Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Tesla Model S Plaid

Ελλάδα 11:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Tesla Model S Plaid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Tesla Model S Plaid

ΔΟΚΙΜΕΣ

Τη μια στιγμή χαλαρώνεις μέσα σε μία 5μετρη βαλεριάνα. Και την αμέσως επόμενη μπορείς να δεις τον Δημιουργό σου φαντάρο στην Κηφισίας. Εσύ διαλέγεις πως θα ζήσεις την out of this world ψυχεδέλεια του Tesla Model S Plaid και των 1.020 ίππων του.

Advertisement
Advertisement

Όταν ρώτησαν τον Έντμουντ Χίλαρι γιατί ανέβηκε στο Έβερεστ, απάντησε «γιατί υπάρχει». Την ίδια απάντηση μέσες-άκρες έδωσαν εκείνοι που πέταξαν για πρώτη φορά με αεροπλάνο, αυτοί που προσγειώθηκαν στο φεγγάρι το 69, εκείνοι που κάθε φορά ρισκάρουν και ανοίγουν τον δρόμο στην ανθρώπινη μοίρα να ξεπερνά τα όριά της. Αυτή μοιάζει να είναι και η απάντηση του Μασκ στο τι χρειάζεται ένα μεγάλο σεντάν των 2+ τόνων με 1.020 άλογα: «Γιατί έτσι, γιατί μπορώ, γιατί θέλω».

Και, πιστέψτε μας, είναι αδύνατον να μην θέλεις να δοκιμάσεις πως είναι να έχεις δυο φορές την ιπποδύναμη ενός WRC ή τα άλογα μιας Formula 1 και να μην θέλεις μπεις στο κλαμπ των 2 δευτερολέπτων για το «0-100». Πρόκειται για μία once in a lifetime ευκαιρία για να δεις την ζωή σου να περνάει σαν ταινία στο freeking f@cking fast forward, να δοκιμάσεις τις αντοχές του πεπτικού σου συστήματος, να ανακαλύψεις την ελεύθερη πτώση της οριζόντιας βαρύτητας που δημιουργεί αυτή η λευκή χαμηλών τόνων limo, που σπέρνει αθόρυβα τον πανικό σε κάθε τετράτροχο παραγωγής που θα βρεθεί δίπλα του.    

Θα το πούμε εξ’ αρχής. Αυτό το over the top Tesla είναι περισσότερο μία εμπειρία και μία επίδειξη των δυνατοτήτων του ανθρώπινου πνεύματος παρά ένα ακόμα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από εκείνα που θα σώσουν (και καλά…) τον πλανήτη. Και όσα θα ακολουθήσουν πιο κάτω, αν και προσπαθούν να κρατήσουν τα προσχήματα μιας τυπικής δοκιμής, είναι σχεδόν αναπόφευκτο να μην εστιάσουν σε εκείνες τις κραυγές ενθουσιασμού ή τα έντρομα «σταμάταααα!» της απόγνωσης, όσων βρέθηκαν -και άντεξαν- έστω για λίγο μέσα σε αυτό το overdose αδρεναλίνης.

Advertisement
Advertisement

Σχεδιαστικά το Model S, ακολουθεί αυτή την εύπεπτη γραμμή των Tesla που έχει το πλεονέκτημα να δείχνει επίκαιρη χωρίς να χρειάζεται συνεχώς ανανεώσεις. Αυτή που έγινε πέρσι ήταν περιορισμένης έκτασης και αφορούσε επουσιώδη στοιχεία, κυρίως σε ότι αφορά την ποιότητα των υλικών στο σαλόνι.

Από εκεί και πέρα παραμένει ένα από τα δυο-τρία πιο αεροδυναμικά αυτοκίνητα παραγωγής στον κόσμο, με Cd μόλις 0,208. Η διακριτικότητα είναι κάτι που χαρακτηρίζει κάθε Tesla οπότε και εδώ μόνο οι εξασκημένοι και οι γνώστες θα ξεχωρίσουν ένα μικρό καρό σηματάκι στο πίσω μέρος (αυτό το χιούμορ του Μασκ!) που υποδηλώνει ότι έχουμε να κάνουμε με την έκδοση Plaid.

Advertisement

Για το σαλόνι και την προσέγγιση της Tesla με τους ελάχιστους διακόπτες και όλες τις λειτουργίες να ελέγχονται μέσα από την οθόνη έχουν γραφτεί πολλά. Και η αλήθεια είναι ότι χρειάζεσαι ένα μικρό «φροντιστήριο» την πρώτη φορά για να καταφέρεις ακόμα και να ξεκινήσεις.

Όμως μετά από το αρχικό πολιτισμικό σοκ, διαπιστώνεις ότι όλα υπακούν σε μία φιλοσοφία: αυτή που θέλει την Tesla να είναι το προϊόν που ορίζει πλέον τους κανόνες του παιχνιδιού στα infotainment και αυτό που όλοι θέλουν -αλλά και δεν μπορούν- να αντιγράψουν.

Advertisement

Θέλοντας και μη προσαρμόζεσαι. Και σιγά-σιγά βρίσκεις ότι όλα έχουν μία λογική. Ακόμα και το ότι ο επιλογέας των ταχυτήτων είναι ένα μενού στην οθόνη, για τον οποίο απλά πρέπει να σύρεις το δάχτυλό σου προς τα πάνω για εμπρός ή προς τα κάτω για πίσω (τι πιο απλό;) Βρίσκεις επίσης ότι τα δεκάδες μενού, οι αμέτρητες λειτουργίες, τα video-games, τα gimmicks, οι -μετά συγχωρήσεως- εικονικές πορδές (!), όλα αυτά και πολλά ακόμα είναι άψογα τακτοποιημένα.

Και εύκολα προσβάσιμα χάρη και στην τεράστια οθόνη των 17 ιντσών η οποία, σε οριζόντια θέση πλέον, καλύπτει όλο το κεντρικό κομμάτι του ταμπλό. Υπάρχει και μία οθόνη 8 ιντσών για τους πίσω επιβάτες, και αυτή γεμάτη με όλα τα ψηφιακά καλούδια της εποχής, τύπου video streaming με πρόσβαση σε Netflix, Youtube, παιχνίδια, διάφορες πλατφόρμες και πρόσβαση στο Διαδίκτυο.

Advertisement

Από εκεί και πέρα εντοπίζεις διάφορα πράγματα που εκτιμάς και άλλα για τα οποία μπορείς να εκφράσεις τον σκεπτικισμό σου. Ο κλιματισμός, για παράδειγμα, με τους κρυφούς αεραγωγούς περιμετρικά των επιβατών είναι ένα από τα σημεία που απολαμβάνεις και απορείς γιατί δεν τον μιμούνται και άλλοι κατασκευαστές. Οι χώροι επίσης είναι εξαιρετικοί (αν και οι πίσω επιβάτες κάθονται με λίγο ψηλά τα πόδια τους λόγω μπαταρίας) ενώ τεράστιοι είναι και οι χώροι για αποσκευές, στα 736 λίτρα μαζί με το frunk.

H τόσο συζητημένη ποιότητα κατασκευής των Tesla δεν φαίνεται να αποτελεί κάποιο πρόβλημα, καθώς τα υλικά δείχνουν ποιοτικά και προσεγμένα, έστω και αν η μινιμαλιστική προσέγγιση δείχνει σαφώς υποτονική σε σύγκριση με τους luxury καθεδρικούς ναούς της Ευρώπης, όπως η BMW i7 για παράδειγμα.

To μαρκετινίστικο κολπάκι με το yoke τιμόνι είναι ξεκάθαρα η μεγαλύτερη αστοχία που μπορεί να εντοπίσει κανείς στο Model S. Ακόμα και οι πιο φανατικοί της εταιρίας και οι nerds μιας φουτουριστικής προδιάθεσης εκφράζουν τις ενστάσεις τους, καθώς η συγκεκριμένη προσέγγιση είναι εντελώς άβολη και εν δυνάμει επικίνδυνη.

Τα χέρια μπερδεύονται πάνω στο «τιμόνι», οι διακόπτες είναι δύσχρηστοι και ατάκτως ερριμμένοι  (προσπαθήστε να κορνάρετε σε ώρα ανάγκης…), ενώ δεν θέλουμε να σκεφτούμε τι θα γίνει αν χρειαστεί ο οδηγός να κάνει μία απότομη διόρθωση ή έναν έντονο ελιγμό. Για να μην πούμε τι γίνεται στο παρκάρισμα, όπου το θέαμα του οδηγού που έχει γίνει… κόμπος είναι κωμικοτραγικό.

Προφανώς πρόκειται για μία από τις συνήθεις υπερβολές του Μασκ και ευτυχώς αποτελεί έξτρα εξοπλισμό. Ή, με άλλα λόγια, πεταμένα λεφτά, που καλύπτουν μόνο την ματαιοδοξία όσων θέλουν να εντυπωσιάζουν τον κοινωνικό τους περίγυρο και τίποτα παραπάνω.

Όσο για τον εξοπλισμό, η βασική αλλά πλήρως εξοπλισμένη έκδοση ξεκινά στα 112 χιλιάρικα. Όμως αν αρχίσεις να προσθέτεις στο ιντερνετικό καλάθι διάφορα εξτρά -μια ζωή την έχουμε, έτσι δεν είναι;- το νούμερο εκτοξεύεται αρκετά ψηλότερα. Και με τα 20 χιλιάρικα του πακέτου Track -αυτού που έφερε το ρεκόρ στο Νίρμπουργκρινγκ- μιλάμε πια για κοντά στις 150.000 ευρώ.

Αφήνοντας κατά μέρους το «πακετάρισμα» φθάνει η πολυπόθητη ώρα να μπούμε στο «ψητό». Σε εκείνα τα 1.020 άλογα που περιμένουν υπομονετικά να βρεθεί ο διάδρομος απογείωσης και το άνοιγμα στην κυκλοφορία, έτσι ώστε να πάρεις βαθιά ανάσα, να κάνεις την προσευχή σου και να προετοιμάσεις το κεντρικό νευρικό σου σύστημα για την είσοδο σε αυτόν τον αξονικό τομογράφο της οδήγησης.

Η εμπειρία της επιτάχυνσης μέσα σε αυτό το Tesla είναι κάτι που ξεπερνά τις περιγραφές και σε πολλές περιπτώσεις τις αντοχές του ανθρώπινου σώματος. Με το παραμικρό πάτημα του γκαζιού μοιάζει σαν να μεταφέρεσαι σε μία δική σου διάσταση, τα αυτοκίνητα γύρω να παγώνουν και να μπαίνουν σε ένα pause και τα εγκεφαλικά σου κύτταρα να δουλεύουν στον κόφτη προσπαθώντας να κατανοήσουν τον καταιγισμό όσων πληροφοριών προλαβαίνουν να διαβιβάζουν οι αισθήσεις σου.

Εκεί που άλλα αυτοκίνητα ανεβάζουν το ταχύμετρο σε μονάδες ή πεντάδες, το Tesla Plaid πηδά λυσσασμένα τις δεκάδες στο ταχύμετρο, έχοντας 200ρίσει πριν καν το οπτικό σου νεύρο καταφέρει να συλλάβει τι έχει συμβεί.

Ακόμα χειρότερα (ή καλύτερα, όπως το βλέπει κανείς), η ακαριαία επιτάχυνση από οποιαδήποτε ταχύτητα στο κοντέρ και χωρίς τον συνηθισμένο ήχο από κάποιον κινητήρα εσωτερικής καύσης -ως σημάδι αναφοράς με όσα γνωρίζαμε μέχρι τώρα- κάνει την όλη εμπειρία ακόμα πιο απόκοσμη και καθηλωτική.

Αν μπεις στην διαδικασία του «0-100» (και μάλιστα με το πρόγραμμα -«ο Θεός μαζί σας»- Drag Strip), νιώθεις το σώμα σου να πασχίζει να κρατήσει τα εσωτερικά του όργανα στην δαρβινική τους θέση και τον αυχένα να σου να αντιστέκεται στο όριο αντοχής του, σαν να βρίσκεσαι σε μία οριζόντια πτώση με μία διαρκώς αυξανόμενη επιτάχυνση που φαίνεται ότι δεν θα σταματήσει ποτέ.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το «50-150» χλμ/ώρα, εκεί που ο δρόμος γίνεται ένα χωροχρονικό τούνελ και χρειάζεται σύνεση και απίστευτη προσοχή για να μην διακτινίσεις κάποιο από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα που είχαν την ατυχή έμπνευση να βρίσκονται στον δρόμο σου.

Η εμπειρία, θα το πούμε ξανά, δεν έχει αντίστοιχο σε οτιδήποτε υπάρχει στην αγορά (πλην αυτοκινήτων όπως το Rimac Nevera και τα αντίστοιχα, πάντα ηλεκτρικά, supercars με δεκαπλάσια τιμή). Όμως αυτή είναι μόνο η μία διάσταση του Model S Plaid, ίσως η πιο «διασκεδαστική», με τον τρόπο που σε “τραβάει” ένα θρίλερ στην τηλεόραση μόνος στο σπίτι.

Υπάρχει και η άλλη πλευρά. Αυτή που διαπιστώνεις όταν έχεις βαρεθεί να στέλνεις αδιάβαστη κάθε Hayabusa στα φανάρια, χαμηλώνεις ρυθμούς, και ανακαλύπτεις ότι εκτός από ένα dragster με πινακίδες, το συγκεκριμένο όχημα είναι και ένα πολύ ενδιαφέρον και καλοστημένο αυτοκίνητο σε πιο γήινες διαδικασίες.

Αφήνοντας να ξεκουράζονται οι 800 από τους 1000 ίππους του, το Model S Plaid είναι μία άκρως απολαυστική περίπτωση αυτοκινήτου. Εστιάζοντας στα «ανθρώπινα» προγράμματα, το Chill και το Sport, και επιλέγοντας τη μαλακή ρύθμιση της ρυθμιζόμενης σε ύψος και σκληρότητα αερανάρτησης, το Plaid ξεχνά τον χούλιγκαν που κρύβει μέσα του. Και γίνεται ένα πολιτισμένο μεγάλο sedan, αθόρυβο, ευέλικτο για το μέγεθός του, εύκολο στον χειρισμό και με άνεση που εντυπωσιάζει.

Σε αυτή την ταξιδιάρικη διάσταση, το Model S Plaid βρίσκεται στο στοιχείο του, με έναν χαρακτήρα που δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από luxury ευρωπαϊκές προτάσεις. Και με τους τρεις κινητήρες να καταναλώνουν λίγο πάνω από τις 20 kWh/100 χλμ., νούμερο που φέρνει πολύ κοντά μία πραγματική αυτονομία που αγγίζει τα 500 χιλιόμετρα. Μάλιστα, με 250 kW φόρτιση και τους Superchargers της Tesla, το γέμισμα της μπαταρίας γίνεται σε ταχύτητες φωτός.

Για πιο extreme καταστάσεις και οδήγηση υπό πίεση, οι πάντα σταθερές αξίες του Νεύτωνα και οι σχεδόν 2,2 τόνοι βάρους αναλαμβάνουν να φέρουν τα πράγματα σε μία ισορροπία. Με όλα τα κουμπιά στις σπορ ρυθμίσεις, το Plaid θα βάλει σε alert τα μηχανικά του υποσυστήματα και θα στρίψει σε μία σβέλτη διαδρομή με ανοιχτές καμπές με σιγουριά και επαρκές feeling από το τιμόνι.

Δεν έχει εκείνη την σπορ ιεροτελεστία μιας Porsche Taycan και είναι εμφανές ότι δυσανασχετεί με τις απότομες αλλαγές πορείας. Όμως το ακλόνητο πλαίσιο και οι ψαγμένες αναρτήσεις κάνουν τα πάντα ώστε να κρατήσουν ζωντανό ένα σπορ πρόσχημα. Τα φρένα δείχνουν να επαρκούν για όλο αυτό το bungee jumping, αρκεί ο οδηγός να έχει σώας τας φρένας και να γνωρίζει ότι όλα έχουν ένα όριο.

Ενώ χάρη και στο μπόλικο λάστιχο στα τέσσερα άκρα (255/45 εμπρός, 285/40 πίσω) σε συνδυασμό με την καινοφανή αλλά λειτουργική «τετρακίνηση», μπορεί να στρίβει με πυγμή και με πλήρη έλεγχο (αν εξαιρέσουμε την διαρκή πάλη με το yoke -ή όπως δικαίως το λένε, joke- τιμόνι).

Σε αυτού του είδους τις οδηγικές παρεκτροπές, η κατανάλωση εκτοξεύεται σχεδόν 10 kWh παραπάνω για κάθε 100 χιλιόμετρα. Ενώ απαιτείται και απόλυτη προσήλωση από τον οδηγό, καθώς το ασύλληπτο γκάζι βάζει το Google Earth στο μίξερ, εξαϋλώνοντας τις ευθείες και φέρνοντας τις στροφές -ή τα δύσμοιρα προπορευόμενα αυτοκίνητα- πολύ πιο κοντά από ότι είναι στην εκτός Tesla πραγματικότητα.

Τι είναι εν τέλει και σε ποιον απευθύνεται αυτό το υπερθέαμα τεχνολογίας και οδηγικής ψυχεδέλειας; Η απάντηση είναι προφανής και εύκολη. Σε αυτούς που έχουν τα 120-130 χιλιάρικα για να το αγοράσουν. Και σε εκείνους που μπορούν να κατανοήσουν τα highlights της εποχής τους και θέλουν να τα ζήσουν από πρώτο χέρι, όχι στα πίσω καθίσματα της παράστασης αλλά στα θεωρεία των καιρών τους.

Ο ασυγκράτητος Μασκ και η παρέα των μηχανικών που έχει μαζέψει γύρω του έχει κάνει όλα όσα πρέπει να γίνουν. Το Model S παρά τα χρονάκια του στην αγορά είναι ένα one of a kind σεντάν, άνετο και πολιτισμένο, ευχάριστο στην καθημερινή οδήγηση, και με εκείνη την ξεκάθαρη αύρα του προϊόντος που συνομιλεί με το μέλλον και δεν ταλανίζεται (ονόματα δεν λέμε, ευρωπαϊκές υπολήψεις δεν θίγουμε) από τα δεσμά και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Όσο για το αν χρειάζεται κανείς χίλια τόσα άλογα για να κινείται τους ελληνικούς δρόμους, ανάμεσα σε διάφορες «λεπτομέρειες» όπως το μποτιλιάρισμα της Κηφισίας, τη βαρύτητα της Γης και την αβάσταχτη ελαφρότητα του ύστερου Homo Sapiens, η απάντηση ήταν και θα παραμείνει η ίδια, είτε αφορά το Έβερεστ είτε αφορά το σαρδόνιο χαμόγελο του Μασκ: «Γιατί μπορώ!». Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.

Τεχνικά χαρακτηριστικά Tesla Model S Plaid
Κινητήρας: Τρεις ηλεκτροκινητήρες, ένας εμπρός, δύο πίσω.
Ισχύς: 427 ίπποι (εμπρός) + 420 + 420 (πίσω)
Συνδυαστική ισχύς: 1.020 ίπποι
Συνδυαστική ροπή: 1.400 Nm
Μπαταρία: 100 kW
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μιας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 2,1 sec
Τελική ταχύτητα: 322 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 18,7 kWh/100 km, 24,5 kWh/100 km
Aυτονομία δοκιμής: 450-500 km.
Εκπομπές CO2: – gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 5.021/1.987/1.433 mm
Μεταξόνιο: 2.960 mm
Βάρος: 2.160 kg
Χώρος αποσκευών: 793 lt
Τιμή: Από 111.990 ευρώ