Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Εκτός δρόμου με το Fiat Panda Cross

Ελλάδα 19:53
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Εκτός δρόμου με το Fiat Panda Cross

ΔΟΚΙΜΕΣ

Εκτός δρόμου με το Fiat Panda Cross

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το Panda Cross συστήνεται ως το μοναδικό αυτοκίνητο πόλης το οποίο είναι ταυτόχρονα και σκληροπυρηνικό 4×4. Πόσο αληθεύει αυτό; Μπορεί ένα αυτοκινητάκι 3,7 μέτρων φτιαγμένο ουσιαστικά για την πόλη να κινηθεί εκτός δρόμου; Η Fiat υποστηρίζει ότι το νέο Panda Cross, χάρη στις επεμβάσεις που έχει δεχτεί, μπορεί. Δυσπιστείτε; Διαβάστε παρακάτω…

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Η παρουσίαση του κορυφαίου Panda έγινε στο κέντρο δοκιμών του Μπαλόκο, απ’ όπου ξεκινούσε μία μικτή διαδρομή (επαρχιακός δρόμος και autostrada) και κατέληγε σε ένα κακοτράχαλο μονοπάτι από αυτά που πολύ δύσκολα βρίσκεις στην Ιταλία. Στην επιστροφή, μας περίμενε το κερασάκι της παρουσίασης: μία δοκιμή στην κλειστή, χωμάτινη πίστα που είχε παραγγείλει πριν από καιρό ο Sergio Marchionne για τη δοκιμή των τετρακίνητων της Jeep, εταιρείας που ως γνωστό ανήκει στον ιταλικό όμιλο.

Βέβαια, πριν οδηγήσουμε ο Gianluca Italia, ο επικεφαλής της Fiat στην Ευρώπη και στη Μ. Ανατολή, μας παρουσίασε τα χαρακτηριστικά του Panda Cross τονίζοντας ότι δεν πρόκειται για αισθητική αναβάθμιση του βασικού 4×4 αλλά εξελιγμένη έκδοση από λειτουργική κυρίως άποψη.

Advertisement
Advertisement

Παρότι η έκδοση Cross δεν είναι καινούρια ιδέα (πρωτοεμφανίστηκε το 2006 στη δεύτερη γενιά του Panda) παραμένει μοναδική πρόταση στην κατηγορία των citycars. Είναι ένα Panda 4×4 αγριεμένο οπτικά όσο και βελτιωμένο σε επιδόσεις offroad.

Εξωτερικά το ξεχωρίζεις εύκολα: νέοι οι προφυλακτήρες με τις ασημί προστατευτικές ποδιές (skid plates) χαμηλά που φιλοξενούν και led φώτα ημέρας, εντελώς διαφορετικά τα φωτιστικά σώματα με τα φώτα ομίχλης ψηλά ενώ το σύνολο εμπλουτίζεται από σχάρα οροφής, πλευρικές μετώπες με την επιγραφή Cross αλλά και πανέμορφες ζάντες αλουμινίου που φορούν φαρδύτερα ελαστικά All Terrain (185/65R15).

Το αμάξωμα έχει ελαφρώς ψηλώσει σε σχέση με το απλό Panda 4×4 χάρη στη χρήση διαφορετικών ελατηρίων στην ανάρτηση και στα ψηλότερα λάστιχα. Το ελάχιστο ύψος είναι 161 χλστ. πλέον για την έκδοση Twinair και 158 χλστ για την πετρελαιοκίνητη Multijet.

Advertisement

Σε συνδυασμό με τους επανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, το Panda Cross έχει βελτιωμένες γωνίες προσβολής και εξόδου (24° και 34°) καθώς και ελαφρώς μεγαλύτερη γωνία ράμπας (21°), που σημαίνει ότι βρίσκει πιο δύσκολα πάνω από ανωμαλίες. Η ποδιά κάτω από τον κινητήρα είναι σιδερένια, οπότε κανένα πρόβλημα κι αν αγγίξει το έδαφος.

Εσωτερικά, το Cross ξεχωρίζει για το χάλκινο χρώμα της μετώπης του ταμπλό και το ασημί στην κεντρική κονσόλα, όπου φιλοξενείται και ένας περιστροφικός διακόπτης – εμπνευσμένος προφανώς από το Terrain Response της Land Rover. Περιστρέφοντάς τον μπορείς να επιλέξεις τρία προγράμματα οδήγησης: Auto, Offroad και Hill Descent Control. Να θυμίσουμε ότι το τετρακίνητο Panda τρίτης γενιάς διαθέτει δύο διαφορικά και έναν ηλεκτροϋδραυλικό, πολύδισκο συμπλέκτη που ρυθμίζει τη μετάδοση της ροπής στους δύο άξονες.

Advertisement

Στο βασικό πρόγραμμα Auto, το αυτοκίνητο είναι ουσιαστικά προσθιοκίνητο μια και το 98% της ισχύος περνά μπροστά και μόνο όταν οι μπροστινοί τροχοί σπινάρουν μεταφέρεται δύναμη πίσω. Και το κάνει αστραπιαία, σε λιγότερο από ένα δέκατο του δευτερολέπτου.

Πώς πηγαίνει σε περιβάλλον Jeep;
Στο πρόγραμμα Offroad, το Panda Cross γίνεται μόνιμα τετρακίνητο έως τα 50 χλμ./ώρα ενώ ενεργοποιείται το ELD (Electronic Locking Differential), το οποίο φρενάρει (μέσω του ESC) τον τροχό που είναι στον αέρα για να μεταδοθεί δύναμη σε εκείνον που είναι στο έδαφος. Στο πρόγραμμα Offroad ο συμπλέκτης είναι πάντα προφορτισμένος για να μεταδίδεται η κίνηση ακόμη πιο άμεσα πίσω ενώ το σύστημα αντισπιναρίσματος ASR είναι απενεργοποιημένο για να μην κόβει τη δύναμη σε σαθρό έδαφος.

Στο πρόγραμμα HDC το Panda Cross μπορεί να κατέβει από απόκρημνες πλαγιές χωρίς ο οδηγός να πατάει φρένο. Ακόμη και με νεκρά στο κιβώτιο – όπως διαπιστώσαμε – το “παντάκι” κατεβαίνει με απόλυτη ασφάλεια από ράμπα κλίσης 50-70 μοιρών. Το HDC μπαίνει σε λειτουργία πάντα κάτω από τα 25 χλμ./ώρα και είναι σε κατάσταση αναμονής μέχρι τα 50 χλμ./ώρα.

Advertisement

Μετά από ένα γύρο 90 χλμ.στο δρόμο – όπου το Cross δεν διαφέρει από το Panda 4×4 που είχαμε δοκιμάσει φέτος, επίσης στην Ιταλία – νάμαστε στο πεδίο δοκιμών των Jeep στο Μπαλόκο. Σε κάποιο σημείο έχουν απλώσει κροκάλα κι εκεί είδαμε πόσο άκαμπτο είναι το πλαίσιο αλλά και πόσο σκληρή η ανάρτηση (γόνατα Mc Pherson εμπρός – ημιάκαμπτος άξονας πίσω) που δεν κοπανάει ωστόσο. Οι μικρές διαδρομές της μπορεί να μην είναι ιδανικές για offroad χρήση, ωστόσο έχουν ένα καλό: όταν μπρουμιτίζει το Panda, η ανάρτηση δεν συμπιέζεται έντονα οπότε η κοιλιά του δε βρίσκει εύκολα στο έδαφος.

Στην πίστα του Μπαλόκο σκαρφαλώσαμε με άνεση σε ράμπα 50 μοιρών χάρη στην κοντή πρώτη που διαθέτει το εξάρι κιβώτιο της έκδοσης Twinair (το Multijet έχει πεντάρι). Οι Ιταλοί δεν μας πήγαν στη ράμπα των 70 μοιρών, όχι επειδή δεν ανεβαίνει το μικρό, αλλά επειδή λόγω της γωνίας προσβολής βρίσκουν οι γάντζοι έλξης στον προφυλακτήρα. Ο δοκιμαστής μας επιβεβαίωσε πάντως ότι την έχει ανέβει ο ίδιος με κάποια προσοχή. Πιστέψτε με, ήταν τρομακτική η κλίση όπως την έβλεπες από κάτω.

Τρομακτική ήταν και η αίσθηση στην πλάγια ράμπα με κλίση 35 μοιρών όπου στιγμιαία νομίζεις ότι το φιατάκι θα τουμπάρει. Κι όμως, το όριο ανατροπής είναι μετά τις 55 μοίρες! Στην ίδια διαδρομή διασχίσαμε υδάτινο πέρασμα 30 εκ. με κροκάλα στον πυθμένα το οποίο είναι παιχνιδάκι για το Panda μια και περρνά από 70 εκατ. νερό, χάρη στην ψηλή τοποθέτηση της εισαγωγής αέρα – τόσο στο diesel όσο και στο βενζινοκίνητο.

Οι καλύτερες ασκήσεις ήταν εκτός προγράμματος αλλά οι Ιταλοί μας εμπιστεύτηκαν ως Έλληνες (ξέρουμε από καλό offroad εμείς…). Ήταν δύο τσιμεντένιοι διάδρομοι ειδικά φτιαγμένοι για τα Wrangler και Cherokee, τους οποίους ξεπέρασε οριακά το μικρό Fiat χωρίς μάλιστα να χτυπήσει κάτω – εφόσον ήσουν προσεκτικός. Όπως μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες, οι δύο διαγώνιοι τροχοί σηκώνονταν έως ένα μέτρο από το έδαφος, σπινάριζαν στιγμιαία αλλά χάρη στο ELD η ισχύς μεταφερόταν – με κάποια υστέρηση βέβαια – στον τροχό που ήταν πατημένος στο τσιμένο σαν λεμόνι…

Πόσο θα κοστίζει;
Το Cross διατίθεται με δύο κινητήρες: τον δικύλινδρο Twinair των 0,9 λίτρων και τον τετρακύλινδρο turbodiesel Multijet. Και οι δύο έχουν αυξημένη ισχύ κατά 5 ίππους στο Cross σε σχέση με το απλό Panda 4×4. Στην Ελλάδα το Panda Cross θα είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με τον Multijet 1.3 από τον ερχόμενο Οκτώβριο σε τιμή που θα ξεκινά από τα 17.800 ευρώ. Όπως μας έκλεισε το μάτι πονηρά η κ. Πατέλη (PR της Fiat Hellas) θα υπάρξουν και περαιτέρω πρωθητικές ενέργειες που θα ρίξουν την τιμή τουλάχιστον κατά 1000 ευρώ.

Στην τιμή βάσης περιλαμβάνονται, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί καθρέπτες, πίσω προσκέφαλα, ζάντες αλουμινίου 15” με ελαστικά All Terrain 185/65R15, φώτα ομίχλης, αυτόματος κλιματισμός, σύστημα CD/MP3 με πλήκτρα στο τιμόνι, ESC & ELD (Electronic Lock Differential).

Τα έχει τα λεφτά του αλήθεια; Ομολογουμένως είναι ακριβό το Panda Cross. Για το μέγεθός του και μόνο, όχι για την χρηστικότητά του. Πέρα από το ότι είναι εντυπωσιακό ως παρουσία στο δρόμο, είναι το μόνο citycar που μπορεί να οργώσει την Ελλάδα, να βουτήξει σε ποτάμια στην Πίνδο, να κατασκηνώσει σε έρημες ακτές με παχιά άμμο ή να μπει σε μαλακό χιόνι, με άνεση που θα ζήλευαν πολλά μεγάλα (και βαριά) 4×4 και σχεδόν όλα τα μεσαία SUV.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ PANDA CROSS (1.3 Multijet 0.9 Twinair)
Κινητήρας: 1.248 cc diesel/875 cc βενζίνης
Ισχύς: 80 PS στις 4.000 rpm/ 90 PS στις 5.500 rpm
Ροπή: 19,4 kgm στις 1.500 rpm/ 14,8 kgm στις 1.900-3.000 rpm
Κιβώτιο: χειροκίνητο 5 σχέσεων χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100: 14,3 sec 12,0 sec
Τελική ταχύτητα: 160 km/h 167 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 4,7 lt/100 km – 4,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 125 gr/km – 125 gr/km
Βάρος: 1.155 kg / 1.090 kg
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 3.705/1.662/1.657 mm
Χώρος αποσκευών: 225 lt
Τιμή: 17.830 ευρώ