Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Επτά μοντέλα χωρίς το σήμα αλλά με το DNA της Porsche

Ελλάδα 9:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Επτά μοντέλα χωρίς το σήμα αλλά με το DNA της Porsche

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Επτά μοντέλα χωρίς το σήμα αλλά με το DNA της Porsche

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η οικονομική κατάσταση της Porsche τη δεκαετία του 1990, δεν ήταν η καλύτερη δυνατή. Από την άλλη πλευρά η εταιρία γνώριζε τεχνολογική άνθηση την οποία εκμεταλλεύτηκε για να φέρει τα οικονομικά της σε μία ισορροπία.

Advertisement
Advertisement

Έξι εταιρίες αυτοκινήτου και μία μοτοσυκλετών ζήτησαν την βοήθεια της Porsche για να βελτιώσουν τα μοντέλα τους.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι δυναμική και οι συνεργασίες μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών αυτοκινήτων δεν είναι τόσο ασυνήθιστες. Ωστόσο, η Porsche δεν ήταν πάντα κερδοφόρα και στη δεκαετία του 1990, ήταν πρόθυμη να δανείσει την τεχνογνωσία της σε άλλες εταιρείες. Σας παρουσιάζουμε τις πιο γνωστές και μερικές λιγότερο γνωστές κοινοπραξίες της μάρκας, οποίες μπορεί να σας εκπλήξουν.

Advertisement
Advertisement

Πριν την Cayenne η Porsche είχε δουλέψει σε ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο, το 1975 , ενώ πριν την Panamera συναρμολογούσε ήδη ένα sedan και βοηθούσε στην ανανέωση ενός άλλου. Παράλληλα δημιουργούσε αγωνιστικά αυτοκίνητα και έφτιαξε μία σειρά σπορ μοντέλων, που έγιναν κορυφή για τις εταιρίες τους. Τέλος ξεκίνησε την ιστορία ενός μοντέλου και άλλαξε την… κατεύθυνση μίας εταιρίας μοτοσυκλετών.

Audi RS2

Ας ξεκινήσουμε με τις πιο γνωστές. Η Audi αποτελεί μια εναλλακτική λύση στα μοντέλα της BMW και της Mercedes-Benz. Αυτό δεν συνέβαινε στη δεκαετία του 1990. Τότε, η μάρκα ήταν μάλλον λίγο πίσω και προσπαθούσε να φτάσει τις δύο αντιπάλους της. Η συνεργασία με την Porsche έφερε το Audi RS2 Avant, που κατασκευαζόταν στο Zuffenhausen στην Porsche.

Advertisement

Ο κινητήρας ήταν μια βαριά τροποποιημένη (από την Porsche) έκδοση του πεντακύλινδρου  2,2 λίτρων υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα της Audi. Οι βελτιώσεις περιελάμβαναν: Μεγαλύτερο intercooler, νέα ECU της Bosch, μεγαλύτερα μπεκ ψεκασμού καυσίμου υψηλής ροής, μεγαλύτερο turbo, νέο εκκεντροφόρο και άλλες αναβαθμίσεις, ανεβάζοντας την ισχύ στους 315 ίππους. Η δύναμη περνούσε στο δρόμο μέσω του συστήματος τετρακίνησης Quattro και ενός χειροκίνητου εξατάχυτου κιβωτίου.

Advertisement

Το Audi RS2 είχε επίσης φρένα που προέρχονταν κατευθείαν από την Porsche 968 Club Sport με κόκκινες δαγκάνες που έγραφαν «Porsche» πάνω τους. Οι ζάντες αλουμινίου ήταν από την Porsche 911 (964) Turbo, όπως και οι πλαϊνοί καθρέφτες και τα φώτα ομίχλης. Το RS2 κατασκευάστηκε από τον Μάρτιο του 1994 έως τον Ιούλιο του 1995, σε μόλις 3.000 κομμάτια.

Advertisement

Mercedes 500E

Πριν η Audi ζητήσει από την Porsche να της κατασκευάσει ένα γρήγορο station wagon, η Mercedes ζήτησε βοήθεια για να βελτιώσει τον κινητήρα των 5.000 κ.εκ. DOHC 32 βαλβίδων V-8 της (W-124) E-Class. Η Porsche αρχικά υποτίθεται ότι θα βοηθούσε συμβουλευτικά στο μοτέρ και θα έκανε τις επεμβάσεις της στο πλαίσιο και την ανάρτηση. Τελικά  βρέθηκε να… κατασκευάζει την 500E στο εργοστάσιό της στο Zuffenhausen.

Ο λόγος είναι ότι οι μηχανικοί της Porsche μεγάλωσαν το πλάτος της W-124 κατά 56 mm κάτι,  που είχε ως αποτέλεσμα να είναι πολύ φαρδιά  για να συναρμολογηθεί στη γραμμή παραγωγής της Mercedes E-Class.

Η διαδικασία καυασκευής του αυτοκινήτου απαιτούσε πολλές μεταφορές, αφού το πλαίσιο, η βαφή και η τελική συναρμολόγηση γίνονταν σε διαφορετικά μέρη. Κάθε αυτοκίνητο χρειαζόταν 18 ημέρες για να ολοκληρωθεί, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα η 500 Ε να ήταν πιο ακριβή από ό,τι αρχικά περίμεναν στην Mercedes. Από το 1991 ως το 1994, κατασκευάστηκαν 10.479 Mercedes 500E, 1.528 από τις οποίες εισήχθησαν επίσημα στις ΗΠΑ. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 1995. Κατασκευάστηκαν επιπλέον 120 μονάδες για… καλούς πελάτες.

Ο κινητήρας (M119) 5,0 λίτρων V-8 απέδιδε 326 ίππους. Η ισχύς μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων, με αποτέλεσμα η επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα έρχεται σε 6,1 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα έφτανε τα 260 χλμ/ώρα).

Renault Clio V6

Το 2001, στη Renault έκαναν κάτι ασυνήθιστο. Πήραν το μικρό τους hatchback (το Clio) το έκαναν πισωκίνητο και έβαλαν ένα μεγάλο V6 στη μέση. Ο V6 των 2,9 λίτρων προερχόταν από την ομάδα PSA και στο μοντέλο Phase 1 απέδιδε 230 ίππους.

Το 2003 ήρθε η Phase 2 και τότε ήταν που η Renault ζήτησε από την Porsche να τροποποιήσει τον κινητήρα PSA V6. Η γερμανική παρέμβαση έδωσε στο εξακύλινδρο μοτέρ ένα μεγαλύτερο σύστημα εισαγωγής και έναν νέο εκκεντροφόρο, μεταξύ άλλων αναβαθμίσεων, με αποτέλεσμα ο V6 με τις 24 βαλβίδες και τους διπλούς εκκεντροφόρους να φτάσει να αποδίδει 255 ίππους. Μεταξύ 2001 και 2005 κατασκευάστηκαν συνολικά 2.824 Clio V6.

Seat Ibiza «System Porsche»

Το Seat Ibiza ήταν και εξακολουθεί να είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο της μάρκας. Το σχήμα του Mk1 Ibiza σχεδιάστηκε από την ItalDesign και… εκτελέστηκε από την Karmann. Το 1988, ήρθε η πρώτη του σπορ έκδοση. Η Seat έδωσε τον 1500σάρι και η η Porsche τον βελτίωσε, με ψεκασμό καυσίμου σε αντίθεση με την κανονική έκδοση, η οποία χρησιμοποιούσε καρμπυρατέρ.

Το αποτέλεσμα ήταν 100 ίπποι. Παρά το βάρος του (925 κιλά), δεν ήταν πολύ σπορ. Το αυτοκίνητο είχε επίσης γραμμένο το «System Porsche» στο καπάκι των βακβίδων. Η Seat πλήρωνε στην Porsche ένα μικρό ποσό (επτά γερμανικών μάρκων) για κάθε επιγραφή που έβαζε στο μικρό Ibiza.

Lada Samara/ Samara T3

Αν νομίζατε ότι η Seat ήταν η μοναδική… ταπεινή συνεργασία της Porsche κάνετε λάθος γιατί υπήρξε και η Lada στην οποία έδωσε κάτι παραπάνω από συμβουλές, ρυθμίσεις η το όνομά της σε ένα καπάκι βαλβίδων.

Το Lada Samara, το οποίο παρουσιάστηκε το 1984, χρησιμοποιούσε το ίδιο 1500σάρι μοτέρ με το Seat Ibiza Mk1. Εδώ, οι ειδικοί της Porsche δεν έκαναν πολλά για να δώσουν περισσότερη ισχύ «παίζοντας» μόνο με την ρύθμιση του καρμπυρατέρ.

Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε με το Lada Samara S-proto του 1989 – ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο με τον κινητήρα στο κέντρο, το οποίο είχε λίγα κοινά σημεία με το Samara. Το T3 έγινε γνωστό ως S-proto και κατασκευάστηκε ειδικά για το ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Αγωνίστηκε το 1990 και το 1991, τερματίζοντας 7η και 5η, θέση αντίστοιχα. Οδηγός ήταν ο Jackie Ickx. Το αυτοκίνητο, εξελίχθηκε με τη βοήθεια της γαλλικής Poch, σε συνεργασία με τη NAMI και το εργοστάσιο αεροσκαφών Tupolev. Το Samara T3 είχε ένα flat-six κινητήρα 3,6 λίτρων, απόδοσης 350 ίππων και το σύστημα 4×4 της Porsche 959.

Lada / Porsche 2103 & Niva

Η συνεργασία μεταξύ της Lada και της Porsche ξεκίνησε ουσιαστικά το 1975 όταν ο Viktor Polyakov – υπουργός αυτοκινητοβιομηχανίας της Σοβιετικής Ένωσης – έκανε μια συμφωνία με την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η ιδέα ήταν να ανανεωθεί το γερασμένο Lada 1500, το οποίο βασίστηκε αρχικά στο Fiat 124. Το 1976, η Porsche παρουσίασε το όραμά της για το Lada 1500 (2103). Αφαιρέθηκαν όλα στοιχεία με χρώμιο και αντικαταστάθηκαν με πλαστικά φινιρισμένα στο χρώμα του αμαξώματος.

Οι Γερμανοί άλλαξαν το εμπρός μέρος και φρόντισαν ο κινητήρας να λειτουργεί με καύσιμο χαμηλών οκτανίων. Ωστόσο, οι «σύντροφοι» αποφάσισαν να μην βάλουν το νέο αυτοκίνητο στην παραγωγή αφού οι αλλαγές το έκαναν ακριβό. Ταυτόχρονα, ήταν έτοιμοι με το διάδοχο Lada 1600 (2106).

Το Niva;

Η Porsche βοήθησε επίσης στο σύστημα της αντλίας καυσίμου και εξασφάλισε ότι το Lada Niva 4×4 θα μπορούσε να λειτουργήσει με οτιδήποτε μπορούσαν να ρίξουν στη δεξαμενή καυσίμου οι άνθρωποι στη Σιβηρία.

Harley-Davidson V-Rod

Αν η συνεργασία με την Seat τη Renault ή την Lada δεν σας εξέπληξε η συνεργασία με την Harley Davidson ήταν για εμάς έκπληξη. Το 2002, η Harley Davidson στράφηκε στην Porsche για την ανάπτυξη ενός νέου V-twin κινητήρα. Από τη συνεργασία προέκυψε το V-twin Street Racing Custom, γνωστό και ως V-Rod. Αυτή η συνεργασία ήταν μια νέα αρχή για τη Harley Davidson, καθώς η έμφαση δεν δόθηκε τόσο στην παράδοση, αλλά στις νέες σύγχρονες λύσεις.

Ο νέος κινητήρας V-2 60 μοιρών, με την ευγενική προσφορά της Porsche, εισήγαγε υδρόψυξη και διπλό εκκεντροφόρο. Η μονάδα είχε κυβισμό 1.131 κ.εκ. και απέδιδε 120 ίππους .

Μέσα στα επόμενα χρόνια, ο κινητήρας V-2 εξελίχθηκε. Σε μοντέλα όπως το Muscle και Night Rod, ο V-twin που αναπτύχθηκε από την Porsche, (1.247 κ.εκ.) απέδιδε 125 ίππους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Είκοσι χρόνια Porsche Cayenne (+video)
Porsche Carrera RS 2.7: 50 χρόνια ταχύτητας (+video)
Συγκριτική δοκιμή: Audi RS Q8 vs BMW X6 M vs Jaguar F-Pace SVR vs Porsche Cayenne Coupe GTS