Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τα αυτοκίνητα που άλλαξαν τη μοίρα των εταιρειών τους

Ελλάδα 14:56
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τα αυτοκίνητα που άλλαξαν τη μοίρα των εταιρειών τους

ΝΕΑ

Τα αυτοκίνητα που άλλαξαν τη μοίρα των εταιρειών τους

ΝΕΑ

Ένα και μόνο μοντέλο μπορεί να αλλάξει το status μιας εταιρείας, είτε σώζοντάς την  από την οικονομική καταστροφή, είτε φέρνοντας το κάτι παραπάνω στα ταμεία. Η λίστα που έχουμε εδώ, είναι γεμάτη με τέτοιες περιπτώσεις.

Advertisement
Advertisement

Έσωσαν τις εταιρείες τους από την οικονομική καταστροφή ή πρόσθεσαν «παντεσπάνι» στο τραπέζι του αφεντικού. Όπως και να έχει, τα αυτοκίνητα που έχουμε εδώ, άλλαξαν τον ρου της ιστορίας για τις εταιρείες.

Alfa Romeo 156

Advertisement
Advertisement

Η Alfa Romeo 156 παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997 για να αντικαταστήσει την Alfa Romeo 155. Η αισθητική του αμαξώματος αλλά και οι προδιαγραφές των μηχανικών μερών, του κινητήρα και της ανάρτησης, αποτελούσαν τα καλύτερα εχέγγυα για μια πολύ καλή εμπορική πορεία, η οποία πράγματι ήρθε για την Alfa Romeo.

Η 156 ήταν διαθέσιμη σε κλασικό σεντάν αμάξωμα και Sportwagon –με το χαρακτηριστικό να έχει μικρότερο χώρο αποσκευών από ότι η σεντάν εκδοχή του μοντέλου. Η πορεία του μοντέλου στην αγορά, ήταν τέτοια που οδήγησε την Alfa Romeo στην ανανέωση του μοντέλου με facelift το 2002 διατηρώντας την παραγωγή έως το 2005 όταν και αντικατέστησε την 156 με την 159– που αποδείχτηκε πολύ λιγότερο επιτυχημένη.

Aston Martin DB7

Advertisement

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η Aston Martin δεν είχε ξεκάθαρο προσανατολισμό και το κοινό της, παρά τη μεγάλη ιστορία της μάρκας, είχε αρχίσει και «έστριβε» προς άλλες κατευθύνσεις. Αυτό γινόταν μέχρι να αναλάβει τις τύχες της εταιρείας η Ford, υπό την ομπρέλα της οποίας παρουσίασε την DB7 το 1994 και πούλησε περί τις 7.000 μονάδες, νούμερο- ρεκόρ για την Aston εκείνης της εποχής.

Advertisement

Σχεδιασμένη από τον Ian Callum, βασίστηκε σε μια ελαφρώς εξελιγμένη πλατφόρμα από την Jaguar XJS (στη Ford άνηκε και η Jaguar τότε). Ο κινητήρας της ήταν turbo 6κύλινδρος 3,2 λίτρων που εξασφάλιζε πολύ καλές επιδόσεις, αντάξιες της εμφάνισης του μοντέλου. Σημαντικό στοιχείο στην εμπορική επιτυχία του μοντέλου, ήταν και η εξαιρετική τιμή εκκίνησης που για τα δεδομένα της Aston, ήταν ότι φθηνότερο είχε πουλήσει ποτέ.

Bentley Continental GT

Advertisement

Πριν από την άφιξη της Bentley Continental GT το 2003, η Bentley είχε κατά μέσο όρο μόλις 1.000 αυτοκίνητα το χρόνο. Πέντε χρόνια μετά την εξαγορά της από τη Volkswagen, η ανάγκη για ένα αυτοκίνητο που θα την έβγαζε από το τούνελ, έφερε την εξέλιξη της Continental GT του 2003.

Χάρη στην εμφάνιση, την 4θέσια καμπίνα και τον W12 των 6,0 λίτρων με διπλό τούρμπο, η Bentley εισπράττει προκαταβολές από 3.200 πελάτες πριν ακόμα γίνει το επίσημο λανσάρισμα του μοντέλου. Μόνο τον πρώτο χρόνο διάθεσης του μοντέλου στην αγορά, η Bentley βλέπει την παραγωγή της να… 7πλασιάζεται, πουλώντας 6.896 αυτοκίνητα. Συνολικά το μοντέλο πούλησε 40.000, αποδεικνύοντας έμπρακτα την επιτυχημένη διαχείριση του brand name από τον Όμιλο VW.

BMW Neue Klasse

Για πολλούς από εσάς, δεν λέμε κάτι καινούργιο, μια και είναι κοινό μυστικό το ότι η BMW έφτασε πολύ κοντά στη χρεοκοπία και το «γύρισμα» έγινε με τα ’02 μοντέλα. Η Neue Klasse της BMW ήταν μια σειρά σεντάν και κουπέ που παρήχθη από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μεταξύ 1962 και 1977.

Με τα μοντέλα αυτά εξασφαλίστηκε η πολυπόθητη ρευστότητα της εταιρείας μετά την κρίση που είχε περάσει τη δεκαετία του 1950, ενώ ταυτόχρονα καθιερώθηκε και η ταυτότητα των αυτοκινήτων της BMW ως σεντάν με σπορ διάθεση. Το πρώτο όχημα της σειράς, ήταν το 1500, ένα 4-θυρο αυτοκίνητο με τον νέο –τότε- 4κύλινδρο κινητήρα M10.

Ferrari 360

Η Ferrari 360 κατασκευάστηκε από 1999 έως το 2005 και διαδέχτηκε τη Ferrari F355, η οποία συνέχιζε τη διαιώνιση της φήμης του Ιταλικού εργοστασίου, για την προβληματική συναρμολόγηση και την ελλειμματική ποιότητα. Έπρεπε να αλλάξουν πολλά και μάλιστα σύντομα, οπότε η απόφαση για «πρόοδο» ήρθε σε μια πολύ καλή στιγμή για όλο τον οργανισμό της Ferrari.

Η συνεργασία με την Alcoa έδωσε για πρώτη φορά τη δυνατότητα στην εταιρεία να έχει στη διάθεσή της ένα πλαίσιο- χωροδικτύωμα από αλουμίνιο, το οποίο ήταν 40% πιο άκαμπτο από το αντίστοιχο προκάτοχο μοντέλο που χρησιμοποιούσε χάλυβα. Η εξαιρετικές επιδόσεις και η χρήση του V8 κινητήρα στο κέντρο, έδωσαν νέα πνοή στη Ferrari που είδε τη ζήτηση της 360 να ξεπερνάει κάθε προσδοκία.

Fiat Uno

To 1978 o Giorgetto Giugiaro της Italdesign παρουσίασε το πρωτότυπο Lancia Megagamma, το οποίο προσαρμόστηκε σε μικρότερες διαστάσεις και το 1983 έγινε το πρώτο Fiat Uno. Ήταν τόσο μεγάλη η ανάγκη της Fiat για μια εμπορική επιτυχία εκείνα τα χρόνια, που το Uno έπεσε ως μάννα εξ ουρανού για την Ιταλική εταιρεία, που είδε το αγοραστικό κοινό να ανταποκρίνεται άμεσα στην πετυχημένη πρότασή της.

Με μια πλειάδα ικανών και οικονομικών κινητήρων και πολύ έξυπνο packaging, το Uno εξυπηρετούσε μια σειρά από ανάγκες που ξεπερνούσαν κατά πολύ όλα όσα άφηναν να εννοηθούν οι μικρές του διαστάσεις. Η εμπορική του πορεία τελείωσε μετά από 8.800.000 μονάδες, γεγονός που επέτρεψε στη Fiat να ορθοποδήσει οικονομικά και να δει το μικρό της μοντέλο να μπαίνει στο ολιγομελές club των αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως.

Nissan Qashqai

Αυτό που έχει πετύχει η Nissan με το πρώτο Qashqai, θα πρέπει να διδάσκεται στα Πανεπιστήμια και αναμφίβολα θα πρέπει να πιστωθεί έστω και ένα μέρος αυτής της επιτυχίας, στον μετέπειτα «σκοτεινό» πρωταγωνιστή ενός μεγάλου οικονομικού σκανδάλου για τα δεδομένα της Ιαπωνίας, Carlos Ghosn. Ο Ghosn, αφού μείωσε το λειτουργικό κόστος της εταιρείας κλείνοντας κάποιες μονάδες με συνοπτικές διαδικασίες, έδωσε την εντολή στους σχεδιαστές να προσεγγίσουν τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.

Ούτε λίγο, ούτε πολύ, η Nissan επινόησε την κατηγορία των crossover και την εισήγαγε με ιδιαίτερη επιτυχία στην Ευρώπη. Το εργοστάσιο στο Sunderland πραγματικά λειτουργούσε με τρεις βάρδιες και πάλι δεν προλάβαινε τη ζήτηση, μια και το κοινό της Ευρώπης είχε αγκαλιάσει για τα καλά το μοντέλο. Η νέα ιστορία επιτυχίας της Nissan, είχε ήδη από το 2006 αρχίσει να γράφεται.

Seat Ibiza

Το 1984 με το Ibiza η Seat ξεκινούσε τη νέα της σελίδα ως κατασκευαστής αυτοκινήτων, μια και μέχρι τότε λειτουργούσε με σχέδια που της παραχωρούσε –κυρίως- η Fiat. Το πρώτο Ibiza παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού εκείνη τη χρονιά και ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε από τη Seat ως ανεξάρτητη εταιρεία.

Στο πλαίσιο της προβολής του νέου προϊόντος, χρησιμοποιήθηκε εκτενώς και το στοιχείο της συμμετοχής στην εξέλιξή του, τόσο της Italdesign, όσο και της Karmann αλλά και της Porsche. Θα μπορούσε να πει κανείς, πως με αυτό το μοντέλο η Seat μπήκε στο στόχαστρο του VW Group για να τη βάλει κάτω από την εταιρική ομπρέλα και να πορευτούν μαζί- κάτι που συνέβη από τη δεύτερη γενιά του μοντέλου και μετά.

Skoda Felicia

Με το Felicia η Skoda  γύρισε σελίδα, μπαίνοντας στην εποχή της παρουσίας της κάτω από τη σκέπη του Ομίλου VW. Το μοντέλο αυτό ήταν που σηματοδότησε τη νέα εποχή και την μεγάλη ανάπτυξη της εταιρείας που πολύ σύντομα αποτέλεσε ένα πολύ δυναμικό μέλος του Ομίλου.

Διαδέχτηκε το τραχύ και με μέτριο φινίρισμα σε όλες του τις πτυχές, Favorit και έγινε εμπορική επιτυχία με τις εκδόσεις αμαξώματος που μπορούσαν να καλύψουν όλες τις απαιτήσεις από τους αγοραστές. Για τη Skoda, το Felicia ήταν το πρώτο μοντέλο με το οποίο πρόσφερε στους πελάτες της συστήματα ασφαλείας όπως ο αερόσακος για τον οδηγό και το ABS.

Peugeot 205

Στη δεκαετία του 1970, η Peugeot επεκτάθηκε πολύ, αναλαμβάνοντας τη Citroen το 1975, μαζί με την οποία σχημάτισε τον Όμιλο PSA, στον οποίο υπήρχε και το ευρωπαϊκό τμήμα της Chrysler (από το 1978). Ο συνδυασμός αποδείχτηκε μάλλον ατυχής για τις τρεις εταιρείες και κυρίως για την Peugeot, που αντιμετώπισε ξαφνικά μεγάλα οικονομικά προβλήματα.

Το 1985 όμως, με ένα μήνα διαφορά από τη Fiat και το Uno της, η Peugeot παρουσίασε το 205. Ένα μικρό hatchback που όπως φάνηκε στη συνέχεια, ήταν ό,τι ακριβώς χρειαζόταν η αγορά εκείνη τη στιγμή. Στηρίχθηκε ιδιαίτερα από την εγχώρια αγορά, ενώ δεν άργησε να γίνει και διεθνής επιτυχία, χάρη στα εξαιρετικά στοιχεία που λάνσαρε σε μια εποχή που τα πράγματα ήταν πολύ πιο απλά από ότι είναι σήμερα.

Porsche Boxster

Η Porsche όσο και αν σήμερα φαίνεται περίεργο, το 1992 βρέθηκε μια ανάσα από τη χρεωκοπία. Ο ειδικός στην παραγωγή Wendelin Wiedeking, είναι αυτός που πιστώνεται πολύ μεγάλο μέρος της διάσωσης της εταιρείας σε ότι έχει να κάνει με τις επιχειρηματικές πρακτικές, ενώ το μοντέλο που έκανε τη διαφορά ήταν η Boxster– αλλά πρέπει να πούμε πως συνέβαλε αρκετά και η 911(996). Καταργώντας την παραγωγή των μοντέλων που υπήρχαν τότε και δεν πήγαιναν πολύ καλά με τον κινητήρα μπροστά και την κίνηση πίσω, βρέθηκε «χώρος» για την εξέλιξη μοντέλων που θα έφερναν ζεστό χρήμα στα ταμεία.

Με πολλά κοινά μηχανικά μέρη, η Porsche βρέθηκε να έχει στη φαρέτρα των μοντέλων της δύο αξιόμαχες περιπτώσεις. Τόσο η 911 (996) όσο και η Boxster (986) έκαναν τη μεγάλη διαφορά για τη Γερμανική εταιρεία που είχε τη δημοτικότητά της να ανεβαίνει κάθετα και τα μοντέλα της να γίνονται ανάρπαστα. Η κεντρομήχανη roadster πρόταση, ήταν πραγματικά κάτι που έλειπε από την αγορά και το κοινό επιβράβευσε την τόλμη της Porsche, που λίγο καιρό μετά επανέλαβε την τολμηρή της στρατηγική με ένα μοντέλο σαν την Cayenne– που απογείωσε τις εισπράξεις.

VW Golf MK1

Η ιστορία του Volkswagen Golf ξεκινά στην ουσία από το Beetle, ένα από τα πιο επιτυχημένα και εμβληματικά αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ. Κατά τη διάρκεια της ακμής της, τη δεκαετία του 1940 έως τη δεκαετία του 1960, η εταιρεία παρήγαγε πολλές παραλλαγές αλλά το μεγάλο θέμα παρέμενε, με το τι θα έπρεπε να κάνει μετά το Beetle. Μέχρι τις αρχές του ’70 είχε δοκιμάσει αρκετές περιπτώσεις και είχε πειραματιστεί με κάμποσα σχέδια.

Το τότε αφεντικό της εταιρείας όμως, Rudolph Leiding, τα έβαλε όλα στην άκρη προκρίνοντας το μοντέλο που έμελλε να γράψει τη δική του ξεχωριστή ιστορία στην παγκόσμια αυτοκίνηση. Το Golf MK1 με τον κινητήρα και την κίνηση εμπρός, ήρθε και άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού για όλες τις εταιρείες- δημιουργώντας άμεσα προϋποθέσεις ευμάρειας για τη Volkswagen.

Volvo XC90

Οι γενιές του μοντέλου που έγραψε τη δική του ιστορία για λογαριασμό της Volvo, είναι δύο. Η πρώτη, στη χρονική περίοδο που η Ford είχε τον έλεγχο της Volvo (2002), αποδείχτηκε μια πολύ επιτυχημένη συνταγή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, κάτι που σήμαινε πως για τη Volvo η ανανέωσή του ήταν μονόδρομος. Σε μια εποχή που για τα μεγάλα SUV υπήρχαν μόνο δύο Γερμανικές μάρκες που κυριαρχούσαν, το XC90 ήρθε και έπαιξε με απόλυτη φυσικότητα και επιτυχία το ρόλο του τρίτου πόλου.

Ήταν το ιδανικό αντιστάθμισμα στη φυσική εξέλιξη των μεγάλων σεντάν της Volvo που εκείνη την περίοδο, ασφυκτιούσαν υπό το… Γερμανικό ζυγό με τις πραγματικά άπαιχτες προτάσεις. Η εκτίναξη που έδωσε στην εταιρεία η επιτυχία του XC90, ήταν ίσως το σημαντικότερο βήμα για τη μεταγενέστερη επιτυχία, όχι μόνο του μοντέλου στη δεύτερη γενιά του αλλά και για την ίδια τη Volvo που έχει φτάσει πλέον και στέκεται με αξιώσεις στα υψηλότερα σκαλοπάτια της αυτοκινητιστικής ελίτ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Και τι δεν έχει η λίστα με τα αξεσουάρ του Ford Bronco!
Πάνω από μισό εκατομμύριο τα ανασφάλιστα – Θύματα πάλι οι συνεπείς
Τα δέκα πιο παράξενα αυτοκίνητα των ’80s