Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Καύσιμα: Μόνη λύση για το χάος η ψηφιακή παρακολούθηση

Ελλάδα 18:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Καύσιμα: Μόνη λύση για το χάος η ψηφιακή παρακολούθηση

ΝΕΑ

Καύσιμα: Μόνη λύση για το χάος η ψηφιακή παρακολούθηση

ΝΕΑ

Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, παρουσίασε στοιχεία και θέσεις, για την καταπολέμηση της παραβατικότητας.

Advertisement
Advertisement

Ποια είναι η πραγματική εικόνα στην αγορά υγρών καυσίμων, με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο ίδιος ο κλάδος, η Εθνική Οικονομία και κυρίως οι πολίτες-καταναλωτές;

Τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν προ ημερών, για την αφαίμαξη που προκαλεί στην τσέπη μας, η ανεξέλεγκτη δράση των κυκλωμάτων λαθρεμπορίας, είναι αμείλικτα και υπό αυτό το πρίσμα, το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, μπορεί να στοχεύσει στο πρόβλημα. Είναι από μόνο του αρκετό, καθώς το πρόβλημα είναι και ποσοτικό και ποιοτικό, με τη μάστιγα των νοθευμένων καυσίμων;

Τι λένε οι άνθρωποι της αγοράς; Ο ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών) παραχώρησε την Τετάρτη (17/1), σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, συνέντευξη Τύπου με θέμα: «Παραβατικότητα και Ρυθμίσεις στην αγορά Υγρών Καυσίμων – Συνέπειες και Επιπτώσεις στον καταναλωτή, στον κλάδο, στην Εθνική Οικονομία».

Advertisement
Advertisement

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Ιωάννης Αληγιζάκης και οι αντιπρόεδροι, Χρήστος Τζιόλας και Δημήτρης Κονταξής, παρουσίασαν τις θέσεις και τις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ, αλλά και κάποια ενδεικτικά στοιχεία της έρευνας του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς.

«Η πραγματική κατάσταση στην αγορά για τις εταιρείες πετρελαιοειδών έρχεται σε αντίθεση με τον μύθο των «επιχειρήσεων που απολαμβάνουν μόνιμη κερδοφορία και μάλιστα υψηλή», υποστήριξε ο κ. Αληγιζάκης, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η «η υψηλή φορολογία δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά και ευνοεί την παραβατικότητα».

Advertisement

Ανέφερε, μάλιστα, ότι τα τελευταία 12 χρόνια, από τα 8.500 πρατήρια υγρών καυσίμων, λόγω της διαρκούς οικονομικής κρίσης, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στα 5.500 πρατήρια, σε συνθήκες που ευνόησαν αρκετούς επιτήδειους  να εισέλθουν στο χώρο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, οι συνολικές απώλειες του κλάδου, ανήλθαν στα 450 εκατομμύρια ευρώ.

Advertisement

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος Χρήστος Τζιόλας, παρουσίασε τα στοιχεία του ΕΜΠ, τονίζοντας ότι η βασική πρόταση του Συνδέσμου και μοναδική αξιόπιστη επιλογή για τον έλεγχο της αγοράς είναι: «η ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων, από την ώρα που φεύγουν από τα διυλιστήρια, μέχρι την αντλία του πρατηρίου και την τελική απόδειξη στον καταναλωτή. Αυτό είναι ανθρωπίνως αδύνατο να επιτευχθεί με οποιονδήποτε άλλον τρόπο, πέραν της χρήσης λογισμικών από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές (ΑΑΔΕ, Υπουργείο Οικονομικών) και είναι ένα σύστημα που έχει λειτουργήσει πολύ αποτελεσματικά στη γειτονική Βουλγαρία. Η οποία αντιμετώπιζε μεγαλύτερο πρόβλημα παραβατικότητας από την Ελλάδα”.

Τα κεντρικά σημεία της Συνέντευξης Τύπου:

  • Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022) o κλάδος σημείωσε οριακή κερδοφορία το 2022, αν αφαιρεθούν από τα αποτελέσματα τα αεροπορικά καύσιμα και οι διεθνείς πωλήσεις.
  • 2022: 1,9 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις.
  • Επί 7 συναπτά έτη (2010-2016) ο κλάδος σημείωνε διαρκώς ζημιές (καθαρά κέρδη μετά από φόρους χωρίς αεροπορικά καύσιμα και διεθνείς πωλήσεις), ενώ και το 2020 ο κλάδος πέρασε ξανά σε αρνητική θέση (ζημιές 34,5 εκατ. ευρώ), εξαιτίας της πανδημίας.
  • Σήμερα το περιθώριο καθαρού κέρδους των επιχειρήσεων αγγίζει μόλις το 0,5%.
  • Το πλαφόν δημιουργεί σημαντικές στρεβλώσεις στη λειτουργία του υγιούς ανταγωνισμού
  • Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ (Συγκεντρωτικά Στοιχεία και Αριθμοδείκτες του Κλάδου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για το έτος 2022), το μικτό περιθώριο κέρδους των εταιριών στην εσωτερική αγορά δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά τους, καθώς από το 2016 συμπιέζεται σε επίπεδα χαμηλότερα του 5% (4,6% το 2017, 4% το 2018, 4,3% το 2019, 4,5% το 2020, 4,4% το 2021, 3% το 2022).
  • Η εφαρμογή του πλαφόν, η οποία συμπιέζει περαιτέρω το ήδη χαμηλό μικτό περιθώριο αγνοεί την αύξηση του πληθωρισμού (κατά περίπου 10 μονάδες την τελευταία διετία), την πολύ μεγάλη αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους από τις αυξήσεις επιτοκίων, την αύξηση των μεταφορικών που δόθηκε στα βυτιοφόρα ή που παρουσιάζεται στα πλοία με την αύξηση των ρυμουλκών και των καυσίμων.
  • Το πλαφόν, κάτω από τις σημερινές συνθήκες, δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας για τις νόμιμες επιχειρήσεις, θέτοντας εν αμφιβόλω όχι μόνο τις μελλοντικές επενδύσεις τους, αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητά τους. Παράλληλα, τροφοδοτεί τον αθέμιτο ανταγωνισμό με τις παραβατικές επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες.
  • Ο ρόλος των νόμιμων εταιρειών του κλάδου είναι εξαιρετικά κρίσιμος για την οικονομία, την ενεργειακή ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή μετάβαση της χώρας.
  • Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΜΠ σχετικά με τις ελλειμματικές παραδόσεις στην Αττική, φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικά αυξητική τάση σε σχέση με την έρευνα του 2021, αλλά και των προηγούμενων ετών.
  • Η λύση για τον περιορισμό της παραβατικότητας βρίσκεται σε ένα ολιστικό, σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών.
  • Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε πρόσφατα στη νομοθέτηση ενός πλαισίου που προβλέπει αυστηροποίηση των ποινών για όσους παρανομούν.
  • Όμως το πρόβλημα της παραβατικότητας μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο μέσα από ένα σύγχρονο Σύστημα Εισροών-Εκροών, παράλληλα με την χρήση του Συστήματος από τις Αρχές.
  • Παρά τις παρεμβάσεις που έχει κάνει, η Πολιτεία δεν έχει κατορθώσει έως και σήμερα να θέσει σε λειτουργία ένα ολιστικό, ψηφιακό Σύστημα Παρακολούθησης Διακίνησης.
  • Στο πεδίο αυτό έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Παρουσιάζεται μια τελευταία ευκαιρία για τη χώρα, προκειμένου να αντιμετωπίσει την παραβατικότητα, προτού το φαινόμενο καταστεί εντελώς ανεξέλεγκτο.
  • Ο ΣΕΕΠΕ έχει καταθέσει από την πρώτη στιγμή συγκεκριμένες, ρεαλιστικές προτάσεις σχετικά με το ζωτικής σημασίας ζήτημα και βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την ΑΑΔΕ και τα συναρμόδια Υπουργεία για την ολιστική αντιμετώπιση της παραβατικότητας.
Advertisement

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Φόβοι για μεγάλες αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης και του diesel
Ακρίβεια καυσίμων: Με το αυτοκίνητο και τέρμα γκάζι οι Ελληνες
Γερανοί και μοτοσυκλετιστές της τροχαίας από σήμερα στον Κηφισό