Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Στους δρόμους πάλι τα σαπάκια αντί να ανακυκλώνονται!

Ελλάδα 19:01
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Στους δρόμους πάλι τα σαπάκια αντί να ανακυκλώνονται!

ΝΕΑ

Στους δρόμους πάλι τα σαπάκια αντί να ανακυκλώνονται!

ΝΕΑ

Βηματα… πίσω για την ασφάλεια και το Περιβάλλον γίνονται, αφού πολλοί στράφηκαν σε παλιά, ρυπογόνα και επικίνδυνα οχήματα για να αποφύγουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς…

Advertisement
Advertisement

Δεκαετίες πίσω μπορεί να μας γυρίσει ο κορωνοϊός όσον αφορά στην ατμοσφαιρική ρύπανση και τα τροχαία ατυχήματα καθώς εκατομμύρια πολίτες στην Ευρωπαϊκή Ένωση απομακρύνονται από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στρέφονται στα αυτοκίνητα για τις μετακινήσεις τους. Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που έχει εντοπιστεί αφορά στο γεγονός ότι οι πολίτες δεν κοιτούν να αποκτήσουν κάποιο όχημα με μικρή ηλικία αλλά αυτοκίνητα με ηλικίες άνω των 20 ετών με αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα μοντέλα να έχουν γίνει ανάρπαστα στην ευρωπαϊκή αγορά με κίνδυνο πάντα βέβαια να προκληθεί ανεπανόρθωτη ζημιά στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα, όπως πάντα βέβαια σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη, καθώς οχήματα που προορίζονταν για ανακύκλωση επισκευάζονται κακήν κακώς και πωλούνται και πάλι έναντι 500 ή 1.000 ευρώ επιβαρύνοντας στο μέγιστο την ποιότητα του αέρα και βέβαια αυξάνοντας κατά πολύ την πιθανότητα ανόδου των τροχαίων ατυχημάτων εξαιτίας της κακής κατάστασης των εν λόγω αυτοκινήτων.

Advertisement
Advertisement

Τι γίνεται στην Ευρώπη

Η πανδημία του κορωνοϊού έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στους επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς οι οποίοι υπό τον φόβο εξάπλωσης της πανδημίας στρέφονται σε καινούρια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για τις μετακινήσεις τους. Ωστόσο η πλάστιγγα γέρνει προς τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και μάλιστα σε εκείνα που έχουν ηλικίες άνω των 15-20 ετών με κίνδυνο να επιβαρυνθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.

Για παράδειγμα στη Γαλλία οι ταξινομήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατέγραψαν άνοδο 16% το τρίτο τρίμηνο ενώ οι πωλήσεις των καινούριων ΙΧ σημείωσαν πτώση 5%. Επίσης φέτος οι καταναλωτές προτίμησαν αυτοκίνητα με ηλικίες άνω των 15 ετών καταρρίπτονταν κάθε ρεκόρ σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.

Advertisement

Στην Ισπανία οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σύμφωνα με την έρευνα της IHS Market κατέγραψαν άνοδο 25% και μάλιστα οι ταξινομήσεις οχημάτων με ηλικίες άνω των 20 ετών σημείωσαν άνοδο 25% και στα μοντέλα με ηλικίες άνω των 15 ετών το ποσοστό ανόδου κυμάνθηκε σε 16%.

Η αναζήτηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μέσω του Διαδικτύου σύμφωνα με το Reuters και το AutoScout24 αυξήθηκε για οχήματα με ηλικίες άνω των 15 ετών από το καλοκαίρι σε Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ιταλία και Ολλανδία.

Advertisement

Μάλιστα το ποσοστό ανόδου για αυτοκίνητα με ηλικίες άνω των 15-20 ετών ξεπέρασε σε πολλά κράτη-μέλη ακόμη και το 80%.

Τα νέα δεδομένα ίσως προκαλέσουν κλυδωνισμούς τους φιλόδοξους ευρωπαϊκούς στόχους για μείωση των εκπομπών CO2 καθώς θα αυξηθούν τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα που θα κινούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Advertisement

Στο Ευρωδικαστήριο η Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την κακή ποιότητα του αέρα λόγω των υψηλών επιπέδων αιωρούμενων σωματιδίων (ΑΣ10).

Όταν σημειώνεται υπέρβαση των οριακών τιμών που καθορίζονται από τη νομοθεσία της ΕΕ για την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα (οδηγία 2008/50/ΕΚ), τα κράτη μέλη υποχρεούνται να εγκρίνουν σχέδια για την ποιότητα του αέρα και να διασφαλίζουν ότι λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα ώστε η διάρκεια της περιόδου υπέρβασης να είναι όσο το δυνατόν συντομότερη.

Η Ελλάδα δεν τήρησε τις ημερήσιες οριακές τιμές για τις συγκεντρώσεις ΑΣ10, οι οποίες είναι νομικά δεσμευτικές από το 2005. Η χώρα μας επίσης παρέβη τις υποχρεώσεις της να κρατήσει την περίοδο υπέρβασης όσο το δυνατόν συντομότερη και δεν έχει λάβει επαρκή μέτρα για τη μείωση των συγκεντρώσεων ΑΣ10 στον οικισμό Θεσσαλονίκης.

Τα στοιχεία που υπέβαλε η Ελλάδα επιβεβαιώνουν τις συστηματικές υπερβάσεις στον οικισμό Θεσσαλονίκης για δεκατέσσερα έτη από το 2005 (για όλα τα έτη με εξαίρεση το 2013). Το 2019, τελευταίο έτος για το οποίο υπάρχουν επί του παρόντος διαθέσιμα δεδομένα, οι ημέρες κατά τις οποίες σημειώθηκαν υπερβάσεις των οριακών τιμών ήταν 67. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες των ελληνικών αρχών μέχρι σήμερα δεν ήταν ικανοποιητικές και επαρκείς.

400.000 θάνατοι ετησίως

Πάνω από ένας θάνατος στους οκτώ στην EE συνδέεται με την ατμοσφαιρική ρύπανση και τα κύματα θερμότητας που επιδεινώνονται από την κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος (EEA), που δόθηκε στη δημοσιότητα.

Συνολικά, 630.000 θάνατοι, περίπου το 13% του συνόλου, στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συν τη Βρετανία συνδέονταν με περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός κίνδυνος για την υγεία στην Ευρώπη και αποτελεί αιτία για περισσότερους από 400.000 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο.

Η παρατεταμένη έκθεση σε ρύπους μπορεί να προκαλέσει διαβήτη, πνευμονική νόσο και καρκίνο, ενώ πρώιμα στοιχεία δείχνουν ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση μπορεί να συνδέεται με υψηλότερα ποσοστά θανάτου μεταξύ των ασθενών με κορωνοϊό.

Σύμφωνα με την έκθεση, πρώτη έρχεται η Ρουμανία, όπου σχεδόν ένας θάνατος στους πέντε συνδέεται με τη ρύπανση, ενώ η Σουηδία και η Δανία, καταγράφουν έναν θάνατο στους δέκα, από την ίδια αιτία.

Τα επίπεδα ρύπανσης της Ευρώπης μειώθηκαν εν μέσω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, αλλά η πτώση αναμένεται να είναι προσωρινή. Επιπλέον, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ δεν πρόκειται να φτάσουν τους στόχους τους για μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων την επόμενη δεκαετία.

«Οι πιο φτωχοί είναι δυσανάλογα εκτεθειμένοι στη ρύπανση και στις ακραίες μετεωρολογικές συνθήκες, περιλαμβανομένων των κυμάτων καύσωνα και ακραίου ψύχους. Αυτό συνδέεται με τα μέρη στα οποία ζουν, εργάζονται και πηγαίνουν σχολείο, συχνά σε κοινωνικά υποβαθμισμένες ζώνες και σε συνοικίες στην περιφέρεια μεγάλων κυκλοφοριακών αξόνων», επισημαίνεται στην έκθεση.

Η Ελλάδα θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι είναι από τους πιο φτωχούς εταίρους μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ οπότε και οι Έλληνες πολίτες είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στην ατμοσφαιρική ρύπανση με ότι και αν σημαίνει αυτό για τη δημόσια υγεία

Διαβάστε επίσης:

Πότε επαναλειτουργούν τα ΚΤΕΟ – Οι προθεσμίες για έλεγχο

SOS! Ανάρπαστα γίνονται τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα

Πρόστιμο άνω των 15.000 ευρώ για πινακίδες ΔΟΚ