Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Πότε θα γίνουν ηλεκτρικά και τα στρατιωτικά οχήματα;

Ελλάδα 4:51
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Πότε θα γίνουν ηλεκτρικά και τα στρατιωτικά οχήματα;

Mobility

Πότε θα γίνουν ηλεκτρικά και τα στρατιωτικά οχήματα;

Mobility

Μπορεί η αυτοκινητοβιομηχανία να τρέχει βιαστικά προς την ηλεκτροκίνηση, όμως μία ειδική ομάδα οχημάτων δεν πρόκειται να εγκαταλείψει τόσο εύκολα το πετρέλαιο.

Advertisement
Advertisement

Βρισκόμαστε στην αρχή της μεγαλύτερης αλλαγής που έγινε μέχρι τώρα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Μία αλλαγή που αρκετοί την βρίσκουν αρκετά βιαστική, αλλά πλέον όπως έχουν τα πράγματα είναι και αμετάκλητη.

Η ηλεκτροκίνηση είναι πλέον μία πραγματικότητα για τα καθημερινά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης. Όμως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει -τουλάχιστον στο ορατό μέλλον- για μία μεγάλη ομάδα οχημάτων, τα στρατιωτικά.

Μιλάμε για πολλά εκατομμύρια στρατιωτικά οχήματα σε όλο τον κόσμο, τα οποία λόγω της λειτουργίας τους και του ειδικού σκοπού τους είναι προφανές ότι δεν θα μπορέσουν να περάσουν από τη μια μέρα στην άλλη στην ηλεκτροκίνηση. Και θα χρειαστούν πολλά χρόνια, ακόμα και δεκαετίες για να δούμε ένα πραγματικά λειτουργικό πολεμικό όχημα με μπαταρίες.

Advertisement
Advertisement

Πόσα είναι αυτά τα οχήματα; Κανείς προφανώς δεν γνωρίζει με ακρίβεια. Κάποιοι υπολογισμοί κάνουν λόγο για περίπου 120.000 Humvees, 25.000 θωρακισμένα μεταφοράς προσωπικού, 6.300 τανκς, 5.200 αεροσκάφη και πολλά ακόμα μόνο για τον στρατό των ΗΠΑ. Kαι αυτά τα νούμερα είναι στο περίπου, με τον πραγματικό να είναι αρκετά πιο υψηλά.

Όλα αυτά είναι τεράστια οχήματα με μεγάλους κινητήρες, διψασμένα για diesel και την καλύτερης ποιότητας βενζίνη. Μπορούν όλα, ή έστω μέρος από αυτά, να μετατραπούν σε ηλεκτρικά; Η απάντηση είναι ένα ξεκάθαρο όχι, τουλάχιστον με τα δεδομένα της σημερινής τεχνολογίας.

Advertisement

Ένας τέτοιος αριθμός αυτοκινήτων είναι πραγματικός πονοκέφαλος για τον ανεφοδιασμό του σε πετρέλαιο, ακόμα και σε περιόδους ειρήνης (πολύ χειρότερα σε συνθήκες πολέμου). Είναι προφανές ότι δεν στέκει σε κανένα επιχειρησιακό μοντέλο η αγωνία για την αντοχή και την αυτονομία της μπαταρίας.

Ή πολύ περισσότερο την καθυστέρηση που θα απαιτείται για ένα τανκ για παράδειγμα, το οποίο θα πρέπει να βγει έξω από την μάχη και να περιμένει με τις ώρες την φόρτιση της τεράστιας μπαταρίας του.

Advertisement

Τα προβλήματα των μπαταριών δεν έχουν τέλος αν πρόκειται για εφαρμογή σε στρατιωτικά οχήματα, με τις καιρικές συνθήκες να επηρεάζουν την λειτουργία τους και να καθιστούν προβληματική την χρήση τους σε εμπόλεμες καταστάσεις, όταν η κάθε μπαταρία θα κάνει τα δικά της ανάλογα με το κρύο ή την ζέστη που θα επικρατεί στο πεδίο.

Πάντως, κόντρα σε όλα τα παραπάνω, δεν λείπουν κάποιες πρώτες προσπάθειες από διάφορες εταιρίες στον κόσμο για να φέρουν την ηλεκτροκίνηση (έστω και σε μορφή υβριδικής κίνησης) στο πεδίο της μάχης. Αλλά προς το παρόν πρόκειται για εντελώς πειραματικές κινήσεις, και σίγουρα όχι στο στάδιο για ανάπτυξη σε μεγάλης κλίμακας παραγωγή για πολεμικές επιχειρήσεις.

Advertisement

Ακόμα και αν προχωρήσει κάποια στιγμή η ιστορία της ηλεκτροκίνησης στα στρατιωτικά οχήματα θα πρέπει να λυθούν πολλά θέματα, όπως η ασφάλεια των μπαταριών στις επιθέσεις, το βάρος των μπαταριών που τις καθιστά προβληματικές σε ήδη πολύ βαριά οχήματα, η εξασφάλιση ότι θα υπάρχουν διαθέσιμες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας ακόμα και στην πιο απομακρυσμένη γωνιά του πλανήτη που μπορεί να χρειαστεί να επέμβουν.

Αν και συνήθως η εξέλιξη της τεχνολογίας προχωρά και εξελίσσεται πρώτα για στρατιωτικούς λόγους, η ηλεκτροκίνηση φαίνεται ότι ακολουθεί τον ανάποδο δρόμο. Κάτι που ίσως βάζει σε σκέψεις αρκετούς σχετικά με την βιασύνη με την οποία εφαρμόζεται στην καθημερινότητά μας.

Σε κάθε περίπτωση πάντως τα στρατιωτικά οχήματα θα αργήσουν πολύ να υποκύψουν στην “απόλαυση” της ηλεκτροκίνησης. Λέτε να ξέρουν κάτι καλύτερα;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ποια άρματα βλέπουμε στον πόλεμο της Ουκρανίας; (+video)
Ουκρανία: Η μάχη των πινακίδων κυκλοφορίας
Τι είναι ο «τσέχικος σκαντζόχοιρος» που φρέναρε τους Ρώσους;