Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Βολτάρουμε στο Giga Berlin της Tesla!

Ελλάδα 22:38
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Βολτάρουμε στο Giga Berlin της Tesla!

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Βολτάρουμε στο Giga Berlin της Tesla!

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Με μέγεθος που αντιστοιχεί σε 31 γήπεδα ποδοσφαίρου, το πρώτο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της Tesla είναι ένα τέρας. Μπαίνουμε μέσα για να μάθουμε τα μυστικά του.

Advertisement
Advertisement

Το πρώτο εργοστάσιο της Tesla, στο Fremont της Καλιφόρνια, ήταν περισσότερο μια έξυπνη επιχειρηματική απόφαση παρά ένα πρότυπο αποδοτικότητας.

Η αμερικανική εταιρεία αγόρασε το πρώην εργοστάσιο των GM/Toyota για πενταροδεκάρες (πλήρωσε 42 εκατ. δολάρια για μια τοποθεσία που εκτιμάται ότι αξίζει περισσότερο από 1,2 δισ. δολάρια) και, επανασχεδιασμένο για μαζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, το μέρος χρησίμευσε ως ένα κρίσιμος ζωντανός δοκιμαστικός σωλήνας για την παραγωγή αυτοκινήτων με μια εντελώς νέα φιλοσοφία, δηλαδή κάθετη ολοκλήρωση και ιλιγγιώδης ταχύτητα.

Αυτά τα αμερικανικά διδάγματα μεταφέρθηκαν αυτούσια στο νέο γερμανικό εργοστάσιο, το Giga Berlin, ή Gigafactory Berlin-Brandenburg όπως είναι το πλήρες όνομά του, όπου η Tesla κατασκευάζει τα πάντα εκτός από τους τροχούς, τα ελαστικά, τις οθόνες του κόκπιτ και τις κυψέλες των μπαταριών.

Advertisement
Advertisement

Η αλήθεια είναι ότι εκείνη την εποχή η πρωτοπόρος εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων ταλαιπωρήθηκε από έντονους «πόνους γέννας» καθώς είχε μόλις προσθέσει το Model 3 στην γκάμα της. Το 2016 το Fremont αγωνιζόταν να αυξήσει την παραγωγή από 50.000 αυτοκίνητα ετησίως (2015) σε περίπου 500.000 μέχρι το 2019.

Σήμερα το εργοστάσιο στο Βερολίνο απασχολεί 10.000 άτομα και κατασκευάζει αποκλειστικά το Model Y για την ηπειρωτική Ευρώπη με συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό από τότε που άνοιξε, τον Μάρτιο του περασμένου έτους, κατασκευάζοντας λίγο πάνω από 5.000 από τα εξαιρετικά επιτυχημένα crossover την εβδομάδα. Ο χρόνος κατασκευής, από τα πρώτα στάδια της κατασκευής του αμαξώματος έως τον τελικό έλεγχο, είναι κατά μέσο όρο 10 λεπτά.

Advertisement

Για να έχετε μια τάξη μεγέθους, το εργοστάσιο της VW στο Emden -που σύντομα θα ξεκινήσει την παραγωγή του ID.7 για την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική- απασχολεί 8.000 άτομα και έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει 1.200 αυτοκίνητα την ημέρα ή 6.000 μονάδες την εβδομάδα. Βέβαια οι πραγματικοί αριθμοί κυμαίνονται ανάλογα με την αποτελεσματικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και τον αριθμό των παραγγελιών – για να μεγιστοποιηθεί η κερδοφορία και να αποφευχθεί το στοκάρισμα.

Advertisement

Το Zwickau, που μετατράπηκε σε εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων με κόστος 1,2 δισ. ευρώ, απασχολεί περίπου 11.000 εργαζόμενους και μπορεί να κατασκευάζει 300.000 αυτοκίνητα ετησίως (5.700 την εβδομάδα), αν και στοχεύει σε μια πιο μετριοπαθή παραγωγή της τάξης των 218.000 ηλεκτρικών οχημάτων μέσα το 2023.

Το Fremont, λοιπόν, ήταν ο πρωτοπόρος. Η Νεβάδα και η Σανγκάη βελτίωσαν τον τρόπο σκέψης. Αλλά το νεότερο Gigafactory στο Βερολίνο είναι το πετράδι του στέμματος. Κάθετη ολοκλήρωση χωρίς συμβιβασμούς. Είναι χτισμένο σε μια περιοχή που είχε προηγουμένως εξετάσει η BMW, με ένα βελτιωμένο σύστημα αδειοδοτήσεων που βοήθησε το Βερολίνο να προσελκύσει την Tesla απέναντι στον καυτό ανταγωνισμό από άλλες πόλεις.

Το ίδιο το Βερολίνο ήταν επίσης πόλος έλξης – ο Elon έχει αδυναμία στη γερμανική πρωτεύουσα, σχεδόν όση και στα νεαρά ταλέντα. Αλλά είναι και η γεωγραφική θέση που βολεύει. Ο χώρος είναι τεράστιος, επιτρέποντας μια καθαρή εργοστασιακή διάταξη και περαιτέρω επέκταση, ενώ συνδέεται καλά οδικώς και σιδηροδρομικώς (μία απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση θα ανοίξει αργότερα φέτος). Μόνο το πάτωμα σκυροδετήθηκε επί τόπου.

Advertisement

Το υπόλοιπο σηκώθηκε γρήγορα από προκατασκευασμένα κομμάτια σκυροδέματος που προέρχονταν ταυτόχρονα από 11 παρασκευαστήρια σε όλη τη Γερμανία. Η τεράστια ποσότητα σκυροδέματος βέβαια το καθιστά ένα τέρας εκπομπών άνθρακα, ακόμη και αν τώρα δεσμεύεται να είναι ένα από τα πιο αποδοτικά σε χρήση νερού εργοστάσια αυτοκινήτων της Ευρώπης και αγοράζει την ενέργειά του με πράσινο τιμολόγιο.

Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής υλοποιήθηκε ταχύτατα. Η συμφωνία επιτεύχθηκε το 2019. Οι εργασίες για τον καθαρισμό των δέντρων -τα οποία φυτεύτηκαν για να εξυπηρετήσουν τη χαρτοβιομηχανία επί ημερών Ανατολικής Γερμανίας-  ολοκληρώθηκε τέσσερις μήνες αργότερα. Τα θεμέλια σκάφτηκαν τον Απρίλιο του 2019 και η κατασκευή του κυρίως κτίσματος ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2021.

Η τελική άδεια για την έναρξη της παραγωγής εκδόθηκε στις 5 Μαρτίου 2022. Δυόμισι εβδομάδες αργότερα το Berlin-Brandenburg κατασκεύασε το πρώτο του αυτοκίνητο. Δίπλα στο τεράστιο εργοστάσιο αυτοκινήτων υπάρχουν μονάδες που κατασκευάζουν κινητήρες και μπαταρίες.

Το Model Y που κατασκευάζεται στο Βερολίνο διαθέτει μονάδες κίνησης που φτιάχνονται επί τόπου. Αλλά η Tesla δεν κρύβει το γεγονός ότι οικονομικά συμφέρει περισσότερο, χάρη στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ, να συγκεντρώσει την κατασκευή μπαταριών της στις ΗΠΑ. Ετσι, η κατασκευή κυψελών μπαταρίας του Βερολίνου είναι ελάχιστη. Οι μπαταρίες του Model Y διαθέτουν κυψέλες της κινεζικής BYD. Ενώ η τρέχουσα παραγωγή του εργοστασίου είναι εντυπωσιακή, με ένα αυτοκίνητο να φεύγει από τη γραμμή παραγωγής κάθε 45 δευτερόλεπτα, η Tesla δηλώνει ότι το παρόν εργοστάσιο είναι μόνο η πρώτη πρώτη φάση.

Υπάρχουν σχέδια για επέκταση, δεδομένου ότι η Tesla σκοπεύει να κατασκευάζει εκεί επιπλέον μοντέλα – συμπεριλαμβανομένου ίσως του αναμενόμενου Model 2, που θα κοστίζει κάτω από 25.000 ευρώ. Η τρέχουσα γραμμή παραγωγής είναι πλήρως βελτιστοποιημένη γύρω από την κατασκευή του Model Y. Και αν πάρουμε το Giga Shanghai ως παράδειγμα, η Tesla προτιμά να τρέχει γραμμές παράλληλα παρά να κατασκευάζει διαφορετικά μοντέλα σε μία σειρά.

ΑΠΟΚΤΗΣΤΕ ΕΝΑ GIGA PRESS (Ή ΟΚΤΩ)

Η αναλογία είναι πολυφορεμένη αλλά ακριβής. Στην Tesla αρέσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα όπως η Matchbox κατασκευάζει αυτοκινητάκια: μονοκόμματο σασί, αμάξωμα που βιδώνεται από πάνω, έτοιμο. Εχοντας… καεί από την πολυπλοκότητα της κατασκευής ενώ προσπαθούσε απεγνωσμένα να αυξήσει την παραγωγή του Model 3, η ομάδα των μηχανολόγων της Tesla εργάστηκε σκληρά για απλούστερους, ταχύτερους και -κυρίως- φθηνότερους τρόπους κατασκευής αυτοκινήτων.

Η ιδέα των λιγότερων εξαρτημάτων για ταχύτερη κατασκευή είναι λαμπρή. Εγκειται στη δημιουργία ενός ενιαίου κομματιού το οποίο οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων δημιουργούν με δεκάδες ή ακόμα και εκατοντάδες μέρη συγκολλημένα μεταξύ τους. Κοντολογίς, Giga Press. Εντάξει, μπορεί το όνομα να είναι λίγο πομπώδες, αφού στην πραγματικότητα πρόκειται απλά για χύτευση, αλλά η πραγματικότητα προκαλεί δέος.

Σε έναν τεράστιο χώρο εδράζονται έξι από τις οκτώ προγραμματισμένες μονάδες Giga Press (από τους Ιταλούς ειδικούς Idra). Στο ένα άκρο βρίσκεται το χυτήριο, πλήρες, με επόπτη φούρνου που εργάζεται σε μια πλατφόρμα φορώντας μια ασημένια πυρίμαχη στολή, σαν μελισσοκόμος του Διαστήματος. Από την άλλη, υπάρχουν πρέσες με 5.440 τόνους πίεσης που εκτοξεύουν βολές λιωμένου αλουμινίου 700°C σε κάθε σχισμή του καλουπιού με ρυθμό που θυμίζει καρδιακούς παλμούς. Ενα γενναίο ρομπότ φτάνει για να τραβήξει το φρεσκοκομμένο κομμάτι και αυτό, μετά από λίγες τροποποιήσεις (με το χέρι,  αλλά και με περισσότερα ρομπότ), είναι ένα πλήρες πίσω μέρος του Model Y.

ΔΙΑΤΡΗΣΤΕ ΤΑ ΠΑΝΕΛ ΣΑΣ

Σε αντιδιαστολή με ένα παραδοσιακό εργοστάσιο αυτοκινήτων που περιβάλλεται από προμηθευτές, σε ένα πολύπλοκο οικοσύστημα παραγωγής αλληλεξαρτώμενων οντοτήτων, το Gigafactory φιλοξενεί τους πάντες κάτω από μια (πολύ μεγάλη) οροφή, συμπεριλαμβανομένων των πάνελ του αμαξώματος. Το αλουμινένιο χυτευτό κομμάτι έρχεται στο ένα άκρο, δίπλα στην εξαιρετικά αυτοματοποιημένη διαδικασία συναρμολόγησης αυτών των πάνελ πάνω στο πάτωμα ενός Model Y που δεν έχει ακόμα σύστημα μετάδοσης κίνησης.

Αυτές οι πρέσες χρησιμοποιούν πίεση 2.270 και ουσιαστικά είναι ένα κόκκινο και ένα άσπρο κουτί με πλευρές που ανοίγουν και κλείνουν σαν γκαραζόπορτες. Στο εσωτερικό, τα σετ καλουπιών λειτουργούν σε σειρά, με κάθε στάδιο να διαμορφώνει το εξάρτημα λίγο περισσότερο σε μια διαδρομή που ξεκινά από την πρώτη ύλη για να καταλήξει σε τμήμα του Model Y.

Εναέριοι γερανοί σε τεράστιες δοκούς στέκονται δίπλα για να ανταλλάξουν τα σετ καλουπιών, τοποθετώντας τα στη θέση τους σε ράγες δίπλα στις πρέσες ακόμα και όταν αυτές λειτουργούν, προετοιμάζοντας τα σετ της μήτρας για το καπό, για παράδειγμα, ενώ τα πλαϊνά του αμαξώματος πρεσάρονται ακόμα. Μετά οι γκαραζόπορτες ανοίγουν και ένα σετ καλουπιών γλιστράει προς τα έξω για να αντικατασταθεί. Συνεργεία στέκονται σε φωτισμένους πάγκους για να επιθεωρήσουν το αποτέλεσμα των πιεστηρίων. Μπορούν να απορρίψουν ένα μέρος, αλλά δεν γίνεται φινίρισμα με το χέρι.

ΒΑΛΤΕ 500 ΡΟΜΠΟΤ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΝ ΤΑ ΑΜΑΞΩΜΑΤΑ

Εάν η κατασκευή μιας «μηχανής» όπως είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπερδεύει το μυαλό, η αρχιτεκτονική αυτής που κατασκευάζει τη μηχανή είναι πέρα από κάθε φαντασία. Σε μια σφιχτοδεμένη πεταλοειδή γραμμή που πλαισιώνεται από υποσυγκροτήματα βοηθητικών γραμμών, σαν παραπόταμοι που τροφοδοτούν τον μεγάλο ποταμό, τα αμαξώματα του Model Y κινούνται ασταμάτητα. Περίπου 500 ρομπότ εργάζονται (κυρίως από την Kuka, αλλά υπάρχουν και δύο τεράστιες μονάδες Fanuc -κάτι σαν King Kong και Godzilla- που σηκώνουν τα αμαξώματα από τη γραμμή και τα επανατοποθετούν διαγράφοντας υπερυψωμένες τροχιές) για να μετακινήσουν τα αμαξώματα στην επόμενη φάση.

Ο συγχρονισμός είναι απίστευτος για παρακολούθηση, όπως και ο συνδυασμός ακρίβειας και ταχύτητας. Τεράστιες πρέσες ανυψώνονται, περιστρέφονται και χαλαρώνουν στη θέση τους σαν να είναι μπαλαρίνες, κινήσεις που θυμίζουν πολύ τις αντίστοιχες ανθρώπινες. Τα ρομπότ επιβραδύνουν την τελευταία στιγμή πριν από την επαφή για μια απαλή τελική πινελιά, ενώ τα ρομπότ συγκόλλησης των σημείων απομακρύνονται από τη μέση καθώς οι συνάδελφοί τους αναλαμβάνουν το δικό τους μέρος της δουλειάς.

Στον βρόχο της επιστροφής εργάζονται περισσότεροι άνθρωποι, όπως μια ομάδα που ασφαλίζει τους μεντεσέδες του καπό του χώρου αποσκευών πριν σηκώσει τα υποσυστήματα στη θέση τους χρησιμοποιώντας βοηθητικούς μηχανικούς βραχίονες. Μπορεί να είναι μια υπερσύγχρονη εγκατάσταση, αλλά είναι επίσης αναπόφευκτα ένα εργοστάσιο αυτοκινήτων: θορυβώδες, έντονο και, τουλάχιστον το καλοκαίρι, ζεστό. Τα ραδιόφωνα σε ορισμένους σταθμούς εργασίας αγωνίζονται μάταια για να ακουστούν.

MIDNIGHT CHERRY RED Ή QUICKSILVER;

Για να καταλάβετε πώς είναι το τερατώδες βαφείο του Βερολίνου, φανταστείτε ένα μακρύ τούνελ που ξεκινά με μια αντιδιαβρωτική εμβάπτιση και κινείται μέσω εξαιρετικά αυτοματοποιημένων διαδικασιών καθαρισμού και βαφής.

Το Giga έχει τον χώρο και τις εγκαταστάσεις για να κάνει χρώματα που κανένα άλλο εργοστάσιο της Tesla δεν μπορεί ακόμη να παράγει, συμπεριλαμβανομένου του Midnight Cherry Red (ένα πλούσιο μεταλλικό κόκκινο) και του Quicksilver (δηλαδή… ασημί).

ΜΠΟΥΛΟΝΙ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ

Βαμμένο και με εγκατεστημένο το ταμπλό, το Model Y αρχίζει τελικά να μοιάζει με κανονικό αυτοκίνητο. Οι γραμμές των φρένων τοποθετούνται γρήγορα λίγο πριν από το πάντρεμα κινητήρα -κομπλέ με το τιμόνι, την ανάρτηση και τους πύργους των αμορτισέρ- με το αμάξωμα.

Οι ομάδες εισέρχονται σε μια γέφυρα εργασίας με πύλες ασφαλείας και οπλισμένες με ηλεκτρικά κλειδιά ροπής, ενώνουν τις εμπρός και πίσω μονάδες της μπαταρίας και στη συνέχεια παρακολουθούν καθώς το τύπου skateboard πλαίσιο κουμπώνει με το αμάξωμα. Αφού έχουν βιδωθεί τα πάντα μένουν μόνο τα καθίσματα (η Tesla τα φτιάχνει in-house), οι τροχοί και τα τζάμια για να έχεις ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο.

ΕΛΕΓΧΟΣ, ΦΟΡΤΙΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ

Τα αυτοκίνητα ελέγχονται για τυχόν ατέλειες στο τούνελ φωτός και οδηγούνται έξω από το εργοστάσιο σε ένα hub από Superchargers.

Μετά πάνε στο πάρκινγκ περιμένοντας για τα φορτηγά (που δεν είναι ηλεκτρικά, ακόμα) – και τέλος. Αλλο ένα Model Y έρχεται σε έναν κόσμο που, αυτή τη στιγμή τουλάχιστον, δεν χορταίνει από Model Y.

ΤΟ ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟ MODEL 3

Το σημείο αναφοράς της Tesla, το Model 3, δέχτηκε μια ολοκληρωμένη αισθητική αναβάθμιση μετά από έξι χρόνια. Βασικές αλλαγές είναι τα αναθεωρημένα φώτα εμπρός και πίσω και μια σειρά από εσωτερικές αναβαθμίσεις.

Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται μια νέα 8ιντση οθόνη για τους πίσω επιβάτες, διπλή ασύρματη φόρτιση κινητού τηλεφώνου και ενισχυμένο ηχοσύστημα με 17 ηχεία, διπλά subwoofer και διπλούς ενισχυτές, το οποίο θα τοποθετείται στις Long Range εκδόσεις, ενώ θα συνεχίσει να παράγεται και η εισαγωγική έκδοση Rear-Wheel Drive. Θα προστεθούν δύο επιπλέον χρώματα (Ultra Red και Stealth Grey).

Η χημεία των μπαταριών και η αυτονομία του παραμένουν αμετάβλητα. Στον εξοπλισμό προστέθηκαν ηχομονωτικό γυαλί, νέος εσωτερικός ατμοσφαιρικός φωτισμός και αεριζόμενα εμπρός καθίσματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Tesla Model S Plaid
Road Trip στα Βαλκάνια: 3.475 χιλιόμετρα με το Renault Austral E-Tech
Οδηγούμε τα πιο θρυλικά μοντέλα της Citroen