Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | COTY 2023

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Mercedes EQS 580 4Matic

  • Νίκος Κουνίτης, Φωτ.: Χρήστος Καραγιωργάκης

Είναι σχεδιασμένη από λευκό χαρτί, αμιγώς ηλεκτρική, το αεροδυναμικότερο αυτοκίνητο παραγωγής, το πρότυπο πολυτέλειας και άνεσης. Η νέα EQS σηματοδοτεί την αλλαγή στην premium κατηγορία την εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Η Μercedes-Benz ήταν ανέκαθεν η εταιρεία που παρουσίαζε τις τεχνολογικές της καινοτομίες στα μεγάλα, πολυτελή μοντέλα προτού μεταλαμπαδευτούν στις μικρότερες κατηγορίες. Παραδόξως, η είσοδός της στην ηλεκτροκίνηση ξεκίνησε με τις EQA, EQB, EQC, που βασίζονταν σε προσαρμοσμένα συμβατικά δάπεδα -με ό,τι αυτό συνεπάγεται- και όχι με ένα μοντέλο σχεδιασμένο από λευκό χαρτί.

Ουσιαστικά η γερμανική εταιρεία φαίνεται πως αυτή τη φορά περίμενε την κατάλληλη στιγμή, όταν θα ήταν περισσότερο έτοιμη και έμπειρη για ένα αυτοκίνητο ικανό να προκαλέσει αίσθηση. Aλλωστε η S-Class δεν είναι ένα κοινό μοντέλο, είναι η πολυτελής ναυαρχίδα, το κινητό εργαστήρι τεχνολογίας, το πρόσωπο της ίδιας της Mercedes-Benz. Oπότε η EQS, το πρώτο ηλεκτρικό και όχι απλώς εξηλεκτρισμένo μοντέλο, όφειλε να διατηρήσει τον πήχη ψηλά, αν όχι να τον πάει ακόμα παραπέρα, δείχνοντας τον δρόμο για το μέλλον της αυτοκίνησης στην πιο premium μορφή της.

Τα πλεονεκτήματα της εξαρχής σχεδίασης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, βασισμένου σε δικό του δάπεδο, φαίνονται διά γυμνού οφθαλμού στην περίπτωση της EQS. Η σχεδίαση ξεφεύγει από τα στερεότυπα, με την καμπίνα τοποθετημένη αρκετά μπροστά, το πίσω μέρος να παραπέμπει σε fastback και τον συντελεστή οπισθέλκουσας cd=0,20 να την κατατάσσει στην κορυφή όλων των αυτοκινήτων παραγωγής.

Ουσιαστικά η EQS όχι μόνο θέτει το νέο σημείο αναφοράς αλλά ξαναγράφει από την αρχή την ιστορία σχεδίασης της πολυτελούς κατηγορίας. Η αισθητική του black panel, που αντικαθιστά τη μάσκα του αυτοκινήτου και κατεβαίνει χαμηλά μέχρι το εμπρός σπόιλερ, σίγουρα δεν θα ξετρελάνει του πάντες, αλλά αν μη τι άλλο είναι πρωτότυπη, διαφορετική.

Με διαστάσεις 5.216×1.926×1.512 mm και μεταξόνιο που φτάνει τα 3.210 mm η EQS έχει αρκετό χώρο για μεγάλη μπαταρία ιόντων λιθίου νέας τεχνολογίας υψηλής χωρητικότητας 107,8 (net) kWh, που με τη βοήθεια του in-house εξελιγμένου λογισμικού διαχείρισης προσφέρει θεωρητική αυτονομία 676 km (WLTP). Φυσικά αυτό αποτυπώνεται στο βάρος των 2.585 kg, που δεν φαίνεται να πτοεί ιδιαίτερα τους δύο ηλεκτροκινητήρες μονίμου μαγνήτη 524 PS και 855 Nm: η επιτάχυνση στα 100 km/h από στάση έρχεται σε μόλις 4,3’’, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει τα 210 km/h.

Το εσωτερικό μοιάζει με εποχούμενο δωμάτιο πεντάστερου ξενοδοχείου, με απτή ποιότητα, υλικά και πολυτέλεια σχεδόν υπεράνω κριτικής. Κυριαρχούν η τεράστια (έξτρα) οθόνη που απλώνεται σχεδόν από την αριστερή έως τη δεξιά κολόνα, τα φυσικά μπουτόν είναι ελάχιστα, συγκεντρωμένα κυρίως στην κεντρική κονσόλα προς αντικατάσταση του touch pad (γεγονός το οποίο δεν ωφελεί ιδιαίτερα την εργονομία). Νιώθεις άνετα και ευχάριστα στο εσωτερικό. Οι χώροι είναι τεράστιοι για επιβάτες και αποσκευές (610 lt) και φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα gadget κάθε είδους, από tablet έλεγχου, μασάζ, προγράμματα αναζωογόνησης – η λίστα είναι πραγματικά ατελείωτη. Παρά τη διάχυτη τεχνολογία, η EQS καταφέρνει να διατηρήσει αναλλοίωτη την παραδοσιακή γοητεία μιας πολυτελούς λιμουζίνας.

Αυτό επιβεβαιώνεται και κατά την οδήγηση. Μπροστά στην ποιότητα κύλισης και την άνεση της ανάρτησης της EQS όλα τα υπόλοιπα EV μοιάζουν με τενεκεδένια παιδικά αυτοκινητάκια που πασχίζουν να προχωρήσουν πάνω στις στραβές, τσίγκινες ροδίτσες τους. Η ανάρτηση τεσσάρων συνδέσμων εμπρός και πολλαπλών πίσω συνδυασμένη με αερόσουστες απορροφά με άνεση τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ απουσιάζουν τελείως οι εξωτερικοί θόρυβοι, χάρη στην εξαιρετική αεροδυναμική και την καλή ηχομόνωση.

Στις στροφές η κλίση του αμαξώματος είναι προοδευτική, το τιμόνι παρότι ακριβές δεν καταφέρνει να περάσει μεγάλο όγκο πληροφορίας από τον δρόμο. Φαίνεται φυσικά και η αδράνεια της μάζας του αυτοκινήτου, που στην πίεση θα αντιδράσει αρχικά με υποστροφή και στη συνέχεια -ανάλογα με τον χειρισμό- με υποψία υπερστροφής. Ωστόσο, τετρακίνηση και ηλεκτρονικά συστήματα εξασφαλίζουν ασφαλείς αλλά και πολύ σβέλτες διαδρομές.

Η EQS 580 είναι πραγματικά γρήγορη αλλά και ευέλικτη για τον όγκο της και εδώ σημαντικό ρόλο παίζει η στάνταρ τετραδιεύθυνση. Οι πίσω τροχοί στρίβουν έως 4,5 μοίρες, με δυνατότητα ασύρματης αναβάθμισης στις 10 μοίρες, γεγονός που μειώνει τη διάμετρο κύκλου στροφής στα 10,9 m αλλά κάνει και το τιμόνι να δείχνει πιο γρήγορο απ’ ό,τι στην πραγματικότητα είναι. Η αίσθηση του πεντάλ φρένου είναι αρκετά «ξύλινη», ωστόσο η επιβράδυνση φτάνει ακόμα και τα 5 m/s2 στην αυτόματη ρύθμιση ανάκτησης ενέργειας (3m/s2 προέρχονται από το ηλεκτρικό μοτέρ).

Αν η συμβατική S-Class φαντάζει ένα αυτοκίνητο στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά παραφουσκωμένο από υπερβολή και ανούσια πολυτέλεια, ποιος ο λόγος ύπαρξης ενός ηλεκτρικού alter ego της; Η Mercedes-Benz έχει αρκετούς και απόλυτα κατανοητούς λόγους για να το πράξει. Οι παράλογα πιεστικές προδιαγραφές εκπομπής ρύπων της Ε.Ε -που ουσιαστικά κατεύθυνε την αυτοκινητοβιομηχανία στη μοναδική άμεσα διαθέσιμη λύση, την ηλεκτροκίνηση, απαξιώνοντας εναλλακτικές όπως το υδρογόνο (μια τεχνολογία στην οποία η Mercedes-Benz να υπενθυμίσουμε πως πρωτοστάτησε), το μάρκετινγκ, το πρεστίζ. Αλλά οι υποψήφιοι αγοραστές τι ακριβώς πρεσβεύουν; Μια νέο-εναλλακτική γενιά προστασίας του περιβάλλοντος; Τους προφήτες του κλιματικού ναρκισσισμού που επαίρονται για την οικολογική τους συνείδηση την ίδια ώρα που το οικοσύστημα της Χιλής απειλείται από την αλόγιστη εξόρυξη λιθίου;

Όσο γοητευτικός είναι ο τρόπος που οι μηχανικοί κατάφεραν να εξελίξουν μια πόσο άρτια ανάρτηση, να πετύχουν ρεκόρ αεροδυναμικής, να διαχειριστούν την ενέργεια των μπαταριών, άλλη τόση ματαιοδοξία φανερώνουν οι αυτόματα ανοιγμένες πόρτες, η οθόνη σε μέγεθος cinemascope, τα προγράμματα ηχητικής αναζωογόνησης με τιτιβίσματα πουλιών, ήχους του τροπικού δάσους και της θάλασσας. Απλώς θέλω να πω ότι τα ηλεκτρικά -ιδίως τα ηλεκτρικά- αυτοκίνητα υπερπολυτελείας, όσο καλά κι αν είναι, όσο τεχνολογικά προηγμένα, είναι κατά βάση μάλλον παράλογο να υπάρχουν. Το ότι ήδη υφίστανται και στο μέλλον αναμφίβολα ο αριθμός τους θα αυξηθεί αποδεικνύει πως και ο γιαλός είναι στραβός κι εμείς στραβά αρμενίζουμε…

ΚΕΥ TECH

H μπαταρία της EQS αποτελείται από 10 συστοιχίες νέας γενιάς (12 στην περίπτωση της δικίνητης 450), με σημαντικά μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα. Το κοβάλτιο στις καθόδους έχει περιοριστεί σε λιγότερο από 10% για περιβαλλοντικούς λόγους, ενώ η αναλογία του σε σχέση με νικέλιο και μαγγάνιο είναι στο 1:8:1.

Η οθόνη επαυξημένης πραγματικότητας Head-up Display εμφανίζει σχετικές πληροφορίες και ενέργειες τρισδιάστατα στο πραγματικό περιβάλλον. Η περιοχή προβολής του έχει διαγώνιο 77”. Μια εικονική έγχρωμη εικόνα φαίνεται να επιπλέει στο οπτικό πεδίο σε απόσταση περίπου 10 μέτρων από τον οδηγό. Το μεγάλο γυαλί που καλύπτει την MBUX Hyperscreen είναι καμπυλωμένο σε τρεις διαστάσεις σε μια διαδικασία χύτευσης σε θερμοκρασίες περίπου 650°C. Αυτή η διαδικασία επιτρέπει την προβολή εικόνων χωρίς παραμόρφωση σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου, ανεξάρτητα από την ακτίνα του γυαλιού.

Ο on-board φορτιστής 200 kW επιτρέπει την αύξηση της αυτονομίας κατά 300 km σε μόλις 15 λεπτά. Σε οικιακό φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος η EQS φορτίζει με 22 kW. Οι μπαταρίες καλύπτονται από εγγύηση 10 ετών ή 250.000 km για υπολειπόμενη χωρητικότητα 70%. Η ανάκτηση ενέργειας μπορεί να ρυθμιστεί σε τρεις βαθμίδες, ενώ επιπλέον υπάρχει και αυτόματη ρύθμιση η οποία προσαρμόζεται αυτόματα στις συνθήκες κίνησης και την τοπογραφία.

Με το προαιρετικό σύστημα DRIVE PILOT, η EQS θα μπορεί να κινηθεί αυτόνομα, χωρίς καμία παρέμβαση του οδηγού, με ταχύτητα έως και 60 km/h. Προς το παρόν η εν λόγω λειτουργία περιορίζεται σε σημεία με μεγάλη πυκνότητα κυκλοφορίας ή σε καταστάσεις tailback σε κατάλληλα τμήματα του αυτοκινητόδρομου, αρχικά στη Γερμανία.

TECH

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΔΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, ΜΠΑΤΑΡΙΑ ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 107,8 kWh, 385 kW (523 PS), 855 Nm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΑΕΡΑΝΑΡΤΗΣΗ (Ε/Π)
0-100 KM/H: 4,3 sec
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ TEST: 22,4 (εργοστασιακή 18,5) kWh/100 km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 670 km (εργοστασιακή)
ON BOARD ΦΟΡΤΙΣΤΕΣ: 200 kW (DC), 22 kW (AC)
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ: 5 h (AC 22 kW), 31 min (0-80% σε φορτιστή 200 kW DC)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 5.126/1.926/1.512 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.210 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 610 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.585 kg
ΤΙΜΗ: Από 170.400 ευρώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμή: Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD
Συγκριτική δοκιμή: BMW X1 sDrive18i vs Mercedes GLA 200
Δοκιμή: Kia Niro 1.6 Hybrid

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto