Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Ταρζάν, o θρύλος των Ειδικών

Ελλάδα 6:42
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Ταρζάν, o θρύλος των Ειδικών

ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Ταρζάν, o θρύλος των Ειδικών

ΑΓΩΝΕΣ

Αυτή η Ειδική Διαδρομή έχει ιστορία όπως καμία άλλη στο Ράλλυ Ακρόπολις. Είναι προφανές ότι υπάρχουν πολλές ιστορικής αξίας και επιδόσεων και χαρακτήρα Ειδικές Διαδρομές στον εθνικό μας αγώνα, αλλά με ανθρώπινο στοιχείο Ειδική διαδρομή σαν τον Ταρζάν, δεν υπάρχει.

Advertisement
Advertisement

Ο αείμνηστος Γιώργιος -Ταρζάν- Μπούργος, ο σύγχρονος ερημίτης, συντηρεί τις ατέλειωτες Ακροπολικές ιστορίες!

Το όνομα «Ταρζάν» προέρχεται από τον Γιώργο Μπούργο, ο οποίος ήταν από τα Φουρνά Ευρυτανίας, ζούσε στην Αθήνα και ήταν αστυνομικός. Έπασχε από φυματίωση και του έδωσαν λίγους μήνες ζωής. Στη συνέχεια μετακόμισε στη Φουρνά και έφτασε στα 92 χρόνια ζωής!.

Γιατί «Ταρζάν»;

Advertisement
Advertisement

Το ράλλυ Ακρόπολις πέρασε από την καλύβα του Γιώργου, που το παρατσούκλι ήταν «Ταρζάν», από την 22η διοργάνωση του ράλι το 1975. Ήταν ο ερημίτης της περιοχής και η διαμονή του στην μέση του πουθενά οδήγησε τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής να του προσάψουν το προσωνύμιο «Ταρζάν», θέλοντας να τον συγκρίνουν με τον θρύλο της ζούγκλας που ζούσε μόνος του στα δάση παρέα με τα άγρια θηρία. Εν προκειμένω όπου θηρία, βάλτε λύκους και τσακάλια της περιοχής, αρκούδες, αλλά και έναν ανυπόφορα εξαντλητικό χειμώνα…

Χωροταξικά ευλογημένη…

Η Ε.Δ. αυτή ξεκινάει από την διασταύρωση στον αυχένα της διαδρομής από Άγιο Γεώργιο προς Καρπενήσι, στρίβουμε δεξιά για Ρεντίνα. Εκεί στον αυχένα λοιπόν, αριστερά όπως ανεβαίνουμε, στην περιοχή Ζαχαράκη, υπάρχει διασωζόμενο ακόμα και σήμερα το σπιτοκαλυβάκι του ανθρώπου που συνέδεσε το όνομά του άρρηκτα με το Ακρόπολις. Εκεί ήταν και η αφετηρία της ομώνυμης διαδρομής που ανάλογα τις εποχές τελείωνε και σε διαφορετικά σημεία, ενώ κατά καιρούς εμφανίστηκε τμήμα της με διαφορετικές ονομασίες, διασχίζοντας ένα εντυπωσιακό δάσος στην ανατολική κλίτη του όρους Τυμφρηστός. Κάποτε τελείωνε στην Τσούκα, άλλοτε ονομαζόταν Βίτωλη και τώρα τερματίζει στην Παλαιά Γιαννιτσού.

Advertisement

Η Ε.Δ. αυτή αρχικά ονομαζόταν Φουρνά και Ρεντίνα και σύμφωνα με τις περιγραφές των αγωνιζομένων στην δεκαετία του ’80 κυρίως, ήταν «απάνθρωπη» και «ακραία σκληρή». Βλέπετε τα τριάντα χιλιόμετρα ενός δασικού ασυντήρητου δρόμου της εποχής, μόνο εφιάλτες μπορούσε να προξενήσει στα πληρώματα. Υπήρχαν όμως και οδηγοί, που «περίμεναν» τον Ταρζάν για να κάνουν υπερπιδόσεις και βγάλουν τεράστιες διαφορές από τους αντιπάλους τους. Ένας από αυτούς και ο θρύλος Colin McRae, ο οποίος είχε πει ότι «την σέβομαι, αλλά δεν με τρομάζει». Όπως και να έχει, αυτή η διαδρομή έχει πλέον καταγραφεί ως το πνεύμα και η βιτρίνα της φήμης του Ράλλυ Ακρόπολις.

Advertisement

Ονομασία προέλευσης!

Όπως προαναφέραμε, παλιά η Ειδική Διαδρομή ονομαζόταν Φουρνά. Εμφανίστηκε δε για πρώτη φορά με το νέο όνομα «Ταρζάν» στο 26ο Ράλι Ακρόπολις του 1979, προς τιμήν του Γιώργου Μπούργου, που ήταν τότε μια πολύ γνωστή και συμπαθής φιγούρα μεταξύ των οδηγών και των διοργανωτών της διοργάνωσης. Η παρουσία της Ε.Δ. στον αγώνα ήταν συνεχής μέχρι την 42η διαδρομή της διοργάνωσης το 1995. Παρατηρώντας την εξέλιξη του Ακρόπολις, κατόπιν η διαδρομή μετονομάστηκε σε «Ρεντίνα-Ταρζάν», μια και χρησιμοποιήθηκε το δεύτερο μισό της κλασικής διαδρομής των 30 χλμ. και τερμάτιζε στην Τσούκα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Ράλι Ακρόπολις του 2003, όταν ο αγώνας γιόρταζε την 50ή επέτειό του, επιλέχθηκε τιμητικά μια συντομευμένη διαδρομή μήκους 20,65 χιλιομέτρων, που ονομάστηκε «Nέος Tαρζάν» και διεξήχθηκε δύο φορές, αποτίνοντας έτσι φόρο τιμής στην κληρονομιά της διαδρομής στη διοργάνωση.

Advertisement

Παρόλο που ο Ταρζάν ήταν «σιδεροφάγος» (κατέστρεφε τα αγωνιστικά αυτοκίνητα δηλάδη), όλοι οι οδηγοί του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι που είχαν πάρει μέρος εκεί, την λάτρεψαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Didier Auriol, ο οποίος τον Ιούνιο του 1991 διέλυσε ένα τροχό και την ανάρτησή του εκεί, χάνοντας το προβάδισμα και τη συνολική νίκη στον αγώνα. Ωστόσο, αργότερα δήλωσε ότι ο «Ταρζάν» ήταν η αγαπημένη του ειδική διαδρομή Ράλλυ Ακρόπολις.

Και όπως και πέρυσι, που η Ε.Δ. Ταρζάν επέστρεψε μαζί με το Ακρόπολις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και «φιλοξένησε» χιλιάδες θεατές για να παρακολουθήσουν τους σύγχρονους ήρωες του WRC, έτσι αναμένεται να γίνει τώρα, μια η θρυλική Ειδική Διαδρομή Ταρζάν θα είναι βέβαια παρούσα και στο φετινό EKO Ράλλυ Ακρόπολις και θα διεξαχθεί δύο φορές το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου.

Μιλώντας για τον Ταρζάν

Ένας από τους λίγους ανθρώπους που γνώρισε και έζησε τον Γιώργο-Ταρζάν-Μπούργο είναι και ο Κώστας Στεφανής, , ο πιο επιτυχημένος Έλληνας συνοδηγός ράλι, που συμμετείχε για πρώτη φορά στο Ακρόπολις το 1975 ως συνοδηγός του Γιάννη Σταθάτου, ενώ τρέχει και φέτος με οδηγό τον γιό του Μάνο! Οι μεταφορές ιστοριών για τον Ταρζάν στην μεγάλη τους πλειοψηφία προέρχονται από τα όσα κατά καιρούς είχε δηλώσει στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο ο Κώστας Στεφανής και αναπαραγάγουμε μία από τις πολλές που έχει διηγηθεί:

«Για εμένα το Ακρόπολις είναι ο «Ταρζάν», ένας μοναχικός άνθρωπος του βουνού που έμενε σε ένα σπιτάκι του δάσους στον Τυμφρηστό, μετά το χωριό Ζαχαράκι, πηγαίνοντας προς Φουρνά. Εκεί γινόταν μια από τις πιο χαρακτηριστικές και διάσημες ειδικές διαδρομές του Ακρόπολις και είχε πάρει το όνομά της ακριβώς από το καλύβι του μπάρμπα-Γιώργου, του Ταρζάν, του οποίου το επώνυμο δεν έμαθα ποτέ. Θυμάμαι τα συνθήματα που έγραφε σε σανίδια έξω από το σπιτάκι του, όπως: “Ο Μπάρμπα Γιώργος είναι καλός αλλά η αλεπού τρώει τις κότες”. Ήταν ένας μοναχικός τύπος, κοντούλης, καραφλός ο οποίος με αποκαλούσε “ανηψούδι”. Κάθε φορά τον ρωτούσα “τι να σου φέρω, μπάρμπα, την άλλη εβδομάδα που θα έρθω για δοκιμές;“. – “Καφέ, ζάχαρη και τσιγάρα” έλεγε εκείνος πάντοτε. – “Τι τσιγάρα;” – “Ό,τι να ‘ναι” επέμενε. – “Μα, δεν μπορεί: για τη ζάχαρη και τον καφέ πες ότι δεν πειράζει τι μάρκα είναι. Αλλά για το τσιγάρο που καπνίζεις, για το λαιμό σου, πρέπει να έχεις προτίμηση”. – “Τι μου λες τώρα; Ξέρεις τι καπνίζω το χειμώνα όταν είμαι αποκλεισμένος από τα χιόνια; Καθημερινή και πουρνάρι. Τρίβω πουρναρόφυλλα, κόβω την εφημερίδα και στρίβω τσιγάρο. Τραβάω δυό τζούρες και πέφτω ξερός για ύπνο”.

Πριν από το Ακρόπολις του 1978, ο Ιαβέρης κι εγώ ήμασταν στο σπιτάκι του Ταρζάν από πολύ πρωί, καθώς κάναμε δοκιμές για τον αγώνα. Ξαφνικά, μέσα στην ησυχία του δάσους ακούσαμε το μουγγρητό ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου. Σε λίγο έξω από το καλύβι ήταν παρκαρισμένο ένα εργοστασιακό Φίατ Μιραφιόρι και ο οδηγός του, ο Μάρκου Άλεν, χτυπούσε την πόρτα. Ο Ταρζάν τον κοίταζε απορημένος, έτσι ψηλός και επιβλητικός που ήταν ο Φινλανδός. Ο Ιαβέρης του έκλεισε το μάτι και τον ρώτησε επίτηδες: “Γουάτ ντου γιου γουόντ του ντρινκ;”. Ο Άλεν, πιάνοντας το μήνυμα, είπε: “Ουίσκι”. Ο μπάρμπα-Γιώργος τον κοίταξε εμβρόντητος και μετά από κάποια δευτερόλεπτα περίσκεψης εξήγησε στον παγκόσμιο πρωταθλητή σε άπταιστα ελληνικά, συλλαβιστά όμως για να καταλάβει: “Τι ουίσκι, ορέ ζαγάρ‘; Εδώ δεν έχουμε λαδάκι για το καντήλι μας, το ουίσκι μου ζητάς;”. Ο Ταρζάν είχε πολύ καλές σχέσεις με τον Τζώνυ Πεσμαζόγλου και κάποτε, όταν είχε πολύ καιρό να τον δει, ο μπάρμπα Γιώργος μου ζήτησε να δώσω κάτι εκ μέρους του στην γραμματέα του Τζώνυ. “Εάν θα πας να τη βρεις να σου το δώσω, ειδάλλως άσ’ το”. Δεσμεύτηκα να το κάνω, δεν μπορούσα όμως να φανταστώ τι θα μου έδινε ο Ταρζάν. Έβγαλε λοιπόν με προσοχή από εκεί που τα είχε φυλαγμένα δύο μικρά ματσάκια αμάραντο. “Κρεμάστηκα από τα βράχια με σχοινιά για να τα μαζέψω” μου είπε. “Πάρε τα, είναι ένα για εκείνην και ένα για τη γυναίκα σου”. Αυτά τα σπάνια λουλουδάκια ήταν η ψυχή του Ταρζάν, οι διαφορετικές αξίες ενός ανθρώπου μακριά από τη ζωή που εμείς οι άλλοι ζούσαμε.

Ο μπάρμπα-Γιώργος πέθανε με έναν τραγικό τρόπο, πέθανε από τη σύγχρονη Ελλάδα. Ένα βράδι εισέβαλαν στο καλύβι του Αλβανοί, τον ξυλοκόπησαν άγρια για να του πάρουν όσα χρήματα είχε -που δεν είχε. Τον πήγαν στο νοσοκομείο στην Αθήνα σε πολύ κακή κατάσταση, έγινε καλά και επέστρεψε στο καλύβι του γιατί δεν άντεχε στην πόλη. Το δασαρχείο της Ρεντίνας του πήγαινε συχνά ξύλα, εκείνος ο χειμώνας όμως ήταν πολύ βαρύς και το χιόνι είχε καλύψει τα πάντα. Έμεινε για πολλές ημέρες αποκλεισμένος, κι όταν άνοιξαν το δρόμο ως το καλύβι του, τον βρήκαν ξυλιασμένο, να πολεμάει με ένα τσεκούρι να σπάσει την πόρτα, προφανώς για να την κάψει στο τζάκι».

Φωτογραφίες: Αρχείο WRC teams

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις: Αθανασούλας και Ζακχαίος και πάλι με Hyundai i20N
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Προτεραιότητα στην ασφάλεια
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Προετοιμασία για την Χαλκιάς Racing Team