Menu
Live Κίνηση | Τιμές αυτοκινήτων newsautoCHOICE | Τιμές Καυσίμων

Πρώτη οδήγηση του Volkswagen ID.3

  • Ντίνος Παπαγιαννόπουλος

Αυτό είναι το αυτοκίνητο που θα ενταφιάσει οριστικά το «Dieselgate» και θα βάλει την Volkswagen σε τροχιά εξηλεκτρισμού.

 

Το μέλλον είναι τώρα. Το ID.3, το πλήρως ηλεκτρικό χάτσμπακ (στο μέγεθος ενός Golf) της Volkswagen, παρουσιάστηκε επισήμως στην Eκθεση της Φρανκφούρτης και θα μπει στην παραγωγή μέσα στο 2020 ως ένα προσιτό mainstream αυτοκίνητο, σχεδιασμένο όμως να είναι πιο ποθητό οπτικά, πιο πρακτικό και πιο εύκολο στη χρήση από τα Nissan Leaf, Renault Zoe και BMW i3, με τιμή που στην Ευρώπη αναμένεται να ξεπερνά ελάχιστα τις 30.000 ευρώ. Πρόκειται για ένα 5θυρο, τετραθέσιο αυτοκίνητο με ιπποδύναμη που θα φτάνει μέχρι τους 204 PS και μέγιστη ροπή 31,6 kgm, ενώ η μέγιστη αυτονομία του είναι, σύμφωνα με την Volkswagen, 550 km. Εμείς το οδηγούμε αποκλειστικά σε μορφή αυτοκινήτου προπαραγωγής, αλλά πολύ κοντά στην τελική μορφή του.
Πατάμε το μπουτόν εκκίνησης και σπρώχνουμε τον μοχλό του κιβωτίου που βρίσκεται τοποθετημένος στην κολόνα του τιμονιού. Ο οποίος μοχλός βασικά λειτουργεί σε δύο κατευθύνσεις: μπροστά για την κίνηση και τις λειτουργίες ανάκτησης ενέργειας, πίσω για νεκρά και όπισθεν. Σου φαίνεται παράξενο αν δεν έχεις οδηγήσει ποτέ ηλεκτρικό (κάτι που ισχύει για τη συντριπτική πλειονότητα), αλλά είναι απλό, εύχρηστο και το μαθαίνεις πολύ γρήγορα. Η ανταμοιβή μάλιστα έρχεται πολύ γρήγορα με τη μορφή της σιωπηλής, άμεσης επιτάχυνσης. Τη στιγμή που θα πατήσεις το πόδι σου στο γκάζι θα εντυπωσιαστείς από την ώθηση που σου προσφέρουν τα άμεσα διαθέσιμα 31,6 kgm ροπής του ηλεκτρικού μοτέρ. Εντάξει, δεν μπορεί να συγκριθεί με την αίσθηση που προσφέρει ένα Tesla Model S στη λειτουργία Ludicrous, που νομίζεις ότι θα σου σπάσει σαν κλαράκι τη σπονδυλική στήλη, αλλά -και με δεδομένο ότι το ID.3 είναι σχετικά ελαφρύ για EV με 1.794 kg- η επιτάχυνση είναι γραμμική και αδιάλειπτη.

Το ID.3 είναι ο πιο άμεσος ανταγωνιστής του Tesla Model 3, αλλά αποφεύγει την τάση εντυπωσιασμού της αμερικανικής μάρκας. Εντούτοις, αν επιταχύνεις από τα 60 στα 110 km/h θα εντυπωσιαστείς από την εγρήγορση και την ανταπόκριση του αυτοκινήτου. Εκεί βρίσκεται και το δυνατό σημείο του ηλεκτρικού κινητήρα, όπου η αβίαστη δύναμη ώθησης εξαλείφει την αντίσταση της κύλισης και του αέρα. Πάνω από τα 130 km/h κάθε πρόσθετη μοίρα στη διαδρομή του γκαζιού επιφέρει «κυρώσεις» στις ενδείξεις της αυτονομίας και του ποσοστού φόρτισης της μπαταρίας. Οπότε όσοι ψάχνετε για επιθετικές προσπεράσεις και αργά φρεναρίσματα σε δρόμους με στροφές μην το σκέφτεστε καν. Το ID.3 έχει εξελιχθεί για πιο «ήσυχη» και ομαλή οδήγηση.
Αν εξαιρέσεις τον υποχρεωτικό βόμβο ειδοποίησης των πεζών, ο οποίος σβήνει πάνω από τα 20 km/h, το νέο ηλεκτρικό VW έχει έναν χαρακτηριστικό ήχο, ο οποίος διαβαθμίζεται από έναν οξύ ψίθυρο μέχρι ένα χαρούμενο μουρμουρητό. Ο αεροδυναμικός θόρυβος, πάντως, είναι υπαρκτός. Το ίδιο και ένα «κοσκίνισμα» από τα ελαστικά, τα οποία ωστόσο δεν ήταν τα χαμηλής αντίστασης της πρώτης τοποθέτησης. Το σετάρισμα των ελατηρίων και των αμορτισέρ επίσης θέλει ακόμα βελτίωση μέχρι την τελική του μορφή. Η κύλιση σε χαμηλές ταχύτητες μάς φάνηκε κάπως «ξύλινη» και οι δρόμοι με κακή επιφάνεια μπορούν να γίνουν ενοχλητικοί. Από την άλλη πλευρά, το κράτημα είναι ουδέτερο και ασφαλές σαν ελβετική τράπεζα, κυρίως χάρη στην ισορροπημένη κατανομή των βαρών που έχει αυτό το πισωμήχανο και πισωκίνητο αυτοκίνητο.

Χωρίς το -κυριολεκτικό- βάρος ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης ανάμεσα στους μπροστινούς τροχούς, το ID.3 επωφελείται και από το χαμηλό κέντρο βάρους, κερδίζοντας έτσι άμεμπτη πρόσφυση και ένα πολύ γρήγορο σύστημα διεύθυνσης. Απομένει να διακριβωθεί αν τα προαιρετικά ενεργά αμορτισέρ μπορούν να εξομαλύνουν τη μάλλον απότομη απόσβεση, αν η μετάβαση από την παθητική ηλεκτρική πέδηση στην ενεργητική υδραυλική θα έχει στιλβωθεί πριν από την εμφάνιση τoυ ID.3 στις εκθέσεις της Volkswagen και αν η κατευθυντική σταθερότητα θα μένει ανεπηρέαστη από δυνατούς πλάγιους ανέμους σε δρόμους πιο ανοιχτούς από αυτούς που διασχίσαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Στο νορμάλ πρόγραμμα λειτουργίας η απόκριση και από τα δύο πεντάλ είναι άμεση αλλά όχι απότομη. Αν ενεργοποιήσεις το πρόγραμμα υψηλής ανάκτησης ενέργειας το φρενάρισμα στο άφημα του γκαζιού είναι αρκετά δυνατό, τόσο που δεν χρειάζεται να πατήσεις φρένο, παρά μόνο σε πολύ ακραίες καταστάσεις. Η λειτουργία ήπιας ανάκτησης καθιστά την οδήγηση πιο φυσική και ομαλή, ενώ εξακολουθεί να προσφέρει κάποιο ποσοστό πέδησης στο άφημα του γκαζιού. Πριν καν το καταλάβεις θα νομίζεις ότι οδηγούσες το ID.3 από πάντα. Είναι όντως ένα πολύ ευκολοδήγητο και αξιαγάπητο αυτοκίνητο. Ολα αυτά τα εκατομμύρια ευρώ εξέλιξης, όλα αυτά τα μυαλά που συνεισέφεραν, δημιούργησαν ένα όχημα με το οποίο εξοικειώνεσαι ταχύτατα και το οποίο λίγο διαφέρει στα βασικά απ’ ό,τι έχεις συνηθίσεις ως τώρα. Πρόκειται για τεράστιο επίτευγμα διότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Volkswagen δεν στοχεύουν στους early adopters, όπως έκαναν τα Tesla, αλλά στην πλειονότητα του αγοραστικού κοινού. Σε αντίθεση με τον απόλυτα συμβατικό τρόπο με τον οποίο οδηγείται, το ID.3 κρύβει κάτω από την επιφάνεια καινοτόμα τεχνολογία. Η αρχιτεκτονική τύπου skateboard τοποθετεί την μπαταρία μέσα σε μία υδρόψυκτη μήτρα στο κάτω μέρος του αμαξώματος. Αυτό δημιουργεί μια ελαφρώς ψηλότερη θέση οδήγησης με καλύτερη περιμετρική θέα και επιπλέον χώρο για επιβάτες και αποσκευές. Σκέψου ένα Golf στέισον και είσαι μέσα.

Απελευθερωμένοι από τα δεσμά της κλασικής αρχιτεκτονικής ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης, οι μηχανικοί μετακίνησαν τις μπροστινές ράγες του πλαισίου πιο κοντά τη μία στην άλλη, δίνοντας έτσι περισσότερο χώρο κίνησης στους κατευθυντήριους τροχούς. Το πιο άμεσο και εντυπωσιακό αποτέλεσμα είναι ένας πολύ μικρότερος κύκλος στροφής. Το ID.3 είναι τόσο ευέλικτο και εύκολο στο παρκάρισμα που θυμίζει smart. Το ίδιο ισχύει και για τον ελάχιστο χώρο που χρειάζεται για αναστροφή. Το σύστημα διεύθυνσης, ωστόσο, επιδέχεται περαιτέρω βελτίωσης, η οποία συνίσταται σε πιο γρήγορη και φυσική επαναφορά, καλύτερη αίσθηση γύρω από την ευθεία και περισσότερη πληροφόρηση όταν οι τροχοί είναι στριμμένοι.
Το ID.3 έχει περίπου τις ίδιες εξωτερικές διαστάσεις με το υπάρχον Golf, αλλά το μεταξόνιό του (2.765 mm) είναι 128 mm μακρύτερο, ενώ οι στάνταρ τροχοί του θα είναι 19 ή 20 ιντσών. Αρχικά θα υπάρχουν τρεις επιλογές μπαταρίας με 48, 58 και 62 kWh, οι οποίες -σύμφωνα με το WLTP- έχουν αυτονομία 330, 420 και 550 km. Οι μπαταρίες, οι οποίες αναλογούν περίπου στο 50% της συνολικής αξίας του αυτοκινήτου, έχουν εγγύηση ότι θα διατηρήσουν τουλάχιστον το 70% της αρχικής τους απόδοσης μετά από οκτώ χρόνια ή 160.000 km. Είναι διαθέσιμα δύο ηλεκτρικά μοτέρ με απόδοση 150 και 204 PS. Αμφότερα κινούν τους πίσω τροχούς μέσω μιας μετάδοσης μονής σχέσης. Αργότερα θα παρουσιαστούν και τετρακίνητες εκδόσεις με έναν ηλεκτρικό κινητήρα σε κάθε άξονα και περισσότερη ιπποδύναμη.

Λίγους μήνες αφότου ξεκινήσει η εμπορική διάθεση του ID.3 θα παρουσιαστεί το SUV ID.4 Cross. Επόμενο στη σειρά είναι το ID Buzz με μακρύ μεταξόνιο, το οποίο θα παρουσιαστεί το 2021. Την ίδια χρονιά η Volkswagen θα βγάλει το saloon ID Aero, ενώ το 2022 θα προκύψει το επταθέσιο ID Lounge. Το δεύτερο κύμα των μοντέλων ID θα δίνει έμφαση σε μοντέλα που θα απευθύνονται και στο θυμικό του αγοραστή. Θα δούμε δηλαδή κουπέ, RUV (Rough Utility Vehicle), αλλά και ελαφριά επαγγελματικά οχήματα ειδικού σκοπού. Η έκδοση του ID.3 που οδηγήσαμε ήταν η ναυαρχίδα των 62 kWh και των 204 PS, η οποία μπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 km/h σε 7,5”, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h. Σε ταχυφορτιστή 100 kW μπορείς σε 30 λεπτά να φορτώσεις ενέργεια για τα επόμενα 260 km. Μπορεί να «αντέξει» φορτίσεις από φορτιστές μέχρι 125 kW. Από αυτή τη μεγάλη μπαταρία θεωρητικά μπορείς, με αυγό στο πόδι, να διανύσεις μέχρι και 550 km. Η Volkswagen θα μπορεί να παρέχει επίσης wall box ανάλογα με τις δυνατότητες του δικτύου του κάθε σπιτιού. Θα υπάρχουν τρία επίπεδα εξοπλισμού, συν την πολύ «φορτωμένη» first edition που θα διαθέτει head-up display και πανοραμική γυάλινη οροφή.

Το σίγουρο είναι ότι με αυτή τη σχεδίαση το ID.3 αποτελεί μαγνήτη για τα βλέμματα. Δείχνει ότι είναι ένα διαφορετικής «εκτροφής» αυτοκίνητο, με άλλα λόγια, γνωστοποιεί την ηλεκτρική φύση του, χωρίς ωστόσο να γίνεται κραυγαλέο. Οι άνθρωποι της VW διατείνονται ότι ο διαθέσιμος χώρος στο εσωτερικό είναι ανάλογος ενός Passat, κάτι για το οποίο έχουμε αμφιβολίες. Ο χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών δεν φαίνεται αντίστοιχα γενναιόδωρος και η ορατότητα προς τα πίσω περιορίζεται από τη φαρδιά κολόνα και την αεροτομή οροφής. Παρότι το ID.3 είναι ψηλότερο από το Golf, αυτό δεν μεταφράζεται σε περισσότερο αέρα για τα κεφάλια των επιβατών. Ρίξτε το φταίξιμο στην μπαταρίες που κλέβουν χώρο στο πάτωμα. Ο χώρος αποσκευών, ωστόσο, είναι επαρκής, ενώ ολόκληρος ο πίνακας οργάνων έχει ξεπατικωθεί από το πρωτότυπο SEAT el-Born που είχαμε θαυμάσει στην Εκθεση της Γενεύης. Οι ουσιώδης πληροφορίες, όπως η ταχύτητα, η κατάσταση φόρτισης και η αυτονομία, προβάλλονται σε έναν μικρό πίνακα μπροστά από τον οδηγό. Το σύστημα infotainment μπορείς να το ελέγξεις είτε από το πολυλειτουργικό τιμόνι είτε από τη 10ιντση οθόνη αφής στο κέντρο, πάνω από τους αεραγωγούς. Το προαιρετικό head-up display αποδεικνύεται αρκετά χρήσιμο, ενώ αν εξαιρέσει κανείς τα μάλλον άβολα κουμπιά ελέγχου της έντασης του ηχοσυστήματος και της θερμοκρασίας, η υπόλοιπη εργονομία είναι αρκετά διαισθητική και εύκολη στην εκμάθηση.

Θεωρώντας δεδομένο ότι η κάτω του μετρίου ποιότητα κύλισης θα έχει λυθεί μέχρι να ξεκινήσουν οι πωλήσεις του αυτοκίνητου, το ID.3 είναι ένα καθησυχαστικά εύκολο και νορμάλ αυτοκίνητο. Βάζει ελάχιστες δυσκολίες ακόμα και σε έναν αδαή με τα ηλεκτρικά οχήματα οδηγό, την ίδια στιγμή που του επιφυλάσσει πολλές ευχάριστες εκπλήξεις. Ωστόσο, όσο ολοκληρωμένο και να είναι το ID.3 θα πρέπει να κριθεί μέσα στο ηλεκτρικό πλαίσιο λειτουργίας του. Κάποιες ψηφίδες του μέλλοντος δεν έχουν ακόμα τοποθετηθεί στη θέση τους. Οι υποδομές φόρτισης για παράδειγμα.
Μολονότι η μεγάλη μπαταρία του μειώνει το άγχος της αυτονομίας σε υποφερτά επίπεδα, καραδοκεί μία άλλη πηγή ανησυχίας: το άγχος της φόρτισης. Ο φόβος ότι θα φτάσεις σε ένα σημείο φόρτισης που δεν θα λειτουργεί ή θα έχεις μπροστά σου μια μεγάλη ουρά, ή ότι θα το βάλεις στο οικιακό wall box για ολονύχτια φόρτιση, αλλά ένα τηλεφώνημα θα σου επιβάλλει να ταξιδέψεις 500 km μακριά αμέσως. Αυτοί και μόνο οι φόβοι είναι αρκετοί για κάποιους προκειμένου να μην κάνουν ακόμα το μεγάλο ηλεκτρικό βήμα. Εκτός βέβαια κι αν το ID.3 δεν θα είναι το μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Ηλεκτρικός, 204 PS, 31,6 kgm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 62 Kwh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟMΑΤΟ, ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 7,5”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 km/h (ηλεκτρονικά ελεγχόμενη)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: –
CO2: 0
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.261/1.809/1.552 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.794 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 385 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.794 kg
ΤΙΜΗ: ΑΠΟ €30.000 (εκτιμώμενη στη Γερμανία)

 

Δημοφιλή στο Protothema.gr