Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | newsautoChoice: PHEV

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Opel Grandland 1.5 Diesel AT8

  • Παναγιώτης Τριτάρης (pt@newsauto.gr), Φωτογραφίες: Γιώργος Σβολόπουλος

Η Opel βρίσκει με γρήγορους ρυθμούς τη νέα της θέση μέσα στο γκρουπ Stellantis, αποκτώντας την σχεδιαστική και τεχνολογική εξωστρέφεια που της έλειπε. Και το νέο Grandland είναι ένα ακόμα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Η σωστή πλευρά της Ιστορίας. Όσο και αν φαίνεται παράξενο, η φράση αυτή μοιάζει να είναι κομμένη και ραμμένη για κάμποσες μεγάλες και σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ονόματα βαριά με παρελθόν και σημαντική διαδρομή, τα οποία την κρίσιμη στιγμή, βρέθηκαν στην λάθος πλευρά των εξελίξεων. Και μία τέτοια βιομηχανική συγκυρία φαίνεται πως έδωσε στην Οpel την δυνατότητα να ξεφύγει από ένα κατασκευαστικό τέλμα και να βρεθεί στη «σωστή πλευρά της Ιστορίας».

Η εξαγορά της από το γκρουπ PSA και η ενσωμάτωσή της στο γκρουπ Stellantis υπήρξε όπως αποδείχτηκε η σανίδα σωτηρίας για μία εταιρία που πέρασε από τις εποχές της δόξας και των μεγάλων ευρωπαϊκών στιγμών στην μάλλον υποτονική περίοδο της GM. Η έλευση των Γάλλων δεν έγινε χωρίς κραδασμούς και δίχως εταιρικές αναταράξεις. Όμως όπως αποδεικνύεται στην πράξη, ήταν η κίνηση που άλλαξε τη μοίρα της μάρκας. Και μάλιστα μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Το νέο Mokka μας έκανε ήδη τις συστάσεις αυτής της νέας δυναμικής Opel. Το επερχόμενο Astra κάνει πρεμιέρα σύντομα στην χώρα μας, και καλείται να φέρει και πάλι την αύρα του πρωτοκλασάτου ευρωπαϊκού best-seller. Και το Grandland στη νέα του εκδοχή, δείχνει ότι πίσω από την αλλαγή του εταιρικού της πεπρωμένου, υπάρχει αρκετή μελέτη και προφανώς αρκετή σκέψη για το πως η Opel όχι μόνο θα αναγεννηθεί, αλλά και θα επιστρέψει στη μαρκίζα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η περίπτωση του Grandland είναι και κάπως ιδιάζουσα, καθώς υπήρξε το πρώτο αναγνωριστικό βήμα της συνεργασίας των Γάλλων και των Γερμανών. Το αποτέλεσμα ήταν κάπως διστακτικό -όπως πάντα είναι η πρώτη προσπάθεια- με το γαλλικό τεχνολογικό υπόβαθρο και το πλαίσιο ΕΜΡ2 να αναζωογονεί το οδηγικό status της Opel. Όμως η υποτονική σχεδίαση αλλά και μια γενικότερη αυτοσυγκράτηση των Γερμανών, άφηναν κάπως  μετέωρο το μεγάλο SUV των Γερμανών στα οδηγικά του χαρακτηριστικά.

Η εξελικτική πορεία ήρθε σχετικά γρήγορα, ακολουθώντας την γενικότερη ταχύτητα με την οποία το γκρουπ PSA σπρώχνει τις εξελίξεις μέσα στην Stellantis, με δεδομένη και την πίεση της ηλεκτροκίνησης. Το γράμμα Χ αφαιρέθηκε με συνοπτικές διαδικασίες, η σχεδιαστική ομάδα πήρε το ΟΚ να εξελίξει κάτι πιο μοντέρνο και ανήσυχο, και πλέον παρουσιάζεται εμπρός μας η ανανεωμένη του γενιά, σε μια προσπάθεια να γίνει πιο ξεκάθαρη η μετάβαση της Opel στη νέα και πιο ενδιαφέρουσα εποχή της.

Προφανώς το μεγαλύτερο μέρος του ενδιαφέροντος επικεντρώνεται στη μάσκα Οpel Visor, που πλέον αποτελεί την ταυτότητα των νέων Opel. Mία ιδιαίτερα έξυπνη και αρκετά κομψή ιδέα, η οποία αρέσει και «περνάει» στο κοινό, κάνοντας το Grandland ιδιαίτερα εντυπωσιακό και άμεσα αναγνωρίσιμο στον δρόμο. Παράλληλα, υπάρχουν αλλαγές και στο πίσω μέρος που έγινε επίσης πιο κομψό και με όμορφες στιλιστικές λεπτομέρειες.

Από τα αξιοσημείωτα του νέου Grandland είναι και τα καινούργια φωτιστικά σώματα, τα οποία στον προαιρετικό εξοπλισμό μπορούν να αποτελούνται από ένα εξελιγμένο τεχνολογικό σύμπλεγμα, το οποίο η Opel ονομάζει ΙntelliLUΧ LED Pixel Light. Το φωτιστικό αυτό «υπερθέαμα» αποτελείται από 168 διαφορετικά LED, 84 ανά προβολέα, τα οποία πετυχαίνουν την σωστή προσαρμογή της δέσμης ανάλογα με τις συνθήκες του δρόμου, χωρίς να δυσκολεύουν τους αντίθετα επερχόμενους οδηγούς.

Στην έκδοση της δοκιμής μας GS Line βρίσκουμε μία ακόμα ενδιαφέρουσα προσέγγιση, την πολύ όμορφη διχρωμία οροφής-αμαξώματος, η οποία σε συνδυασμό με τα high-gloss γυαλιστερά προστατευτικά στο πλάι, δημιουργούν ένα όχημα που βγάζει έναν premium αέρα πολυτέλειας και μία ενδιαφέρουσα σπορτίφ διάσταση.

Το τελευταίο πάντως είναι κατά κύριο λόγο μία ευπρόσδεκτη οπτική εντύπωση, καθώς το Grandland ήταν και παραμένει ένα κατ’ εξοχήν οικογενειακό μεσαίο SUV με έμφαση στους χώρους και την πρακτικότητα. Με μήκος 4,477 μέτρων και μεταξόνιο στα 2.675 χιλιοστών εξυπηρετεί ιδανικό αυτόν τον ρόλο, αν και η νέα σχεδίαση και τα όμορφα αξεσουάρ καταφέρνουν να κάνουν το σχήμα πολύ πιο ανάλαφρο από ότι στο παρελθόν και να κρύβουν επιμελώς τον όγκο του.

Περνώντας στο σαλόνι, γίνεται και πάλι εμφανής η προσπάθεια να χτιστεί η εικόνα μιας νέας Opel, η οποία προσαρμόζεται στους νέους ψηφιακούς καιρούς. Χωρίς όμως να χάσει τα πλεονεκτήματα που την έφεραν έως εδώ, όπως η φιλικότητα προς τον χρήστη και οι μεγάλες ανέσεις. Το εσωτερικό σου δίνει αμέσως την αίσθηση της ευρυχωρίας και της άνεσης για πέντε επιβάτες, κάτι που είναι και η πραγματικότητα, ιδίως στα πίσω καθίσματα όπου η ευχέρεια κινήσεων είναι από τις κορυφαίες στην κατηγορία.

Εξίσου μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών στα 514 λίτρα με αρκετά κανονικό σχήμα και ευρύ άνοιγμα από την μεγάλη πόρτα η οποία όμως είναι μάλλον βαριά -ιδίως για το… αδύναμο φύλο- οπότε καλό θα ήταν να εφοδιαστεί με ηλεκτρική υποβοήθηση.

Ο διάκοσμος και τα υλικά είναι αναβαθμισμένα σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την αίσθηση ποιότητας που δημιουργεί το νέο Grandland. Τα καθίσματα είναι ιδιαίτερα άνετα έχοντας εργονομική σχεδίαση και πιστοποίηση από την «Αktion Gesunder Rucken e.V» (μία γερμανική επιτροπή για υγιή πλάτη σε απλά ελληνικά). Κάτι που αποδείχτηκε στα πολύωρα ταξίδια που κάναμε κατά την διάρκεια της δοκιμής μας, έστω και αν θα χρειαζόμασταν λίγο περισσότερη πλευρική στήριξη στα δύο εμπρός.

Το στοιχείο όμως που μαζί με τη νέα μάσκα αναδεικνύει τη νέα ταυτότητα της Opel είναι το ενιαίο σύμπλεγμα οθονών με την ονομασία Opel Pure Panel το οποίο καταλαμβάνει μεγάλο μέρος του ανανεωμένου ταμπλό. Αποτελεί και αυτό μέρος της γενικότερης ανανέωσης της εταιρίας (το έχουμε δει και στο νέο Mokka) και σίγουρα εντυπωσιάζει τον μέσο αγοραστή ενός αυτοκινήτου της Οpel προσδίδοντας μία μοντέρνα και techno εμφάνιση.

Αποτελείται από δύο οθόνες, 12,0 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και 10,0 για το σύστημα πολυμέσων (7,0 ιντσών η κάθε μία στη βασική έκδοση), οι οποίες βρίσκονται πίσω από μία ενιαία μαύρη γυαλιστερή και πολύ στιλάτη επιφάνεια. Ο συνδυασμός των δύο οθονών παρέχει στον οδηγό οποιαδήποτε πληροφορία για την οδήγηση αλλά και την κατάσταση του οχήματος, με πλήθος λειτουργιών και αρκετές δυνατότητες διαμόρφωσης.

Θα μπορούσαν να έχουν ένα πιο high-tech φινίρισμα στα γραφικά και στο γενικότερο user interface (το οποίο υπάρχει για παράδειγμα στο «αδελφό» Peugeot 3008), είναι όμως ευανάγνωστα και σωστά τακτοποιημένα ώστε ο οδηγός να μην χάνεται μέσα στα μενού.

Παράλληλα η Opel κάνει κάτι που εκτιμούμε ιδιαίτερα. Διατηρεί τους κλασικούς φυσικούς διακόπτες για την άμεση πρόσβαση σε διάφορες λειτουργίες -ιδίως στον κλιματισμό-, επιλογή που επικροτούμε σταθερά, καθώς κάνει πολύ πιο εύκολη την ζωή του οδηγού και των επιβατών. Μπορεί οι διακόπτες αυτοί να είναι οι τυπικοί που βλέπουμε και στα μικρότερα μοντέλα της εταιρίας, όμως αυτό είναι σαφώς λιγότερο ενοχλητικό από το να ψάχνεις διαρκώς μέσα σε μενού και υπομενού ή να προσπαθείς να βγάλεις άκρη με διακόπτες αφής.

Η θέση οδήγησης είναι τυπική για ένα μεσαίο SUV και δη με την φιλοσοφία της Opel, όντας τοποθετημένη ψηλά επιτρέποντας την πλήρη κατόπτευση περιμετρικά του οχήματος. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα είναι αρκετές όχι όμως αντίστοιχες του μεγέθους του αυτοκινήτου (βλέπε θήκη για ασύρματη φόρτιση τηλεφώνου στην κεντρική κονσόλα ή ο μικρό το ντουλάπι κάτω από το υποβραχιόνιο).

Ενώ και η εργονομία δεν παρουσιάζει κάποιες εμφανείς ατέλειες. Μοναδική ένσταση η κάπως περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω λόγω της φαρδιάς τρίτης κολόνας, αν και τα διάφορα ηλεκτρονικά βοηθήματα (όπως η οθόνη οπισθοπορείας και οι αισθητήρες) κάνουν τα πράγματα πιο εύκολα.

Ως προς τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και της ασφάλειας των επιβατών, το νέο Grandland έχει δεχθεί ένα σημαντικό τεχνολογικό update διαθέτοντας από την βασική έκδοση στοιχεία όπως Front Collision Warning, Αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης με αναγνώριση πεζών, Προειδοποίηση αναχώρησης από την λωρίδα, Αναγνώριση οδικών σημάτων, αναγνώριση κόπωσης οδηγού καθώς και cruise control με περιοριστή ταχύτητας.

Το πακέτο αυτό αποκτά έξτρα στοιχεία στις πιο πλούσιες εκδόσεις και μπορεί να προστεθεί μεταξύ άλλων και το σύστημα νυχτερινής όρασης Νight Vision, το οποίο εμφανίζεται εδώ για πρώτη φορά. Το σύστημα αυτό βασίζεται σε μία κάμερα υπερύθρων που βρίσκεται πίσω από το κάλυμμα της εμπρός μάσκας, και ανιχνεύει ανθρώπους ή ζώα σε απόσταση έως και 100 μέτρα και πέρα από το οπτικό πεδίο του οδηγού τη νύχτα, προειδοποιώντας τον έτσι για ενδεχόμενο κίνδυνο.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ξεκάθαρα την πρόθεση της Οpel να φρεσκάρει εκ βάθρων όλα τα στοιχεία που την έκαναν να έχει μία μάλλον υποτονική σχεδιαστική παρουσία. Στα μηχανικά μέρη όμως ακολουθεί τον σίγουρο δρόμο, που όντας πλέον μέλος της Stellantis, έχει μία και μόνη υπογραφή, τη γαλλική.

Ως εκ τούτου χρησιμοποιείται και πάλι το ίδιο πλαίσιο που υπάρχει στα αντίστοιχα μοντέλα του γκρουπ, κάτι που προφανώς δίνει εξ αρχής ένα σημαντικό πλεονέκτημα, καθώς η συγκεκριμένη πλατφόρμα αποτελεί ότι πιο ολοκληρωμένο και πολυτάλαντο έχει να επιδείξει η κατηγορία. Οι ρυθμίσεις και το γενικότερο σετάρισμα των αναρτήσεων (γόνατα ΜcPherson εμπρός ημιάκαμπτος άξονας πίσω) ακολουθούν την λογική της Opel έχοντας την δική του προσωπικότητα και χωρίς να ανοίγουν ενδοεταιρικές αψιμαχίες με τα άλλα αυτοκίνητα του γκρουπ.

To ίδιο ισχύει και για τους κινητήρες, όπου αξιοποιείται πλήρως το δυναμικό των Γάλλων, με πληθώρα επιλογών σε όλα τα καύσιμα. Έτσι εκτός από τον εξαιρετικό 1.2 βενζίνης με τους 130 ίππους και τις δύο plug-in υβριδικές εκδόσεις, υπάρχει και σε αυτή την γενιά η επιλογή του diesel, από τον οποίο πολλές εταιρίες έχουν ήδη πάρει τις αποστάσεις τους.

Το γαλλο-γερμανικό γκρουπ επιμένει -και πολύ σωστά κάνει- στο diesel, και έτσι η πρώτη μας επαφή με το νέο Grandland είναι με τον τετρακύλινδρο πετρελαιοκινητήρα των 1,5 λίτρων και των 130 ίππων. Ένα μοτέρ στην πλήρη ωριμότητά του, ιδιαίτερα πολιτισμένο και αποδοτικό σε κάθε είδους συνθήκη, και απόλυτα ταιριαστό με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων.

Η κατανάλωση είναι ένας τομέας στον οποίο το diesel ακόμα και με τις σημερινές τιμές του είναι μία παράμετρος που κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίζει. Το Grandland επιτυγχάνει τιμές της τάξης των 6,5 λτ./100 χιλιόμετρα -ή και ακόμα πιο κάτω- σε ένα τυπικό οικογενειακό ταξίδι Σαββατοκύριακου, με την κίνηση στην πόλη να το φέρνει λίγο πάνω από τα 7,0 λτ./100 χλμ.

Από εκεί και πέρα το συγκεκριμένο μοτέρ χαρακτηρίζεται από το γεμάτο τράβηγμά του από αρκετά χαμηλά, την ορεξάτη λειτουργία του και στις ψηλές στροφές, και τον χαμηλό θόρυβο στις περισσότερες περιπτώσεις, και μόνο στις επιταχύνσεις σε χαμηλές ταχύτητες κάνει λίγο πιο αισθητή την παρουσία του.

Το σύνολο κινητήρα-κιβωτίου και πλαισίου, δημιουργούν έναν πολύ ισορροπημένο και κατασταλαγμένο σύνολο σε ό,τι αφορά την οδηγική παρουσία του Grandland. To πρώτο και πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της συμπεριφοράς του μεσαίου SUV της Opel είναι η άνεση της ανάρτησης και η γενικότερη ευκολία και φιλικότητα με την οποία ανταποκρίνεται σε αυτά που θα του ζητήσει ο οδηγός.

Αρχίζοντας από την ανάρτηση, η Opel επιλέγει να τονίσει ακόμα περισσότερο το χαρακτηριστικό της άνεσης σε σχέση με το αντίστοιχο Peugeot 3008, με το δικό της σετάρισμα να είναι πιο μαλακό, με μεγάλες διαδρομές και με έμφαση στην άνεση των επιβατών. Κάτι που εκτιμάται δεόντως στα μεγάλα ταξίδια όπου το Grandland βρίσκεται πραγματικά στο στοιχείο του, θυμίζοντας αυτοκίνητα μεγαλύτερων και πιο premium κατηγοριών. Στοιχείο που εκτός από την άνεση τονίζει και η απουσία αεροδυναμικών και μηχανικών θορύβων, ακόμα και σε ταχύτητες που ξεπερνούν κατά πολύ τα νόμιμα πλαίσια.

Αυτή η γενικότερη πολιτισμένη αίσθηση ρέουσας κίνησης υποστηρίζεται τόσο από τον κινητήρα, ο οποίος παρότι diesel μένει διαρκώς στο παρασκήνιο και δεν «λαχανιάζει» στις ψηλές στροφές όσο και από το κιβώτιο που είναι σε επαρκή εγρήγορση ώστε να ακολουθήσει τις εντολές του οδηγού. Κάτι που δεν καταφέρνει πάντα, ιδίως σε κατεβάσματα πολλών σχέσεων μαζί, όμως τα πράγματα βελτιώνονται στο πρόγραμμα sport ενώ υπάρχουν υποστηρικτικά και τα -πολύ μικρά σε μέγεθος- paddles στο τιμόνι για να αναλάβουν όταν χρειαστεί.

Σε λίγο πιο σβέλτη οδήγηση, το Grandland θα βγάλει στο προσκήνιο το γαλλικό του υπόβαθρο, όχι όμως σε τέτοιο βαθμό που θα αλλάξει τον πιο οικογενειακό προσανατολισμό του, καθώς το στήσιμο των αναρτήσεων αφήνει να εμφανιστούν κάπως πιο αυξημένες οι κλίσεις στις στροφές χωρίς όμως τάσεις πλεύσης. Mεσα στο γενικότερο πνεύμα του αυτοκινήτου το ελαφρύ αλλά με επαρκέστατη πληροφόρηση τιμόνι, ενώ και τα φρένα έχουν σωστή αίσθηση στο πεντάλ και δείχνουν να μπορούν να ανταποκριθούν στα αυξημένα οικογενειακά βάρη που καλείται να μεταφέρει το SUV της Opel.

Συνοψίζοντας, το νέο Grandland δείχνει πρώτα από όλα ότι η Opel έχει πια βρει τον δρόμο της και έχει αποκτήσει την δική της πλέον ταυτότητα μέσα στο γκρουπ Stellantis. Πιο νεανική και αυθόρμητη, με μία σχεδιαστική εξωστρέφεια που αφήνει πίσω τις γκρίζες ημέρες, προσθέτοντας και ένα τεχνολογικό υπόβαθρο που αξιοποιεί στο μάξιμουμ τις γαλλικές παρακαταθήκες, δίνοντας όμως την δική της σφραγίδα.

Με το Grandland ολοκληρώνει την ανανέωση των SUV της, δημιουργώντας ένα αυτοκίνητο σαφώς πιο φρέσκο και δυναμικό από το προηγούμενο. Ένα αυτοκίνητο που αγγίζει όσο λίγα μοντέλα της κατηγορίας τον ορισμό του απόλυτου οικογενειακού πασπαρτού για την ελληνική πραγματικότητα, όντας ένα μοντέρνο αισθητικά SUV, ιδιαίτερα πληθωρικό σε χώρους, εξαιρετικά άνετο άνετο στο ταξίδι, ευχάριστο και ευέλικτο ακόμα και στις αστικές μετακινήσεις και μονίμως έτοιμο να προσαρμοστεί σε κάθε είδους συνθήκη κυκλοφορίας με μία μοναδική φιλικότητα στην καθημερινή χρήση.

Στα 31.400 ευρώ που κοστίζει η βασική Business Edition με τον εξαιρετικό πετρελαιοκινητήρα και το αυτόματο κιβώτιο, είναι μία αγορά με πολύ καλή σχέση τιμής προς απόδοση, καθώς προσφέρει ένα πλήρες τεχνολογικό πακέτο με κορυφαία χαρακτηριστικά οικονομικής λειτουργίας. Σε κάθε περίπτωση το νέο Grandlandείναι πλέον ένα αυτοκίνητο με χαρακτήρα και προσωπικότητα έτοιμο να πάρει μία ξεκάθαρα πρωταγωνιστική θέση στο σύγχρονο τοπίο της κατηγορίας του. Μία θέση στη «σωστή πλευρά της Ιστορίας».

Τεχνικά Χαρακτηριστικά – Opel Grandland 1.5 Diesel AT8
Κινητήρας: 1.499 cc
Ισχύς: 130 PS/ 3.750 rpm
Ροπή: 300 Nm/ 1.750 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 11,5 ec
Τελική ταχύτητα: 195 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής 5,1/ 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 136 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.477 x 1.856 x 1.609 mm
Μεταξόνιο: 2.675 mm
Βάρος: 1.523 kg
Χώρος αποσκευών: 514 / 1.652 lt
TIMH: Από 31.400 €

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Οδηγούμε την Alfa Romeo Tonale στην Ιταλία
Δοκιμή: Honda HR-V e:HEV
Δοκιμή: BMW iΧ xDrive40

 

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto