Live Κίνηση
Περισσότερα
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το φαινόμενο της πυραμίδας

Ελλάδα 1:04
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το φαινόμενο της πυραμίδας

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Το φαινόμενο της πυραμίδας

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Σε κάτι λιγότερο από μια δεκαετία θα βλέπουμε σε αρκετές αγορές της Ευρώπης να πωλούνται περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρά συμβατικά με θερμικούς κινητήρες. Ποιος όμως θα μπορεί να τα αγοράζει;

Advertisement
Advertisement

Μήπως έχει γίνει κάποιο λάθος; Όχι, τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Μέχρι και πριν από λίγο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν πανάκριβα (και εξακολουθούν να είναι). Λογικό, αφού οι επιλογές περιορίζονταν από τα Tesla μέχρι τα Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar i-Pace και τις λοιπές προτάσεις στις μεγάλες κατηγορίες. Όσο για τις μικρότερες, υπήρχαν ελάχιστες προτάσεις όπως τα Nissan Leaf, BMW i3 κ.α.. Αλλά ακόμη και αυτά δεν τα έλεγες φτηνά. Δεν τα λες ούτε και σήμερα…

Τότε, τι έχει αλλάξει; Τι μπορεί να κάνει την διαφορά; Ψυχραιμία, δεν είναι δυνατό από τη μία μέρα στην άλλη (ή αν προτιμάτε από την μια δεκαετία στην άλλη) να μετασχηματιστούν όλα μαζί. Και η προϊοντική αγορά και οι τιμές πώλησης. Μήπως οι κατασκευαστές ξεκίνησαν λάθος και θα έπρεπε αντί να λανσάρουν μεγάλα ηλεκτρικά SUV να πωλούν ήδη αμέτρητα ηλεκτρικά city-cars;

Ας δούμε το θέμα από την προοπτική μιας πυραμίδας. Ας υποθέσουμε πως στην κορυφή βρίσκονται τα ακριβά, μεγάλα, ηλεκτρικά SUV. Ναι, είναι λίγα, αλλά έχουν την σωστή τιμή για τους κατασκευαστές ώστε να κάνουν σε ένα μεγάλο βαθμό απόσβεση το κόστος εξέλιξης. Ίσως να γνωρίζετε πως όσο μεγαλύτερο είναι ένα αυτοκίνητο, τόσο μεγαλύτερο είναι και το περιθώριο κέρδους. Μπορεί να σας ακούγεται ολίγον μπακαλίστικο, αλλά έτσι έχουν τα πράγματα…

Advertisement
Advertisement

Ας πάμε τώρα στην βάση της πυραμίδας. Αν υποθέσουμε πως ένας κατασκευαστής είχε σκοπό να προχωρήσει στην ευρεία παραγωγή ενός νέας τεχνολογίας προϊόντος θα έπρεπε να μην είναι οικονομικά ζημιογόνο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του VW e-up, του οποίου η παραγωγή είχε διακοπεί όχι λόγω της μειωμένης ζήτησης, αλλά κυρίως λόγω κόστους. Βλέπετε, όταν μια βιομηχανία είναι στημένη για να παράγει αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και τις εξηλεκτρισμένες εκδοχές τους, δεν είναι δυνατό με μιας να στηθεί και μία ακόμη για τα ηλεκτρικά.

Και τι μας λέει η βάση της πυραμίδας; Πως αν ένας μη κατάλληλα προετοιμασμένος κατασκευαστής επιχειρούσε να μπει στην μαζική παραγωγή ηλεκτρικών city-cars, το πιθανότερο το αποτέλεσμα θα ήταν οικονομικά καταστροφικό. Κυρίως για δύο σημαντικούς λόγους: α) το προϊόν δεν θα είχε την αναμενόμενη εμπορικά απήχηση απέναντι σε ένα επιφυλακτικό προς την ηλεκτροκίνηση αγοραστικό κοινό και β) μην ξεχνάτε τα πολύ μικρά περιθώρια κέρδους.

Advertisement

Οικονομολόγος δεν είμαι, αλλά βάσει των όσων γνωρίζω, θεωρητικά έτσι λειτουργεί κάθε αγορά απέναντι σε ένα εντελώς νέο τεχνολογικά προϊόν. Ακόμη βρισκόμαστε στην αρχή της μετάβασης, η οποία θα γίνεται πιο έντονη. Είτε το θέλουμε είτε όχι, από την στιγμή που οι πολλές εταιρίες πριν καν ξεκινήσει η τρέχουσα δεκαετία, θα πωλούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Advertisement

Ξέρω, τι σκέπτεστε, ότι αυτά αφορούν την υπόλοιπη Ευρώπη και όχι την Ελλάδα… Δεν έχετε άδικο, αλλά ακόμη και αν ακολουθήσουμε σαν χώρα λίγο πιο αργά τις εξελίξεις τα ηλεκτρικά θα γίνονται πιο δελεαστικά επειδή θα φτηναίνουν. Αν το δείτε και ανάποδα, θα μας φαίνονται πιο φτηνά, επειδή τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες καύσης θα ακριβαίνουν (έχετε συγκρίνει περσινές με φετινές τιμές νέων μοντέλων;).

Από την άλλη, θα μαθαίνουμε να βιώνουμε νέες εμπειρίες και τρόπους ζωής. Θυμάστε πόσο μας κακοφαινόταν όταν από το πρώτο μας κινητό με την μπαταρία που κρατούσε μια βδομάδα έπρεπε το νέο μας smartphone να το βάζουμε κάθε μέρα στην πρίζα; Τότε τι κάναμε; Απλά συμβιβαστήκαμε και το συνηθίσαμε…

Κάπως έτσι θα γίνει και με όποιον χρησιμοποιεί ένα ηλεκτρικό, θα μάθει και θα προγραμματίζει το πότε και το που θα πρέπει να το φορτίζει. Όσο για τα αυτοκίνητα με κινητήρες καύσης θεωρώ πως ως χώρα θα είμαστε από τις τελευταίες που θα τα δούμε να αρχίζουν να κάνουν fade-out. Κάπου μετά τους Ολυμπιακούς της Αυστραλίας. Κάπου τότε, η βάση της πυραμίδας θα είναι περισσότερο ηλεκτρική από ποτέ και η μετάβαση θα κορυφώνεται προς την ολοκλήρωσή της…

Advertisement

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πότε θα μπορούμε να φορτίσουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δίχως καλώδιο;
Ποια είναι η ιδανική χωρητικότητα για ένα θερμικό κινητήρα;
Πόσο κοστίζει το σέρβις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;