Αυτό το αυτοκίνητο είναι δικό σου και δικό μου; Δεν νομίζω… | NewsAuto.gr
ΝΕΑ Ντίνος Παπαγιαννόπουλος

Αυτό το αυτοκίνητο είναι δικό σου και δικό μου; Δεν νομίζω…

Οι άνθρωποι θα εξακολουθούν να κατέχουν αυτοκίνητα, ανεξαρτήτως της ανόδου εταιρειών εξυπηρέτησης όπως η Uber ή των προγραμμάτων κοινής χρήσης. Αυτό δήλωσε ο άνθρωπος που πιθανότατα θα πουλήσει τα περισσότερα αυτοκίνητα από όλους το 2017.

ΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

Και αυτός δεν είναι άλλος από τον Carlos Ghosn, τον πρόεδρο της συμμαχίας Renault, Nissan Motor και Mitsubishi Motors, ο οποίος προβλέπει ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων παγκοσμίως θα συνεχίσουν να αυξάνονται, την ίδια στιγμή που οι εναλλακτικές μορφές κινητικότητας θα έχουν περιορισμένη διείσδυση ή στην πραγματικότητα θα δώσουν περισσότερη ώθηση στην ζήτηση για αυτοκίνητα.

«Πολλοί νομίζουν ότι αυτές οι εναλλακτικές μορφές κινητικότητας θα αντικαταστήσουν την ιδιόκτητη αυτοκίνηση. Δεν πρόκειται για αντικατάσταση, αλλά για προσθήκη» είπε χαρακτηριστικά ο Ghosn σε συνέντευξη που έδωσε στο περιθώριο του συνεδρίου του Bloomberg «The Year Ahead» στην Νέα Υόρκη. Και συνέχισε: « Η παραδοσιακή δουλειά της κατασκευής και πώλησης αυτοκινήτων θα συνεχιστεί. Το ίδιο και η ιδιοκτησία αυτοκινήτου».

Και ο Ghosn κάτι ξέρει παραπάνω. Γνωρίζει ας πούμε πολύ καλά τις προβλέψεις που λένε ότι οι υπηρεσίες κλήσης αυτοκινήτων ή κοινής χρήσης –οι οποίες αναπόφευκτα θα συνδυαστούν στο μέλλον με τα αυτόνομα οχήματα- θα δώσουν περαιτέρω ώθηση στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αυτή τη στιγμή που μιλάμε κάνει ετήσιο τζίρο πάνω από δύο τρισεκατομμύρια δολάρια από πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Ο Ghosn παραδέχεται ότι η ζήτηση σε ανεπτυγμένες αγορές, όπως της βόρειας Αμερικής, της Ευρώπης και της Ιαπωνίας, σταθεροποιείται, αλλά βλέπει ότι το περιθώριο για αύξηση της κτήσης και κατοχής αυτοκινήτου σε τεράστιες αγορές, όπως η Κίνα και η Ινδία, είναι ακόμα ιδιαίτερα μεγάλο.

Η Συμμαχία που διοικεί ο Ghosn προβλέπεται ότι θα πουλήσει συνολικά περίπου 10,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα και φορτηγά σε όλο τον κόσμο μέσα στο 2017, αρκετά για να ανταγωνιστεί στα ίσια το Volkswagen Group και την Toyota για την κατάκτηση της πρώτης θέσης στην αυτοκινητοβιομηχανία , για πρώτη φορά. Η Συμμαχία μάλιστα προβλέπει ότι οι παραδόσεις οχημάτων της θα φτάσουν στα 14 εκατομμύρια μέχρι το 2022.

«Η αύξηση των πωλήσεων ιδιόκτητων αυτοκινήτων θα υπάρξει, επειδή μία από τις προτεραιότητες των ανθρώπων είναι η αυτονομία στην μετακίνησή τους» είπε ο Ghosn.
Από την άλλη πλευρά, οι «αντάρτες» της κοινόχρηστης λειτουργίας διαφωνούν:
«Κατά τη γνώμη μας η ιδιοκτησία του αυτοκινήτου σταδιακά θα εκλείψει, διότι απλώς δεν είναι συμφέρουσα» υποστηρίζει ο Jeff Holden, επικεφαλής του τμήματος προϊόντων της Uber, σε συνέντευξη που έδωσε πριν από λίγες ημέρες στην τηλεόραση του Bloomberg. Σύμφωνα με τον Holden, οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτου το χρησιμοποιούν μόνο στο 4% του συνολικού τους χρόνου. Αντιθέτως ένα αυτοκίνητο σε πρόγραμμα κοινής χρήσης βρίσκεται στον δρόμο στο 80 με 90% του συνολικού χρόνου.

Και συνέχισε: «Όταν κάνεις τέτοιου είδους συνέργιες βλέπεις αμέσως τα κόστη να μειώνονται κατακόρυφα. Επομένως γιατί θα πρέπει να έχεις δικό σου αυτοκίνητο; Από ένα σημείο και μετά γίνεται απλώς ένα ακριβό χόμπι. Δεν είναι λογικό».
Το αξιοπρόσεκτο είναι ότι στην ίδια περίπου λογική κινούνται και κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες. Για παράδειγμα η JLR, η οποία πριν από λίγο καιρό μας παρουσίασε το «τιμόνι του μέλλοντος» που δίνει ένα στίγμα για το πως μπορεί να είναι το (όχι και τόσο μακρινό) μέλλον με αυτοκίνητα συνδεδεμένα, με πλήρη αυτονομία και αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Σύμφωνα με αυτή την πρόταση, το 2040 δεν θα είμαστε ιδιοκτήτες αυτοκινήτου.

Βάσει αυτής της παραδοχής το Sayer, έτσι ονομάζει η Jaguar το πρωτότυπο συνδεδεμένο τιμόνι, θα είναι το μόνο τμήμα του αυτοκινήτου που θα έχουμε στην κατοχή μας. Μέσω αυτού θα διαλέγουμε την επόμενη διαδρομή, τον χρόνο που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε το αυτοκίνητο και τον τόπο και την ώρα που θέλουμε να μας περιμένει. Αρκεί βεβαίως να είναι ένα αυτοκίνητο της μάρκας. Ο γεννημένος στη Βραζιλία, μεγαλωμένος στον Λίβανο και μορφωμένος στη Γαλλία Ghosn, 63 ετών σήμερα, είναι επίσης ένας φανατικός υποστηρικτής των ανοιχτών συνόρων και του ελεύθερου εμπορίου.

«Δεν έχω καμία απολύτως αμφιβολία ότι μακροπρόθεσμα θα συνεχίσουμε να βλέπουμε την εξέλιξη και την ανάπτυξη της παγκοσμιοποίησης, η οποία είναι εδώ για να μείνει. Ίσως όχι με την παρούσα μορφή. Θα αλλάξει, θα εκμοντερνιστεί, θα προσαρμοστεί, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να περιορίσει κανείς την οικονομία πίσω από κλειστά σύνορα και να υψώσεις τείχη. Επειδή, ειλικρινά, η Ιστορία δεν επαναλαμβάνεται και σίγουρα δεν είναι αυτός ο τρόπος για να δημιουργήσεις πλούτο, από τον οποίο μπορούν να επωφεληθούν όλοι οι άνθρωποι».

Δεν ξέρω αν αυτό το τελευταίο απόφθεγμα του Ghosn είναι απόσταγμα εμπειρίας ή απλώς ένας διακαής πόθος ενός ανθρώπου που, στο κάτω κάτω της γραφής, τον συμφέρει η παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Άλλωστε η Ιστορία έχει αποδείξει ότι δεν είναι γραμμική αλλά πολλές φορές επαναλαμβάνεται, έστω και ως φάρσα. Αυτό που δυσκολεύομαι να πιστέψω είναι ότι πρώτον, το μέλλον της αυτοκίνησης θα εξηλεκτριστεί τόσο σύντομα (μέσα σε 22 χρόνια από τώρα, όπως υποστηρίζει η JLR) και δεύτερον ότι οι άνθρωποι θα απεμπολήσουν τόσο εύκολα το «δικαίωμά τους» να κατέχουν αυτοκίνητο.

Ακόμα κι αν η αυτονομία επιτρέψει να έρχεται το αυτοκίνητο να μας βρίσκει, ακόμα κι αν το κόστος απόκτησης και χρήσης είναι δυσανάλογα μεγάλο προς τον χρόνο που το χρησιμοποιούμε. Βλέπετε, το θέμα είναι κυρίως ψυχολογικό. Το αυτοκίνητο δεν είναι ένα απλό μέσο μεταφοράς, είναι δήλωση αυτονομίας και ελευθερίας, είναι πολλές φορές μετουσίωση της προσωπικότητας και των πιστεύω μας. Κυρίως είναι το μόνο ίσως βιομηχανικό προϊόν με το οποίο ταυτίζεται κάποιος συναισθηματικά. Υπό αυτή την έννοια ο Ghosn, ως γνήσιος αυτοκινητάνθρωπος, έχει πιάσει περισσότερο το πνεύμα του προϊόντος που εκπροσωπεί. Θέλω όλο το αυτοκίνητο και όχι μόνο το τιμόνι!

[πηγή Automotive News]

Log In or Create an account