Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ήρθε η ώρα για ιπτάμενα αυτοκίνητα;

Ελλάδα 19:18
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ήρθε η ώρα για ιπτάμενα αυτοκίνητα;

ΝΕΑ

Ήρθε η ώρα για ιπτάμενα αυτοκίνητα;

ΝΕΑ

Ένα σύμβολο των ταινιών επιστημονικής φαντασίας φαίνεται ότι θα γίνει επιτέλους πραγματικότητα. Πότε ακριβώς; Σε λιγότερο από μία δεκαετία! Η Airbus ξεκινά μάλιστα τις δοκιμές ενός πρωτότυπου αεροταξί στα τέλη του 2017!

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΑΚΗ ΤΕΜΠΕΡΙΔΗ (twitter.com/theworldoffroad)

Τα ιπτάμενα αυτοκίνητα τα έχουμε δει εδώ και δεκαετίες σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας – από το Blade Runner και το Επιστροφή στο Μέλλον έως την Τελική Επαναφορά και το Πέμπτο Στοιχείο – αλλά μέχρι εκεί. Παρότι ζούμε ήδη στο μέλλον που αρκετές sci-fi ταινίες απεικόνιζαν, οι πόλεις μας δεν έχουν καμία σχέση με όσα φαντάζονταν οι σεναριογράφοι. Ιπτάμενα αυτοκίνητα δεν υπάρχουν ακόμη, τα ηλεκτρικά είναι στα πρώτα τους βήματα και το χειρότερο; Εξακολουθούμε να μποτιλιαριζόμαστε περισσότερο από ποτέ.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ο μέσος Λονδρέζος ξοδεύει 35 ημέρες το χρόνο στη διαδρομή σπίτι – δουλειά – σπίτι, μιλάμε για το 10% της ζωής του! Και πάμε από το κακό στο χειρότερο: το 2030, λένε οι έρευνες, το 60% του πληθυσμού θα ζει σε αστικά κέντρα. Σήμερα, το ποσοστό είναι 50%. Κι αυτό γιατί πέρα από τις μεγαλουπόλεις του δυτικού κόσμου, φυτρώνουν σαν μανιτάρια κι άλλες, στην Κίνα, στην Ινδία, στο Πακιστάν και στην Αφρική!

Advertisement
Advertisement

Αν το σκεφτείτε, είναι γελοίο να έχουμε στη διάθεσή μας τόσες τεχνολογίες, να συνδεόμαστε απ’ οπουδήποτε με τον οποιοδήποτε, να μιλάμε και να επικοινωνούμε με όλο τον κόσμο δωρεάν και από την άλλη να τρώμε τόσο χρόνο, ενέργεια και νύχια, μποτιλιαρισμένοι από το σπίτι στη δουλειά. Μια μέρα πριν τα περασμένα Χριστούγεννα, ο Elon Musk της Tesla άρχισε να στέλνει εξοργισμένα twits ενόσω ήταν μποτιλιαρισμένος, σε σημείο να επιταχύνει τις διαδικασίες για το hyperloop, το υπερηχητικό τρένο που θέλει να φτιάξει.

Η επιβίωση στις μεγαλουπόλεις και οι εκατομμύρια εργατοώρες που χάνονται στο μποτιλιάρισμα είναι φυσικά κάτι που απασχολεί τα μεγάλα μυαλά της Silicon Valley, της αεροπορικής βιομηχανίας και του νέου σχετικά κλάδου των drones. Και όπως φαίνεται, ήρθε η ώρα για τους τρεις αυτούς τομείς να συνεργαστούν και να μας προσφέρουν – ναι – το πρώτο ιπτάμενο αυτοκίνητο!

airbus-taxi-sketch-c640short

Advertisement

Η Airbus στο παιχνίδι
Τα νέα από την πλευρά της Airbus είναι καταιγιστικά. Η τεχνολογία των drones και των αυτόνομων αυτοκινήτων, η ραγδαία εξέλιξη των λογισμικών τεχνητής νοημοσύνης και βέβαια η μείωση του κόστους και του βάρους των μπαταριών ιόντων λιθίου, καθιστούν πλέον το ιπτάμενο – ηλεκτροκίνητο μάλιστα – αυτοκίνητο, μία ρεαλιστική και πολλά υποσχόμενη υπόθεση.

Όπως μάλιστα είπε πρόσφατα ο Zach Lovering, υπεύθυνος ανάπτυξης του αεροταξί της Airbus, «ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο είναι λιγότερο περίπλοκο απ’ ό,τι φαίνεται. Η τεχνητή νοημοσύνη σε ένα αυτοκίνητο αυτόνομης οδήγησης προϋποθέτει την επεξεργασία άπειρων μεταβλητών. Στον αέρα τα εμπόδια είναι πολύ λιγότερα. Προσανατολιζόμαστε μάλιστα σε ένα σύστημα αεροδιαδρόμων πάνω από την πόλη με ζώνες κατακόρυφης απογείωσης/προσγείωσης σε στρατηγικά σημεία»

Advertisement

Άρα υπάρχει ελπίδα να γίνουν πραγματικότητα κάποια σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Φανταστείτε ότι ένας κολοσσός όπως η Airbus – που έχει φτιάξει τη θυγατρική A^3 στη Silicon Valley – διατηρεί σήμερα τρία παράλληλα προγράμματα. Τα δύο αφορούν την ανάπτυξη ιπτάμενων μέσων μεταφοράς και το τρίτο τη συνεργασία με τις υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας για το σχεδιασμό νέων κανονισμών που θα επιτρέπουν στα επιβατικά drone του άμεσου μέλλοντος να πετούν πάνω από τις μεγαλουπόλεις. Ας δούμε τα κυριότερα προγράμματα της Airbus:

airbus-taxi-sketch-b640

Vahana Project: η Α^3, με έδρα όπως είπαμε στην καρδιά της Silicon Valley, ξεκίνησε από λευκό χαρτί και εξελίσσει ένα αυτόνομο, ιπτάμενο, μονοθέσιο drone. Στο αρχικό στάδιο συζητήθηκαν όλες οι πιθανές λύσεις, με σταθερούς ή περιστρεφόμενους έλικες σε κάθε διάταξη και αριθμό. Τελικά φαίνεται να καταλήγουν σε δύο λύσεις: αυτή ενός μικρού ελικοπτέρου και σ’ εκείνη ενός drone με 8 έλικες.

Advertisement

Το πρότζεκτ έχει πολλά προβλήματα να λύσει, όπως το ιδανικό μέγεθος και βάρος του οχήματος, η ιδανική αυτονομία και ισχύς των κινητήρων πάντα σε συνάρτηση με το βάρος του. Απ’ ότι φαίνεται η Airbus προσανατολίζεται σε συγκεκριμένο σχέδιο πτήσης που θα περιλαμβάνει κατακόρυφη απογείωση, πτήση σε συγκεκριμένη απόσταση και κατακόρυφη προσγείωση. Για κάθε πτήση προβλέπεται επιπλέον αυτονομία 20 λεπτών για λόγους ασφαλείας και πιστοποίησης σύμφωνα με τις προδιαγραφές της FAA.

Οι πρώτες δοκιμές του πρωτότυπου θα γίνουν στα τέλη του 2017 στο Όρεγκον των ΗΠΑ σε συνεργασία με την εταιρία Modern Technology Solutions (MTSI). Το πρώτο μοντέλο προς επίδειξη αναμένεται να είναι έτοιμο το 2020.

airbus-taxi-sketch-d640tall

Skyways Project: με δεδομένο ότι σε όλο τον κόσμο απαγορεύεται η πτήση αυτόνομων drones (χωρίς τηλεχειρισμό δηλαδή), το πρόγραμμα αυτό της Airbus προσανατολίζεται στη συνεργασία με τις υπηρεσίες για τη διαμόρφωση των κανονισμών. Ήδη η Airbus έχει εξουσιοδοτηθεί από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Σιγκαπούρης (CAAS) να πετάξει δοκιμαστικά drones αποστολής δεμάτων από το λιμάνι προς το πανεπιστήμιο της Σιγκαπούρης. Η Airbus δήλωσε ότι θέλει να γίνει προμηθευτής της Amazon και της DHL, που πειραματίζονται στην αποστολή δεμάτων με αυτόνομα ελικόπτερα.

CityAirbus:
εδώ και δύο χρόνια η Airbus εξελίσσει ένα ηλεκτρικό, ιπτάμενο λεωφορείο, χωρίς μάλιστα να περιμένει μεταβολές των κανονισμών πολιτικής αεροπορίας. Το όχημα αυτό παραμένει επτασφράγιστο μυστικό και το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι θα μοιάζει με γιγαντιαίο drone το οποίο θα μπορεί να απογειώνεται κάθετα από αεροδρόμια και ουρανοξύστες. Μέσω εφαρμογής στο κινητό θα μπορείς να κλείνεις θέση, θα το βρίσκεις και θα πηγαίνεις στον προορισμό σου. Το κόστος για τον επιβάτη δεν θα πρέπει να ξεπερνά αυτό του ταξί σε αντίστοιχη διαδρομή.