Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το αρχέτυπο Renault 5

Ελλάδα 18:30
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε το αρχέτυπο Renault 5

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε το αρχέτυπο Renault 5

ΔΟΚΙΜΕΣ

Η πλούσια και πολυτάραχη ζωή του Renault 5, που παρουσιάστηκε πριν από 50 χρόνια ακριβώς, περιλάμβανε και μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Πολύ σύντομα αυτή ακριβώς η έκδοση θα επανέλθει με την ίδια ονομασία σε σύγχρονη μορφή.

Advertisement
Advertisement

Σκεφτόμουν ότι δεν θα ήταν δα και πολύ δύσκολο να κουμαντάρεις ένα αυτοκίνητο με 37 PS όλους κι όλους, αλλά η θέα του μοχλού ταχυτήτων που ξεπετάγεται από το ταμπλό με κάνει να αμφιβάλλω για τη σιγουριά μου. Δοκιμάζω ένα από τα πρώτα και απίστευτα καλοδιατηρημένα Renault 5 και πρέπει να κάνω μια μανούβρα που απαιτεί από δεύτερη σχέση να βάλω όπισθεν και μετά πρώτη με ένα κιβώτιο η διάταξη του οποίου μου είναι εντελώς ξένη.

Φαντάζομαι οργισμένους Γάλλους αγρότες να κοιτούν με μισό μάτι αυτόν τον περίεργο τύπο που δεν μπορεί να βάλει τη σωστή σχέση σε ένα από τα πιο αγαπημένα τους κλασικά αυτοκίνητα. Ωστόσο οι φόβοι μου αποδείχτηκαν αβάσιμοι καθώς τελικά το κιβώτιο με τις τέσσερις σχέσεις (συν την όπισθεν) είναι εύκολο στη χρήση, σχεδόν διασκεδαστικό.

Σταματάω, τραβάω τον μοχλό για να απεμπλέξει και μετά τον στρίβω δεξιά μέχρι να νιώσω να κουμπώνει η όπισθεν. Το κιβώτιο «ακούει» αμέσως. Τελικά δεν είναι απλώς εύκολο, είναι απολαυστικό. Ευτυχώς ο δρόμος μπροστά μου είναι σχεδόν έρημος καθώς ο 4κύλιδρος κινητήρας των 782 cc πασχίζει να πιάσει  τα 50 km/h με τον πιο αβίαστα βραδύ τρόπο που έχω συναντήσει σε αυτοκίνητο εδώ και χρόνια, ενώ ο ήχος που εκπέμπει θυμίζει αναδευτήρα τσιμέντου γεμάτο με κουταλοπίρουνα.

Advertisement
Advertisement

Παρʼ όλα αυτά, είμαι ήδη ερωτευμένος με το αυτοκίνητο. Η ανεξάρτητη ανάρτηση και τα ελαστικά με το ψηλό προφίλ εξασφαλίζουν μια ποιότητα κύλισης που ενδεχομένως να είναι εφάμιλλη με τη Mercedes-AMG EQS που οδηγούσα την προηγούμενη μέρα. Καθώς διασχίζω χαζολογώντας τη γαλλική εξοχή με ρυθμό που συναγωνίζεται την ταχύτητα ενός παγετώνα, δεν μπορώ να μη χαμογελάω με το φλύαρο σύστημα διεύθυνσης (χωρίς υδραυλική υποβοήθηση φυσικά) και με τις μεγάλες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Πρόκειται για ένα πραγματικά διασκεδαστικό αυτοκινητάκι.

Τι είναι όμως αυτό που κάνει το Renault 5 πραγματικά ξεχωριστό; Για να εξελιχθεί και να κατασκευαστεί ένα νέο μοντέλο απαιτείται η ομαδική εργασία δεκάδων ανθρώπων, αλλά για να παραχθεί ένα πραγματικά ξεχωριστό μοντέλο χρειάζεται ένας οραματιστής. Και σε αυτή την κατηγορία, δίπλα σε μεγάλα ονόματα όπως του Ισιγόνη, του Piëch και του Chapman, πρέπει να προσθέσουμε και αυτό του Michel Boué.

Advertisement

Ο Boué ήταν ένας σχεδιαστής χαμηλών τόνων που εντάχθηκε στο δυναμικό της Renault στα τέλη της δεκαετίας του ’50. Εμπνεύστηκε το σχέδιο του Renault 5 στον ελεύθερο χρόνο του, στο πλαίσιο της πρόθεσης της Renault να παρουσιάσει μια πιο μοντέρνα και εκλεπτυσμένη εκδοχή του χοντροκομμένου Renault 4, το 1967. Ηταν ένα αμφιλεγόμενο αισθητικά σχέδιο με δύο πόρτες, την εποχή που οι Γάλλοι απαιτούσαν 4πορτα αυτοκίνητα, ένα πρακτικό χάτσμπακ με καθαρές γραμμές, προφυλακτήρες που αγκάλιαζαν το αμάξωμα και «χωνευτά» εμπρός φωτιστικά σώματα. Μολονότι το σχέδιο ήταν πρωτοποριακό, ο Boué πολύ σοφά πρότεινε τα μηχανικά μέρη του νέου μοντέλου να είναι τα ίδια με αυτά του Renault 4, κάτι που θα μείωνε πολύ τα κόστη.

Advertisement

Η διοίκηση της γαλλικής εταιρείας πολύ σύντομα διαπίστωσε ότι οι προοπτικές της πρότασης αυτού του ήσυχου και μετριόφρονα υπαλλήλου της ήταν εξαιρετικές, ειδικά αφότου δύο μόλις μέρες μετά τη γέννηση του πρώτου σχεδίου κατασκεύασαν ένα μοντέλο από πολυστυρένιο, το οποίο ξεκάθαρα απηχούσε τον σοβαρό αντίκτυπο του σχεδιασμού και τη σχεδόν καθολική του απήχηση. Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια -μια πολύ σύντομη περίοδο για τα δεδομένα της εποχής- το αρχικό σχέδιο του Boué τελειοποιήθηκε και έφτασε στους μηχανικούς για την υλοποίησή του.

Ακόμα κι έτσι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ακόμα και στην τελική του εκδοχή ήταν πολύ κοντά στο πρωτόλειο σκίτσο. Η τραγική ειρωνεία ήταν ότι ο Boué πέθανε από καρκίνο λίγους μόλις μήνες μετά το λανσάρισμα του Renault 5 το 1972 και έτσι δεν είδε ποτέ την τεκτονική επίδραση που είχε η δουλειά του στην αυτοκινητοβιομηχανία. Είχε καταφέρει να δημιουργήσει όχι μόνο ένα αυτοκίνητο που δεν έμοιαζε με κανένα άλλο σύγχρονό του και θα έφτανε να γίνει κλασικό, αλλά κυρίως ένα αυτοκίνητο που όρισε την κατηγορία των supermini για τις επόμενες δεκαετίες.

Advertisement

Βέβαια η Renault δεν επαναπαύτηκε. Επέκτεινε την γκάμα με μία saloon έκδοση (μόνο για την ισπανική αγορά), μία πεντάπορτη, καθώς και εκδόσεις με μεγαλύτερους κινητήρες και πλουσιότερο εξοπλισμό. Οι πιο σπορ εκδόσεις διέπρεψαν στους δημόσιους δρόμους, στις πίστες και στις ειδικές διαδρομές των Ράλι, έχοντας πολύ μεγαλύτερες οδηγικές δυνατότητες από τις μικρές διαστάσεις τους, καθώς επίσης και εξαιρετική αναλογία ιπποδύναμης/βάρους.

Κι όμως, πριν από όλα αυτά υπήρξε και ένα ηλεκτρικό Renault 5. Αλήθεια. Την αρχική παρτίδα την εξέλιξε η EDF, η κρατική εταιρεία ηλεκτρισμού της Γαλλίας, η οποία διάλεξε το Renault 5 ως το πιο αντιπροσωπευτικό μοντέλο του μέλλοντος. Η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα δεν ξεπερνούσε τους 10 PS και η μπαταρία μολύβδου οξέως ζύγιζε 300 kg, καταλάμβανε τον χώρο των πίσω καθισμάτων και χάριζε στο αυτοκίνητο μια πραγματική αυτονομία της τάξης των 100 km. Κοντολογίς ήταν μια ακριβή και μη πρακτική έκδοση η οποία αγοράστηκε κυρίως από κρατικές υπηρεσίες. Ακόμα κι έτσι όμως πρόκειται για έναν συνδετικό κρίκο με το επερχόμενο, αμιγώς ηλεκτρικό, Renault 5.

Το ηλεκτρικό Renault 5 του 21ου αιώνα δεν μπορούμε ακόμα να το οδηγήσουμε. Βρίσκεται στη φάση της εξέλιξης. Ούτε και το -εξαιρετικά σπάνιο- Renault 5 Electriqué. Υπάρχει όμως η εναλλακτική της μετατροπής σε ηλεκτρικό ενός κλασικού Renault 5. Η συγκεκριμένη μετατροπή είναι σύννομη με τη γαλλική νομοθεσία για δημόσια χρήση, κοστίζει €15.000 και μπορεί να γίνει μόλις σε 25 ώρες.

Στη θέση του θερμικού κινητήρα τοποθετείται ένα ηλεκτρικό μοτέρ με απόδοση 30 PS, το οποίο εφάπτεται με το κιβώτιο ταχυτήτων. Η μπαταρία βάρους 92 kg τοποθετείται στο πάτωμα του πορτμπαγκάζ και χαρίζει αυτονομία κοντά στα 80 km, που μπορεί να φτάσει και μέχρι τα 100 εάν το αυτοκίνητο κυκλοφορεί μέσα στην πόλη. Το δικό μας Renault 5 Retro-fit είναι μεταγενέστερο. Σε αυτά ο επιλογέας είχε πλέον μεταφερθεί στο πάτωμα, εντούτοις υπάρχουν ακόμα λεπτομέρειες τις οποίες οφείλεις να λάβεις υπόψη ενόσω οδηγείς.

Για παράδειγμα, μας συμβούλεψαν να ξεκινήσουμε με δεύτερη σχέση και να μην πιέσουμε ποτέ το γκάζι ταυτόχρονα με τον συμπλέκτη εξαιτίας της άμεσης ροπής από το ηλεκτρικό μοτέρ. Η όλη διαδικασία της οπισθοπορείας είναι λίγο προβληματική, αλλά όλη η υπόλοιπη εμπειρία είναι πραγματικά απολαυστική. Η ήσυχη και γραμμική απόδοση της δύναμης είναι λίγο πολύ αναμενόμενη, αλλά το ότι πρέπει να κατεβάσεις σχέση στις κατηφόρες σε ξαφνιάζει. Αυτές όμως οι αλλαγές στο κιβώτιο προσδίδουν ένα επιπλέον στοιχείο οδηγικής εμπλοκής που δεν συναντάς σε σύγχρονα EV, ενώ από την άλλη πλευρά σού παρέχει ένα τέτοιο επίπεδο αξιοπιστίας που σίγουρα δεν συναντάς σε ένα -ακόμα και με ήπια χρήση- κλασικό μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Η τελική ταχύτητα μόλις που ξεπερνά τα 100 km/h μολονότι δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα ήθελα περισσότερη δύναμη ή υψηλότερη ταχύτητα. Σε σύγκριση με το πράσινο αυθεντικό Renault 5 που οδηγούσα προηγουμένως, ετούτο εδώ το ηλεκτρικό κίτρινο γέρνει ακόμα περισσότερο στις στροφές. Και δεν είναι μόνο οι κλίσεις, αλλά και η αλλαγή της συνολικής οδικής συμπεριφοράς, η οποία εξαιτίας του γεγονότος ότι έχει τοποθετηθεί σημαντικό επιπλέον βάρος στο πίσω μέρος έχει χάσει μέρος της αίσθησης του τιμονιού και έχει γίνει πιο επιρρεπής στην υπερστροφή με μεταφορά βάρους,

Παρʼ όλα αυτά η συγκεκριμένη μετατροπή δεν σε κερδίζει ολοκληρωτικά. Τα Renault 5 της ύστερης περιόδου μπορεί να μην είχαν τον χαρακτηριστικό λεβιέ στο ταμπλό, αλλά είχαν πιο ισχυρούς και σαφώς πιο γραμμικούς κινητήρες, ενώ οι τελευταίες εκδόσεις Laureate στέκονται ακόμα και σήμερα άνετα τόσο για μετακινήσεις μέσα στην πόλη όσο και για πιο μακρινά ταξίδια. Oχι μόνο θα έχεις περισσότερο διαθέσιμο χρόνο για να απολαύσεις το «5» σου, αλλά εφόσον αποκτήσεις ένα 5s και θα το κάνεις με σαφώς λιγότερα χρήματα και θα διασκεδάζεις μακράν περισσότερο. Προσωπικά αυτό θα έκανα.


ΤΟ EV ΤΟΥ ΛΑΟΥ

Περιμένουμε το ολοκαίνουριο ηλεκτρικό Renault 5 μέσα στο 2023. Πρόκειται για την έκδοση παραγωγής του πρωτότυπου που είδαμε για πρώτη φορά το 2021. Θα είναι μέλος μιας νέας οικογένειας μικρών EV που θα περιλαμβάνουν επίσης το νέο Nissan Micra και άλλο ένα Renault το οποίο θα βασίζεται στο πρωτότυπο 4Ever.

H Renault σκοπεύει να τιμολογήσει το νέο ηλεκτρικό «5άρι» γύρω στις 20.000 με 25.000 ευρώ. Θα έχει μήκος 3,92 m, που σημαίνει ότι θα είναι λίγο μεγαλύτερο από το υπάρχον ηλεκτρικό τρίθυρο MINI. Θα τροφοδοτείται από μπαταρία 52 kWh με ηλεκτρικό μοτέρ που θα αποδίδει κοντά στους 140 PS και θα κινεί τους εμπρός τροχούς.

Ο επικεφαλής μηχανικός, Gilles Le Bor, είπε στο CAR ότι η Renault στοχεύει στην κατασκευή μικρών ηλεκτρικών προσιτών μοντέλων. «Θεωρούμε πολύ μεγάλη την πρόκληση του ηλεκτρικού Renault 5 και εργαζόμαστε σαν τρελοί για να κάνουμε την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε όλους».


Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΟΥ – ΤΟ ΑΡΧΕΤΥΠΟ ΤΩΝ SUPERMINI

Μαζί με το ρηξικέλευθο Fiat 127, το Renault 5 θεμελίωσε την κατηγορία των Supermini όταν παρουσιάστηκε το 1972, μιας κατηγορίας που για πολλά χρόνια θα γινόταν η πιο δημοφιλής στην Ευρώπη. Το μικρό Renault συνδύαζε την εξαιρετική εκμετάλλευση χώρων σε μικρές διαστάσεις και χαριτωμένη εμφάνιση. Πολύ γρήγορα αναδείχθηκε στο best-seller της γαλλικής αγοράς, μια πρωτιά που διατήρησε για 14 συνεχόμενα χρόνια.

ΑΠΟ HOT HATCH ΜΕΧΡΙ ΚΕΝΤΡΟΜΗΧΑΝΟ ΤΕΡΑΣ: Το R5s παρουσιάστηκε σε πολλές εκδόσεις επιδόσεων. Το 5 Gordini του 1976 θεωρείται από τα πρώιμα hot hatch, ενώ το 5 GT Turbo (που παρουσιάστηκε το 1985) ήταν ένα από τα πιο γρήγορα και ατίθασα της κατηγορίας. Ακόμα πιο εξωφρενικό ήταν το 5 Turbo του 1980, ένα κεντρομήχανο πισωκίνητο θηρίο που κέρδισε το Ράλι του Μόντε Κάρλο.

ΠΡΩΙΜΟ ΧΑΤΣΜΠΑΚ: To R5 είχε 3η πίσω πόρτα, κάτι εξαιρετικά σπάνιο το 1972. Το ανταγωνιστικό Fiat 127 αρχικά διέθετε συμβατική πόρτα για το πορτμπαγκάζ πριν υιοθετήσει κι αυτό μια αντίστοιχη. ΟΙ Γάλλοι ήταν πρωτοπόροι της κατηγορίας των χάτσμπακ με αυτοκίνητα όπως το Renault 4 και το μεγαλύτερο 16, τη Citroën 11CV και το Simca 1100.

ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ: Το αριστουργηματικό σχέδιο του Michel Boué συνδύαζε το γαλλικό στυλ με την πρακτικότητα. Στα πρωτοποριακά χαρακτηριστικά του συμπεριλαμβάνεται και η χρήση προφυλακτήρων γύρω γύρω, που μείωναν σημαντικά τις ζημιές από μικροτρακαρίσματα μέσα στην πόλη.

ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ R4: Το αρχικό R5 δανειζόταν τα περισσότερα μηχανικά μέρη από το R4, συμπεριλαμβανομένων της μπροστινής κίνησης, της ανάρτησης με ημιάκαμπτο άξονα, του τοποθετημένου στο κέντρο του ταμπλό επιλογέα ταχυτήτων και του κατά μήκος τοποθετημένου κινητήρα. Η δεύτερη γενιά του Renault 5, που παρουσιάστηκε το 1984, υιοθέτησε εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα και εμπρός ανάρτηση με γόνατα, η οποία παραμένει κυρίαρχη έως και σήμερα στα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Παρά τις μηχανολογικές βελτιώσεις, διατήρησε το πολύ δημοφιλές αρχικό του σχήμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρώτη επαφή με το Renault 4EVER Trophy
Ένα διαφορετικό Renault 5 για τα 50 χρόνια
Renault 5: Pop είδωλο ετών 50