Menu
Τιμές αυτοκινήτων | Live η κίνηση Τιμές Καυσίμων | Choice: Ηλεκτρικά

FORMULA 1

FIA: Ο Λύκος και το πνεύμα των κανονισμών

  • Κωνσταντίνος Ελευθεριάδης (ke@newsauto.gr)

Το σίριαλ με τις παρεμβάσεις της FIA σχετικά με το porpoising συνεχίζεται. Αρχικά, ήταν η έκδοση της τεχνικής ντιρεκτίβας 39/22 για λόγους ασφάλειας, σύμφωνα με την ομοσπονδία. Όσα, όμως, συνέβησαν πριν το αγωνιστικό τριήμερο του Silverstone λένε μία διαφορετική ιστορία.

Συγκεκριμένα, κατά την εβδομάδα πριν το Βρετανικό Grand Prix κοινοποιήθηκε στις ομάδες ένα προσχέδιο τεχνικής οδηγίας στο οποίο καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίον θα γίνεται η μέτρηση της ταλάντωσης των μονοθέσιων κατά τον εγκάρσιο άξονα. Η διάθεση των δεδομένων για το φαινόμενο από τις ομάδες προς την ομοσπονδία δεν έχει ολοκληρωθεί.

Ωστόσο, στο έγγραφο η FIA συστήνει προς τις ομάδες να ξεκινήσουν από τώρα τις αλλαγές στα αυτοκίνητά τους εν όψει του γαλλικού Grand Prix στις 24 Ιουλίου. Θα προηγηθεί συνάντηση των ομάδων στα πλαίσια του Αυστριακού Grand Prix. Εκεί θα καθοριστούν όλες οι λεπτομέρειες.

Όπως ήταν ήδη γνωστό, θα χρησιμοποιείται ένας μαθηματικός τύπος ο οποίος θα δίνει το μέγιστο επιτρεπτό όριο ταλάντωσης ανά αγώνα. Η συμπεριφορά των αυτοκινήτων θα βρίσκεται υπό συνεχή παρακολούθηση στη διάρκεια των αγώνων εκτός από ορισμένες περιπτώσεις. Αυτές είναι: Οι δύο πρώτοι γύροι κάθε αγώνα, οι γύροι υπό το Safety Car, γύροι εισόδου και εξόδου από τα Pits, και όλοι οι γύροι με λάστιχα wets ή intermediates.

Εφόσον κάποιο μονοθέσιο βρεθεί κατά τη διάρκεια του αγώνα να ξεπερνά το όριο τότε το σύστημα της FIA θα ειδοποιεί την ομάδα. Σε κάθε ομάδα θα επιτρέπονται τρεις αγώνες στους οποίους τα μονοθέσια της θα μπορούν να ξεπεράσουν την οριακή τιμή κάθετης επιτάχυνσης. Σε περίπτωση που αυτό συμβεί και σε τέταρτο αγώνα τότε οι αγωνοδίκες θα μπορούν να επιβάλλουν ποινή στο μονοθέσιο που παραβιάζει την μέγιστη επιτρεπτή τιμή. Ακόμη και αποκλεισμό από το Grand Prix.

Τα ψιλά γράμματα

Όλα ωραία και καλά μέχρι εδώ θα πει κάποιος. Όμως, υπάρχει και συνέχεια. Στο ίδιο προσχέδιο της τεχνικής οδηγίας αναφέρεται και το θέμα της ευκαμψίας του πατώματος των μονοθέσιων. Και συγκεκριμένα της σανίδας (plank ή skid block) που εφαρμόζει στο κάτω μέρος του.

Οι κανονισμοί προβλέπουν ένα περιθώριο ευκαμψίας της τάξεως των ±2 χιλιοστών κατά τον διαμήκη άξονα της σανίδας. Όμως, οι μετρήσεις από τους τεχνικούς της ομοσπονδίας γίνονταν μέχρι σήμερα μόνο σε τρία σημεία της. Όλα στο εμπρός μέρος και λίγο πριν το ύψος του καθίσματος του οδηγού. Από το γαλλικό Grand Prix οι μετρήσεις θα γίνονται σε όλο το μήκος της σανίδας.

Φημολογείται από πηγές προσκείμενες σε συγκεκριμένη ομάδα του grid ότι το εδάφιο αυτό αφορά στις Red Bull και Ferrari. Σύμφωνα με τις πηγές αυτές, τόσο η RB18 όσο και η F1-75 παρουσιάζουν μεγαλύτερη ευκαμψία στο τμήμα της σανίδας το οποίο δεν μετριέται από την ομοσπονδία. Ισχυρίζονται ότι το γεγονός αυτό παραβιάζει το “πνεύμα των κανονισμών”.

Αμέσως μετά την κυκλοφορία της παραπάνω φημολογίας εμφανίστηκαν και δηλώσεις δύο team managers ομάδων της F1. Τα ονόματά τους; Toto Wolff και Mike Krack. Ο πρώτος δεν χρειάζεται συστάσεις. Ο δεύτερος, για όσους δεν τον γνωρίζουν, είναι ο επικεφαλής της Aston Martin. Μίας από τις ομάδες, δηλαδή, των οποίων οι PU κατασκευάζονται στην όμορφη βρετανική κωμόπολη του Brixworth. Οποία σύμπτωση…

Και οι δύο δήλωσαν “σοκαρισμένοι” από τα όσα αποκαλύφθηκαν σχετικά με την ευκαμψία ορισμένων μονοθέσιων. Επιπλέον και οι δύο αναφέρθηκαν -δεν θα το πιστέψετε- στο “πνεύμα των κανονισμών” το οποίο δεν πρέπει να παραβιάζεται σε καμία περίπτωση.

Καμία έκπληξη

Φυσικά, η παραπάνω εξέλιξη δεν θα έπρεπε να εκπλήσσει κανέναν. Είχαμε γράψει εδώ και αρκετό καιρό ότι η ομάδα που κατασκευάζει τις PU της στο Brixworth θα προσπαθήσει να εκβιάσει από την FIA αλλαγές στους κανονισμούς κατά τη διάρκεια της σεζόν. Υπό τη σημαία της προάσπισης της ασφάλειας των οδηγών, η ομάδα αυτή προσπάθησε και συνεχίζει να προσπαθεί να περάσουν τροποποιήσεις οι οποίες θα την βοηθήσουν να γίνει πιο ανταγωνιστική.

Βλέπετε, η ερμηνεία που έδωσε η αρμάδα σχεδιαστών της στους κανονισμούς του 2022 δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη. Έτσι, αντί να βελτιώσει το αυτοκίνητό της, αντιγράφοντας, ενδεχομένως, έξυπνες λύσεις που έχουν βρει οι ανταγωνιστές της, επιλέγει να κάνει κάτι άλλο. Να μεθοδεύει τροποποιήσεις στους κανονισμούς, οι οποίες είτε να ευνοούν την ίδια άμεσα είτε να πλήττουν τα αυτοκίνητα των ομάδων που προηγούνται. Η επιλογή του “λαβάρου της ασφάλειας” δεν έχει γίνει τυχαία. Μόνο λόγοι ασφάλειας επιτρέπουν στην FIA να προβεί σε αλλαγές κανονισμών στην μέση της σεζόν χωρίς να απαιτείται η ψήφος των ομάδων.

Στον Καναδά ήταν το δεύτερο στήριγμα για το πάτωμα που υπήρχε ως υποσημείωση στην τεχνική οδηγία 39/22. Ω του θαύματος, μόνο μία από τις δέκα ομάδες του grid είχε προλάβει να ετοιμάσει στηρίγματα. Μέσα σε… ένα βράδυ. Τώρα, έχουμε το θέμα με την ευκαμψία της σανίδας ορισμένων αυτοκινήτων. Είμαστε περίεργοι να δούμε τι άλλο θα βρει αυτή η ομάδα στην αναζήτησή της για υψηλότερα στάνταρ ασφάλειας.

Θα πει κανείς ότι η πολιτική είναι μέσα στο παιχνίδι σε όλα τα σπορ. Και φυσικά έτσι είναι. Ο καθένας μετέρχεται όποια μέσα μπορεί για να επικρατήσει. Κι εμείς, όμως, έχουμε κάθε δικαίωμα να μην καταπίνουμε αμάσητο κάθε “ευφάνταστο” τέχνασμα που θα σκαρφίζονται ορισμένοι “λύκοι” σε Brackley και Brixworth.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
F1 GP Μ. Βρετανίας: Κρυμμένος σε κοινή θέα (+video)
Hamilton: Καλύτερα να οδηγείς…
Leclerc: Μπορεί να εμπιστεύεται ακόμη την Ferrari;

Δείτε ΟΛΕΣ τις τελευταίες ειδήσεις τη στιγμή που συμβαίνουν στο newsauto