Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

GP Ιταλίας: Για τελευταία φορά στην κλασσική διαδρομή!

Ελλάδα 21:59
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

GP Ιταλίας: Για τελευταία φορά στην κλασσική διαδρομή!

FORMULA 1

GP Ιταλίας: Για τελευταία φορά στην κλασσική διαδρομή!

FORMULA 1

Η χάραξη της διαδρομής στην πίστα της Μόντσα αλλάζει από το 2107 φέτος είναι η τελευταία φορά που θα απολαύσουμε αγώνα στην παλιά χάραξη.

Advertisement
Advertisement

ΤΟΥ ΤΑΚΗ ΠΟΥΡΝΑΡΑΚΗ

H F1 αμέσως μετά το Σπα όπου ο Ρόσμπεργκ πήρε μια εύκολη νίκη πηγαίνει στη Μόντσα για έναν ακόμη εμβληματικό αγώνα. Ο Γερμανός οδηγός της Mercedes μείωσε τη διαφορά από τον πρωτοπόρο της βαθμολογίας Λιούις Χάμιλτον στους 9 βαθμούς ενώ απομένουν 200 βαθμοί να μοιραστούν σε οχτώ αγώνες.

To Μητροπολιτικό Πάρκο της Μόντσα βρίσκεται στα περίχωρα του Μιλάνο δίπλα στην έδρα της Pirelli και κοντά στην έδρα της Ferrari. Από το 1950 έως σήμερα φιλοξενεί ανελλιπώς GP με εξαίρεση μια χρονιά. Η μια εκ των δυο Ιταλικών εταιρειών έχει εξασφαλισμένη τη νίκη, την Κυριακή δεν ισχύει όμως το ίδιο για την άλλη. Το κλίμα στη Ferrari μετά τα συμβάντα της πρώτης στροφής στο Βέλγιο όπου οι Φέτελ/Ράικονεν τράκαραν μεταξύ τους, είναι πολύ βαρύ. Οι κόκκινοι ψάχνουν απεγνωσμένα μια θέση στο βάθρο, έχουν περάσει χρόνια από την τελευταία φορά που σε τέσσερις συνεχόμενους αγώνες δεν ανέβηκε οδηγός της Ferrari, βάθρο.
Ο ιδρυτής της Ferrari, ο αείμνηστος Έντσο Φεράρι ζητούσε νίκη πάση θυσία στη Μόντσα. Πίεζε τους μηχανικούς της ομάδας να παρουσιάσουν κάτι παραπάνω, κάτι διαφορετικό για να έχουν πλεονέκτημα οι οδηγοί της Scuderia. Το πνεύμα του διέπει ακόμη τη λειτουργία της Ferrari οι εποχές όμως έχουν αλλάξει. Οι κανονισμοί πλέον περιορίζουν ασφυκτικά τις όποιες βελτιώσεις στην υβριδική μηχανή μέσα στη σεζόν, τα ελαστικά είναι στάνταρ για όλους από την Pirelli οπότε απομένει η αεροδυναμική.

Advertisement
Advertisement

Το σετάρισμα των μονοθεσίων στη Μόντσα είναι μοναδικό μέσα στη χρονιά. Οι κλίσεις στις αεροτομές είναι ελάχιστες καθώς οι μηχανικοί ποντάρουν στην επίτευξη υψηλής τελικής ταχύτητας. Αυτό δυσκολεύει το έργο των οδηγών στις γρήγορες καμπές όπως οι Παραμπόλικα/Μεγάλη Στροφή αλλά και στα σημεία φρεναρίσματος όπως στο τέλος της μεγάλης ευθείας εκκίνησης τερματισμού όπου η ταχύτητα μειώνεται κατά 260km/h σε ελάχιστα μέτρα. Αναμένεται να δούμε ταχύτητες πάνω από 365km/h στο τέλος της πίσω ευθείας πριν τα φρένα. Σχεδιάζονται σημαντικές αλλαγές στην χάραξη της πίστας για το 2017 οπότε είναι η τελευταία χρονιά που θα δούμε αγώνα στην παλιά διαδρομή.

Η θρυλική πίστα της Μόντσα αποτελεί την επιτομή του μηχανοκίνητου αθλητισμού για την Ιταλία. Όχι άδικα ονομάζεται ναός της ταχύτητας καθότι η μέση ωριαία ταχύτητα ενός γύρου με μονοθέσιο F1 αγγίζει τα 250km/h. Τέτοιος ρυθμός απλά δεν υπάρχει σε άλλη πίστα του πρωταθλήματος. Το Ιταλικό GP φιλοξενείται στην πίστα της Μόντσα από το 1950 ανελλιπώς και φέτος θα διεξαχθεί εκεί για 65η φορά. Μόνο μια φορά το 1980 φιλοξενήθηκε στην πίστα της Ίμολα. Η Μόντσα μαζί με το Σπα, το Μονακό και το Σίλβερστον αποτελούν την τετράδα παλιών ιστορικών διαδρομών της F1. Οι Ferrari έχουν κερδίσει 17 φορές εντός έδρας από το 1950 έως σήμερα: Ασκάρι (1951, 1952), Φιλ Χιλ (1960, 1961), Σέρτις (1964), Σκαρφιότι (1966), Ρεγκατσόνι (1970, 1975), Σέκτερ (1979), Μπέργκερ (1988), Σουμάχερ (1996, 1998, 2000, 2003, 2006), Μπαρικέλο (2002, 2004), Αλόνσο (2010).  Η νίκη της Ferrari προκαλεί ντελίριο ενθουσιασμού στους τιφόζι που κατακλύζουν την μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού και δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα στην απονομή. Από τους σημερινούς οδηγούς της Ferrari, ο Φέτελ έχει κερδίσει στη Μόντσα τρεις φορές (2008, 2011, 2013) ενώ ο Ράικονεν δεν έχει κερδίσει ποτέ.

Η πίστα της Μόντσα βρίσκεται μέσα στο Μητροπολιτικό Πάρκο της Μόντσα. Πρόκειται για μια μοναδική τοποθεσία με πλούσια αγωνιστική ιστορία. Περπατώντας το απίθανο αυτό πάρκο βλέπεις ποδηλάτες, ιππείς, δρομείς πολλά ζώα αλλά και οικογένειες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους. Στήνοντας αυτί έχεις την αίσθηση ότι ακούς τα V12 των Ferrari, των Auto Union και των Alfa Romeo να βιάζουν την ησυχία που κυριαρχεί σήμερα στο παλιό οβάλ κομμάτι της πίστας.

Advertisement

monza-old-e640
Το παλιό οβάλ τμήμα της ιστορικής πίστας στο πάρκο της Μόντσα.

Η Μόντσα έχει κάτι μαγικό, φάνηκε ότι εκεί «χτυπά» η καρδιά της Ferrari το 1988 λίγες μέρες μετά το θάνατο του Φεράρι, όταν ο Μπέργκερ με την Ferrari F87-88c έσπασε το σερί νικών της McLaren των Προστ – Σένα που εκείνη τη χρονιά κέρδισαν όλους τους υπόλοιπους αγώνες (15 στους 16).  Πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο Μ.Σουμάχερ. Ο άτυχος Γερμανός πρωταθλητής που δίνει την υπέρτατη μάχη για τη ζωή μετά τον τραυματισμό του στο σκι  έχει κερδίσει 5 φορές στη Μόντσα . Η πρώτη του νίκη ήρθε εκεί το 1996, πρώτη του χρονιά στο Μαρανέλο. Ήταν η στιγμή που μπήκε στην καρδιά των τιφόζι. Ακολούθησαν οι νίκες το 1998, 2000, 2003, 2006. Στην τελευταία ανακοίνωσε και την απόφασή του ν’ αποχωρήσει από την ενεργό δράση για πρώτη φορά στο τέλος του 2006.

Advertisement

monza2006-podium640tall
Στιγμιότυπο από τη νίκη του Σουμάχερ στη Μόντσα το 2006.

Η Pirelli έφερε και την προηγούμενη Κυριακή στο Βέλγιο τις τρεις μεσαίες γόμες της γκάμας: Μέση/μαλακή/πολύ μαλακή. Είναι ο 4ος συνεχής αγώνας μ’ αυτό το συνδυασμό γομών. Επίσης είναι η πρώτη εμφάνιση της πολύ μαλακής γόμας στη Μόντσα, που θα είναι μονόδρομος στο Q3 στις δοκιμές αλλά δεν περιμένουμε να τη δούμε να χρησιμοποιείται αρκετά στον αγώνα.

pirelli-monza16-tyresperGP-640tall
Σε έξι περιπτώσεις οδηγοί της ίδιας ομάδας διάλεξαν διαφορετικές γόμες για τη Μόντσα.

Advertisement

Από τα 13 σετ που διαλέγουν οι οδηγοί, ο Χάμιλτον πήρε 1 σετ μέσης γόμας επειδή υποχρεούνταν, 5 σετ μαλακής γόμας και επτά σετ πολύ μαλακής γόμας. Ο Ρόσμπεργκ έχει 2 σετ μέσης, 4 σετ μαλακής γόμας, 7 σετ πολύ μαλακής. Αντίστοιχη τακτική για Ράικονεν 2/4/7 ενώ ο Φέτελ ακολούθησε το παράδειγμα του Χάμιλτον 1/5/7. Οι Ρικιάρντο και Φερστάπεν πήραν 2/5/7. Αυτό δεικνύει και τις πιθανές διαφοροποιήσεις σε στρατηγική που θα δούμε σήμερα, πιθανόν κάποιοι θα προσπαθήσουν να ολοκληρώσουν τον αγώνα μ’ ένα πιτ στοπ. Πέρυσι ο Χάμιλτον είχε κυριαρχήσει απόλυτα στη Μόντσα και μετά το εντυπωσιακό του comeback στο Βέλγιο (3ος από 21ος) είναι φαβορί και φέτος.

Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ

•    Η μέση ωριαία ταχύτητα είναι υψηλή, αλλά οι ταχύτητες στις στροφές είναι χαμηλές αυτό ελαχιστοποιεί τη φθορά των ελαστικών.
•    Αυτό σημαίνει πως μερικές ομάδες μπορεί να βάλουν σα στόχο να κάνουν μόνο μια αλλαγή ελαστικών στον αγώνα.
•    Υψηλά φορτία στο διαμήκη άξονα ενεργούν στα ελαστικά ειδικά στο φρενάρισμα και στην επιτάχυνση στην έξοδο των δυο σικέιν.
•    Οι οδηγοί έχουν την τάση να χτυπούν τα διάσημα κερμπ στη Μόντσα με δύναμη, αυτό δοκιμάζει περαιτέρω τη δομή των ελαστικών.
•    Η Parabolica και η Curva Grande αποτελούν μεγάλη πρόκληση καθώς είναι παρατεταμένες στροφές στις οποίες μεταφέρονται μεγάλα ποσά ενέργειας διαμέσου των ελαστικών.
•    Μικρή κλίση στις αεροτομές συνεπάγεται αστάθεια στο φρενάρισμα και δυσκολία στην επιτάχυνση: Οι οδηγοί προσπαθούν να αποφύγουν το σπινάρισμα των τροχών.

ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΠΕΡΥΣΙ:

•    Ο Χάμιλτον κέρδισε άνετα πετυχαίνοντας grand slam (νίκη, pole, ταχύτερο γύρο). Ακολούθησε στρατηγική 1 πιτ στοπ: Εκκίνησε με τη μαλακή γόμα και έβαλε τη μέση στον 26ο γύρο σε σύνολο 53. Όλοι στη βαθμολογούμενη 10αδα έκαναν μια αλλαγή ελαστικών.
•    Η καλύτερη εναλλακτική στρατηγική: Ο Ρικιάρντο τερμάτισε πιο ψηλά απ’ όσους οδηγούς εκκίνησαν με τη μέση γόμα και έβαλαν μετά τη μαλακή. Εκκίνησε από τη 19η θέση και τερμάτισε στην 8η.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Ιταλικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών Πωλ Χέμπερι αναφέρει: «Η Μόντσα ακολουθεί το Σπα μέσα σε μια βδομάδα δυο επικές διαδρομές. Για όλους όσοι εμπλέκονται στη Formula 1 ο εντός έδρας αγώνας είναι πάντα ο πιο σημαντικός της χρονιάς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι ένα πολυάσχολο Σαββατοκύριακο για μάς καθώς για πρώτη φορά στη Μόντσα θα χρησιμοποιηθεί η πολύ μαλακή γόμα. Επιπλέον είναι πιθανόν να δούμε τελικές ταχύτητες ρεκόρ ειδικά στις κατατακτήριες δοκιμές. Πέρυσι η πλειοψηφία των οδηγών ακολούθησε στρατηγική ενός πιτ στοπ η παρουσία όμως της πολύ μαλακής γόμας καθιστά την επιλογή περισσότερων αλλαγών πιο ελκυστική αυτή τη φορά».

Συνήθως η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι υψηλή στη Μόντσα. Στο παρελθόν έχει όμως βρέξει κιόλας, όπως συνέβη το 2013 ακριβώς πριν την εκκίνηση.

GP Ιταλίας, 13ος αγώνας
Μήκος πίστας: 5793km
Γύροι: 53
Απόσταση: 306.720km
Ρεκόρ γύρου: 1:21.046 (Μπαρικέλο, Ferrari, 2004)
Αριθμός στροφών: 11 (4 αριστερές, 7 δεξιές)
Μέση ωριαία ταχύτητα γύρου: 245km/h
Σημεία DRS: 2 ζώνες