Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Renault 5: Pop είδωλο ετών 50

Ελλάδα 11:01
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Renault 5: Pop είδωλο ετών 50

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Renault 5: Pop είδωλο ετών 50

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Το 2022 είναι χρονιά εορτασμού για τα 50 χρόνια του Renault 5. Το μοντέλο αποτελεί ορόσημο για τη Renault, καθώς έχει αφήσει το στίγμα του στην μάρκα, στην εταιρεία γενικότερα, αλλά και σε μια ολόκληρη εποχή.

Advertisement
Advertisement

Η Renault γιορτάζει τα 50 χρόνια του Renault 5 και εμείς θυμόμαστε τα μοντέλα που άφησαν εποχή, αυτά που δεν κυκλοφόρησαν, κάποιες σπάνιες και ιδιαίτερες εκδόσεις και όσα το έκαναν μοναδικό.

Το Renault 5 στο.. παρά πέντε
Η Renault είναι μια πρωτοπόρος εταιρεία. Όταν δημιούργησε το Renault 5, η μάρκα έδωσε στην κοινωνία ακριβώς αυτό που έψαχνε. Το 1972, το 5άρι ήταν πολύ μπροστά από τα περισσότερα αυτοκίνητα της εποχής του.

Το πρόβλημα
Στα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του 1960, η Renault είχε ένα πρόβλημα με τα μικρά της αυτοκίνητα. Το 4, αν και πωλούσε ακόμα, ήταν πολύ βασικό για τους ανθρώπους της εποχής. Το 8 με τον κινητήρα πίσω είχε αρχίσει να δείχνει παλιομοδίτικο και το 6 που θα κυκλοφορούσε ήταν μεγαλύτερο.

Advertisement
Advertisement


Ο Bernard Hanon, ένας Γάλλος που εργαζόταν για τη Renault στις ΗΠΑ, ένιωθε ότι αυτό που χρειαζόταν η εταιρεία ήταν ένα έξυπνο νέο μοντέλο με αρκετή αίσθηση για να προσελκύει τους νεότερους πελάτες. Το αφεντικό της Renault, Pierre Dreyfus, συμφώνησε και έδωσε το πράσινο φως στο Project το 01970.

Ένα πρωτότυπο, που δεν είδαμε ποτέ
Το σχήμα του 5 δημιουργήθηκε από τον Michel Boue, ο οποίος πέθανε στα 30 του λίγο πριν το αυτοκίνητο βγει στην αγορά. Το αρχικό σχέδιο έχει ελάχιστη ομοιότητα με το μοντέλο παραγωγής. Κατασκευάστηκε τον Απρίλιο του 1967, όταν ο Boué προφανώς σκεφτόταν το στυλ του αμαξώματος fastback και δεν είχε ακόμη ξεπεράσει την ιδέα των μεταλλικών προφυλακτήρων.
Οι συνολικές διαστάσεις ήταν πιο κοντά στο μοντέλο παραγωγής, ωστόσο είναι σαφές ότι ο Boue είχε ήδη αποφασίσει ότι το 5 θα έπρεπε να έχει ορθογώνιους προβολείς.

Η πόλη ήταν ο καμβάς
Σχεδιασμένο σαν ένα ευέλικτο μοντέλο, ικανό στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο, το Renault 5 είχε απήχηση σε όλα τα είδη αγοραστών, χάρη στη στρογγυλεμένη του σχεδίαση και τις ήπιες γραμμές του. Το στυλ, αλλά και η οδική του συμπεριφορά το έκαναν άμεσα αγαπητό.

Advertisement

Ήταν παγκόσμιο αυτοκίνητο;
Το Renault 5 κατασκευαζόταν κατά κύριο λόγο στη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο, ενώ αργότερα άρχισε η συναρμολόγησή του σε διάφορα μέρη, από το Ιράν και το Μεξικό, μέχρι την Τυνησία, την Πορτογαλία και τη Ν. Αφρική.

Advertisement

Περισσότερες από 5,5 εκ. μονάδες πουλήθηκαν μεταξύ του 1972 – 1985, σε 5 ηπείρους (ή περισσότερες από 9 εκ. μονάδες αν υπολογίσει κανείς και το Supercinq – Super 5 – που λανσαρίστηκε αμέσως μετά). Επρόκειτο για ένα πολύ επιτυχημένο μοντέλο, που το 1980 ήταν 2ο σε πωλήσεις σε παγκόσμια κλίμακα. Στη Γαλλία είχε το τίτλο του best seller μοντέλου της 10ετίας, από το 1974 έως το 1983.

Πρόβλημα και λύση
Ακολουθώντας την πρακτική της εποχής για την Renault, το 5 είχε διάταξη με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά μήκος πίσω από τον μπροστινό άξονα και το κιβώτιο ταχυτήτων μπροστά του. Όπως και στο 4 και το 6, αυτό δημιουργούσε ένα πρόβλημα: Πώς θα μπορούσαν να συνδεθούν το κιβώτιο ταχυτήτων και ο μοχλός ταχυτήτων εάν ολόκληρος ο κινητήρας ήταν εμπόδιο;

Advertisement

 

Η Renault το έλυσε αυτό περνώντας τη σύνδεση στο πάνω μέρος του κινητήρα και βάζοντας τον μοχλό να βγαίνει έξω από το ταμπλό.
Ο μοχλός ήταν επομένως κοντά στο τιμόνι, όπως ήταν σε ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο. Οι κατασκευαστές θα τοποθετούσαν αργότερα τους μοχλούς ταχυτήτων τους σε παρόμοια θέση για διευκόλυνση του οδηγού, όχι επειδή υπήρχε κάποιος τεχνικός λόγος να το κάνουν.
Renault 5L και TL
Το πρώτο Renault 5 πουλήθηκε το 1972. Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις: το «L» εξοπλισμένο με κινητήρα 782 κ.εκ και έπειτα με κινητήρα 845 κ.εκ., και το «TL» με κινητήρα 956 κ.εκ. που το έκανε πιο ευέλικτο στην καθημερινή χρήση και συνολικά ένα καλύτερο αυτοκίνητο.

Renault 5 Alpine
To 1976, η Renault παρουσίασε ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο, το Renault 5 Alpine. Συνδυάζοντας κομψότητα και σπορ χαρακτήρα, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Alpine, στη Διέππη της Γαλλίας. Το εσωτερικό του ήταν εμπνευσμένο από το μοντέλο TS, όσον αφορά στα καθίσματα και το ταμπλό. Το εξωτερικό του όμως διέθετε ένα spoiler ενσωματωμένο στον προφυλακτήρα που είχε ανοίγματα για τα φώτα μεγάλης εμβέλειας, καθώς και ζάντες Renault Gordini 17″ και αυτοκόλλητα “A5” στα πλαϊνά τμήματα και το μπροστινό μέρος. Τα χρώματα του μοντέλου ήταν επίσης μοναδικά: μπλε, γκρι, κόκκινο, μαύρο και πράσινο. Εξοπλισμένο με έναν πλήρως ανασχεδιασμένο κινητήρα TS (με κυβισμό έως και 1.397 κ.εκ. και κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων), σχεδιάστηκε για χρήση σε αγώνες από ιδιώτες, σε ανταγωνιστική τιμή.


Renault 5 Turbo
Προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι νίκες στον 24ωρο αγώνα Le Mans και τη Formula 1 δεν ήταν πλέον αρκετές για τη Renault, γι’ αυτό και η μάρκα προσπάθησε να μπει στον κόσμο των ράλι με μια σειρά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων. Αποτελώντας μια σύλληψη του Jean Terramorsi και σχεδιασμένο από τον Yves Legal, το Renault 5 Turbo κατασκευάστηκε ειδικά για οδήγηση σε ράλι. Η πρώτη έκδοση του μοντέλου παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1978, με πιστοποίηση που δόθηκε σε συνολικά 400 μονάδες.
Αρχικά πωλούταν με πόρτες και οροφή από αλουμίνιο, είχε μία εντελώς μοναδική εσωτερική σχεδίαση. Aπό το 1983 άρχισε να διατίθεται ως «Turbo 2» είχε τα ίδια τεχνικά χαρακτηριστικά, το εσωτερικό του βασίστηκε στο Renault 5 Alpine Turbo, αλλά δεν διέθετε κομμάτια στο αμάξωμα από αμάξωμα από αλουμίνιο.

Renault 5 GTL
Το 5 GTL ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο από τα πλαστικά πλαϊνά προστατευτικά του που εκτείνονταν μέχρι τον προφυλακτήρα, τους κομψούς τροχούς και τα φώτα όπισθεν. Το 1978 εξοπλίστηκε με πίσω παράθυρα που μπορούσαν να ανοίξουν όπως αυτά του 5 TS. Το 5 GTL έγινε το R5 με τις περισσότερες πωλήσεις.

Renault 5 Electric
Το πρώτο ηλεκτρικό Renault 5 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1972 ως μέρος της συνεργασίας με την EDF. Λέγεται ότι έχουν κατασκευαστεί περίπου 100 μονάδες. Ήταν διθέσιο και είχε αυτονομία 60 χλμ.

Renault Super 5 GT Turbo
Τον Ιανουάριο του 1985, τέσσερις μόλις μήνες μετά το λανσάρισμα του Supercinq (Super 5) παρουσιάστηκε η έκδοση GT Turbo. Το στυλ του ήταν μοντέρνο, διέθετε καινοτόμο εσωτερικό και πολύ δυνατές επιδόσεις. Είχε 4κύλινδρο κινητήρα 1.400 κ.εκ., αλλά ήταν εξοπλισμένο με έναν στροβιλοσυμπιεστή Garrett T2. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της ισχύος στους 120 ίππους, η οποία και βελτίωσε σημαντικά την επιτάχυνση.

Το σπάνιο Renault 5 Le Car Van
Τον Ιανουάριο του 1979, η Heuliez κυκλοφόρησε την έκδοση περιορισμένης παραγωγής «Le Car Van» ως φόρο τιμής στο εμβληματικό αμερικανικό βαν. Βασισμένο στο Renault 5 TS, ήταν περισσότερο ένα διθέσιο μοντέλο, ενώ τα πίσω παράθυρά του είχαν αντικατασταθεί από ένα πολυεστερικό πάνελ με φινιστρίνι από φιμέ γυαλί και επένδυση αλουμινίου. Ένας εφεδρικός τροχός ήταν τοποθετημένος στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, στο πίσω μέρος του.

To τέλος
Όταν κυκλοφόρησε το αρχικό 5, η Renault χρησιμοποιούσε αριθμούς αντί για ονόματα για τα αυτοκίνητά της, μια πολιτική που ξεκίνησε με το 4 το 1961.
Στο διάστημα που μεσολάβησε, η Renault είχε εισαγάγει (με αριθμητική παρά με χρονολογική σειρά) το 6, το 8, το 10 και το 16, και θα ακολουθούσαν κι άλλα. Η χρήση ενός περιττού αριθμού ήταν ασυνήθιστη, αλλά όχι μοναδική εκείνη την εποχή – υπήρχε μια έκδοση του 4 με… φτωχό εξοπλισμό που ονομαζόταν 3.
Μέχρι το 1990, η Renault είχε προχωρήσει σε αυτή την ιδέα και άρχισε να αναφέρεται στα αυτοκίνητά της με όνομα.
Έτσι, δεν είχε νόημα να παρουσιάσει ένα 5 τρίτης γενιάς. Το νέο μικρό hatchback της Renault ονομάστηκε Clio. Αλλά ήταν ένα νέο 5 στο πνεύμα, ακόμα κι αν κανείς δεν το παραδεχόταν.

Renault 5 Prototype: ή «Nouvelle Vague» της Renault
Το πρωτότυπο Renault 5 αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία της Renault να κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευρέως προσιτά, ενώ θα αρχίζει να πωλείται το 2024.
Η σχεδίασή του αναμειγνύει στοιχεία της σιλουέτας του αρχέτυπου μοντέλου. Όλα τα στιλιστικά στοιχεία που προέρχονται από το original R5, είναι κάτι περισσότερο από μία αναφορά στο παλιό σχέδιο. Έχουν δουλευτεί από την αρχή προκειμένου να ενσωματώσουν πολλά νέα στοιχεία, όπως είναι οι αεραγωγοί του καπό που κρύβουν από κάτω την πρίζα φόρτισης, τα πίσω φώτα που ενσωματώνουν αεροδυναμικούς διαχύτες, αλλά και τα εμπρός φώτα ομίχλης που έχουν αντικατασταθεί από φώτα ημέρας LED.


Όλα τα δομικά στοιχεία στο νέο ηλεκτρικό Renault 5, από τη μπαταρία μέχρι τον κινητήρα του και τη νέα πλατφόρμα CFM-BEV στην οποία βασίζεται, η οποία και αποτελεί την πιο συμπαγή ηλεκτρική πλατφόρμα της αγοράς, θα κατασκευάζονται στο Renault Electricity Hub, στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Douai της Β. Γαλλίας.
Νιώθοντας υπερήφανη για τις ρίζες της, η Renault ατενίζει με αισιοδοξία ένα μέλλον, όπου η ιστορία ενός σπουδαίου μοντέλου δίνει ώθηση σε ένα δημοφιλές ηλεκτρικό αυτοκίνητο για όλους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Η Renault θέλει να ξεφορτωθεί τη Lada
Όλα τα Renault και Dacia με LPG: Τώρα είναι η ώρα!
Νέο Renault Austral: Του μιλάτε, καταλαβαίνει! (video)