Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Formentor VZ vs Ford Puma ST

Ελλάδα 4:03
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Cupra Formentor VZ vs Ford Puma ST

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Cupra Formentor VZ vs Ford Puma ST

ΔΟΚΙΜΕΣ

Σε έναν κόσμο που αλλάζει οφείλεις να προσαρμοστείς. Κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταργήσεις το οξύμωρο που ακούει στο όνομα «σπορ SUV», τουλάχιστον πρέπει να το προσπαθήσεις. Το ενθαρρυντικό είναι ότι το Formentor VZ και το Puma ST δεν μένουν μόνο στην προσπάθεια.

Advertisement
Advertisement

Για πολλή ώρα προσπαθούσα να βρω την κατάλληλη εισαγωγή για να ξεκινήσω τη συγγραφή μιας διπλής δοκιμής που δεν είναι συγκριτικό τεστ για δύο αυτοκίνητα που ανήκουν σε μια κατηγορία τη χρησιμότητα της οποίας έχω πολλάκις αμφισβητήσει. Θα το έλεγα κάτι σαν την προσωπική μου νέμεσι. Διότι εξακολουθώ να θεωρώ ότι τα γρήγορα SUV δεν μπορούν να υπηρετήσουν με απόλυτη επάρκεια τον όρο «σπορ», ωστόσο στο τέλος μιας διαδρομής που μας έφερε από την Ακράτα στο χιονοδρομικό του Χελμού και πάλι πίσω, δεν μπορούσα παρά να παραδεχτώ ότι τα δύο συγκεκριμένα αυτοκίνητα αποτελούν την έμπρακτη αμφισβήτηση της θεωρίας μου.

Εξακολουθώ να πιστεύω ότι ένα καλό hot hatch, προσθιοκίνητο ή τετρακίνητο, είναι οδηγικά πιο συμμετοχικό, ωστόσο δεν μπορώ παρά να παραδεχτώ ότι τόσο το Cupra Formentor VZ όσο και το Ford Puma ST μπορούν να λέγονται σπορ αυτοκίνητα με ελάχιστους αστερίσκους. Ειδικά το δεύτερο, κι ας είναι 110 PS πιο αδύναμο από το πρώτο και αποκλειστικά προσθιοκίνητο. Το γιατί θα το αναλύσω πιο κάτω. Λίγη υπομονή. Κάπως έτσι έκανα από μικρός και με το φαγητό μου. Αφηνα την πιο νόστιμη μπουκιά τελευταία…|

Advertisement
Advertisement

Ας αρχίσω λοιπόν με το Formentor, το οποίο για όσους (και είναι πολλοί αυτοί, όπως διαπίστωσα) δεν γνωρίζουν είναι το πρώτο μοντέλο μιας νέας μάρκας, της Cupra. H οποία Cupra με τη σειρά της αποτελεί το προϊόν της αυτονόμησης της ονοματοδοσίας των γρήγορων SEAT. Αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε Cupra θα είναι οπωσδήποτε γρήγορο, σημαίνει ωστόσο ότι θα είναι σίγουρα πιο κοντά στο φάσμα της premium κατασκευής και ότι θα αποτελεί μια ξεχωριστή σχεδιαστική οντότητα με κύριο στόχο την εντυπωσιακή, ίσως και λίγο φουτουριστική εμφάνιση. Αν μη τι άλλο το σήμα που θυμίζει κάτι από Transformers υποδηλώνει κάτι τέτοιο. Πέρα από το σήμα όμως, είναι το σχήμα.

Το Formentor είναι ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο. Πληθωρικό σε αναλογίες και ακμές τόσο που υπό ορισμένες γωνίες να δείχνει φορτωμένο, αλλά από άλλες (τις περισσότερες) να μη χορταίνεις να το κοιτάς. Το εμπρός μέρος με την τεράστια μάσκα και το πεπλατυσμένο καπό με τις πτυχώσεις είναι απίθανα επιθετικό, ενώ οι πίσω ώμοι με τα φτερά που προεξέχουν και τα LED φωτιστικά σώματα που ενώνουν τις δύο άκρες δίνει την εντύπωση ενός αθλητή που περιμένει την εκκίνηση του αφέτη.

Το Formentor ακροβατεί ανάμεσα στο SUV και το υπερυψωμένο στέισον χωρίς να είναι ξεκάθαρα κάτι από τα δύο. Αντηχεί κάτι από Audi RS 4, αλλά σίγουρα έχει δικό του στίγμα. Βρίθει λεπτομερειών, όπως οι πολύ όμορφες 19άρες ζάντες, και οι λεπτομέρειες στο χρώμα του χαλκού, όπως οι δαγκάνες των φρένων. Δεν το λες το πιο αρμονικό αλλά σίγουρα ξεχωρίζει κι αυτό μετράει πολύ στην κατηγορία στην οποία θέλει να ενταχθεί.

Advertisement

Οι πλαστικές γυαλιστερές αψίδες των θόλων των τροχών και τα πλαϊνά μαρσπιέ κάνουν όμορφη αντίθεση με το χρώμα και δίνουν φρεσκάδα. Μου αρέσει επίσης που δεν υπάρχει ούτε ίχνος διακοσμητικού χρωμίου. Από την άλλη πλευρά, η μάσκα και το σχήμα των εμπρός φωτιστικών σωμάτων είναι παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούν τα υπόλοιπα μοντέλα της SEAT. Εκεί ίσως ήθελε λίγη περισσότερη αυτοτέλεια, αν και κατανοώ ότι κάπου πρέπει να υπεισέλθει και αυτό που λέγεται οικονομία κλίμακας.

Advertisement

Ανάλογα πληθωρική είναι και εικόνα στο εσωτερικό, με την κεντρική οθόνη των 12” να δεσπόζει στο κέντρο και τον θεαματικό από κάθε άποψη ψηφιακό πίνακα οργάνων να ακολουθεί κατά πόδας. Οι δυνατότητες διαμόρφωσης αυτού του τελευταίου ξόδεψαν σχεδόν μία ώρα από τη ζωή μου για να τις μάθω μέχρι να καταλήξω ότι μου αρέσει περισσότερη αυτή όπου το στροφόμετρο κυριαρχεί στο κέντρο με τις επιμέρους ενδείξεις εκατέρωθεν.

Τα μονοκόμματα μπάκετ καθίσματα είναι εξαιρετικά σε στήριξη, η θέση οδήγησης πολύ χαμηλή για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και τα υλικά δείχνουν στο μεγαλύτερο μέρος τους από το πάνω ράφι. Το σύστημα διεπαφής χρησιμοποιεί τεχνολογία αιχμής σε κάθε παράμετρο της λειτουργίας του, αλλά είναι δύσχρηστο. Τελεία. Σχεδόν καμία λειτουργία δεν ελέγχεται διαισθητικά, με ένα απλό πάτημα, ούτε καν η αυξομείωση της έντασης του ηχοσυστήματος. Χρειάζεται πολλή εξοικείωση και πάλι κάθε φορά διαπιστώνεις ότι η προσοχή σου έχει διασπαστεί, έστω και λίγο.

Advertisement

Από την άλλη βέβαια το συγκεκριμένο Formentor είναι φορτωμένο με όλη την τεχνολογία του Volkswagen Group, από τα προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας μέχρι την ενεργητική ανάρτηση και τα συστήματα επιλογής οδηγικών προφίλ, τα οποία σου παρέχουν ένα αξιοζήλευτο και για πιο ακριβές μάρκες εύρος επιλογής. Συνολικά τα προγράμματα οδήγησης είναι πέντε: Comfort, Sport, CUPRA, Individual και Off-Road.

Στο πρώτο το Formentor είναι φανερό ότι χαλαρώνει. Ο θόρυβος από την εξάτμιση μαλακώνει, η ανάρτηση γίνεται πιο ενδοτική και το γκάζι χρειάζεται 25 μοίρες περισσότερες για την επιτάχυνση. Στο δεύτερο αισθάνεσαι ένα σαφές τέντωμα των μυών του. Το γκάζι γίνεται πιο ψωμωμένο, το τιμόνι σφίγγει και η ανάρτηση αρχίζει να αντιπαλεύει στα σοβαρά το βάρος και τους νόμους της φυσικής. Αλλά όταν πατάς το πανέμορφο κουμπί στο αριστερό μέρος του τιμονιού με το σήμα της Cupra για να περάσεις αυτομάτως στο ομώνυμο πρόγραμμα, τότε ουσιαστικά το Formentor πιάνει δουλειά.

Τότε μοιάζει να χάνει κιλά και όγκο, σαν να μικραίνει και να χαμηλώνει συνάμα. Τότε είναι που αυτός ο εξαιρετικός δίλιτρος κινητήρας του Group τινάζει από πάνω του την όποια σκόνη ραθυμίας έχει στις χαμηλές στροφές και αρχίζει να σπρώχνει προς τα εμπρός το αμάξωμα σαν εκείνες τις μπίλιες από χαρτάκι που εκτοξεύαμε από τα Bic στυλό μας όταν βαριόμασταν στο μάθημα των θρησκευτικών. Κρίμα, γιατί μια προσευχή θα ήθελα να τη θυμάμαι καθώς ένα αδυσώπητο κύμα ροπής, που ευτυχώς το διαχειρίζεται επαρκώς το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς.

Κι όλα αυτά με έναν τεχνητό μεν αλλά ασυζητητί εντυπωσιακό ήχο που θυμίζει βαρύτονο V6, ο οποίος όσο ανεβαίνουν οι στροφές μετατρέπεται σε στακάτο straight six και όταν ανοίξεις το παράθυρο σε…4κύλινδρο αδιάφορο βουητό. Ακόμα κι έτσι ωστόσο δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς από το φρενήρες τέμπο, την αδιάλειπτη επιτάχυνση. Και να εκπλαγείς με τις σχεδόν τέλειες σε αίσθηση και αποτελεσματικότητα φρενάρες, που στο τέλος μάλιστα μια κατηφορικής διαδρομής περισσότερων από 45 km ούτε που βλεφάρισαν. Τόσο σταθερά σε απόδοση ήταν.

Προσωπικά θεωρώ ότι δεδομένης της εξαιρετικής παραμετροποίησης των επιμέρους λειτουργιών η ανάρτηση θα πρέπει να βρίσκεται στη θέση sport, ακόμα και σε καθημερινή λειτουργία. Στο comfort το βρήκα υπερβολικά χαλαρό, χωρίς ωστόσο να κερδίζεις φοβερά σε απόσβεση. Αλλά αν θέλεις να κινηθείς πραγματικά γρήγορα η λειτουργία Cupra είναι μονόδρομος.

Από τη θέση του οδηγού βλέπω το καπό με τις δύο χαρακτηριστικές πτυχώσεις που δημιουργούν έντονα φουσκώματα. Κάτι που αφενός σε «φτιάχνει» και αφετέρου αποδεικνύεται και αρκετά πρακτικό δεδομένου ότι έχεις πιο σαφή την αίσθηση των όγκων μπροστά σου. Η ανάρτηση σφίγγει σε βαθμό σχεδόν απαγορευτικό για όσους έχουν συνηθίσει ήπια SUV ακόμα και σε σπορ εκδόσεις. Το τιμόνι αποκτά πιο σωστό βάρος και γρηγορότερη απόκριση και όλο αυτό μεταφράζεται σε ένα αναπάντεχα άμεσο turn-in και σβελτάδα στις συνεχείς αλλαγές κατεύθυνσης που θυμίζει αρκετά ένα γρήγορο χάτσμπακ.

Για να είμαι ειλικρινής μου θύμισε αρκετά το Audi S3 που είχα οδηγήσει πριν από λίγους μήνες, χωρίς βέβαια να το φτάνει σε αμεσότητα. Από την άλλη, το Formentor είναι ένα εμφανώς ψαγμένο μηχανολογικά αυτοκίνητο και θα ήθελα να το εξερευνήσω ακόμα περισσότερο απ’ όσο μου επέτρεψαν οι συνθήκες. Για παράδειγμα, το πρόγραμμα individual σου δίνει τη δυνατότητα να διαλέξεις ανάμεσα σε 15 διαφορετικές ρυθμίσεις της απόσβεσης των ενεργών αμορτισέρ. Για να αναγνωρίσεις τις διαφορές χρειάζεται πολλή εμπειρία, υπομονή και χρόνος. Το πρόγραμμα σου δίνει επίσης τη δυνατότητα να ρυθμίσεις σε διαφορετικές θέσεις την παρεμβατικότητα του συστήματος ελέγχου της ευστάθειας. Η τετρακίνηση, προερχόμενη από το Golf R, λειτουργεί στρωτά και με έμφαση στον πίσω άξονα.

Μπορείς έτσι να μεταφέρεις αρκετή φόρα μέσα στη στροφή, το μπροστινό βρίσκει άμεση πολλή πρόσφυση και το πίσω μέρος ανοίγει με ευκολία την τροχιά του, ακολουθώντας όμως αδιαμαρτύρητα το εμπρός. Μένεις στο γκάζι και έχεις στη διάθεσή σου άφθονη ροπή για να εκτοξευτείς στην ευθεία που ανοίγεται μπροστά. Οπότε ποιο είναι το συμπέρασμα από το πρώτο αυτόνομο μοντέλο της CUPRA; Το κουπέ SUV της ισπανικής μάρκας είναι εντυπωσιακό σχεδιαστικά, γρήγορο και αποτελεσματικό, ενώ οι μεγάλοι χώροι για τους επιβάτες και το πορτμπαγκάζ των 420 lt εγγυώνται ότι η πρακτικότητα δεν έχει θυσιαστεί στον βωμό του στυλ. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που ξεχωρίζει, έχει πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και -τουλάχιστον σε αυτή την κορυφαία έκδοση- ξεκάθαρη premium αύρα.

Μου έχει τύχει κάμποσες φορές σε ταξίδια στη νότια Γαλλία να οδηγώ σε φιδογυριστούς δρόμους με τελευταίας γενιά σπορ μοντέλα των 300 plus ίππων και να αισθάνομαι την πίεση από κάποιον τοπικό ήρωα με 16βάλιδο Peugeot Rally εικοσαετίας και βάλε ή ακόμα χειρότερα με επαγγελματικό βανάκι… Την ίδια περίπου πίεση αισθανόμουν όση ώρα οδηγούσα με το Formentor. Στις λίγες ευθείες πιο χαλαρή, στις πολλές αλλεπάλληλες στροφές σαφώς πιο αυξημένη. Ενα μικρό πράσινο SUV επέμενε να ακολουθεί και κάποιες φορές θρασύτατα να κολλάει πίσω μου. Αλλά, όπως θα διαπίστωνα αργότερα, πίσω από το μικρό τιμόνι του, το Puma ST είναι σχεδόν ιεροσυλία να το αποκαλείς SUV.

Το ούτως ή άλλως εντυπωσιακό παρουσιαστικό του Puma, που μερικές φορές μου θυμίζει κάτι από Porsche Macan σε μικρογραφία, στην έκδοση ST μετατρέπεται σε μια ουρανομήκη κραυγή προς τιμήν όλων των σπορ αυτοκινήτων του μπλε οβάλ. Μακράν πιο εντυπωσιακό από το Fiesta ST, το κορυφαίο Puma δηλώνει σαφώς τις προθέσεις του με τα προτεταμένα τόξα των θόλων, το splitter με το λογότυπο Ford Performance που είναι ενσωματωμένο στον εμπρός προφυλακτήρα αυξάνοντας την αεροδυναμική πίεση κατά περίπου 80%, την ευμεγέθη αεροτομή στο τελείωμα της οροφής και τον διαχύτη που κυριαρχούν στο πίσω μέρος και τις εισαγωγές αέρα μπροστά, οι οποίες πέραν του ότι είναι εντυπωσιακές στην όψη βελτιώνουν σημαντικά και την παροχή φρέσκου αέρα στον κινητήρα. Στάνταρ είναι και οι 19άρες ζάντες αλλά και το glossy μαύρο φινίρισμα στην οροφή, το περίγραμμα της μάσκας, τα πλευρικά ένθετα.

Κοντολογίς τόση ώρα γέμιζε τους καθρέφτες μου ένα αυτοκίνητο που βροντοφώναζε τις σπορ καταβολές του. Οταν κατέβηκα από το Formentor και βολεύτηκα στο εσωτερικό του Puma προφανώς και μου φάνηκε πιο στριμόχωρο, αλλά με αντικειμενικούς όρους πρόκειται για μια αρκούντως ευρύχωρη καμπίνα. Οι διαφορές στο ταμπλό είναι ελάχιστες σε σχέση με τις πιο απλές εκδόσεις, ωστόσο υπάρχουν δυο τρία στοιχεία που σε προϊδεάζουν για τη διαφορετικότητά του. Πρωτίστως τα μπάκετ καθίσματα της Recaro με το ανάγλυφο λογότυπο ST.

Επειτα το δερμάτινο φαλτσοκομμένο τιμόνι το οποίο φέρει και τα κουμπιά με τα οδηγικά προγράμματα, κυρίως δε εκείνο το κόκκινο S με το οποίο περνάς απευθείας στο σπορ πρόγραμμα. Τελευταίος αλλά όχι έσχατος ο αλουμινένιος επιλογέας του χειροκίνητου κιβωτίου των έξι σχέσεων που, όπως διαπιστώνεις με ευχαρίστηση, βρίσκεται στο σωστό σε σχέση με το δεξί σου χέρι ύψος. Κατά τα άλλα το Puma παραμένει ένα εύχρηστο SUV με καλούς χώρους για επιβάτες και το καλύτερο στην κατηγορία πορτμπαγκάζ χωρητικότητας 456 lt.

Για να πω την αλήθεια ούτε που είδα εκείνη την ώρα ότι υπάρχουν και μερικές στάνταρ «ανέσεις», όπως η βάση για ασύρματη φόρτιση κινητού τηλεφώνου, το θερμαινόμενο παρμπρίζ Quickclear, ή το σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας SYNC 3 της Ford. Tο θερμαινόμενο παρμπρίζ το παρατήρησα μόνο για να γκρινιάξω ότι σε χώρες με αδυσώπητη λιακάδα, όπως η δική μας πολλές φορές η πλέξη του τείνει να σε αποπροσανατολίζει.

Αλλά αυτό το ξεχνάς μόλις γυρίσεις τη μίζα για να πάρει ζωή ο 3κύλινδρος υπερτοφοδοτούμενος 1.5 με ένα ελαφρύ βραχνό βηχαλάκι, σαν να καθαρίζει τον λαιμό του για το κρεσέντο που επίκειται. Μισό λεπτό. Προτού ξεκινήσω με το κρεσέντο θα ξαναγκρινιάξω. Τα μπάκετ καθίσματα, ενώ είναι πολύ σωστά σε στήριξη και αρκετά άνετα, εντούτοις έχουν υπερβολικά στενό έδρανο, με αποτέλεσμα όλη την ώρα να έχεις τη δυσάρεστη αίσθηση ότι συμπιέζονται οι γλουτοί σου. Αυτά από γκρίνιες. Πάμε τώρα στις επευφημίες.

Το Puma ST δεν είναι SUV. Πρόκειται για παραπλάνηση, για ευφημισμό. Το Puma ST έχει κατορθώσει να ισοσκελίσει (και σε κάποια σημεία να υπερκεράσει) το αγαπημένο όλων μας Fiesta ST. Τόσο διασκεδαστικό, αποτελεσματικό, εύκολο και συναρπαστικό μικρό σπορ αυτοκίνητο (δεν θα ξαναχρησιμοποιήσω τον όρο SUV εφεξής) δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Και αμφιβάλλω αν θα υπάρξει. Προσέξτε, δεν χρησιμοποίησα τον όρο «γρήγορο», διότι με αντικειμενικά κριτήρια και βάσει των εμπειριών μας των τελευταίων ετών από αυτοκίνητα-φωτοβολίδες, δεν είναι.

Οι 200 PS, τα 32,6 kgm ροπής και τα 6,7” για το 0-100 km/h είναι απλώς ΟΚ. Αλλωστε καλούνται να κουβαλήσουν ένα διόλου ευκαταφρόνητο βάρος που φτάνει τα 1.358 kg. Είναι όμως ταχύτατο επειδή μπορείς να ξεζουμίσεις, διαφεντέψεις, σπιρουνίσεις, αφρίσεις και τους 200 ίππους του με τόση ευκολία και τόση συμμετοχικότητα που σύντομα διαπιστώνεις ότι κινείσαι φρενιασμένα σε σχεδόν κάθε τύπου οδόστρωμα και χάραξη. Και ξαφνικά η αντικειμενικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος (152 mm) και το προαναφερόμενο βάρος παύουν να έχουν μεγάλη σημασία.

Διότι είναι τόσο έξυπνα κουρδισμένη η ανάρτηση, τόσο άμεσο και μεστό σε αίσθηση το τιμόνι, τόσο καλορρυθμισμένο το (εξτρά, αλλά όποιος δεν το βάλει κακό του κεφαλιού του) εμπρός μηχανικό μπλοκέ της Quaife, τόσο σωστά απλωμένες οι έξι σχέσεις του μηχανικού κιβωτίου, τόσο καλολαδωμένος και στακάτος ο επιλογέας και -το κυριότερο- τόσο εύρυθμη η μεταξύ τους συνεργασία που το Puma ST κινείται περίπου όπως το αιλουροειδές που του δανείζει το όνομά του όταν κυνηγάει ελάφι. Σε όλο αυτό φυσικά επικουρεί και ο 1.5 EcoBoost. Αλλωστε παρότι 3κύλινδρος βρίθει τεχνολογιών, όπως διπλός χρονισμός βαλβίδων και πολλαπλή εισαγωγής ενσωματωμένη στο τούρμπο, προκειμένου να ελαχιστοποιείται η απόσταση που διανύουν τα καυσαέρια από τους κυλίνδρους προς τον υπερσυμπιεστή.

Ετσι, ενώ η μέγιστη ισχύς αποδίδεται στους 6.000 rpm, με εξαίρεση ένα μικρό δισταγμό χαμηλά η λειτουργία του είναι απίθανα γραμμική. Δεν έχεις λοιπόν αυτό το ξέσπασμα, αλλά σε αντιστάθμισμα από τις μεσαίες στροφές και μετά -και ειδικά στο πρόγραμμα sport- έχει πολύ καλή απόκριση στο γκάζι στο άσε-πάτα, πράγμα μάλλον σπάνιο σε τούρμπο και μάλιστα 3κύλινδρο σύνολο. Χώρια που εκπέμπει και αυτό το πολύ όμορφο βραχνό και κάπως μπάσο ηχόχρωμα, το οποίο ασφαλώς ενισχύεται και από το σύστημα ενεργού βαλβίδας στην εξάτμιση. Κάπως έτσι λοιπόν πιέζεις είτε απευθείας το sport κουμπί στο τιμόνι είτε από το διπλανό επιλέγεις (αν έχουν τον Θεό τους στη Ford) το Track Mode και το Puma αρχίζει να κινείται σαν αφιονισμένο, συνοδεία σκασιμάτων από την εξάτμιση.

Η σειρά έχει ως εξής: μπαίνεις, γκρινιάζεις για το στενό κάθισμα, βάζεις μπροστά, πατάς το sport ρυθμίζεις το ESC είτε στη μεσαία θέση, η οποία έχει γενναιόδωρο πλαίσιο ελευθερίας πριν παρέμβει, είτε στο off και αρχίζεις σταδιακά να χτίζεις έναν ρυθμό τόσο ταχύ και τόσο διασκεδαστικό συνάμα ώστε, όπως είπα και προηγουμένως, να ξεχνάς την αρχιτεκτονική του αυτοκινήτου. Η πρόσφυση του εμπρός μέρους είναι σχεδόν ανεξάντλητη και το μπλοκέ σπάνια θα σε «ρουφήξει» στο εσωτερικό της στροφής άγαρμπα.

Αντιθέτως το πλαίσιο και η ανάρτηση, η οποία ομολογουμένως σε μικρές ταχύτητες μέσα στην πόλη είναι κουραστική με κάμποσες αναπηδήσεις, δείχνουν να απελευθερώνονται όσο αυξάνεται η ταχύτητα. Εκεί το μεν πρώτο πιστοποιεί την ακαμψία του η δε δεύτερη λειτουργεί υποδειγματικά σε έλεγχο και ανέλπιστα αποτελεσματικά σε απόσβεση. Βρίσκεσαι έτσι να πλασάρεις το Puma ST έναν αιώνα πριν απότη στροφή, το πίσω μέρος να ανοίγει την τροχιά γλυκά και προοδευτικά και να έχεις ισιωμένους τους τροχούς στο apex με δύο ουσιαστικά κινήσεις. Και αυτό χωρίς να διαταραχτεί η ισορροπία από αναπηδήσεις, ακόμα και αν μέσα στη στροφή πέσεις σε κρατήρες.

Προφανώς θα καταλάβατε μέχρι τώρα πόσο μου άρεσε το Puma ST. Συνδυάζει τη χαρά της οδήγησης με την ευχρηστία ενός B-SUV, όπως κανένα άλλο στην κατηγορία του. Σε κάνει να παραβλέπεις υποκείμενες αδυναμίες, όπως η σχετικά κουραστική συμβίωση μέσα στην πόλη ή η αυξημένη κατανάλωση. Διάολε, σε κάνει να παραβλέπεις ακόμα και εξαιρετικά αυτοκίνητα όπως το Cupra Formentor. Βέβαια το τελευταίο απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό, το οποίο μόλις συνειδητοποιήσει το ποιον του οχήματος και «αφυπνιστεί» σε σχέση με την ύπαρξή του σίγουρα θα ανταποκριθεί. Αλλά, ενώ το Formentor παρότι παρεκκλίνει ευχάριστα σε κάποια σημεία ακολουθεί σε γενικές γραμμές την πεπατημένη των (πολύ) γρήγορων μεσαίων SUV, το Puma ST είναι μια κατηγορία μόνο του. Το μόνο μικρό SUV που μπορεί να λέγεται σπορ χωρίς αστερίσκους και υποσημειώσεις.

Key Tech
Το αμιγώς μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης του Puma STκατανέμει περισσότερη ροπή στον τροχό με την περισσότερη πρόσφυση προκειμένου να μειώσει την ολίσθηση. Λειτουργεί σε συνδυασμό με το Torque Vectoring Control, που βελτιώνει το κράτημα και μειώνει την υποστροφή, εφαρμόζοντας πίεση πέδησης στον εσωτερικό τροχό όταν το όχημα στρίβει. Ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας έχει αναβαθμισμένη στρεπτική ακαμψία κατά 40% συγκριτικά με εκείνη του Fiesta ST και κατά 50% σε σχέση με αυτή του βασικού Puma.

Επίσης, μια αντιστρεπτική με διάμετρο 28 mm βρίσκεται ενσωματωμένη στο τμήμα σχήματος U του άξονα, ενώ η αντίστοιχη εμπρός έχει διάμετρο 24 mm. Τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford που είδαμε για πρώτη φορά στον πίσω άξονα του Fiesta ST βελτιώνουν επίσης την ευστάθεια, την ευελιξία και τη συνολική απόκριση του νέου Puma ST, εξασφαλίζοντας αυξημένη πλευρική ακαμψία. Τα ελατήρια συνεργάζονται με αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi εμπρός και πίσω, αποσβένοντας τις ανωμαλίες ανάλογα με τη συχνότητα των ταλαντώσεων. Το νέο PumaST διαθέτει ειδικά silentblocks, ενώ το σύστημα διεύθυνσης έχει λόγο υποπολλαπλασιασμού 11.4:1 διαθέτοντας ένα αναβαθμισμένο ακραξονίο με μικρότερο βραχίονα τιμονιού και ταχύτερη κρεμαγιέρα.

Key Tech
Το Formentor βασίζεται στο πάτωμα MQB Evo για εγκάρσια τοποθετημένους κινητήρες με κίνηση εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς, πάνω στο οποίο είναι χτισμένα επίσης τα νέα Golf και Α3. Ανάμεσα στα κοινά στοιχεία συγκαταλέγονται το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με τεχνολογία shift-by-wire και το σύστημα συνδεσιμότητας. Η τετρακίνηση του Formentor, 4Drive, είναι ηλεκτροϋδραυλική, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μπορεί να αποφασίζει μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου αν και πόση ροπή πρέπει να στείλει στον πίσω άξονα μέσα από την ενεργοποίηση ενός πολύδισκου συμπλέκτη, ο οποίος είναι τοποθετημένος ανάμεσα στον στροφαλοφόρο άξονα και το πίσω διαφορικό. Μπορεί επίσης να μοιράζει τη ροπή ανάμεσα στους τροχούς του ίδιου άξονα, φρενάροντας τον τροχό που σπινάρει και στέλνοντας τη ροπή στον απέναντι.

TECH- CUPRA FORMENTOR
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.984 cc, i4, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ & ΕΜΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, 310 PS @ 5.500-6.500 rpm, 40,8 kgm @ 2.000-5.4 00 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ(Π)
0-100 KM/H: 4,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,5 lt/100 km
CO2: 193 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.450/1.839/1.511 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 420 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.644 kg
ΤΙΜΗ: €45.900

TECH – FORD PUMA ST
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.496 cc, i3, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, 200 PS @ 6.000 rpm, 32,6 kgm @ 2.500-3.500 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ 6 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΗΜΙΑΚΑΜΠΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ(Π)
0-100 KM/H: 4,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 220 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 9,8 lt/100 km
CO2: 155 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.226/1.805/1.533 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.588 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 456 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.358 kg
ΤΙΜΗ: €34.872

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Αυτό είναι το νέο, «καυτό» CUPRA Formentor VZ5
Δοκιμή: Ford Puma 1.0L EcoBoost 125PS Auto