Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4

Ελλάδα 16:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4

ΔΟΚΙΜΕΣ

Για να μη μακρηγορούμε, αυτή η έκδοση της Tonale είναι η καλύτερη μέχρι σήμερα. Και εξηγούμε γιατί.

Advertisement
Advertisement

Η Tonale είναι αδιαμφισβήτητα η πρώτη μεγάλη εμπορική επιτυχία της Alfa Romeo εδώ και δεκαετίες. Μια επιτυχία που η μιλανέζικη φίρμα χρειαζόταν όπως η άνυδρη γη τη βροχή.

Το βασικό προτέρημά της είναι ότι εξελίχθηκε με βάση ορθολογικά κριτήρια: Στη σωστή κατηγορία, των μεσαίων SUV, με μελετημένο κοστολόγιο (βασίστηκε στην πλατφόρμα του Jeep Compass) και κυρίως με επικαιροποιημένο τεχνολογικό υπόβαθρο συνδεσιμότητας και ασφάλειας. Την ξεχωριστή εμφάνιση και το οδηγικό ταλέντο λίγο πολύ τα περιμέναμε, αλλά τελικά (ευτυχώς ή δυστυχώς) δεν καθορίζουν αυτά την επιτυχία.

Η Tonale αποτελεί τον πρόλογο του φιλόδοξου σχεδίου της Alfa να γίνει μια μάρκα αποκλειστικά ηλεκτρική μέχρι το 2027. Και αν οι άλλες δύο εκδόσεις της, με το «απλό» υβριδικό σύστημα δεν έπειθαν και πολύ για τις προθέσεις, ετούτη εδώ που οδηγούμε σήμερα είναι ασφαλώς πολύ πιο κοντά στο όραμα και τον στόχο.

Advertisement
Advertisement

Βρίσκεται επίσης και σαφώς πιο κοντά στον πυρήνα της φιλοσοφίας μιας Alfa Romeo. Πρόκειται για την plug-in υβριδική εκδοχή, με ηλεκτρικό και θερμικό μοτέρ που συνδυαστικά αποδίδουν 280 PS και κινούν και τους τέσσερις τροχούς. Είναι η έκδοση που περισσότερο από όλες αναγνωρίζεις στο DNA της τα χαρακτηριστικά που όλοι οι Alfisti περιμένουν.

Θα ήταν χάσιμο χρόνου να σπαταλήσω λέξεις για να περιγράψω την εικόνα της. Το έχουμε κάνει επανειλημμένα στο Περιοδικό και όλες οι αναφορές υπήρξαν τουλάχιστον κολακευτικές. Το πιστοποιούν άλλωστε τα βλέμματα που τραβάει περισσότερο από κάθε άλλο SUV της κατηγορίας της. Να σταθώ μόνο σε αυτό το σπάνιο πράσινο χρώμα τριπλής επίστρωσης που αναδεικνύει έτι περαιτέρω τη σιλουέτα.

Advertisement

Κοστίζει βέβαια κάτι παραπάνω (€1.652), αλλά εφόσον έχεις εκταμιεύσει πάνω από €60.000 για να αποκτήσεις τη Veloce έκδοση, που έχουμε στη διάθεσή μας, μάλλον αξίζει το κόστος. Εντύπωση προκαλεί η… απροθυμία της συγκεκριμένης έκδοσης να αποκαλύψει τον χαρακτήρα της. Πουθενά δεν αναγράφεται ότι πρόκειται για την plug-in τετρακίνητη έκδοση. Το μοναδικό στοιχείο που την προδίδει είναι η διπλή απόληξη της εξάτμισης εκατέρωθεν του πίσω διαχύτη.

Advertisement

Το υβριδικό σύστημα απαρτίζεται από έναν 4κύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα 1,33 lt (βασικά τον ίδιο που κινεί τις 4xe εκδόσεις των Jeep Renegade και Compass, με τη διαφορά ότι εδώ αποδίδει 180 PS και 270 Nm) και ένα ηλεκτρικό μοτέρ το οποίο βρίσκεται τοποθετημένο στον πίσω άξονα, κινεί τους αντίστοιχους τροχούς (εξού και η τετρακίνηση) και αποδίδει 120 PS και 250 Nm. Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μια αρκετά μεγάλη μπαταρία ενεργειακής χωρητικότητας 15,5 kWh που θεωρητικά επιτρέπει την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για έως και 65 km.

Μια εκτίμηση που βρίσκεται αρκετά κοντά στην πραγματικότητα, αφού καταφέραμε να διανύσουμε 63 km αποκλειστικά με ρεύμα. Η πλήρης φόρτιση σε φορτιστή 7,4 kW γίνεται σε 6,5 ώρες. Τη συνδυαστική ιπποδύναμη των 280 PS διαχειρίζεται ένα αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων. Η Alfa Romeo ανακοινώνει διόλου αμελητέες επιδόσεις: 0-100 km/h σε 6,2” και τελική ταχύτητα 206 km/h. Κι όλα αυτά με μέση κατανάλωση μόλις 1,3 lt/100 km και 29 gr/km εκπομπές CO2, πράγμα που σημαίνει μηδενικά τέλη και απαλλαγή φόρου σε περίπτωση μίσθωσης. Πράγμα που συνεπάγεται ότι αυτή η Tonale θα γίνει πολύφερνη νύφη στις εταιρείες leasing.

Advertisement

Στην πραγματική ζωή βέβαια να περιμένετε μια κατανάλωση λίγο πάνω ή κάτω από τα 6 lt/100 km, τιμή καθόλου άσχημη φυσικά για ένα αυτοκίνητο που ξεπερνά τα 1.900 kg. Θα μου πείτε τώρα, πόσο σπορ μπορεί να είναι ένα SUV με σεβαστή απόσταση από το έδαφος και μεγάλο απόβαρο. Εδώ πρέπει να δώσουμε τα εύσημα στους μηχανικούς της Alfa.

Πρώτον, επειδή πέτυχαν εξαιρετική κατανομή βάρους, που πλησιάζει το 50:50. Δεύτερον και σημαντικότερο, επειδή κατάφεραν να κάνουν μια πλατφόρμα που αντικειμενικά δεν είχε εξελιχθεί με το μυαλό στην οδηγική απόλαυση (προέρχεται από το Compass θυμίζω) σχεδόν αγνώριστη ως προς τη δυναμική της. Και εδώ όλη η δουλειά έχει γίνει στο σετάρισμα της ανάρτησης και κυρίως στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη έκδοση διαθέτει ενεργά αμορτισέρ δύο σταδίων.

Κάτι που βέβαια δεν λέει πολλά πράγματα από μόνο του. Έχω κατά καιρούς οδηγήσει ενεργητικές αναρτήσεις που ήταν σούπα στη μαλακή ρύθμιση και μηχανήματα λιθοτριψίας στη σκληρή. Εδώ η μαγική λέξη είναι «ισορροπία». Ούτε στο πρόγραμμα normal γίνεται το αυτοκίνητο υπερβολικά ράθυμο, ούτε στο dynamic σε κουράζει με περιττές αναπηδήσεις και έλλειψη βάθους της απόσβεσης.

Θα έλεγα μάλιστα ότι εφόσον γυρίσεις τον περιστροφικό διακόπτη για να ενεργοποιήσεις τη λειτουργία dynamic θα τον αφήσεις εκεί, αφού η κύλισή του παραμένει σχεδόν ισοπεδωτική την ίδια στιγμή που νιώθεις ένα πολύ ευπρόσδεκτο έλεγχο όλων των κινήσεων, ενώ και το τιμόνι παραμένει μεν ελαφρύ και γρήγορο αλλά παύει να είναι υπερβολικά ελαφρύ και φλύαρο.

Ένα άλλο πλεονέκτημα της PHEV έκδοσης της Tonale είναι αδιαμφισβήτητα η ομαλή λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Ειδικά αν έχεις οδηγήσει την ήπια υβριδική, θα διαπιστώσεις ότι διαχειρίζεται τη μετάβαση μεταξύ ηλεκτρικής ενέργειας και ισχύος καύσης με μεγαλύτερη φινέτσα. Υπάρχει ακόμα ένας μικρός δισταγμός από τον βενζινοκινητήρα εφόσον αναζητήσεις άμεση, σκληρή επιτάχυνση, αλλά συνολικά δεν παρουσιάζει εκείνες τις, ενίοτε σπασμωδικές, αντιδράσεις, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες.

Η plug-in Tonale είναι επίσης μακράν ταχύτερη. Η αλήθεια είναι ότι, ειδικά στη normal λειτουργία, δεν αντιλαμβάνεσαι έντονη διαφοροποίηση σε σχέση με τη «160άρα» αλλά όταν ενεργοποιήσεις το πρόγραμμα dynamic η δύναμη είναι πανταχού παρούσα, ειδικά όταν η μπαταρία έχει αρκετό «ζουμί». Οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις γίνονται παραπάνω από σβέλτα και η αρωγή του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπει την απρόσκοπτη λειτουργία στο «άσε – πάτα» του γκαζιού.

Γράφαμε για την ήπια υβριδική Tonale ότι βελτιώνεται θεαματικά όταν αρχίσει να οδηγείται πιο στοχοπροσηλωμένα. Για τη συγκεκριμένη έκδοση, λοιπόν, δεν ισχύει η σπασμωδικότητα στις χαμηλές ταχύτητες και επαυξάνεται η αποτελεσματικότητα στις υψηλές. Η αμεσότητα του μπροστινού μέρους πλέον επικουρείται από τη βοήθεια της τετρακίνησης και τον εξαιρετικό έλεγχο της ενεργητικής ανάρτησης, με το σύστημα torque vectoring να επενεργεί εδώ και στους τέσσερις τροχούς.

Κάθεσαι σε ένα εξαιρετικό κάθισμα (μοναδική ένσταση η σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης, πιστεύω ότι αξίζει τον κόπο η απόκτηση του ηλεκτρικού με ρύθμιση 8 θέσεων), το οποίο συνδυάζει την εποπτική αίσθηση ενός SUV με τη «χωστή» ρύθμιση ενός σπορ χάτσμπακ. Μπροστά σου έχεις ένα κόκπιτ που συνδυάζει την τεχνολογία με μια ρομαντική αύρα από το παρελθόν.

Οι Cannocchiale καμπύλες του πίνακα οργάνων φιλοξενούν μια ευκρινέστατη ψηφιακή οθόνη 12,25’’, το χορταστικό τριάκτινο τιμόνι συνδυάζεται όμορφα με την κεντρική οθόνη αφής 10,25’’ του συστήματος πολυμέσων με τα ζωντανά χρώματα, τα λεπτομερή γραφικά και τη γρήγορη απόκριση, ο πειστικός ήχος από το κλείσιμο της πόρτας δίνει τη θέση του σε μια σφριγηλή αίσθηση με την πρώτη κίνηση των καρπών πάνω στο τιμόνι, η πολύ καλή χωροταξία συμπληρώνει την ακόμα καλύτερη οδηγική ικανότητα.

Η Tonale ταξιδεύει με άνεση και σίγουρο πάτημα, αλλά γίνεται πραγματικά απολαυστική όταν στρίβει και φρενάρει. Το turn-in θέλει προσαρμογή, τόσο άμεσο είναι, η υποστροφή θα έρθει μόνο με εντελώς λάθος εκτίμηση και αντίστοιχο χειρισμό, οι αλλαγές από τα χορταστικά paddles πίσω από το τιμόνι γίνονται γρήγορα και με σαφήνεια και η αίσθηση από τα πολύ δυνατά Brembo είναι μάλλον η πιο γραμμική και «φυσική» που έχουμε συναντήσει σε plug-in έκδοση – όχι μόνο σε SUV, αλλά γενικότερα.

Και όλα τα παραπάνω αποκτούν τη σωστή τους διάσταση στο πρόγραμμα dynamic, το οποίο ωστόσο (και εδώ έγκειται η «μαγκιά» των Μιλανέζων μηχανικών) δεν είναι απαγορευτικό στην καθημερινή χρήση. Δεν μπορώ να πω ότι με έπεισε η ονομαστική συνδυαστική ιπποδύναμη των 280 PS, από την άλλη όμως δεν μου έλλειψε η δύναμη ούτε στα προσπεράσματα, ούτε στο «ξεκόλλημα» από στροφή σε στροφή.

Αδυναμίες; Προφανώς, ο σημαντικά μικρότερος χώρος αποσκευών, αφού η μπαταρία «κλέβει» περίπου 100 lt χωρητικότητας. Επίσης, θα ήθελα και ένα πρόγραμμα πιο έντονης ανάκτησης ενέργειας όταν το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά ηλεκτρικά μέσα στην πόλη. Προσωπικά με ενοχλεί και το υπερβολικά υπερυψωμένο υποβραχιόνιο.

Θα ανέφερα και την τιμή κτήσης, αλλά θεωρώ ότι ειδικά αυτή η έκδοση της Tonale απευθύνεται σε συντριπτικό σχεδόν ποσοστό σε fleet, οπότε η κριτική γίνεται μάλλον για την τιμή των όπλων. Συνολικά η plug-in Tonale είναι η πιο ισορροπημένη της γκάμας, η πιο ενδιαφέρουσα τεχνολογικά και ασφαλώς η πιο…Alfa oδηγικά.

KEY TECH

Η Tonale φέρνει στον χώρο της αυτοκίνησης την τεχνολογία του ψηφιακού πιστοποιητικού NFT. Βασισμένη στο πρότυπο της κρυπτογραφημένης ταξινόμησης αρχείων και δεδομένων (blockchain), η συγκεκριμένη τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός απολύτως εμπιστευτικού και χωρίς δυνατότητα αλλοίωσης ιστορικού των βασικών παραμέτρων ενός οχήματος. Κατόπιν σχετικής συγκατάθεσης του ιδιοκτήτη, το σύστημα NFT καταγράφει αυτόματα μια σειρά δεδομένων, όπως τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο, οι συντηρήσεις ή τυχόν επεμβάσεις που έχει δεχτεί. Το συγκεκριμένο ιστορικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανά πάσα στιγμή ως στοιχείο εγγύησης αυθεντικότητας σε περίπτωση μεταπώλησης, επιδρώντας θετικά στην αξία του.

TECHAlfa Romeo Tonale Plugin Hybrid Q4
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.332 cc, i4, Turbo, 180 PS @ 5.750 rpm, 270 Nm @ 1.50 rpm
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΜΟΤΕΡ: Μόνιμου μαγνήτη, 120 PS, 250 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: Ιόντων λιθίου 15,5 kWh
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 65 km
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E/Π)
0-100 KM/H: 6,2’’
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 206 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 1,3 lt/100 km (WLTP)
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,9 lt/100 km
CO2: 29 gr/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.528/1.841/1.601 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 mm
ΒΑΡΟΣ: 1.910 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €51.927 (Sprint), ΑΠΟ €60.592 (Veloce)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Audi Q3 Sportback 35 TFSI
Δοκιμή: MG ZS 1.5 VT-i (+video)
Δοκιμή: Renault Austral E-Tech Full Hybrid 200