Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα SUV που έβαλαν νέους «παίχτες» στην κατηγορία

Ελλάδα 20:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα SUV που έβαλαν νέους «παίχτες» στην κατηγορία

ΝΕΑ

Τα SUV που έβαλαν νέους «παίχτες» στην κατηγορία

ΝΕΑ

Τα SUV είναι στην κορυφή του ενδιαφέροντος παγκοσμίως και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε οι δημοφιλείς εταιρείες από την Ευρώπη, με ποιο αυτοκίνητο έκαναν ντεμπούτο στην κατηγορία.

Advertisement
Advertisement

Σήμερα που σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν και μια πρόταση στην κατηγορία των SUV ή Crossover, τα πρώτα Ευρωπαϊκά δείγματα γραφής έχουν το δικό τους ενδιαφέρον.

Αυτά που ακολουθούν με αλφαβητική σειρά, είναι τα πρώτα μοντέλα που παρουσίασαν οι δημοφιλέστερες ευρωπαϊκές εταιρείες για την κατηγορία των crossover και των SUV, δίνοντας το στίγμα τους πιο έντονα μια και στις πρώτες τους «απόπειρες» έδιναν περισσότερη προσοχή στο να προβάλλεται ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του κάθε κατασκευαστή. Τώρα, δύο δεκαετίες και πλέον μετά την εκκίνηση της «μόδας», μόνο κάποιοι εξειδικευμένοι κατασκευαστές με μικρούς όγκους παραγωγής έχουν μείνει μακριά από το «χορό» των SUV.

Alfa Romeo Stelvio

Advertisement
Advertisement

Η Alfa Romeo είναι ένας από τους κατασκευαστές σε αυτήν τη λίστα που βάσει της ιστορίας, δυσκολεύεται να πιστέψει κανείς πως μέχρι το 2016 και την Stelvio, δεν είχε κάποια πρόταση με δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου. Κι όμως. Μπορεί να καταγράφεται ως τέτοιο το Matta του 1950, ένα μοντέλο που έμοιαζε με Jeep αλλά ο όγκος της παραγωγής που ήταν μικρός και απορροφήθηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου από το στρατό για τις δικές του ανάγκες, το βγάζει από τη λίστα. Η Stelvio είναι ένα πραγματικό SUV με τη σύγχρονη έννοια και έχει την έκδοση Quadrifoglio να την τοποθετεί ανάμεσα στα ταχύτερα SUV στον κόσμο.

Audi Q7

Advertisement

Το Audi Q7 συνδέεται στενά με την Porsche Cayenne και το Volkswagen Touareg, αλλά βγήκε στην παραγωγή με καθυστέρηση τριών ετών, προς τα τέλη του 2005. Από το 2008 έως το 2012, ήταν διαθέσιμο με έναν V12 TDI turbo diesel 6,0 λίτρων που απέδιδε κάτι λιγότερο από 500 ίππους- και στα χαρακτηριστικά του είναι και το γεγονός πως δεν τοποθετήθηκε ποτέ σε κανένα άλλο αυτοκίνητο παραγωγής. Τώρα το μοντέλο είναι στη δεύτερη γενιά του και έχει χάσει και τον τίτλο της «ναυαρχίδας» στη γκάμα της Audi, μια και από το 2018 υπάρχει και το Q8– ενώ φέτος περιμένουμε να δούμε και το Q9.

Advertisement

BMW X5

Η BMW βρίσκεται στο παιχνίδι των SUV για σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς η πρώτη γενιά X5 από τις τέσσερις που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα, έκανε το ντεμπούτο της το 1999. Από τότε έχουν εξελιχθεί αρκετές εκδόσεις υψηλών επιδόσεων, με την ονομασία X5 M. Μέρος της παραγωγής κάθε γενιάς της X5, έχει γίνει στο εργοστάσιο του Spartanburg στο Greer της Νότιας Καρολίνας στις ΗΠΑ, όπου στην αρχή ήταν το αποκλειστικό εργοστάσιο παραγωγής. Από αυτό το εργοστάσιο, προκύπτουν κάτι λιγότερο από μισό εκατομμύριο SUV της BMW κάθε χρόνο.

Advertisement

Citroen C-Crosser

Η Citroen εισήλθε στην αγορά των SUV με το C-Crosser, το οποίο κυκλοφόρησε το 2007, έχοντας «δίπλα του» τα Peugeot 4007 και Mitsubishi Outlander (δεύτερης γενιάς) ως «αδέρφια χωρισμένα στη γέννα». Έμεινε στην επικαιρότητα έως το 2012 με τη μορφή της τριπλέτας, όταν και η Mitsubishi «τράβηξε το δρόμο της» αφήνοντας τις δύο Γαλλικές εταιρείες να συνεχίζουν με τις κοινές πλατφόρμες και τα μηχανικά μέρη. Μέσα από τα στοιχεία για τα οποία ξεχώριζε το C-Crosser, ήταν φυσικά και η διάθεσή του να προσφέρει αυξημένο επίπεδο άνεσης στους επιβάτες του, κάτι που ήταν και παραμένει χαρακτηριστικό των μοντέλων της Citroen.

Dacia 10

Όποιος λέει ότι το πρώτο SUV της ρουμανικής μάρκας Dacia ήταν το Duster έχει δίκιο ως ένα βαθμό αλλά αν εννοεί το μοντέλο που παρουσιάστηκε το 2010, κάνει λάθος. Το αρχικό Duster κυκλοφόρησε το 1980. Ήταν πραγματικά ένα Aro 10 με μηχανικά μέρη από το Dacia 1300, τη ρουμανική έκδοση του Renault 12. Στη Βρετανία, το μοντέλο αυτό πουλήθηκε για λίγο καιρό ως Dacia Duster πολλά χρόνια πριν εμφανιστεί το σημερινό Duster, αν και στα μέρη μας, η καριέρα του έγινε με το αντίστοιχο του Aro (που με τη σειρά του «συγγένευε με το Citroen Mehari) το Dacia 10.

Fiat 500X

H Fiat από το Panda πρώτης γενιάς με την τετρακίνητη έκδοση (1983), έως το 500Χ του 2014, δεν είχε κάποια πρόταση για την κατηγορία που έμελλε να γίνει μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες στην αγορά. Το 500Χ, με την ευρυχωρία, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τους χώρους για πέντε, είναι μια πολύ καλή περίπτωση για τα δεδομένα της σύγχρονης αντίληψης περί SUV. Βάσει μεγέθους, τοποθετείται στο πλαίσιο της κατηγορίας B SUV, η οποία με τη σειρά της γνωρίζει ιδιαίτερη άνθιση τα τελευταία 4 χρόνια- κάτι που σημαίνει πως και πάλι, η Fiat ήταν πρωτοπόρος.

Ford Maverick

Ιστορικά, η πρώτη προσπάθεια της Ford στην κατηγορία, ήταν το Bronco, το οποίο εμφανίστηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 1965 και τώρα επανέρχεται στο προσκήνιο με την νέα του έκδοση. Για την Ευρώπη ωστόσο, το πρώτο Ford στην κατηγορία αυτή, ήταν το Maverick. Το «δίδυμο» του Mazda Tribute. Η Ford με ένα από τα πρώτα δείγματα badge engineering, εκμεταλλεύτηκε την πολύ στενή σχέση που είχε με τη Mazda εκείνη την εποχή και παρουσίασε με τα σήματά της ένα αξιοπρόσεκτο μοντέλο. Χωρίς να διεκδικεί δάφνες για τη σχεδίασή του, με ένα μάλλον κυβοειδές αμάξωμα, το Maverick ήταν μια πρώτη προσπάθεια ψηλού επιβατικού που είχε και την τετρακίνηση για να «ξελασπώνει» τον οδηγό του στα δύσκολα.

Mercedes-Benz G-Wagen

Το SUV που τώρα είναι γνωστό ως G-Class στη γκάμα της Mercedes ονομαζόταν αρχικά G-Wagen, συντομογραφία του Gelandewagen, ή «όχημα εκτός δρόμου». Παρουσιάστηκε το 1979 και τότε, οι όροι lifestyle και crossover, απλά δεν υπήρχαν στο χάρτη. Ήταν ένα ικανότατο εκτός δρόμου όχημα. Στην Ελλάδα όσοι έχουν πάει στρατό, έχουν δει τι μπορεί να κάνει (για να μην πούμε πως έχουν όλοι οδηγήσει κιόλας), με τον diesel κινητήρα που ότι και να έκανες με το συμπλέκτη, δεν έσβηνε. Σε αντίθεση με τις πρώιμες γενιές του μοντέλου, οι σύγχρονες αντίστοιχες σπάνια θα κληθούν να αντιμετωπίσουν κάτι σοβαρότερο εκτός δρόμου από ένα απλό χωματόδρομο- αν και οι περισσότερες εκδόσεις του μοντέλου παραμένουν ιδιαίτερα ικανές.

Mini Countryman

Το Countryman, που κυκλοφόρησε το 2010, έδειξε πόσο δύσκολο ήταν να χρησιμοποιήσεις τα γνωστά σχεδιαστικά στοιχεία ενός Mini σε ένα SUV. Το θετικό ήταν ότι το Countryman μπορούσε να φιλοξενήσει δύο ή και τρεις ενήλικες κανονικού αναστήματος στο πίσω κάθισμα, κάτι που ήταν αδύνατο να συμβεί σε όλες τις άλλες εκδόσεις του μοντέλου. Στο Countyman είδαμε επίσης για πρώτη φορά το σύστημα τετρακίνησης ALL4, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε σε άλλα μοντέλα. Από την πρώτη απόπειρα του 2010, έχει κυλίσει πολύ νερό στο αυλάκι και τώρα το Countryman είναι πολύ ψηλά στη λίστα των πωλήσεων της εταιρείας.

Renault Scenic RX4

Η Renault λάνσαρε το Megane το 1995 και δύο χρόνια αργότερα το χρησιμοποίησε ως βάση για το πολυμορφικό Scenic. Μετά από σχεδόν πέντε χρόνια, η Renault παρουσίασε το Scenic RX4, το οποίο είχε τετρακίνηση, ανασχεδιασμένη ανάρτηση και πολύ μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Το RX4 είχε καλή απόδοση εκτός δρόμου, κάτι που αρκεί για να μας πείσει ότι ήταν SUV, διατηρώντας ανεξαρτήτως τερέν το πολύ καλό επίπεδο της άνεσης για τους επιβάτες- κάτι που ήταν και παραμένει ένα χαρακτηριστικό των μοντέλων του Γάλλου κατασκευαστή. Ωστόσο, μάλλον επειδή τα πράγματα σε επίπεδο πωλήσεων δεν πήγαν και τόσο καλά, η συγκεκριμένη έκδοση δεν είχε συνέχεια στην επόμενη γενιά του Scenic.

Seat Ateca

Η Seat έκανε το ντεμπούτο της στην αγορά των SUV με το Ateca, το οποίο κυκλοφόρησε το 2016. Τη χρονιά που η Ισπανική εταιρεία συμπλήρωνε 66 χρόνια από την ίδρυσή της. Ήταν ένα από τα πρώτα μοντέλα που βασίστηκαν στην έκδοση A1 της πλατφόρμας MQB της VW, που χρησιμοποιήθηκε επίσης και στο Skoda Karoq. Αξίζει να σημειωθεί πως το μοντέλο απέκτησε και έκδοση υψηλών επιδόσεων, η οποία λανσαρίστηκε με τα σήματα της νέας μάρκας του Ομίλου, της Cupra, η οποία παρουσιάστηκε το 2018- γεγονός που καθιστά το Ateca το πρώτο SUV και για την Cupra.

Skoda Yeti

Το 2009 κυκλοφόρησε το Yeti, συνεχίζοντας την εξελικτική πορεία της Skoda εκείνης της περιόδου. Τότε ήταν που η πάλαι ποτέ Τσέχικη εταιρεία, έκανε αλλεπάλληλα λανσαρίσματα με νέα μοντέλα που φρέσκαραν την εικόνα της και την έβαζαν για τα καλά στον ανταγωνισμό της αγοράς. Το Yeti ήταν βασισμένο σε μια πλατφόρμα που χρησιμοποιείται ευρέως από όλες τις εταιρείες του Ομίλου VW. Όταν αντικαταστάθηκε από το μεγαλύτερο Karoq το 2017, σίγουρα έδειχνε την ηλικία του αλλά είχε προλάβει να δημιουργήσει ένα ικανοποιημένο κοινό που αναζητούσε το διάδοχο μοντέλο εξασφαλίζοντάς του την καλή εμπορική πορεία.

Volkswagen Touareg

Το Touareg ήταν η έκδοση της VW ενός SUV που εξελίχθηκε από κοινού με την Porsche. Παρουσιάστηκε το 2002, περίπου την ίδια εποχή με την Cayenne και τρία χρόνια πριν το Audi Q7. Τα τρία μοντέλα ήταν μηχανικά παρόμοια αλλά είχαν το κάθε ένα είχε το δικό του ξεχωριστό ύφος. Οι διαθέσιμοι κινητήρες για το Touareg πρώτης γενιάς περιελάμβαναν έναν 6,0-λίτρων W12. Αυτός ο κινητήρας τοποθετήθηκε στη συνέχεια και σε πολλές hi end εκδόσεις πολυτελών αυτοκινήτων του Ομίλου, ενώ ιδιαίτερα ικανό ήταν το Touareg ακόμα και με το «βασικό» V6 σύνολο.

Volvo XC90

Η είδηση ​​ότι η Volvo σχεδίαζε να λανσάρει το πρώτο της SUV προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό και το 2002 όταν και είδαμε για πρώτη φορά το XC90, η πορεία του εξελίχθηκε σε ιδιαίτερα επιτυχημένη. Η επιτυχία του μοντέλου φάνηκε και στο ότι έμεινε με μικρές διαφοροποιήσεις από την αρχική του μορφή 12 χρόνια στην παραγωγή. Η Volvo πλέον έχει ολόκληρη γκάμα μοντέλων SUV και crossover, κάτι που υπογραμμίζει την αποδοχή του κόσμου για τα προϊόντα της που είχαν ως «αρχή του νήματος» για την εξέλιξή τους, το XC90.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αυτό είναι το Top 10 των best sellers του Δεκεμβρίου!
To Rimac Nevera πάει… off-roading (video)
Rivian: Αυτονομία με 480 ευρώ το μήνα