Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Audi Q3 Sportback 35 TFSI

Ελλάδα 16:05
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Audi Q3 Sportback 35 TFSI

ΔΟΚΙΜΕΣ

Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Audi Q3 Sportback 35 TFSI

ΔΟΚΙΜΕΣ

Τέκνα καλών ευρωπαϊκών οικογενειών με σπουδές, σωστούς τρόπους και ντοκτορά. Μέλημά τους είναι να αφουγκράζονται το κοινό αίσθημα και να μεταλαμπαδεύουν τη μενταλιτέ των προγόνων τους.

Advertisement
Advertisement

Από τότε που επινοήθηκαν τα SUV σχεδόν όλοι οι «μπαρουτοκαπνισμένοι» κατασκευαστές σήκωσαν μανίκια και έπιασαν αμέσως δουλειά στην προσπάθειά τους να μην ολιγωρήσουν στη νέα τάξη πραγμάτων που ερμηνεύεται σε απτό κέρδος. Τα περιθώρια του οποίου είναι στενά και δεν επιτρέπουν κανενός είδους λάθος.

Το έχουμε ξαναγράψει. Η Tonale δημιουργήθηκε προκειμένου να αναμετρηθεί face to face με το «βαθύ κράτος» της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μετά την Mercedes-Benz και τη μοσχοπουλημένη GLA, έφτασε η ώρα να κοντραριστεί με έναν ακόμη premium Γερμανό ανταγωνιστή που λυμαίνεται τις πωλήσεις και κάνει εύκολα γκελ στο υποσυνείδητο των καθωσπρέπει πελατών. Το Audi Q3 είναι must σε μια κατηγορία που μοιάζει να οριοθετείται από το ίδιο. Και επειδή φορέθηκε αρκετά η σχεδόν διαχρονική (στα όρια του άγευστου) μορφή του, έρχεται το ιντριγκαδόρικο Sportback με το άλλοθι της κουπέ ενδυμασίας να ρίξει το απαραίτητο βότσαλο στη λίμνη με τα στάσιμα νερά.

Advertisement
Advertisement

Με το που βρεθείς στη θέση του οδηγού της Tonale σε καλωσορίζει μια σύγχρονη καμπίνα με όλα τα κομφόρ που ξαναγράφει τους κανόνες των Alfa. Πάντα ένιωθα ότι η δυναμική οδήγηση τοποθετείται στην κορυφή της λίστας των υποχρεώσεων μιας Alfa, με τα υλικά στην καμπίνα, την εργονομία και το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας να κατρακυλούν προς τα κάτω στη λίστα των προτεραιοτήτων της.

Η Tonale ανατρέπει το παραπάνω δεδομένο. Η εμπειρία διαμονής στο εσωτερικό της είναι εξαιρετική, η ποιοτική τεχνολογία, κυρίως η άψογη συναρμογή και το φινίρισμα των τμημάτων, όπως και οι επιλογές των υλικών, αποδεικνύουν το premium υπόβαθρο. Η σχεδίαση του ταμπλό διατηρεί κάποια παραδοσιακά «αλφίστικα» στοιχεία, όπως για παράδειγμα ο πίνακας οργάνων με τα διπλά όργανα.

Advertisement

Η ψηφιακή οθόνη των 12,3” προσφέρει πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης, μία εκ των οποίων θυμίζει τη ρετρό εκτέλεση των πάλαι ποτέ Alfa με τους κλασικούς δείκτες στο καντράν και μερικές χαριτωμένες νύξεις στην ιταλική ταυτότητα, όπως η ένδειξη giri αντί rpm στο στροφόμετρο. Το σύστημα πολυμέσων είναι ένα από τα καλύτερα της αγοράς, πλούσιο σε δυνατότητες, εύχρηστο και άμεσο στις εντολές του οδηγού, έτοιμο να τα βάλει ακόμη και με τη σταθερή αξία που ακούει στο όνομα MMI της Audi.

Advertisement

Ποιοτικά, το Q3 Sportback τόνισε περισσότερο από ποτέ τον συγκεκριμένο τομέα (μαζί με την ηχομόνωση), χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας υλικά στο μεγαλύτερο τμήμα της καμπίνας. Καλύτερο από κάθε άλλη φορά είναι και το φινίρισμα, όπως και η συναρμογή. Πράγματα δεδομένα δηλαδή που δίνουν εύκολα το προβάδισμα στο Q3 Sportback απέναντι σχεδόν σε κάθε αντίπαλο στην κατηγορία. Η αίσθηση χρηματοκιβωτίου με το που κλείνεις την πόρτα υπάρχει και εδώ στον βαθμό που περιμένεις από ένα Audi. Η παραμετροποίηση των ζωτικών λειτουργιών του Q3 συντελείται από τα προγράμματα οδήγησης που έχει στη διάθεσή του ο οδηγός μέσα από τις επιλογές της οθόνης υψηλής ευκρίνειας σε διαγώνιο 12,3”.

Στο χωροταξικό σκέλος και στο αντίστοιχο της πρακτικότητας, τα δύο C-SUV τα πηγαίνουν αρκετά καλά. Παρότι το Audi προσφέρει ελαφρώς μεγαλύτερο μεταξόνιο και συρόμενο πίσω κάθισμα, η Tonale κερδίζει την αντιπαράθεση στον αέρα για τα πόδια των πίσω επιβατών. Ο κουπέ σχεδιασμός στο πίσω τμήμα της καμπίνας του Q3, χάρη στην εξαιρετική διαμόρφωση του εσωτερικού, δεν επέφερε εκπτώσεις στον διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια των πίσω επιβατών.

Advertisement

Περνώντας στην πράξη, η πολλά υποσχόμενη οδηγικά Alfa δεν έμεινε στις υποσχέσεις αλλά επιβεβαίωσε την κληρονομιά της. Είναι καλά στημένη, με άφθονη πρόσφυση και αμεσότητα στον εμπρός άξονα, ενώ η κύλιση είναι «γλυκιά» χωρίς να κουράζει στις ανωμαλίες του δρόμου. Η υποστροφή αποτελεί άγνωστη έννοια ή καλύτερα απαιτεί αρκετή προσπάθεια με άτσαλες κινήσεις στο τιμόνι, (ελαφρύ χωρίς ανάδραση), το οποίο είναι ευκρινές και άμεσο, πιο επικοινωνιακό από το αντίστοιχο του Q3.

Το SUV κουπέ της Audi όμως ποντάρει συνολικά στην απόλυτη ομοιογένεια και στην αποτελεσματικότητα, τις οποίες μπορεί να εκμεταλλευτεί ακόμα και ένας όχι τόσο έμπειρος οδηγός. Αυτό είναι το ατού της φίρμας με έμβλημα τους τέσσερις κύκλους. Το κοινό δύσκολα θα ζητήσει κάτι παραπάνω στη σβέλτη μετακίνηση. Οπότε, για τα μέτρα της κατηγορίας, του ρυθμού με τον οποίο μπορεί να κινηθεί εύκολα με απόλυτη ασφάλεια, ναι, το λες και «αθλητικό», αλλά με διαφορετική μετάφραση σε σχέση με την Tonale.

Στην τελευταία το υβριδικό σύστημα με τον υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα και απόδοση 160 PS δεν διακρίνεται για την εκρηκτικότητα και την ένταση που θα περίμενε κανείς από μία Alfa, εστιάζοντας στο άπλωμα της ροπής σε μεγαλύτερο εύρος στροφών. Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων δεν αποδίδει τα δέοντα με γνώμονα τη συμμετοχή του οδηγού. Τουλάχιστον στην αυτόματη λειτουργία.

Τα πράγματα βελτιώνονται σαφώς όταν επιλέξεις το πρόγραμμα Dynamic και τη χειροκίνητη λειτουργία. Στις στροφές που ρέουν η Tonale τα καταφέρνει περίφημα, όπως και στα πιο σφιχτά κομμάτια, όπου δείχνει παρόμοια υπακοή με το ικανό Q3 Sportback. Το Audi υπερέχει σε άνεση χωρίς η ανάρτησή του να φλυαρεί και, ως είθισται, προσφέρει μεγαλοπρέπεια κύλισης λόγω ορθολογικής (όσο πρέπει σφιχτής) ρύθμισης. Και όλα αυτά χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις στη δυναμική πτυχή της οδήγησης.

Η Alfa αισθάνεται κάπως μπερδεμένη με τη συχνή και ίσως αχρείαστη αυτόματη αλλαγή σχέσεων. Κυρίως σε χαμηλές ταχύτητες στην πόλη. Από την άλλη πλευρά, ταξιδεύει ειρηνικά, αξιοποιώντας και την πολύ καλή μόνωση της καμπίνας από τον θόρυβο κύλισης. Πάντως, είναι γεγονός πως όσο περισσότερο την πιέζεις τόσο πιο πολύ βγάζει στην επιφάνεια την σπορ διάσταση του χαρακτήρα της. Οσο σου τη σπάει στην κίνηση της πόλης λόγω της λειτουργίας του κιβωτίου, τόσο σε φτιάχνει συνολικά όταν αποφασίσεις να αυξήσεις ρυθμό μακριά από αυτή. Λες και βρίσκει τον αληθινό εαυτό της. Εκεί είναι που θα κοντράρει στα ίσια το Audi και πιθανότατα θα θέλξει περισσότερο τον πιο ενθουσιώδη οδηγό.

Το Q3 Sportback εννοείται ότι διαθέτει τη γνωστή γερμανική στιβαρότητα με την οποία το εσωτερικό είναι φτιαγμένο, παρά ταύτα είναι περισσότερο η αίσθηση ασφάλειας που σου μεταδίδει στον δρόμο, η οποία εκτιμάται δεόντως. Απορροφά καλύτερα τους κραδασμούς σε σχέση με την αντίπαλό του, παρέχοντας το είδος της ποιότητας κύλισης αλλά και του χειρισμού που περιμένεις σε ένα premium μεσαίο SUV. Το στιβαρό πλαίσιό του εμπνέει σιγουριά ακόμη και σε συνθήκες αυξημένης πίεσης.

Tο άμεσο τιμόνι με το μεταβλητό βήμα είναι ελαφρύ και δεν ενθουσιάζει με την πληροφόρηση γύρω από την ευθεία, προσθέτει όμως ζωντάνια στην απόκριση στις αλλαγές κατεύθυνσης. Το στοιχείο που πιθανόν να ξενίσει τον έμπειρο οδηγό είναι το υπέρ του δέοντος παρεμβατικό ESP, το οποίο με το που αντιληφθεί έντονη μεταφορά βάρους κόβει άγαρμπα τον ρυθμό. Ψιλά γράμματα θα μου πείτε για τους χρήστες τέτοιου ύφους αυτοκινήτων. Ως είθισται στα μοντέλα της Audi, τα υψηλής απόδοσης φρένα του Q3 Sportback κλέβουν και πάλι την παράσταση.

Ο υπερτροφοδοτούμενος 1,5 TFSI βενζινοκινητήρας του είναι 4κύλινδρος με άμεσο ψεκασμό και ενσωματώνει σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων (CoD). Δεν διαθέτει mild hybrid σύστημα, η ισχύς του υπολείπεται ελαφρώς της Alfa, αλλά σε επίπεδο ροπής παίρνει το αίμα του πίσω.

Στην πράξη, τα χαρακτηριστικά ευρωστίας που προσφέρει κινούν σβέλτα το αμάξωμα και το μόνο που πιθανόν να ενοχλήσει είναι ο τραχύς ήχος στις υψηλές στροφές. Στα υπόλοιπα, η λειτουργία του κιβωτίου (και με launch contol) σαφώς υπερτερεί του αντίστοιχου αυτόματου κιβωτίου των Ιταλών σε ταχύτητα και προθυμία. Στον τομέα της κατανάλωσης και οι δύο κινητήρες σε μεικτή χρήση διατήρησαν τη μέση δοκιμής γύρω στα 9 lt/100 km.

Αναμφίβολα σου αρέσει να ζεις με την Tonale. Την κλειδώνεις, γυρίζεις να την κοιτάξεις μια και δυο φορές, την ερωτεύεσαι. Είσαι έτοιμος να της συγχωρήσεις αδυναμίες, να παραγνωρίσεις το γεγονός ότι δεν είναι οδηγικά η Alfa που έχεις καταχωρημένη στο μυαλό σου με τη στενή έννοια του όρου. Η φρεσκάδα, το σχεδιαστικό ταμπεραμέντο, η προσωπικότητα, το Cuore Sportivo που αναδίδει το ελαφρύτερο πάτημά της αρκούν όμως για να βάλουν δύσκολα στο γερμανικό κατεστημένο που εκπροσωπείται με τον καλύτερο τρόπο από το Q3 Sportback;

Το τελευταίο διαθέτει το ταλέντο να συγκινεί εκείνον που αναζητά τον συνδυασμό του κύρους με την πρακτικότητα ενός ολοκληρωμένου μεσαίου premium SUV, έχοντας πλέον στο τσεπάκι του και το στυλ. Με απόλυτα κριτήρια αποδεικνύεται ελαφρώς καλύτερο αυτοκίνητο από την αντίπαλό του, η οποία προσφέρεται με πολύ μικρή διαφορά στην τιμή. Αμφότερες και οι δύο προτάσεις είναι πλούσια εξοπλισμένες, αυτό έλειπε δα…

KEY TECH – ALFA ROMEO TONALE

Ο κινητήρας της Tonale με τον στροβιλοσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας (Hybrid VGT Variable-Geometry Turbo) των 160 PS λειτουργεί στον κύκλο Miller με υψηλή σχέση συμπίεσης (12,5:1), έχει νέα κυλινδροκεφαλή, μεταβλητή ρύθμιση των βαλβίδων και πιο αποδοτική εισαγωγή. Συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT επτά σχέσεων και έναν ηλεκτροκινητήρα P2 48V απόδοσης 15 kW και 55 Nm ροπής. Αυτός επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμη κι όταν ο θερμικός κινητήρας των 1,5 lt είναι εκτός λειτουργίας. Η μπαταρία είναι χωρητικότητας 0,8 kWh, διπλάσια από τα ήπια υβριδικά συστήματα του ανταγωνισμού. Διαθέτει όγκο 11 lt και βάρος 14,5 kg. Ετσι προσφέρονται δυνατότητες αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης στην εκκίνηση ή στους ελιγμούς στάθμευσης. Τα αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) της Koni προσαρμόζονται στις συνθήκες του οδοστρώματος και του φορτίου του αυτοκινήτου. Πλούσιο είναι το σύνολο τεχνολογιών υποβοήθησης της σουίτας ADAS, παρέχοντας αυτονομία επιπέδου 2.

KEY TECH – AUDI Q3

Το προαιρετικό σύστημα adaptive driver assistant της Audi συνδυάζει τη λειτουργικότητα των συστημάτων adaptive speed assist και lane guiding assist και υποστηρίζει τον οδηγό κατά την επιτάχυνση, το φρενάρισμα και τη διατήρηση της ταχύτητας και των αποστάσεων. Στη μακροσκελή λίστα ηλεκτρονικών βοηθημάτων συναντάμε κι άλλα συστήματα, όπως τα lane departure warning, το lane change warning, το adaptive cruise assist, το rear cross traffic assist κ.ά. Οι προβολείς με τεχνολογία LED ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό, ενώ επιπρόσθετα το Q3 Sportback δύναται να υιοθετήσει προβολείς Matrix LED με δυναμικά φώτα φλας. Η τεχνολογία Audi Matrix LED χαμηλώνει επιλεκτικά την ένταση του φωτός στα διερχόμενα οχήματα, ενώ, ο υπόλοιπος δρόμος παραμένει φωτεινός.

TECH

ALFA ROMEO TONALE 1.5 VGT 160 PS MHEV
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.469 CC, i4, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, MHEV 48V, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΠΙΣΩ), ΥΛΙΚΟ: ΧΑΛΥΒΑΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.528/1.841/1.601 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.636 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 500 lt

AUDI Q3 SPORTBACK 35 TFSI S tronic
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.498 CC, i4, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, ACT, ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (ΕΜΠΡΟΣ), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (ΠΙΣΩ), ΥΛΙΚΟ: ΧΑΛΥΒΑΣ, ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.500/1.843/1.556 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 530 lt

ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
ALFA ROMEO 160 PS @ 5.500 rpm, 240 Nm @ 1.500 rpm
AUDI 150 PS @ 5.000 rpm, 250 Nm @ 1.500 rpm

ΒΑΡΟΣ
ALFA ROMEO 1.525 kg
AUDI 1.618 kg

0-100 km/h
ALFA ROMEO 8,8’’
AUDI 9,3”

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ lt/100 km
ALFA ROMEO 8,6 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ (6,1 WLTP)
AUDI 8,9 ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ (6,8 WLTP)

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
ALFA ROMEO 210 km/h
AUDI 204 km/h

CO2
ALFA ROMEO 139 gr/km
AUDI 149 gr/km

ΤΙΜΗ
ALFA ROMEO: ΑΠΟ 42.500 ευρώ (έκδοση Ti με αυτόματο κιβώτιο DDCT και 160 PS)
AUDI: ΑΠΟ 41.900 ευρώ (με αυτόματο κιβώτιο S tronic)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Συγκριτική δοκιμή: Lamborghini Huracan Tecnica vs Porsche 911 GT3
Συγκριτική δοκιμή: BMW X1 xDrive23d vs Peugeot 3008 Hybrid4
Συγκριτική δοκιμή: Alfa Romeo Tonale 1.5 160 PS vs Mercedes-Benz GLA 200