Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: 50 χρόνια WRC

Ελλάδα 7:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: 50 χρόνια WRC

ΑΓΩΝΕΣ

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: 50 χρόνια WRC

ΑΓΩΝΕΣ

50 υπέροχα χρόνια! Από τις Alpine A110 μέχρι τα σημερινά υβριδικά rallycars, διανύθηκαν χιλιόμετρα ιστορίας και τεχνολογιών.

Advertisement
Advertisement

1973 – 2022: Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι γιορτάζει το αργυρό ιωβηλαίο του

Τι γεφυρώνει το χθες με το σήμερα στα ράλι; Πρωτίστως είναι η αναπόφευκτη τάση του ανθρώπου για εξέλιξη αλλά και η «ανησυχία» των απανταχού μηχανικών, μηχανολόγων και ηλεκτρονικών που σε συνδυασμό με την πρόκληση του να ξεπερνάς δυσκολίες και περιορισμούς σε οδηγεί στο χαοτικό τοπίο του μέλλοντος.

Όταν το 1973 οι Alpine A110 έκαναν «πάρτι» στον πρώτο αγώνα του νέου θεσμού, του «WRC νέας κοπής» ελάχιστοι μπορούσαν να φανταστούν σε τι μονοπάτια θα οδηγούνταν σταδιακά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Advertisement
Advertisement

Να που σήμερα φτάσαμε να γιορτάζουμε το «Αργυρό Ιωβηλαίο» του WRC ή αν θέλετε αριθμητικά τα 50 του χρόνια. Θα μιλήσουμε για στιγμές μεγάλων αλλαγών, με λίγα λόγια ποια ήταν τα χρονικά σημεία που καθόρισαν την εξέλιξη του θεσμού. Για να μην σας κρατάμε σε αγωνία, να τα παραθέσουμε εδώ, πριν αναλύσουμε κάποια από αυτά περιληπτικά.

Η θέσπιση νέων ενιαίων κανονισμών για τους αγώνες που θα απαρτίζουν το αγωνιστικό ημερολόγιο, η Lancia Stratos, το Audi Quattro, τα ατυχήματα με τα Group B αυτοκίνητα, η περίοδος των «αυτοκρατοριών», η «ίδρυση» της κατηγορίας των World Rally Cars το 1997, η καθοριστική χρονιά του 2011, το 2017 και η σημασία του, αλλά και η «ανατροπή» του 2022.

Advertisement

Όλα τα παραπάνω, έχουν πολλά να πουν σε όλους μας. Κυρίως σε όλους όσοι νοσταλγικά αναζητούμε σημεία αναφοράς για να απαντήσουμε»(;;;) στο διαχρονικό ερώτημα «που ήμασταν και πού πάμε;»…

Advertisement

Οι νέοι ενιαίοι κανονισμοί

Μέχρι το 1972, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι απαρτίζονταν από γνωστούς διεθνείς αγώνες, εννέα από τους οποίους ήταν προηγουμένως μέρος του Διεθνούς Πρωταθλήματος Κατασκευαστών (IMC), το οποίο διορθώθηκε από το 1970 έως το 1972. Μέχρι τότε οι κανονισμοί ήταν ένα συνονθύλευμα τεχνικών και διοικητικών παραγράφων, αρκετά δυσνόητων όχι μόνο μεταξύ των θεατών, αλλά και μέσα στην κοινότητα των ράλι.

Advertisement

Οι προύχοντες τότε της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) στην οποία ηγετική θέση είχε τότε και ο πρόεδρος της ΕΛΠΑ Αλέξανδρος Δαρδούφας, είδαν την ανάγκη θέσπισης ενιαίου θεσμού υπό την ονομασία Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (World Rally ChampionshipWRC). Σε επίπεδο διοργανώσεων, ως τότε υπήρχαν διάφοροι αγώνες σε διάφορα σημεία του κόσμου που μετρούσαν εναλλάξ, ή ακανόνιστα συχνά πότε για το πρωτάθλημα οδηγών και πότε για το κατασκευαστών, αλλά ενιαία μορφή δεν υπήρχε.

Έχουμε μπει πλέον στην δεκαετία του ’70 όπου ο επαγγελματισμός των ομάδων αρχίζει να γίνεται πράξη, οπότε η ανάγκη για την δημιουργία ενός ισχυρού πρωταθλήματος ήταν περισσότερο αναγκαία από ποτέ. Έτσι τοποθετούνται οι βάσεις για ένα ισχυρό με συγκεκριμένους κανονισμούς Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.

Στην αρχή άλλοι αγώνες προσμετρούσαν για το πρωτάθλημα κατασκευαστών και κάποιοι για το οδηγών. Κάποιοι αγώνες, όπως το Ράλλυ Ακρόπολις, προσμετρούσαν και στα δύο. Αργότερα, όλοι οι αγώνες αποφασίστηκε να προσμετρούν σε αμφότερα τα πρωταθλήματα. Το πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών απονεμήθηκε μόλις το 1979, αν και οι σεζόν 1977 και 1978 περιελάμβαναν ένα Κύπελλο Οδηγών FIA, το οποίο κέρδισαν ο Ιταλός Sandro Munari και ο Φινλανδός Markku Alén αντίστοιχα. Ο Σουηδός Björn Waldegaard έγινε ο πρώτος επίσημος παγκόσμιος πρωταθλητής, ξεπερνώντας κατά ένα βαθμό τον Φινλανδό Hannu Mikkola.

Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1973 ήταν η εναρκτήρια σεζόν του WRC και ξεκίνησε με το Ράλι Μόντε Κάρλο στις 19 Ιανουαρίου. Για την ιστορία, τον αγώνα κέρδισαν οι JeanClaude AndruetBiche» με AlpineRenault A110 1800, ενώ η ίδια ομάδα στο τέλος της σεζόν αναδείχθηκε πρωταθλήτρια κατασκευαστών.

H Lancia Stratos

Δίκαια το αυτοκίνητο αυτό κατέχει σπουδαία θέση στο πάνθεο των καθοριστικών σταθμών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Και αυτό για ένα λόγο: Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε για καθαρά αγωνιστική χρήση. Ένα επιβλητικό αυτοκίνητο, που όσοι το πρόλαβαν κάποτε στις Ειδικές Διαδρομές, μιλάνε ακόμα για σήμερα για δέος! Αξίζει να δούμε την ιστορία της.

Η Lancia παραδοσιακά χρησιμοποιούσε τον οίκο σχεδιασμού Pininfarina για τα αυτοκίνητά της και δεν είχε χρησιμοποιήσει ποτέ τον Bertone μέχρι τις αρχές του 1970. Ο Bertone ήθελε να δημιουργήσει μια ευκαιρία για μια σχέση με τη Lancia και γνώριζε ότι η Lancia έψαχνε για έναν αντικαταστάτη της ξεπερασμένης Fulvia για χρήση σε αγώνες ράλι. Ο Bertone αποφάσισε να σχεδιάσει ένα εντυπωσιακό μοντέλο για να το δείξει στη Lancia. Χρησιμοποίησε έτσι τον αγωνιστικό εξοπλισμό ενός Fulvia Coupé που ανήκε σε έναν από τους φίλους του και έφτιαξε ένα νέο εντυπωσιακό μοντέλο. Όταν ο ίδιος ο Bertone εμφανίστηκε στις πύλες του εργοστασίου της Lancia με το Stratos Zero, όπως το αποκάλεσε τότε, και πέρασε στο εσωτερικό προαύλιο, το αυτοκίνητο έγινε αντικείμενο θαυμασμού και παρατεταμένου χειροκροτήματος από μέρους των εργαζομένων της Lancia. Μετά από αυτό, η Lancia και ο Bertone συμφώνησαν να αναπτύξουν ένα νέο αυτοκίνητο ράλι βασισμένο στις ιδέες του σχεδιαστή του Bertone, Marcello Gandini. Ο Gandini είχε ήδη σχεδιάσει τη Lamborghini Miura και δούλευε στην Countach εκείνη την εποχή.

Η Lancia παρουσίασε το πρωτότυπο Lancia Stratos HF που σχεδιάστηκε από την Bertone στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1971, ένα χρόνο μετά την ανακοίνωση του πρωτότυπου αυτοκινήτου Stratos Zero. Το αγωνιστικό Stratos HF χρησιμοποιούσε κινητήρα Dino Ferrari V6, σημείωσε 18 νίκες σε αγώνες του WRC, «έχρισε» πρωταθλητή κόσμου το 1977 τον Ιταλό οδηγό-θρύλο Sandro Munari και κατέκτησε τρεις παγκόσμιους τίτλους κατασκευαστών (1974, 1975 και 1976) μεταξύ των ετών 1974-1981 που συμμετείχε στους αγώνες. Η Stratos, ήταν αυτή που αφύπνισε σταδιακά τους άλλους κατασκευαστές για να εξελίξουν τα δικά τους αυτοκίνητα, ισχυροποιώντας έτσι την ίδρυση του νέου θεσμού WRC.

Audi Quattro: η επανάσταση

Σε μία εποχή που οι μεγαλύτεροι ευρωπαίοι και Ιάπωνες κατασκευαστές ακολουθούσαν τη λύση κινητήρας εμπρός-κίνηση πίσω, ήρθε η επαναστατική πρόταση της Audi που έφερε τα «πάνω-κάτω» και μαζί την «αλλαγή ταυτότητας» των αγωνιστικών αυτοκινήτων στα ράλι, που κρατάει μέχρι και σήμερα. Μιλάμε στον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα (turbo) και στην τετρακίνηση (4Χ4).

Όλα ξεκίνησαν το 1980 όταν στη νότια Πορτογαλία, λίγο πριν ξεκινήσει το τοπικό ράλι Αλγκάρβ, εμφανίσθηκε ένα φορτηγό της Audi Sport και πίσω του ένα μεγάλο, αγωνιστικό αυτοκίνητο, το Audi Quattro A1. Έτσι ήταν η ονομασία του. Θα συμμετείχε εκτός συναγωνισμού στον αγώνα με σκοπό την εξέλιξή του σε πραγματικές συνθήκες. Ήταν και οι μέρες που άλλαξε ο αγωνιστικός χάρτης των ράλι. Να σημειώσουμε απλά ότι στο πρώτο σκέλος του αγώνα, ο Φινλανδός οδηγός του Hannu Mikkola ήταν εξίμισι λεπτά εμπρός από τον πρώτο της γενικής κατάταξης και κάπου εκεί το μήνυμα άρχισε να στέλνεται σε κάθε άκρη της γης.

Ακολούθησε και η πρώτη διεθνής νίκη στις αρχές του επόμενου χρόνου, όταν ο Franz Wittmann έδωσε στο Quattro την παρθενική του νίκη στο Ράλλυ Janner της Αυστρίας. Σε χιονισμένες συνθήκες, ο αυστριακός οδηγός κέρδισε και τις 31 Ειδικές Διαδρομές για να χτίσει ένα προβάδισμα 20 λεπτών έναντι του πλησιέστερου αντιπάλου του. Δεν ήταν βέβαια λίγοι οι κατασκευαστές που μειδίασαν στο άκουσμα ότι ένα ιδιαίτερα βαρύ κουπέ με πολλά διαφορικά και turbo στον κινητήρα θα μπορούσε να τους απειλήσει.

Η απάντηση ωστόσο δόθηκε ένα χρόνο αργότερα, όταν όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές σταμάτησαν αποφάσισαν να μπουν κι αυτοί στο άρμα της επανάστασης ετοιμάζοντας αντίστοιχες προτάσεις. Η ιδέα της Audi ήταν εξαιρετικά απλή και στόχο είχε το καλύτερο κράτημα του αυτοκινήτου και ταυτόχρονα μεγαλύτερη ιπποδύναμη στον κινητήρα, γεγονός που θα βοηθούσε το αυτοκίνητο να μην πλαγιολισθαίνει «με τις ώρες» και ταυτόχρονα να ξεκολλάει άμεσα από τις στροφές. Ιδανικός συνδυασμός, τα αποτελέσματα του οποίου φάνηκαν σχεδόν αμέσως. Όπως και οι τίτλοι και τα πρωταθλήματα που ήρθαν, αλλά κυρίως η παρακαταθήκη που έδωσε στα ράλι με το turbo και την τετρακίνηση.

Έχουμε πλέον μπει στην «χρυσή δεκαετία των ράλι», ήτοι αυτή των ‘80s.

Από τότε μέχρι σήμερα

Έγιναν πολλά την δεκαετία του’80! Ήταν αυτή που έδωσε το θρυλικό Group B στην κοινότητα των ράλι, που ακόμα και σήμερα απασχολεί όλους τους φίλους των αγώνων και συνεχίζει να είναι σημείο αναφοράς.

Ήταν τότε που είδαμε στις Ειδικές Διαδρομές αυτοκίνητα των 650 ίππων, ατυχήματα και απώλειες ανθρώπινων ζωών σε επίπεδο θεατών και αγωνιζομένων, είδαμε την κατάργησή του το 1986, τα «πέτρινα χρόνια» 1987-1989 με αστείους κανονισμούς που γέννησαν τον θρύλο της Lancia Delta, την αθρόα είσοδο κατασκευαστών στο WRC μεταξύ των οποίων και κορυφαία ιαπωνικά εργοστάσια, για να φτάσουμε στο 1997 όταν θεσπίζεται ο κανονισμός των αυτοκινήτων World Rally Cars (WRCars).

Εποχή που τα ιαπωνικά Impreza, Corolla και Lancer κάνουν πάρτι στις Ειδικές Διαδρομές για να φτάσουμε στο 2011 όταν αλλάζουν συνεπεία και της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης 2008-2010 τα αυτοκίνητα που επιλέγουν τα εργοστάσια για να συμμετέχουν στα ράλι. Έτσι πηγαίνουμε στο μοντέλο ενιαίου κινητήρα 1.6 λίτρων turbo, με τετρακίνηση. Το 2017 τα αυτοκίνητα αυτά ονομάζονται WRC+, γίνονται πιο αεροδυναμικά και πιο δυνατά και από φέτος, στον επετειακό αυτόν χρόνο, έγινα υβριδικά!

Και η πορεία συνεχίζεται!

Φωτογραφίες: WRC/McKlein, WRC teams

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Εβδομήντα συμμετοχές και παγκόσμιο ενδιαφέρον
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Προτεραιότητα στην ασφάλεια
ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022: Εβδομήντα συμμετοχές και παγκόσμιο ενδιαφέρον