Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων CHOICE | Τιμές Καυσίμων

ΝΕΑ

Η υπερφορολόγηση «βούλιαξε» τις πωλήσεις σκαφών!

  • Γιώργος Κ. Ανδρής (ga@newsauto.gr)

Τι ζήτησαν οι κατασκευαστές μικρών σκαφών αναψυχής από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.

Τις δικές τους προτάσεις για τον κλάδο κατέθεσε στο νέο υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κατασκευαστών Πολυεστερικών Σκαφών Παρελκομένων Εξαρτημάτων Εμπόρων &Παροχής Υπηρεσιών (ΣΕΚΑΠΛΑΣ – Π.Ε.Ε.Υ) ο οποίος ιδρύθηκε το έτος 1978 και είναι το μοναδικό επαγγελματικό Σωματείο του Κλάδου το οποίο εκπροσωπεί πανελλαδικά άνω των  450 ελληνικών επιχειρήσεων που είναι διασκορπισμένες σε όλη τη μεσογειακή και νησιωτική χώρα.

Ο αριθμός του συνολικά απασχολούμενου προσωπικού από τα μέλη μας, μέχρι πρόσφατα, ξεπερνούσε τις 15.000, ενώ οι απασχολούμενοι στον κλάδο των σκαφών αναψυχής ο οποίος αποτελεί τη μήτρα (πλωτή οικοδομή) γύρω από την οποία δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός δεκάδων άλλων επαγγελμάτων και συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας, προσέγγιζαν τις εκατό (100.000) χιλιάδες.

Η Ελληνική παραγωγή καλύπτει το 70% σχεδόν της εγχώριας αγοράς σε σκάφη αναψυχής κάθε είδους έως και 12 μ. μήκος, ενώ παράλληλα οι εξαγωγές που πραγματοποιεί ο Κλάδος είναι πολύ αξιόλογες.

Ωστόσο το μεγάλο «αγκάθι» που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι η κατάρρευση των πωλήσεων εξαιτίας της υπερφορολόγησης και μάλιστα ο αριθμός των σκαφών αναψυχής μέχρι 10 μέτρα που καταχωρήθηκαν στις κατά τόπου Λιμενικές Αρχές το 2017 ανήλθαν σε μόλις 2.917 μονάδες ενώ το 2007 ο αντίστοιχος αριθμός ανέρχονταν σε 11.112 σκάφη!

Δηλαδή σε μόλις 10 χρόνια η αγορά σκαφών αναψυχής έως 10 μέτρα έχει καταγράψει πτώση πάνω από 73%.

Για αυτό τον λόγο ο ΣΕΚΠΛΑΣ πρότεινε στην ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας την άμεση κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης στα μικρά σκάφη που λεμβολογούνται  (δεν νηολογούνται) δηλ. όσα είναι ολικού μήκους μέχρι και 12 μέτρα.

Επίσης ένα ακόμη τεράστιο θέμα που έχει προβληματίσει τον κλάδο έχει να κάνει με τις ενοικιάσεις σκαφών οι οποίες σύμφωνα με τον κανονισμό τα σκάφη θα πρέπει να είναι νεότευκτα (π.χ. να μην έχουν παρέλθει τρία  έτη από την ημερομηνία κατασκευής τους)  σημαντική παράμετρος για την απασχόληση και την εθνική οικονομία.

Υπενθυμίζεται ότι κατά την αρχική του έκδοση ο Κανονισμός αυτός προέβλεπε τα σκάφη να είναι ηλικίας μικρότερης του ενός έτους από την ημερομηνία εγγραφής τους στο Βιβλίο Εγγραφής Μικρών Σκαφών.

Μετά παρέλευση 12/ετίας τα παλαιά σκάφη να αντικαθίστανται. Παρεμφερής διάταξη, με το (RENT A CAR) το οποίο προβλέπει 7/ετία (αριθ. 16597/29.12.2010, ΦΕΚ Β’ 2156/31.12.2010 Υπουργική Απόφαση).

Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ θεωρεί ότι παρέλκει η αιτιολογία καθόσον πρόκειται περί αυτονόητων τροποποιήσεων που σχετίζονται άμεσα με την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Για τα θαλάσσια Ταξί καθώς και για τις λάντζες που κινούνται εντός και πέριξ λιμένος απαιτείται τα σκάφη να είναι ηλικίας μικρότερης των πέντε (5) ετών. Παρατηρείται δηλ. το φαινόμενο για τα σκάφη του Rent a Boat, τα οποία μπορούν να πλέουν σε όλες τις ελληνικές θάλασσες, να μην απαιτείται όριο ηλικίας (μπορεί να είναι και άνω των είκοσι ετών)  και για τις λάντζες που κινούνται εντός και πέριξ λιμένος να απαιτείται πενταετία.

Με την τροποποίηση που έγινε στις 19/6/2019 όλα τα σκάφη ανεξαρτήτως ολικού μήκους θα πρέπει να είναι τύπου Open.

Όπως με το προηγούμενο (μέχρι 19/6/2019) νομικό καθεστώς μόνον τα άνω των επτά μέτρων ολικού μήκους σκάφη έπρεπε να είναι τύπου Open.

O ΣΕΚΠΛΑΣ εκτιμά ότι απαιτείται άμεση τροποποίηση και επαναφορά σε ισχύ των προηγούμενων διατάξεων καθόσον εφαρμογή του Κανονισμού θα οδηγήσει στην απόσυρση σκαφών κάτω των επτά μέτρων που δεν είναι τύπου Οpen με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ανεξέλεγκτη κατάσταση.

Ένα άλλο πολύ μεγάλο που έθιξε ο ΣΕΚΠΛΑΣ στον υπουργό Ναυτιλίας έχει να κάνει με τις γλίστρες όπου οι κάτοχοι σκαφών πηγαίνουν για να τα ρίξουν στην θάλασσα.

Η επικρατούσα  κατάσταση σε όλη την Επικράτεια είναι απελπιστική σύμφωνα με τον Σύνδεσμο και πρέπει να γίνουν άμεσα ενέργειες ώστε να διευκολυνθούν όλοι.

Επίσης οι χώροι εναπόθεσης ή και διαχείμασης σκαφών  «Parking σκαφών»  στην ισχύουσα νομοθεσία δεν υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για την ίδρυση και λειτουργία των χώρων αυτών, για την εσωτερική τους χωροθέτηση/ταξινόμηση ανάλογα με το μέγεθος των σκαφών, τους χώρους που θα πρέπει να μένουν ελεύθεροι, τις επιτρεπόμενες εντός των χώρων αυτών εργασίες, την πυροσβεστική τους προστασία κ.λπ.

Τέλος ο ΣΕΚΠΛΑΣ εκτιμά πως πρέπει να μειωθούν όλες εκείνες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες που πρέπει να πραγματοποιούν τόσο οι έμποροι όσο και οι ιδιοκτήτες σκαφών στις κατά τόπους Λιμενικές Αρχές καθηλώνοντας χιλιάδες λιμενικούς στα γραφεία.

Δημοφιλή στο Protothema.gr