Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

10+1 από τα πιο παράξενα ταμπλό που έχουμε δει ποτέ

Ελλάδα 11:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

10+1 από τα πιο παράξενα ταμπλό που έχουμε δει ποτέ

ΝΕΑ

10+1 από τα πιο παράξενα ταμπλό που έχουμε δει ποτέ

ΝΕΑ

Η εκμετάλλευση της τεχνολογίας αλλά και η φαντασία των σχεδιαστών, οδηγεί πολλές φορές τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε… ενδιαφέρουσες ακροβασίες που μπορεί να φτάνουν λίγες φορές στην παραγωγή αλλά μένουν για πάντα στην ιστορία.

Advertisement
Advertisement

Εδώ έχουμε συγκεντρώσει τις πιο περίεργες προτάσεις για ταμπλό αυτοκινήτων, με τις περισσότερες από αυτές να προέρχονται από mainstream κατασκευαστές.

Από την αρχή της αυτοκίνησης, η προσδοκία του μέλλοντος και η «μορφή των πραγμάτων που θα έρθουν» έδιναν πάτημα στους σχεδιαστές να προτείνουν λύσεις και αισθητικές προσεγγίσεις που ξέφευγαν από την πεπατημένη. Με αυτό ως κοινό παρονομαστή, τα πρωτότυπα μοντέλα των εταιρειών, πάντα –εκτός της αισθητικής τάσης- έπαιζαν το ρόλο και του «λαγού» δείχνοντας εικόνες από ένα μέλλον που μπορεί και να μην υπήρχε.

Για πολλές δεκαετίες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πειραματίστηκαν με πραγματικά απροσδόκητους τρόπους αξιοποίησης της τεχνολογίας, χρησιμοποιώντας ως άλλοθι την βελτίωση της ασφάλειας και της άνεσης. Εδώ λοιπόν, έχουμε συγκεντρώσει μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα και σας τα παραθέτουμε με χρονολογική σειρά.

Maserati Boomerang (1971)

Advertisement
Advertisement

Η Maserati Boomerang, παρουσιάστηκε το 1971 αλλά τις εντυπώσεις δεν τις κέρδισε λόγω της εμφάνισής της. Εκείνη την εποχή, το σφηνοειδές σχήμα του αμαξώματος, δεν ήταν κάτι ασυνήθιστο, κάτι ξένο. Το είχαν κάνει κι άλλοι κατασκευαστές και στην περίπτωση του Boomerang, που παρουσιάστηκε ως απόλυτα λειτουργικό παρά το γεγονός πως ήταν πρωτότυπο, η καινοτομία που πρότεινε η Maserati ήταν στο ταμπλό.

Advertisement

Μια στρογγυλή διάταξη οργάνων μέσα σε ένα περιστρεφόμενο στεφάνι που παίζει το ρόλο του τιμονιού, ήταν πραγματικά ότι πιο ακραίο είχαν δει, ειδικοί και μη, φίλοι του αυτοκινήτου εκείνη την εποχή. Μέσα στον κύκλο, υπήρχαν 7 όργανα και αρκετοί διακόπτες, μαζί με προειδοποιητικές λυχνίες και το σύνολο από την πρώτη στιγμή έδειξε πως δεν μπορεί να μακροημερεύσει, μια υστερούσε σημαντικά σε λειτουργικότητα.

Lancia Sibilo (1978)

Advertisement

Το πρωτότυπο Sibilo σχεδίασε Marcello Gandini του οίκου Bertone για λογαριασμό της Lancia, η οποία το 1978 «έψαχνε» το διάδοχο της Stratos μοντέλο. Μάλιστα, η Sibilo χρησιμοποιούσε την πλατφόρμα της Stratos, που για την περίσταση είχε επιμηκυνθεί περί τα 10 εκατοστά. Το αμάξωμα πάνω στην πλατφόρμα, μοιάζει με γλυπτό από ατσάλι.

Αντίστοιχα, στο εσωτερικό της Sibilo το τιμόνι είναι «μασίφ», με ενιαία επιφάνεια, πάνω στην οποία συγκεντρώνονται οι διακόπτες για τον έλεγχο πολλών λειτουργιών. Η διατομή της περιμετρικής στεφάνης, ήταν τέτοια που θεωρητικά «κούμπωνε» μέσα στις παλάμες του οδηγού και αυτή ήταν η μεγάλη καινοτομία που όπως καταλαβαίνουμε τώρα, ποτέ δεν εκτιμήθηκε- και ίσως είναι καλύτερα που ήρθαν έτσι τα πράγματα.

Opel Junior (1983)

Advertisement

Το 1983 η Opel παρουσίασε το Junior του οποίου η κεντρική ιδέα πίσω από τη σχεδίαση, ήταν η μινιμαλιστική διάθεση. Κάπως έτσι λοιπόν, το ταμπλό του ήταν στην πραγματικότητα ένα ράφι, πάνω στο οποίο βρίσκονταν σαν να τα έχει ακουμπήσει κάποιος, κουτάκια μέσα στα οποία ήταν οι διακόπτες αλλά και τα απαραίτητα όργανα για τον έλεγχο της καλής λειτουργίας του κινητήρα.

Το τελικό αποτέλεσμα, μπορεί να είναι περίεργο στο μάτι αλλά σίγουρα, ακόμα και τώρα κοιτάζοντάς το, ενισχύει την αίσθηση της ευρυχωρίας- στοιχείο πολύ σημαντικό για ένα μικρό μοντέλο όπως το Junior. Αυτό που εκ των υστέρων μπορούμε να πούμε πως έχει περισσότερο ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση, είναι πως τη σχεδίαση του εσωτερικού, υπογράφει ο –άσημος τότε- Chris Bangle.

Oldsmobile Incas (1986)

Το Incas ήταν ένα από τα σημαντικότερα πρωτότυπα που είχε να επιδείξει η Oldsmobile που εκείνη τη χρονική περίοδο είχε πολύ δυναμική παρουσία στην αμερικάνικη αγορά. Έδειχνε τόσο «ξένο» δίπλα σε οποιοδήποτε άλλο πρωτότυπο και προκαλούσε όλους όσοι το έβλεπαν από κοντά, να επεξεργαστούν την καμπίνα και τις ιδιαιτερότητές της. Η βαρυσήμαντη υπογραφή της ItalDesign που είχε την ευθύνη της σχεδίασης αμαξώματος και εσωτερικού, ήταν σφραγίδα επιτυχίας για το ότι δεν θα έμενε κανείς αδιάφορος στη θέα του Incas.

Η Italdesign, με έμπνευση από τα μαχητικά αεροσκάφη, αντικατέστησε το τιμόνι με ένα ζευγάρι κάθετες λαβές που περιβάλλονται από διάφορα κουμπιά. Αξιοσημείωτο είναι όμως το ότι οι πληροφορίες για το αυτοκίνητο και όλα τα συμπαρομαρτούντα εμφανίζονταν σε μια μεγάλη ενιαία οθόνη πίσω από την ενδιαφέρουσα αυτή διάταξη με τους μοχλούς αντί του τιμονιού. Αυτό άνετα θα μπορούσε να θεωρηθεί ως «ματιά στο μέλλον» από τότε για σήμερα.

Volkswagen Orbit concept (1986)

Στο πρωτότυπο του 1986, η Volkswagen έδειξε μεγάλη τόλμη, παρουσιάζοντας ένα αμάξωμα με εξαιρετική αεροδυναμική- προϊόν της «κλειστής» συναρμογής των τμημάτων του αλλά και ένα ταμπλό πάνω στο οποίο συνδυάστηκαν ψηφιακές οθόνες, διακόπτες «απαλής επαφής» (soft touch), καθώς επίσης και διακόπτες αφής. Με τον τρόπο αυτό, το τιμόνι έμενε σχεδόν «άδειο» από διακόπτες, μια και όπως φαίνεται είχε «μόνο» τρεις.

Το Volkswagen Orbit φυσικά και δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή, ενώ όπως φαίνεται και η εταιρεία ξέχασε γρήγορα το τεχνολογικά προηγμένο ταμπλό του- μαζί με την αισθητική του αμαξώματος. Τώρα βέβαια, μόνο τυχαίο δεν είναι ότι οι οθόνες στα σύγχρονα μοντέλα της VW κερδίζουν όλο και περισσότερο σε εμβαδό πάνω στη συνολική επιφάνεια του ταμπλό αλλά από την άλλη, κάτι τέτοιο μπορεί να θεωρηθεί και ως σημείο των καιρών.

Mercedes-Benz F200 Imagination (1996)

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, ακόμα υπήρχε «ζωντανή» η θεωρία πως η τεχνολογία από τα αεροπλάνα θα «εισέβαλλε» και στον κόσμο των αυτοκινήτων. Σε αυτό το μήκος κύματος, η MercedesBenz θέλοντας να δείξει «ετοιμότητα» για αυτό το ενδεχόμενο, παρουσίαση της δική της πρόταση με το πρωτότυπο που ενσωμάτωνε την τεχνολογία drive by wire, καταργώντας την ανάγκη για ντίζες και άξονες. Το F200 Imagination που παρουσιάστηκε το 1996, είχε μια οθόνη που εκτεινόταν σε όλο το πλάτος του ταμπλό και ένα διπλό (σε σχήμα “V”) μοχλό αντί για τιμόνι.

Πολλές από τις τεχνολογίες που παρουσιάστηκαν στο F200 Imagination, βρίσκονται σε μοντέλα παραγωγής της MercedesBenz από το 2020 και μετά. Ψηφιακά όργανα,  πλοήγηση, πληροφορίες για τα όρια ταχύτητας, ακόμα και κάμερες αντί για καθρέφτες οπισθοπορείας, είναι πλέον στοιχεία εξοπλισμού σύγχρονων μοντέλων της MB. Το τιμόνι ως σχήμα έχει μείνει λίγο πίσω αλλά τώρα, είμαστε κοντά ακόμα και στην αντικατάσταση του άξονά του, με λογισμικό που θα στέλνει ψηφιακές εντολές για το στρίψιμο.

Peugeot 806 Runabout (1997)

Το 806 Runabout δεν ήταν μια προεπισκόπηση της εισόδου της Peugeot στην αγορά των σκαφών θαλάσσης, όσο και αν φαίνεται ως τέτοια. Η Peugeot σχεδίασε το 806 Runabout που παρουσιάστηκε το 1997, ως ένα πολυτελές σκάφος θαλάσσης με ρόδες. Το πρωτότυπο συνοδευόταν από υφασμάτινη οροφή- κάλυμμα, ιδιαίτερη διαμόρφωση στο παρμπρίζ που παραπέμπει απευθείας σε σκάφος θαλάσσης.

Το ίδιο καταφέρνει και το ξύλινο κατάστρωμα που κάλυπτε ένα χώρο φόρτωσης αρκετά μεγάλο για να αποθηκεύσει ένα jet ski αντίστοιχης αισθητικής. Στο ίδιο μήκος κύματος και το ταμπλό με το τιμόνι και τα επιμέρους χειριστήρια, που δεν μπορούμε να πούμε πως κολακεύουν ένα αυτοκίνητο αλλά είναι ασορτί με το συγκεκριμένο πρωτότυπο.

Ford 24/7 (2000)

Όσο «απλοϊκό» κι αν έδειχνε το πρωτότυπο 24/7 της Ford σε ότι έχει να κάνει με το αμάξωμα και την εξωτερική του εμφάνιση, τόσο σύνθετο και προχωρημένο ήταν το εσωτερικό του. Το ταμπλό με την ενσωματωμένη οθόνη σε ρόλο πίνακα πολλαπλών οργάνων, με στρογγυλά τμήματα να παίζουν αυτό το ρόλο, ήταν μια εικόνα από το μέλλον, έτσι όπως απεικονίστηκε σε ορισμένες ταινίες επιστημονικής φαντασίας.

Τα στρογγυλά εικονίδια πάνω στα οποία εμφανιζόντουσαν οι ενδείξεις, έχουν παρόμοια διάταξη με αυτή των εικονιδίων στις οθόνες των smartphones που σήμερα τις θεωρούμε πολύ «κλισέ» αλλά τότε, πριν 22 χρόνια, ήταν πραγματικά «προχωρημένες». Αυτό που «προδίδει» την ηλικία του ταμπλό του 24/7 είναι πως οι οθόνη στο σύνολό της αλλά και τα επιμέρους στρογγυλά της κομμάτια, δεν ήταν αφής. Η περιήγηση του χρήστη στις λειτουργίες, σύμφωνα με τη Ford, θα γινόταν με φωνητικές εντολές…

Toyota POD (2001)

Τα αρχικά που συνθέτουν το όνομα του πρωτότυπου μοντέλου της Toyota, έρχονται από το Personalization On Demand (POD). Η Toyota για το μοντέλο αυτό, είχε στενή συνεργασία με τη Sony προκειμένου να παρουσιάσουν το 2001 τις από κοινού εμπνεύσεις τους, για ένα όχημα που θα εξυπηρετούσε ιδανικά τις μετακινήσεις στους πολυσύχναστους δρόμους των Ιαπωνικών μεγαλουπόλεων.

Ο εσωτερικός χώρος προσφερόταν για τέσσερις επιβάτες σε μεμονωμένα περιστρεφόμενα καθίσματα, που το καθένα από τα οποία ήταν εξοπλισμένο με μια μεγάλη οθόνη. Η τεχνολογία Drivebywire αντικαθιστούσε το τιμόνι και τα πεντάλ, με ένα χειριστήριο που έμοιαζε με τμήμα παιχνιδιού. Η τεχνολογία που εμφανίστηκε στο POD, είχε να κάνει με την συγκέντρωση πληροφοριών για τους επιβάτες, σε θέματα όπως η αγαπημένη τους μουσική και τα χρώματα που προτιμούν, για να διαμορφώνει τις σχετικές επιλογές κατά τη διάρκεια των διαδρομών.

Citroen Hypnos (2008)

Το concept Hypnos που παρουσίασε η Citroen το 2008 είχε ένα εσωτερικό που έμοιαζε σαν να ήταν φτιαγμένο με λιωμένα ζαχαρωτά. Οι τέσσερις επιβάτες μπορούσαν να καθίσουν σε αυτή την καμπίνα, τόσο αναπαυτικά όσο πουθενά αλλού, μια και τα υλικά από τα οποία αποτελούνταν τα καθίσματα, ήταν εξαιρετικά μαλακά και είχαν ως προορισμό την απόλυτη χαλάρωση των σωμάτων που θα ξεκουράζονταν πάνω τους.

Από το αμάξωμα του Hypnos, προέκυψαν πολλές επιρροές για τα μελλοντικά μοντέλα της εταιρείας, με πρώτο και κυριότερο το C4 Aircross. Αξίζει να σημειωθεί πως τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου, ήταν στην πραγματικότητα αυτά που είδαμε αργότερα στα DS5 και Peugeot 3008, με το diesel υβριδικό σύνολο να ορίζει ιδιαίτερα χαμηλές απαιτήσεις σε καύσιμο.

Kia Imagine (2019)

Η Kia δεν έχει αποκαλύψει πότε το Imagine θα μπει στη διαδικασία της εξέλιξης που θα το οδηγήσει να γίνει ένα μοντέλο παραγωγής. Οι αισθητικές διασταυρώσεις με στοιχεία από SUV και fastback αμαξώματος, μαζί με το ηλεκτρικό του σύστημα κίνησης πιθανότατα θα το ακολουθούν έως ότου (και αν) φτάσει στην παραγωγή. Η μεγάλη ιδέα όμως, είναι στην αισθητική του ταμπλό, που έχει στο επάνω μέρος του όχι μια και δύο αλλά 21 οθόνες σε διάταξη όπως εκείνη των ψηφιακών σελίδων κάποιου browser.

Προφανώς και αυτό το κομμάτι του πρωτότυπου, πολύ δύσκολα θα το δούμε να προχωράει στα στάδια εξέλιξης που θα οδηγήσουν (είπαμε, αν) σε μοντέλο παραγωγής αλλά σίγουρα είναι κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον και πρωτότυπο. Ίσως μετά από 30 χρόνια, να μην φαίνεται τόσο «ξένο» και έστω και παραλλαγμένο, να υπάρχει στη γκάμα των εκδόσεων κάποιου μοντέλου της Kia που το παρουσίασε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Τα καλύτερα κλασικά μοντέλα του Pininfarina!
Δοκιμή: Citroen C5 X Plug-in Hybrid
Η Ferrari πουλά τρία πρωτότυπά της