Οδηγούμε το πρωτότυπο Citroen Oli στην Ιταλία
ΔΟΚΙΜΕΣH σκέψη της Citroen για το πως φαντάζεται το μέλλον της αυτοκίνησης παίρνει «σάρκα και οστά» με το ηλεκτρικό πρωτότυπο Oli.
Δεν είναι και σύνηθες για εμάς τους δημοσιογράφους ειδικού Τύπου να έχουμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά, πόσο μάλλον να οδηγήσουμε ένα και μοναδικό στον κόσμο πρωτότυπο μοντέλο που η τιμή του αγγίζει το ένα εκατομμύριο ευρώ.
WHAT CAR
Να όμως που καλεσμένοι της Citroen, επισκεπτόμαστε την πίστα δοκιμών του Μπαλόκο, στη Β. Ιταλία για να πάρουμε μία σύντομη αλλά εξόχως συναρπαστική οδηγική εμπειρία από το ηλεκτρικό Oli.
Ένα μοντέλο που μεταφέρει τις έξυπνες ιδέες του γνωστού μας Ami σε άλλο επίπεδο, χρησιμοποιώντας καινοτόμες λύσεις για την κατασκευή του που θα μπορούσαν να το κάνουν να ενταχθεί εύκολα στην καθημερινότητά μας, ενώ παράλληλα θα έκανε την οδήγηση πολύ πιο βιώσιμη.
H ιδέα πίσω από τη δημιουργία του Oli είναι τόσο απλή όσο και άδικα υποτιμημένη από τη συντριπτική πλειονότητα των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Εάν το μέλλον της αυτοκίνησης είναι ηλεκτρικό και αυτό που φοβίζει περισσότερο τους οδηγούς είναι η αυτονομία, θα μπορούσε η πλειοψηφία των εταιρειών να επικεντρωθεί στη βελτίωση της κατανάλωσης ενέργειας, χρησιμοποιώντας τεχνικές όπως τη μείωση του βάρους, αντί να στοχεύει στην αναζήτηση βελτιστοποίησης της μπαταρίας σε όλο και πιο βαριά, πολύπλοκα και ακριβά μοντέλα.
Αυτή είναι η αντίθετη τάση που ακολουθεί η Citroen με το πρωτότυπο Oli (στα αγγλικά διαβάζεται ως all-e, δηλαδή πλήρως ηλεκτρικό), ένα συμπαγές crossover που βλέπει το μέλλον της κινητικότητας με τη δική του ξεχωριστή προσέγγιση.
Δεν πρόκειται για μια απλή άσκηση σχεδιασμού, αντίθετα, με αυτό το πρωτότυπο, ο Γάλλος κατασκευαστής προβλέπει το στυλ του μέλλοντος, εισάγοντας μια νέα φιλοσοφία στην κατασκευή αυτοκινήτων στην εποχή της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση.
Το πρώτο στοιχείο που επιβραβεύει την προσπάθεια των Γάλλων είναι ότι το Oli συνδυάζει στοιχεία από τρεις κατηγορίες (crossover, κόμπακτ SUV και pick-up), αποδεικνύοντας ότι είναι από κάθε άποψη ένα πρακτικό, πολυχρηστικό και ευέλικτο αυτοκίνητο.
Ξεκινώντας από το εμπρός μέρος, η υπόλοιπη σχεδίαση του αυτοκινήτου αναπτύσσεται γύρω από το νέο λογότυπο της Citroen, που αποτελεί τη 10η εξέλιξή του στην 103χρονη ιστορία της εταιρείας. Ένα ενδιαφέρον γεγονός του Oli είναι επίσης ότι οι προφυλακτήρες και οι εμπρός και πίσω προβολείς είναι εναλλάξιμοι, πράγμα που σημαίνει χαμηλότερο κόστος παραγωγής, το οποίο με τη σειρά του μεταφράζεται σε μία υποθετικά χαμηλότερη τιμή κτήσης.
Επιστρέφοντας στη σχεδίαση, το καπό και η οροφή του Oli είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένο χαρτόνι με στρώσεις από υαλοβάμβακα που προέρχεται από την εταιρεία BASF, δημιουργώντας μία εξαιρετικά ανθεκτική αλλά και ελαφριά κατασκευή. Παράλληλα, η επίστρωση από ρητίνη πολυουρεθάνης παρέχει πρόσθετη αδιαβροχοποίηση και προστασία από τις υπεριώδεις ακτίνες UV.
Οι αιχμηρές, τετράγωνες γραμμές του αμαξώματος υπερτονίζονται από το σχήμα του παρμπρίζ, το οποίο είναι εντελώς κάθετο, μέσα σε μια συνεχή αλληλεπίδραση επίπεδων επιφανειών. Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με τους μηχανικούς της Citroën, εισέρχεται λιγότερη θερμότητα στο χώρο των επιβατών και υπάρχει λιγότερη ανάγκη να χρησιμοποιηθεί ο κλιματισμός.
Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, εκτιμάται ότι η κατανάλωση ενέργειας μειώνεται κατά 17%. Οι τροχοί των 20 ιντσών είναι από κράμα αλουμινίου στο κεντρικό τους τμήμα και από ατσάλι περιφερειακά, ενώ συνδυάζονται με ειδικά εξελιγμένα για το συγκεκριμένο πρωτότυπο ελαστικά Goodyear Eagle Go, τα οποία σύμφωνα με τους μηχανικούς της Citroën, έχουν διάρκεια ζωής κοντά στις 500.000 χιλιόμετρα.
Δεν λείπουν επίσης τα πλαϊνά προστατευτικά στοιχεία στο αμάξωμα, ενώ ο πίσω χώρος χαρακτηρίζεται από την παρουσία ενός πάνελ που, ανάλογα με τη θέση του, προσδίδει στο αυτοκίνητο μια πινελιά είτε από compact SUV, είτε ενός pick-up μοντέλου, καθιστώντας το πολύ ευέλικτο στη χρήση του και κατάλληλο για κάθε ανάγκη.
Τα έντονα χρώματα (στην προκειμένη περίπτωση πορτοκαλί) και ένα κόκπιτ με τα απολύτως απαραίτητα κυριαρχούν στο εσωτερικό, με τον joystick επιλογέα του κιβωτίου μονής σχέσης να είναι το μοναδικό χειριστήριο στο τιμόνι. Όλα είναι τόσο εντελώς διαφορετικά και φουτουριστικά σε σύγκριση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο του 2023. Όπως για παράδειγμα τα καθίσματα που δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία πλειάδα σωληνοειδών στοιχείων που καλύπτονται στη βάση τους με μαλακές επενδύσεις και που έχουν σχεδιαστεί μέσω 3D εκτυπωτή.
Ιδιαίτερο στοιχείο στα εντός της καμπίνας αποτελεί επίσης η πλήρης απουσία συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, όπως και της οθόνης. Ο οδηγός απλά τοποθετεί το smartphone του σε μία κεντρικά τοποθετημένη εσοχή (θυμίζει αρκετά την εισαγωγή ενός CD στα παλαιότερης τεχνολογίας ηχοσυστήματα) και κατόπιν προβάλλονται οι σημαντικότερες πληροφορίες σε μία επιφάνεια που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του εσωτερικού.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν καλωδιώσεις στις πόρτες, υπάρχουν αφαιρούμενα ηχεία, το σύστημα ανοίγματος των παραθύρων λειτουργεί ως ένα φινιστρίνι, το δάπεδο είναι κατασκευασμένο από ελαφριά και ανακυκλώσιμα υλικά, ενώ υπάρχουν αρκετοί αποθηκευτικοί χώροι. Και πάμε στα τεχνικά…
Το Citroen Oli εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 95 kW (130 PS) και μίας μπαταρίας με ενεργειακή χωρητικότητα 40 kWh, που θεωρητικά μπορεί να προσφέρει αυτονομία έως και 400 χιλιόμετρα. Η περιορισμένη ταχύτητα των 110 χλμ./ώρα και το συνολικό βάρος των μόλις 1.000 κιλών επιτρέπουν μια κατανάλωση ενέργειας μόλις 10 kWh/100 χλμ. Στη μέγιστη ισχύ φόρτισης DC, η μπαταρία του Citroën Oli χρειάζεται μόλις 23 λεπτά για να φτάσει από το 20 στο 80%.
Και να ‘μαστε στο Μπαλόκο. Ο καιρός κάνει τα δικά του παιχνίδια, αλλά αυτό ούτε καν μπορεί να μας επηρεάσει. Ναι, έχουμε πλήρη επίγνωση του γεγονότος ότι πρόκειται για ένα μοναδικό πρωτότυπο στον κόσμο.
Ναι, δεν είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε τα όριά του, αλλά και μόνο η μοναδική εμπειρία να βρεθούμε πίσω από το τιμόνι του, μας κάλυψε σχεδόν στο 100%. Βλέπετε, τα περισσότερα πρωτότυπα είναι φτιαγμένα από πηλό και δεν κινούνται σχεδόν ποτέ, όντας εκθέματα σε διάφορες εκθέσεις και εκδηλώσεις.
Αρχικά, διαπιστώνω ότι η ορατότητα που προσφέρει είναι αρκετά καλή, ώστε να μπορεί ο οδηγός να παρακολουθεί τα μιλιούνια των περαστικών που σας δείχνουν και βγάζουν φωτογραφίες καθώς περνάτε. Ναι, αυτό το αυτοκίνητο συγκεντρώνει περισσότερη προσοχή και από ένα supercar, όπως αυτά που βολτάρουν στα πέριξ του Harrods στο Λονδίνο.
Ωστόσο, δεν είναι τόσο γρήγορο όσο ένα supercar. Η τελική ταχύτητα του Oli περιορίζεται στα 110 χλμ./ώρα για να μεγιστοποιηθεί η αποδοτικότητά του, ενώ στην πραγματικότητα είναι κατά 5 χλμ./ώρα πιο αργό από το θρυλικό Citroen 2CV. Μπορεί η τελική ταχύτητά του να ξενίσει αρκετούς, αλλά θεωρητικά μιλώντας και χαριτολογώντας, ελαχιστοποιείται η πιθανότητα παράβασης των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους.
Και ως πρωτότυπο είναι λογικό τριγμοί και λοιποί αεροδυναμικοί θόρυβοι να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, τα φρένα να έχουν μία αρκετά σπογγώδη αίσθηση, αλλά ας μην υπερβάλουμε. Το Oli είναι ένα από τα οχήματα που στο μέλλον θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς όχι μόνο για την ίδια την Citroen, αλλά και για άλλους κατασκευαστές, μιλώντας αποκλειστικά για την απλή, αλλά τόσο ξεκάθαρη σχεδιαστική του φιλοσοφία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Citroen C5 Aircross 1.5 BlueHDi 130 EAT8
Δοκιμή: Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8
Ποιοι θα οδηγούν τα 7θέσια Citroen C3 Aircross; (+video)