Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Lamborghini Sian FKP 37

Ελλάδα 10:17
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Lamborghini Sian FKP 37

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Lamborghini Sian FKP 37

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η υβριδική τεχνολογία είναι ο δρόμος για καθαρότερες, πολιτικώς ορθότερες επιδόσεις. Αν είσαι, όμως, η Lamborghini, μπορεί να γίνει η αφορμή για ακόμα πιο άγριες και δυνατές συγκινήσεις και… τρολάρισμα του εξηλεκτρισμού.

Advertisement
Advertisement

Τέσσερα δευτερόλεπτα. Ένα, δύο, τρία, τέσσερα… Τόσο χρόνο χρειάζεται να σανιδώσεις το γκάζι για να ξεζουμίσεις όλη την ηλεκτρική ενέργεια του υπερπυκνωτή, την τεχνολογική καινοτομία που διαφοροποιεί τη Lamborghini Sián FKP 37 από οποιοδήποτε άλλο supercar. Τέσσερα δευτερόλεπτα υπέρτατης επιτάχυνσης σε ένα αυτοκίνητο το οποίο δεν θα το χαρακτήριζες αδύναμο ακόμα και χωρίς τα 34 PS του ηλεκτρικού κινητήρα.

Κατόπιν, ένα γερό πάτημα των υπέροχα δυνατών φρένων θα αρχίσει να αποθηκεύει ξανά ηλεκτρική ενέργεια ώστε να υποβοηθήσει τον V12 των 785 PS στην επόμενη ευθεία. Όπως γίνεται αντιληπτό, η Sián δεν είναι κάποιο είδος υπερ-Prius. Ναι, είναι υβριδικό, αλλά ένα πολύ γρήγορο, πολύ θορυβώδες, πολύ δραματικό υβριδικό, που πιο πιθανό είναι να προκαλέσει σεισμό παρά να σώσει τον πλανήτη.

Βασισμένη στην Aventador SVJ, θα παραχθεί σε μόλις 82 αντίτυπα: 63 FKP Coupe και 19 Roadster. Στοιχίζει περί τα 3 εκατ. ευρώ και όλη η παραγωγή είναι ήδη πουλημένη. Ωστόσο, ακόμα και όσοι δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν ένα αντίτυπο, μπορεί στο μέλλον να επωφεληθούν από την τεχνολογία υπερπυκνωτών και την ενεργή αεροδυναμική της Sián, ενώ άλλα μελλοντικά μοντέλα της Lamborghini θα ακολουθήσουν την αισθητική της. Βέβαια, ο πραγματικός λόγος ύπαρξής της είναι αυτά τα τέσσερα δευτερόλεπτα και ο ήχος που συνοδεύει κάθε πάτημα του πεντάλ γκαζιού.

Advertisement
Advertisement

Ο υπερπυκνωτής είναι, απλουστευμένα, μια συσκευή αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που συνδυάζει χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα με εξαιρετικά υψηλή πυκνότητα απόδοσης. Μπορεί να αποφορτιστεί και να φορτιστεί πολύ γρήγορα και με ελάχιστες επιπτώσεις στη διάρκεια ζωής του. Γι’  αυτό και χρησιμοποιείται σε συστήματα stop-start. Στην περίπτωση της Lamborghini τοποθετείται μεταξύ κόκπιτ και κινητήρα και είναι τρεις φορές δυνατότερος από μια μπαταρία ιόντων-λιθίου αντίστοιχου βάρους.

Σε συνδυασμό με τον ηλεκτροκινητήρα 48 V του κιβωτίου ταχυτήτων, ο υπερπυκνωτής υβριδοποιεί τον δυνατό V12 και τη μετάδοση. Επιτρέπει το αμιγώς ηλεκτρικό παρκάρισμα και την όπισθεν και υποβοηθά σε κάθε αλλαγή του 7τάχυτου σειριακού κιβωτίου. Το αυτοκίνητό μας (νούμερο 00 από 63) έχει τα ακριβώς ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά με τη Sián που παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Φρανκφούρτης το 2019, εσπευσμένα βαφτισμένη με τον κωδικό FKP 37 προς τιμήν του γεννημένου το 1937 πρώην προέδρου του VW Group, Ferdinand Karl Piëch, ο οποίος απεβίωσε δύο βδομάδες πριν από το event.

Advertisement

Κάθε αλληλεπίδραση με τη Sián απαιτεί φυσική δύναμη. Για να μπεις πρέπει πρώτα να σπρώξεις προς τα πάνω τη βαριά πόρτα. Να χαμηλώσεις τη μέση και να πέσεις στο στενό μπάκετ. Να στριμώξεις τα πόδια στον σκοτεινό, στενό χώρο των πεντάλ. Είσαι μέσα και έτοιμος να δεθείς. Αλλά μην το κάνεις προτού τεντωθείς για να κατεβάσεις την πόρτα. Αν έχεις μακριά πόδια, θα βρουν στο ταμπλό, ενώ οι μυώδεις τετρακέφαλοι θα βρουν στο τιμόνι. Ούτε καν να το σκεφτείς για καλούδια όπως head-up display, συστήματα υποβοήθησης ή πολυμέσων.

Advertisement

Οι μόνες απτές καινοτομίες είναι ένα επιπλέον τετραγωνικό μέτρο επένδυση από ανθρακονήματα, η ηλεκτροχρωματική οροφή και η μοναδική μουσική υπόκρουση του κινητήρα. Μόλις κουμπώσεις δευτέρα και πατήσεις το γκάζι,  ο V12 κάνει αισθητή την παρουσία του μέσω του νέου συστήματος εξαγωγής, το οποίο έχει ξεκάθαρα σχεδιαστεί για αγοραστές που δεν έχουν γείτονες. Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις τα τεράστια paddles πίσω από το τιμόνι – όχι για κάτι φανταχτερό, όπως η προσαρμογή του επιπέδου ανάκτησης ενέργειας, αλλά για τις αλλαγές σχέσεων.

Η Sián οδηγείται δύσκολα στο αυτόματο, οι αλλαγές είναι κάθε άλλο παρά ομαλές και στην αστική κίνηση εύκολα μπορεί να σε περάσουν για χούλιγκαν καθώς η αύξηση των στροφών δεν γίνεται γραμμικά, το αυτοκίνητο σκορτσάρει με πρώτη, δεύτερη ή τρίτη σχέση στο κιβώτιο. Ούτε η ηλεκτρική όπισθεν είναι απροβλημάτιστη, η επιλογή της συχνά απαιτεί αρκετές απόπειρες θυμίζοντας την παρόμοια πεισματάρα Ferrari F355 F1. Η μοναδική λύση βρίσκεται στο μπουτόν «Μ», που καθιστά τον οδηγό κύριο του κιβωτίου και των δύο αρχοντικών paddles.

Advertisement

Η σχέση μετάδοσης είναι κάπως περίεργη. Η δεύτερη ταχύτητα είναι πολύ κοντή για τους περισσότερους επαρχιακούς δρόμους, η πέμπτη είναι πολύ μακριά επιτρέποντας τη χρήση μόνο σε ανοιχτό δρόμο. Οπότε μένεις με τρίτη στις στροφές και τέταρτη για την κίνηση μεταξύ 130-200 km/h. Η Sián φαίνεται τόσο κακιά και επιθετική ώστε να μην είναι δύσκολο να πιστέψεις ότι η καθημερινή της διατροφή περιλαμβάνει τρωκτικά, αδέσποτες γάτες, ίσως και τα κακομαθημένα παιδιά του γείτονα – είπαμε, δεν είναι Prius, ούτε NSX!

Η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος καθιστά αδύνατη την κίνηση στο ιταλικό επαρχιακό δίκτυο σε οποιοδήποτε πρόγραμμα εκτός του Strada, το οποίο παρέχει τουλάχιστον μια υποτυπώδη διαδρομή ανάρτησης. Στο Sport θα νιώσεις κάθε ρωγμή της ασφάλτου, ενώ το Corsa είναι συνώνυμο με τις απότομες και πολύ γρήγορες αλλαγές σχέσεων, αλλά και τον φρικτό θόρυβο ξυσίματος που θα ελαφρώσει κατά τετραψήφιο νούμερο τον τραπεζικό σου λογαριασμό. Θα ήθελα -όχι για πρώτη φορά- η Lamborghini να διέθετε δυνατότητα ελεύθερου συνδυασμού των διάφορων παραμέτρων ανάρτησης, τιμονιού, συστήματος μετάδοσης και ευστάθειας.

Η Sián είναι τετρακίνητη, αλλά θα πρέπει να ζεστάνεις πρώτα τα ελαστικά προτού αρχίσεις να πιέζεις. Ακόμα και στις τρεις μεγάλες πλατείες στον δρόμο για την Μπολόνια -που πρέπει να έχουν καταβροχθίσει περισσότερο καουτσούκ από την κοντινή πίστα αγώνων της Ιμολα- χρειάζεται προσοχή στο γκάζι, αφού τα κρύα Pirelli μπορούν να ξεκολλήσουν απροειδοποίητα. Η σωστή θερμοκρασία τους και το καλό οδόστρωμα είναι αποφασιστικής σημασίας για να μπορέσει το αυτοκίνητο να λάμψει όσον αφορά την πρόσφυση και το κράτημα.

Ο χρόνος επιτάχυνσης για τα 0-100 km/h είναι «μικρότερος των 2,8’’» και η τελική «μεγαλύτερη των 350 km/h». Μιλάμε για σοβαρές επιδόσεις, κι όμως ο εξηλεκτρισμένος απόγονος της Aventador δεν δείχνει ικανός να επισκιάσει την εξίσου φοβερή SVJ, τουλάχιστον όχι στη διαδρομή στο Futa pass: τα ενοχλητικά ζιγκ-ζαγκ ανάμεσα στους κρατήρες της ασφάλτου -προϊόν δεκαετιών διάβρωσης- σε κάνει να αποζητάς ευελιξία και εμπιστοσύνη σε ένα αυτοκίνητο με τεράστιο όγκο, σοβαρό μέγεθος και ανεξέλεγκτη δυναμική. Σε καλή άσφαλτο, ωστόσο, η Lamborghini θα νιώσει σαν στο σπίτι της.

Η πυκνή κίνηση στον δρόμο θα μπορούσε να ενοχλήσει λιγότερο σπορ αυτοκίνητα, αλλά στη Sián η πραγματικότητα μεταμορφώνεται γρήγορα σε έναν κόσμο επιστημονικής φαντασίας όπου όλα φαίνονται δυνατά. Η ώθηση από τους 12 κυλίνδρους και τα 6,5 lt χωρητικότητας σε φέρνει από τη μία ευθεία στην άλλη τόσο γρήγορα, ώστε να νιώθεις ότι πρωταγωνιστείς σε βιντεοκλίπ γεμάτο jump-cut.

Σε πιο φιλικές για τον χαρακτήρα της Sian συνθήκες αποκαλύπτονται και τα υπόλοιπα προτερήματα του αυτοκινήτου: όπως η ανάρτηση και η αεροδυναμική που σε κρατούν σε επαφή με το οδόστρωμα ακόμα και σε τρελές ταχύτητες. Αλλά, όπως σε κάθε Aventador, αυτά που θα σε μαγέψουν είναι το πολύ γρήγορο τιμόνι και τα αποτελεσματικά φρένα, που καταφέρνουν να τιθασέψουν όλη αυτή την ορμή και παράλληλα να τροφοδοτήσουν τον υπερπυκνωτή με ενέργεια έτοιμη να εξαπολυθεί μόλις η κίνηση αραιώσει, γεμίζοντας ολόκληρη την κοιλάδα με μουσική 12 κυλίνδρων.

Στα περισσότερα EV και σε αρκετά PHEV η αίσθηση των φρένων καθορίζεται από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Οχι όμως στη Lamborghini. Το αριστερό πεντάλ μπορεί να είναι κάπως βαρύτερο σε σχέση με αυτό της SVJ και με ελαφρά μικρότερη διαδρομή, αλλά η δύναμη πέδησης εφαρμόζεται με τον ίδιο προοδευτικό, απρόσκοπτο και συναρπαστικό τρόπο. Και ξανά, και όσες φορές χρειαστεί. Εξίσου εντυπωσιακή είναι η ισορροπία που πετυχαίνει το αυτοκίνητο μέσω της αγαστής συνεργασίας τιμονιού και γκαζιού.

Σε έντονη επιτάχυνση με τρίτη από τα 30-70 km/h η Sián μπορεί να σε ανταμείψει κερδίζοντας κατά μερικά δέκατα την Aventador. Το πλεονέκτημα εντείνεται -τουλάχιστον στα χαρτιά- με τετάρτη κατά 1,2” και σε ταχύτητες μεταξύ 70-120 km/h. Πρόσθεσε τον υπέροχο ήχο των αλλαγών και δεν μπορεί παρά να συμφωνήσεις ότι αυτή η ικανότητα να προκαλεί συναισθήματα ξεχωρίζει το πιο περίπλοκο supercar της μάρκας από τα οριακά λιγότερο εξωστρεφή αδελφάκια του.

Η αυξημένη ταχύτητα και επιβράδυνση, η ανάπτυξη μεγαλύτερων πλευρικών δυνάμεων, η απόδοση ισχύος και ροπής είναι η μία πτυχή του. Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο τρόπος που το αγριότερο μοντέλο της Sant’ Agata Bolognese βγάζει στον δρόμο όλα αυτά τα υπερθετικά. Όταν όλα τα φράγματα σπάνε και η αδρεναλίνη ρέει ελεύθερα, ποιος νοιάζεται, αλήθεια, για τους φθηνούς πλαστικούς διακόπτες, τα χειριστήρια κλιματισμού από τον κάδο ανταλλακτικών της Audi και τα πιο παιδικά γραφικά οργάνων από την εποχή του Pac-Man; Ποιος θα επιπλήξει αυτό τον κορυφαίο προμηθευτή συγκινήσεων όταν θα μείνει από βενζίνη μετά από μόλις 298 km; Ποιος νοιάζεται για το CO2, την κοινωνική αποδοχή και την άδικη κατανομή του πλούτου τις στιγμές που η Sián παίρνει μια βαθιά ανάσα, απλώνει τα φτερά της και βάζει τον κόσμο στα πόδια σας;

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6.498 cc, V12, ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΟΣ ΒΕΝΖΙΝΗΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΕ ΥΠΕΡΠΥΚΝΩΤΗ
ΙΣΧΥΣ: 819 PS @ 8.500 rpm, ΡΟΠΗ: 73,4 kgm @ 6.750 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ, 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
0-100 KM/H: <2,8”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: >350 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 19,2 l/100 km
CO2: 447 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.980/2.101/1.133 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.700 mm

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Σώζεται αυτή η Lamborghini Countach;
Lamborghini: Οι σχεδιαστές της αρχέτυπης και της νέας Countach… στο ίδιο τραπέζι (+video)
Porsche vs Lamborghini: Ποια έχει το καλύτερο… τρακτέρ;