο βάρος του. Παρά το γεγονός ότι το κέντρο βάρους μπορεί να χαμηλώσει σε δύο στάδια κατά 25 mm (ή να αυξηθεί για εκτός δρόμου κίνηση), η τιθάσευση της μάζας δεν είναι απλή υπόθεση στις γρήγορες στροφές.

Εξαρχής γνωρίζαμε βέβαια ότι δεν είναι δυνατόν να έχει την οδική συμπεριφορά μιας Elise. Τουλάχιστον διαφέρει σε σχέση με τον ανταγωνισμό των premium ηλεκτρικών crossover υψηλών επιδόσεων; Ναι και όχι. «Οχι» επειδή ακόμα και στο πρόγραμμα Track σε βρεγμένο οδόστρωμα παραμένει απόλυτα ακλόνητη – δεν υπάρχει υπερστροφή, ξαφνική απώλεια πρόσφυσης, κανένα περιθώριο για παιχνίδι.

«Ναι» γιατί το τιμόνι της είναι πάντοτε απόλυτα σαφές και ακριβές, σε καμία περίπτωση δεν θα σου δώσει την αίσθηση του τεχνητού ή του αποκομμένου από τα δρώμενα. Τα φρένα διαθέτουν τη δύναμη ακινητοποίησης μιας γκιλοτίνας, συνδυάζουν ιδανικά την άμεση ανάδραση και την προοδευτική δράση, την ηλεκτρική και τη μηχανική επιβράδυνση. Η Eletre είναι ένα άκρως εντυπωσιακό εργαλείο ακριβείας χωρίς προβλήματα ευχρηστίας.

Αξιοσημείωτο είναι πως εδώ δεν υπάρχουν οι… υπερκινητικές γραφικές υποδείξεις φόρτισης άλλων μοντέλων της κατηγορίας, ούτε ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης που επεμβαίνουν όποτε τους καπνίσει. Από το αριστερό paddle ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, από το δεξί το πρόγραμμα οδήγησης μεταξύ των Tour, Range, Sport, Off-Road, Individual and Track (μόνο στην έκδοση R).

Μετά από κάποιους πειραματισμούς, επιλέγουμε το Individual και κλειδώνουμε τα πάντα στη ρύθμιση Sport εκτός της ανάρτησης, η οποία αποδίδει καλύτερα στο μαλακότερο Tour. Οσον αφορά το ESP, είναι είτε ενεργοποιημένο είτε απενεργοποιημένο – δεν υπάρχει ενδιάμεση επιλογή. Μάλλον δεν αξίζει το επιπλέον κόστος, αλλά το κιβώτιο δύο σχέσεων της έκδοσης R θα προσφέρει μια τεράστια ώθηση ροπής περίπου στα 135 km/h.

Ρωτάω τον Szwaj για τα στοιχεία του DNA που έχουν μεταφερθεί από την εποχή του θερμικού κινητήρα στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. «Η αεροδυναμική παραμένει ένα από τα πλεονεκτήματά μας», υποστηρίζει, αναφέροντας τα ενεργά βοηθήματα όπως η πίσω αεροτομή και η μάσκα με τα επτά μεμονωμένα ανοίγματα. Και όσον αφορά τη μείωση βάρους; «Αυτό θα είναι το επίκεντρο των μελλοντικών EV, όπως και η πιο προηγμένη ψηφιοποίηση».

«Η Eletre είναι επιπλέον το καλύτερο μοντέλο στην κατηγορία όσον αφορά την εμπειρία χρήστη και τη φιλικότητα», προσθέτει ο Szwaj. «Είναι αλήθεια ότι κανένα από αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι μοναδικό για τη Lotus, αλλά μπορούν να βοηθήσουν στο να γίνει μοναδική με τον καλύτερο δυνατό και τον πιο ικανοποιητικό τρόπο».

Μια και οι μηχανικοί επαινούσαν επανειλημμένως τις επιδόσεις της Eletre R στο Nürburgring, θα ήταν υπέροχο να τη δοκιμάσουμε σε πίστα. Το πλησιέστερο στην επαρχία της Νορβηγίας ήταν μια διαδρομή με κώνους σε αεροδρόμιο, όπου τουλάχιστον επιβεβαιώθηκε η δύναμη επιβράδυνσης των carbon δισκόφρενων και η πρόσφυση των προαιρετικών P Zero Corsa 22”. Τα στάνταρντ ελαστικά είναι πιο λεπτά, με διάμετρο 20”, ενώ διατίθενται και τροχοί 23”.

Επιταχύνοντας με τη βοήθεια του launch control στην ευθεία καταφέρνουμε εύκολα να πιάσουμε 250 km/h, αλλά η αποκάλυψη έρχεται στη ρεπρίζ 80-120 km/h, η οποία διαρκεί λιγότερο από 2”. Το ελεύθερο διαφορικό με torque vectoring (που λειτουργεί με την ενεργοποίηση των φρένων) συμβάλλει τα μέγιστα στην οδική συμπεριφορά.

Δεν υπάρχει το παραμικρό ίχνος old-school Lotus στο εσωτερικό της Eletre – κι αυτό δεν είναι κακό. Η ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης αξίζει συγχαρητηρίων, τα υλικά είναι premium, ο εξοπλισμός είναι πλήρης, ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών ωφελείται από τη διάταξη χωρίς θερμικό κινητήρα. Το πορτμπαγκάζ της 5θέσιας έκδοσης προσφέρει χωρητικότητα 688 lt, ενώ ακόμα 46 lt μπορούν να μεταφερθούν κάτω από το εμπρός καπό. Εφόσον δεν απαιτούνται επιδόσεις supercar, η βασική έκδοση αποτελεί την καλύτερη επιλογή.

Η έκδοση S προσφέρει κυρίως κομψό, αλλά σε καμία περίπτωση απαραίτητο εξοπλισμό πολυτελείας, όπως πόρτες soft-close, ηχοσύστημα KEF 23 ηχείων 2160 watt, ενεργό πίσω σπόιλερ και πιο φανταχτερούς τροχούς με επιπλέον κόστος 25.000 ευρώ (στη Γερμανία). Η R διαθέτει ενεργές αντιστρεπτικές και τετραδιεύθυνση, ελαστικά επιδόσεων, πρόγραμμα οδήγησης Track και φυσικά 306 PS και 275 Nm παραπάνω.

Αερανάρτηση με ενεργά αμορτισέρ, προβολείς matrix LED και head-up display είναι στάνταρντ σε όλες τις εκδόσεις. Oπως και το σύστημα πολυμέσων Hyper OS. Εκτός από γνωστές διεπαφές, όπως το πολυλειτουργικό τιμόνι, το head-up display και η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής, υπάρχει ένα πάνελ ελέγχου τύπου iPad για τους πίσω επιβάτες. Μπροστά, η οθόνη οργάνων οδηγού αντικατοπτρίζεται στην πλευρά του συνοδηγού, όπως  το σύστημα που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Ferrari FF.

Κάποια από τα χειριστήρια απαιτούν χρόνο εξοικείωσης. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας ο φωνητικός έλεγχος είναι ελαττωματικός, δεν υπάρχει απτική ή ακουστική επιβεβαίωση για τις εντολές στην οθόνη αφής, τα μικρά γραφικά και τα ακόμα μικρότερα μενού θα μπορούσαν να βελτιωθούν με μεγέθυνση μέσω αισθητήρων εγγύτητας και τα χειριστήρια στο τιμόνι είναι δύσχρηστα για οδηγούς με μεγάλα δάχτυλα.

Ωστόσο δεν υπάρχει τίποτα που να μην μπορεί να διορθωθεί διαδικτυακά στην επόμενη ενημέρωση λογισμικού. Από την άλλη, είμαστε εντυπωσιασμένοι από το εκπληκτικό ηχοσύστημα της KEF και το Dolby Atmos, τα πεντακάθαρα γραφικά OLED και τις χαριτωμένες λεπτομέρειες, όπως η γυάλινη οροφή με μεταβλητή απόχρωση ή το γοητευτικό μείγμα υλικών με ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα.

Με τέσσερις αισθητήρες lidar, έξι μονάδες ραντάρ, επτά κάμερες και 12 αισθητήρες υπερήχων, η Eletre δεν θα μπορούσε να διαφοροποιείται περισσότερο από τη φιλοσοφία της Lotus που γνωρίζαμε κάποτε. Υποστηριζόμενο από συνδεσιμότητα 5G και τριπλάσια ισχύ λογισμικού από το σύστημα Autopilot της Tesla, το κινεζικής κατασκευής SUV είναι έτοιμο για αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 4 μόλις το επιτρέψουν οι κανονισμοί.

Υπάρχουν πολλές εξελίξεις στα σκαριά για τις μελλοντικές ηλεκτρικές Lotus – για παράδειγμα brake by wire και μπαταρίες επόμενης γενιάς με μεγαλύτερη πυκνότητα ισχύος σε μικρότερη και ελαφρύτερη συσκευασία και ταχύτερη φόρτιση. Lotus. Μια εταιρεία που βασίζεται στο λογισμικό; Γιατί όχι; Οι κανόνες αλλάζουν, επομένως οι παίκτες πρέπει να προσαρμοστούν για να παραμείνουν στην κορυφή του παιχνιδιού.

Οι Lotus του παρελθόντος ήταν γοητευτικά outsiders. Ακόμα και οι Elise και Exige, αυτές οι πανάλαφρες, αφιλτράριστες μηχανές οδήγησης, εξελίχθηκαν με την πάροδο του χρόνου σε παραποιημένες, υπερτιμημένες καρικατούρες του εαυτού τους – όπως η γκροτέσκα Evora.

Με την ανάληψη της ηγεσίας από την Geelly, η Lotus για πρώτη φορά στην ιστορία της δεν βρίσκεται σε οικονομικά δεινή θέση. Η Emira, που κυκλοφόρησε το 2022, είναι η τελευταία του είδους της, ενώ η περιορισμένης έκδοσης Evija των 2.000+ PS προσδιόρισε το ηλεκτρικό μέλλον της μάρκας.

Με την άφιξη της Eletre αυτό το μέλλον είναι η σημερινή πραγματικότητα. Ακολουθεί η παρουσίαση του σεντάν Type 133 EV στην Εκθεση Αυτοκινήτου του Μονάχου τον Σεπτέμβριο, κατόπιν ένα μικρότερο SUV -αντίπαλος της Macan- και μετά το ηλεκτρικό κουπέ Type 135 το 2026, αν και το τελευταίο ενδέχεται να καθυστερήσει λόγω της απόσυρσης της Alpine από το project της από κοινού εξέλιξης.

Ίσως τελικά η ευημερία της Lotus να μην εξαρτάται από την ικανότητά της να επαναπροσδιορίζει τις παραδοσιακές αξίες της μάρκας. Αντ’ αυτού, μπορεί να είναι πιο σημαντικό να κερδίσει το προβάδισμα κυρίως σε τομείς ψηφιακής τεχνολογίας, οι οποίοι ορίζουν το μέλλον. Αν αυτή είναι η συνταγή της επιτυχίας, τότε η Eletre βρίσκεται σε καλό δρόμο.

Οι σωτήρες

Το τελευταίο αυτοκίνητο που έσωσε τη Lotus από την οικονομική καταστροφή ήταν η Elise. Τώρα η βρετανική εταιρεία στοχεύει σε όγκο παραγωγής και στην πολυτέλεια. Εχει το νέο της μοντέλο κάτι κοινό με το παρελθόν;

ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΔΙΡ ΣΤΟ ΖΕΝΙΘ: Η Elise κυκλοφόρησε σε ένα τυπικό οικονομικό σκηνικό της Lotus – στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Από το ένα ιδιοκτησιακό καθεστώς στο άλλο, τελικά ήταν ένα θαύμα που επιβίωσε  – για όσο διάστημα επιβίωσε. Η Εlise ήταν ζωτικής σημασίας, όπως και η διάθεση της τεχνογνωσίας σε άλλους κατασκευαστές. Η Eletre ξεκινά τελείως διαφορετικά, καθώς η σημερινή ιδιοκτήτρια Geely αποτιμάται στα 12 δισ. δολάρια, γεγονός που προσφέρει ηρεμία και χρόνο…

ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Και τα δύο μοντέλα σηματοδοτούν ένα νέο ξεκίνημα της Lotus. Η Elise βασιζόταν στη φιλοσοφία της απλότητας, αλλά δεν ήταν λιγότερο καινοτόμος. Το κολλημένο πλαίσιο αλουμινίου ήταν μια ριζοσπαστική κίνηση για την εποχή. Η Eletre είναι εξίσου πρωτοποριακή για τη Lotus, αυτή τη φορά με αερανάρτηση, ενεργή τετραδιεύθυνση, τετρακίνηση και τέσσερα προγράμματα οδήγησης.

ΤΑΧΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ: Με τον μικρό κινητήρα Rover K-Series 1,8 lt, η Elise S1 απέδιδε μόλις 120 PS, αλλά χάρη στο ελαφρύ αλουμινένιο πλαίσιο δεν ήταν ποτέ νωθρή: τα 0-100 km/h έρχονταν σε 6,0” – πιο γρήγορα απ’ ό,τι στην Boxster. Ομοίως, η Eletre R των 918 PS είναι ταχύτερη από τη σύγχρονη Cayenne.

ΔΙΑΦΟΡΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ: Ακόμη και με τα πρότυπα των μέσων της δεκαετίας του ’90, η Elise ήταν σπαρτιάτικη. Χωρίς κλιματισμό, υποβοήθηση τιμονιού και φρένων, χωρίς καν πατάκια. Ούτε υπήρχε εύκολος τρόπος να μπεις μέσα, με το φαρδύ και χαμηλό μαρσπιέ. Η Eletre, αντίθετα, διαθέτει ό,τι απαιτείται από ένα σύγχρονο SUV.

LIGHT IS RIGHT?: Ακόμα και ο Chapman θα δυσκολευόταν να μειώσει το βάρος ενός ηλεκτρικού SUV. Η Lotus έχει προσπαθήσει, αλλά γίνεται περισσότερο λόγος για ένα «οπτικά ελαφρύ» αμάξωμα παρά για πραγματικά ελαφρύ. Η S1 Elise ζύγιζε 731 kg (ακόμα και το αυτοκίνητο της τελευταίας γενιάς οριακά ξεπερνούσε τα 900 kg), ενώ η Eletre είναι περισσότερο από τρεις φορές βαρύτερη.

TECH – LOTUS ELETRE
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Δύο ηλεκτροκινητήρες, 612 PS, 710 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ:  112 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ:  ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (E-Π)
0-100 KM/H: 4,5’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ:  250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 21,4 kWh/100 km (WLTP)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 600 km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.103/2.019/1.630 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.019 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 688 lt + 46 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.565 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €95.990 (στη Γερμανία)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Συγκριτική δοκιμή: Chevrolet Corvette Z06 vs Porsche 911 GT3 RS
Οδηγούμε το Kia EV9 στην Γαλλία
Οδηγούμε το Volvo EX30 στην Ισπανία