Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα plug-in υβριδικά δεν τόσο «αθώα» όσο λέγεται

Ελλάδα 12:44
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα plug-in υβριδικά δεν τόσο «αθώα» όσο λέγεται

ΝΕΑ

Τα plug-in υβριδικά δεν τόσο «αθώα» όσο λέγεται

ΝΕΑ

Οι μετρήσεις των εταιρειών κάνουν τα plug-in υβριδικά να μοιάζουν ως μία ιδανική επιλογή. Όμως τα πραγματικά νούμερα δείχνουν άλλα.

Advertisement
Advertisement

Η υπόνοια ότι τα PHEV δεν είναι και τόσο αθώα σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμου, αρχίζει να συζητείται ευρύτερα, καθώς όπως φαίνεται τα νούμερα που ανακοινώνουν οι εταιρίες δεν λένε όλη την αλήθεια.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι έχει έρθει η ώρα για τις αρχές να διεξάγουν μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες σχετικά με την πραγματική κατανάλωση και τις εκπομπές των plug-in υβριδικών οχημάτων, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο έναν ηλεκτροκινητήρα όσο και έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Σε αντίθεση με τους διαφημιστικούς ισχυρισμούς των αυτοκινητοβιομηχανιών, τα πρόσφατα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι η ρύπανση που παράγεται από τα plug-in υβριδικά οχήματα υπερβαίνει κατά πολύ τα περιβαλλοντικά οφέλη που προβάλλονται στην αγορά.

Advertisement
Advertisement

Σε μια σημαντική εξέλιξη, οι νέοι κανονισμοί επιβάλλουν ότι τα οχήματα που ταξινομούνται από το 2021 και μετά πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συσκευές παρακολούθησης της κατανάλωσης καυσίμου επί του οχήματος (OBFCM).

Οι συσκευές αυτές παρέχουν δεδομένα από τον πραγματικό κόσμο σχετικά με τις εκπομπές και τα πρότυπα κατανάλωσης του οχήματος. Ωστόσο, η αρχική ανάλυση σχεδόν ενός εκατομμυρίου οχημάτων από τα πάνω από εννέα εκατομμύρια οχήματα που ταξινομήθηκαν το 2021 σε ολόκληρη την ΕΕ, την Ισλανδία και τη Νορβηγία, αποκαλύπτει μια σκληρή πραγματικότητα.

Κατά μέσο όρο, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα plug-in υβριδικά οχήματα βρέθηκαν να είναι σημαντικά υψηλότερες από ό,τι διαφημίζεται.

Advertisement

Η απόκλιση μεταξύ των εκπομπών στον πραγματικό κόσμο και εκείνων που ισχυρίζονται οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι ανησυχητική. Παρά τη διαφημιστική εκστρατεία που περιβάλλει τα plug-in υβριδικά ως φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές λύσεις, τα δεδομένα δείχνουν το αντίθετο.

Η μετάβαση από τον ξεπερασμένο Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (NEDC) στην Παγκόσμια Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμών Ελαφρών Οχημάτων (WLTP) είχε ως στόχο να παρέχει ακριβέστερες αναπαραστάσεις των πραγματικών συνθηκών οδήγησης.

Advertisement

Ωστόσο, τα κενά στις διαδικασίες δοκιμών WLTP επέτρεψαν στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να παραποιήσουν τα δεδομένα εκπομπών, υπονομεύοντας τις προσπάθειες για την επίτευξη των στόχων κλιματικής ουδετερότητας.

Το χάσμα μεταξύ των διαφημιζόμενων και των πραγματικών εκπομπών είναι ιδιαίτερα έντονο για τα plug-in υβριδικά οχήματα.

Τα οχήματα αυτά, που συχνά προωθούνται στην αγορά ως γέφυρα μεταξύ συμβατικών και ηλεκτρικών οχημάτων, αποτυγχάνουν να εκπληρώσουν τα υποσχόμενα περιβαλλοντικά οφέλη τους.

Advertisement

 Αντιθέτως, συμβάλλουν σημαντικά στα επίπεδα ρύπανσης, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την καταλληλότητά τους ως λύση για τις εκπομπές CO2 στον τομέα των μεταφορών.

Τα ευρήματα υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να επανεξετάσουν τα κίνητρα και τους κανονισμούς που διέπουν τα plug-in υβριδικά οχήματα.

Είναι ενδεικτικό ότι στις μετρήσεις που έγιναν, τα συμβατικά αυτοκίνητα είχαν διαφορά κοντά στο 20% μεταξύ εργοστασιακών μετρήσεων και πραγματικών συνθηκών. Σε αντίθεση, τα plug-in υβριδικά παρουσίασαν διαφοροποιήσεις που έφθασαν έως και το 312% (!) διαφοράς μεταξύ εργοστασιακών και πραγματικών μετρήσεων, με τις πρώτες να είναι πολύ πιο αισιόδοξες από ότι δικαιολογεί η πραγματικότητα.

Οι επιδοτήσεις και η ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση ενδέχεται να μην δικαιολογούνται πλέον, δεδομένου του περιορισμένου περιβαλλοντικού τους αντίκτυπου και της πιθανότητας κακής χρήσης τους.

Επιπλέον, οι καταναλωτές πρέπει να ενημερώνονται για το πραγματικό προφίλ εκπομπών των plug-in υβριδικών οχημάτων, ώστε να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις αγοράς.

Τελικά, η έκθεση αμφισβητεί την αντίληψη ότι τα plug-in υβριδικά οχήματα αποτελούν βιώσιμη εναλλακτική λύση έναντι των παραδοσιακών οχημάτων. Μάλιστα κάποιοι υποστηρίζουν ότι αποτελούν περισσότερο εμπόδιο παρά λύση στη μετάβαση προς τις βιώσιμες μεταφορές.

Μένει να δούμε ποιες αποφάσεις θα πάρει η ΕΕ σε κεντρικό επίπεδο αλλά και οι κατά τόπους κυβερνήσεις, έτσι ώστε να διαλευκανθεί η κατάσταση με τα συγκεκριμένα οχήματα προς όφελος των καταναλωτών αλλά και του περιβάλλοντος.