Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD 122 PS

Ελλάδα 18:39
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD 122 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD 122 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το Jazz e:HEV έχει όλα τα στοιχεία ώστε να χαρακτηριστεί ως το καλύτερο οικογενειακό αυτοκίνητο. Ας δούμε γιατί αυτό το Honda διεκδικεί τον τίτλο.

Advertisement
Advertisement

Συμβαίνει κάτι παράξενο με το Jazz, κάτι που πάντα ίσχυε για το supermini μοντέλο της Honda. Είναι αδιάφορο, όταν το πρωτοδείς, αλλά κατά κάποιο τρόπο σε ελκύει.

Τι δουλειά έχει ένα σχετικά μικρό monovolume στον κόσμο των κάθε είδους crossover στην κατηγορία του; Κι αυτοί οι Ιάπωνες δεν βλέπουν τους Γάλλους (που ξεκίνησαν την συγκεκριμένη τάση οχημάτων) και τους Γερμανούς; Τόσο οπισθοδρομικοί είναι;

Και να πει κάποιος ότι δεν γνωρίζουν τι συμβαίνει στην αυτοκινητοβιομηχανία; Που είναι η φήμη της Honda ως πρωτοπόρας στον κλάδο; Που είναι το πνεύμα του ιδρυτή της σε αυτό το μοντέλο;

Advertisement
Advertisement

Ας ξανακοιτάξουμε το Jazz ακόμα μια φορά. Καλύτερα, αυτή τη φορά. Κι ας αρχίσουμε να «ακούμε» ό,τι έχει να μας «πει».

Αυτοσχεδιασμός και μεθοδικότητα
Το Jazz βρίσκεται ήδη στην τέταρτη γενιά του και έχει επανασχεδιαστεί. Αυτή παρουσιάστηκε το 2019 και εκτός από τα συνήθη, μακροσκελή συνθηματικά αρκτικόλεξα που συνοδεύουν την ονομασία του -και αντιστοιχούν στον κινητήρα του- απέκτησε ακόμα ένα. Το γραμματοσυμβολικό «e:HEV».

Advertisement

Το Jazz e:HEV ανανεώθηκε στις αρχές της χρονιάς που πέρασε (σημ.: 2023) και απέκτησε μεγαλύτερη απόδοση, συγκριτικά. Συγκεκριμένα, οι τεχνικοί της Honda αύξησαν την απόδοση τόσο του θερμικού κινητήρα όσο και του κύριου ηλεκτροκινητήρα.

Advertisement

Θυμίζουμε ότι το υβριδικό σύστημα e:HEV που έχουν εξελίξει αποτελείται από τον τετρακύλινδρο 1.5 i-MMD, τεχνολογίας i-VTEC και από δύο ηλεκτροκινητήρες. Η υβριδική διάταξη συνιστά μία ενιαία μονάδα στην οποία είναι προσαρτημένο και το αυτόματο κιβώτιο μίας σχέσης.

Για το τελευταίο, να διευκρινίσουμε ένα βασικό στοιχείο της ονομασίας του. Συνήθως, αναφέρεται ως CVT (ενδεχομένως και ως e-CVT) αλλά δεν έχει καμία σχέση με την μηχανολογική διάρθρωση ενός τέτοιου τύπου κιβωτίου ταχυτήτων. Προσδιορίζεται έτσι για να καταδειχτεί η ικανότητά του να επιλέγεται διαρκώς ο καταλληλότερος λόγος μετάδοσης της ροπής στους εμπρός τροχούς.

Ο τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας λειτουργεί σε κύκλο «Atkinson», η συμπίεσή του είναι 13,5:1 και έχει θερμοδυναμική απόδοση 40,5%, σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Honda, δηλαδή ποσοστό αρκετά υψηλό για βενζινοκινητήρα.

Advertisement

Με την ευκαιρία της επανασχεδίασης του μοντέλου, η μέγιστη ισχύς του αυξήθηκε στους 107 ίππους (από τους 98 ίππους, πριν), ενώ η ροπή του παρέμεινε ίδια (σημ.: 131 Nm).

Σε αυτόν είναι προσαρμοσμένοι δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο πρώτος, αυτός που κινεί τους τροχούς, πλέον αποδίδει 122 ίππους (από 109 ίππους, πριν) και η μέγιστη ροπή του φτάνει τα 253 Nm (ταυτόσημη με ό,τι ίσχυε πριν από την επανασχεδίαση του μοντέλου).

Ο δεύτερος, αυτός που λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου (ενεργειακής χωρητικότητας 0,86 kWh), αλλά και να τροφοδοτεί με ενέργεια τον πρώτο (τον κινητήριο), αποδίδει πλέον 106 ίππους (από 95 ίππους πριν).

Το Honda Jazz e:HEV κινείται κατά βάση ως ηλεκτροκίνητο. Τη διαχείριση και τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος αναλαμβάνει η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα.

Υπάρχουν τρεις διαθέσιμες επιλογές για τον οδηγό: «EV Mode» (κίνηση ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο), «Hybrid Mode» (ο 1.5 i-MMD εκκινεί αυτομάτως για να παράγει ενέργεια) και «Engine Drive» (ο βενζινοκινητήρας δίνει απευθείας κίνηση στους τροχούς). Στην τελευταία περίπτωση ενεργοποιείται ο συμπλέκτης που υπάρχει και μεταδίδει την κίνηση στους τροχούς, παρακάμπτοντας τον βασικό ηλεκτροκινητήρα.

Αυτό γίνεται σε συγκεκριμένες συνθήκες, π.χ. όταν ο οδηγός θέλει να επιταχύνει άμεσα για να προσπεράσει ή όταν κινείται με αυξημένη ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο.

«Που είναι το Jazz
H ερώτηση αυτή ακούγεται συχνά μεταξύ των συναδέλφων στο γραφείο. Άλλος επειδή θέλει «να πεταχτεί κάπου κοντά για λίγο», άλλος επειδή θέλει να μεταφέρει «κάτι μεγάλο», άλλος επειδή «θέλει να κινηθεί οικονομικά», όλοι έχουμε μια καλή αιτιολόγηση (για να μην πούμε… δικαιολογία και παρεξηγηθούμε μεταξύ μας). Όλοι αναζητούμε το Jazz e:HEV, λίγο-πολύ.

Τα παραπάνω συνθέτουν τα δεδομένα μιας κατάστασης και σαφώς του χαρακτήρα του μοντέλου. Ας επανέλθουμε στην αρχή και στην πρώτη εικόνα που αφήνει στον θεατή του το ενός όγκου αμάξωμα του αυτοκινήτου. Αυτό που ίσως θεωρείται ξεπερασμένο από πολλούς.

Αξίζει να παραδεχτεί κάποιος την έκπληξη που θα νοιώσει όταν θα ανοίξει την πόρτα του οχήματος και κυριολεκτούμε. Αυτή μοιάζει να ανοίγει… και να ανοίγει μέχρι να σταματήσει σε γωνία σχεδόν 90 μοιρών.

Εισέρχεσαι σε αυτό και η εναλλαγή των συναισθημάτων θα είναι άμεση και θεωρείται δεδομένη. Αυτό που αρχικά μπορεί να το χαρακτήριζε «ξεπερασμένο» ξαφνικά γίνεται εντυπωσιακό. Ο εσωτερικός χώρος είναι μεγάλος, περισσότερο απ’ όσο περιμένει κάποιος που απλά θα έχει δει το Jazz e:HEV και σαφώς μεγαλύτερος από τα αντίστοιχα της κατηγορίας.

Η αρχική εκτίμηση ότι οι Ιάπωνες (της Honda) δεν βλέπουν τους Γάλλους και τους Γερμανούς αλλάζει άρδην. Πλέον, αναρωτιέσαι «δεν βλέπουν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί τους Ιάπωνες (της Honda);».

Η ευρυχωρία στο εσωτερικό του Jazz e:HEV είναι απαράμιλλη, όχι μόνο για τα δεδομένα ενός supermini αλλά και για όχημα μεγαλύτερων διαστάσεων. Το ίδιο ισχύει και σε ό,τι αφορά στην πρακτικότητά του.

Από το ταμπλό μέχρι τον χώρο του πορτμπαγκάζ όλα μοιάζουν μελετημένα με για να εξυπηρετούν τους επιβάτες. Οι διαμορφωμένες ποτηροθήκες στις άκρες αυτού (ένα από τα διαχρονικά χαρακτηριστικά στοιχεία του μοντέλου), τα άνετα καθίσματα, οι θήκες για μικροαντικείμενα, το χαμηλό κατώφλι και το σχετικά βαθύ πορτμπαγκάζ σε διευκολύνουν με έναν τρόπο που μοιάζει να είναι απολύτως φυσιολογικός αλλά καθόλου αυτονόητος.

Η ευφυής εφαρμογή λύσεων από τους ανθρώπους της Honda είναι αναγνωρισμένη και αυτό ισχύει σε κάθε τομέα ενός οχήματός της. Στο Jazz e:HEV, εκτός από τη μηχανολογική υπόστασή του, αυτό επιβεβαιώνεται και από τα καθίσματα «Magic Seats» στα οποία το έδρανό τους ανορθώνεται επιτρέποντας την τοποθέτηση ογκώδους ή σχετικά ψηλού αντικειμένου και εκεί.

Επί του δρόμου
Το Honda Jazz e:HEV έχει δημιουργηθεί για ήρεμο ρυθμό κίνησης και για οικονομία καυσίμου. Κάθε άλλη απαίτηση από αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός του ή ο ιδιοκτήτης του δεν έχει αντιληφθεί ακόμα τον λόγο ύπαρξής του.

Τα καθίσματά του είναι σχετικά άνετα και η ρύθμιση της ανάρτησής του είναι τέτοια που να μην κουράζει στο ταξίδι ή στην καθημερινή μετακίνηση εντός πόλης.

Η περιμετρική ορατότητα είναι πολύ καλή και το επίπεδο εξοπλισμού βοηθά τον οδηγό να ενημερώνεται έγκαιρα για ενδεχόμενο κίνδυνο.

Το υβριδικής διάταξης σύστημα λειτουργεί αποτελεσματικά και τόσο αυτός όσο και οι επιβάτες δεν αντιλαμβάνονται την εναλλαγή μεταξύ των διαφόρων προγραμμάτων λειτουργίας του.

Η μετακίνηση με το Honda Jazz e:HEV μοιάζει σαν αγχολυτική διαδικασία. Το επίπεδο θορύβου είναι χαμηλό και το γεγονός ότι η κατανάλωση καυσίμου παραμένει συνήθως κάτω από τα 5,0 λίτρα/100 χλμ. επίσης συμβάλλει σε αυτό.

Η μέση τιμή που μετρήσαμε κινούμενοι με κανονικό ρυθμό ήταν 4,8 λίτρα/100 χλμ. Επιδιώκοντας σκόπιμα να κινηθούμε με πιο σβέλτο ρυθμό για να δούμε πόσο θα αυξηθεί, αυτή έφτασε τα 5,6 λίτρα/100 χλμ. Και στις δύο περιπτώσεις οι τιμές είναι απολύτως ικανοποιητικές.

Το Honda Jazz e:HEV είναι το μικρότερο επί της ουσίας οικογενειακό αυτοκίνητο που μπορεί να αποκτήσει κάποιος. Το ερώτημα που τίθεται αφορά στο εάν είναι και οικονομικά προσιτό.

Η απάντηση είναι ότι το κόστος αγοράς του είναι σημαντικό για τα δεδομένα της κατηγορίας και του χαρακτήρα του. Δεν πρόκειται για κάποια έκδοση σπορ επιδόσεων του αυτοκινήτου που θα αιτιολογούσε τα χρήματα που απαιτούνται, είναι το μοντέλο καθαυτό.

Τότε γιατί είναι ακριβότερο, συγκριτικά; Επειδή η τεχνολογία του είναι σε ανώτερο επίπεδο και επειδή είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο θα το αποζητάς μετά από λίγο καιρό συμβίωσης μαζί του. Τότε θα καταλάβεις ότι δεν έχει αντίπαλο στο σύνολο αυτών του προσφέρει.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά – Honda Jazz e:HEV 1.5 i-MMD 122 PS
Κινητήρας: 1.498 cc
Ισχύς κινητήρα βενζίνης: 107 PS/6.000-6.400 rpm
Ροπή κινητήρα βενζίνης: 131 Nm/4.500-5.000 rpm
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 122 PS
Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 253 Nm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,4 sec
Τελική ταχύτητα: 175 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: 4,5 / 4,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 102 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.089/1.694/1.526 mm
Μεταξόνιο: 2.517 mm
Βάρος: 1.230 kg
Χώρος αποσκευών: 304-1.205 lt
Τιμή πώλησης: Από 27.500 ευρώ («ELEGANCE»)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Honda Jazz e:HEV: Ευέλικτη ψυχαγωγία καθημερινά
To Honda Prelude επιστρέφει και εντυπωσιάζει
Δοκιμή: Honda CB750 Hornet