Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε: CUPRA Formentor VZ

Ελλάδα 13:23
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε: CUPRA Formentor VZ

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε: CUPRA Formentor VZ

ΔΟΚΙΜΕΣ

Το πρώτο αυθεντικό μοντέλο της CUPRA έχει εξαιρετικές επιδόσεις και εντυπωσιακή εμφάνιση, αλλά πόσοι ξέρουν ποιο αυτοκίνητο είναι αυτό που μόλις τους προσπέρασε;

Advertisement
Advertisement

Τα γκρίζα μάτια του 30άρη άνδρα με κοιτούν με ένα μείγμα αμηχανίας και εκνευρισμού. Πρέπει να παραδεχτώ ότι δεν είναι συχνό το φαινόμενο να σε πλησιάζει ένας περίεργος τύπος με μoβ μάσκα για να σου ζητήσει τη γνώμη σου για αυτοκίνητο από μία νέα ισπανική μάρκα που τη λένε CUPRA.

«SEAT. Πρόκειται για μια κορυφαία έκδοση κάποιου μοντέλου της SEAT, σωστά;» απαντά ο ίδιος ο άνδρας, ενώ κατεβαίνει από την A-Class που οδηγεί για να ξεφορτώσει το πατίνι του γιου του κάτω από μία επίμονη βροχή. Του δείχνω το λογότυπο Formentor VZ και προσπαθώ να του εξηγήσω ότι αυτό το ψηλωμένο στέισον -ή κουπέ SUV, όπως το κατηγοριοποιεί η CUPRA- είναι ένα νέο, αυθύπαρκτο μοντέλο που ουσιαστικά αποτελεί τη βάση της νέας spin-off μπράντας της SEAT με premium χαρακτηριστικά.

«Το σήμα είναι φριχτό. Ούτε η σχεδίαση μου αρέσει. Δεν είναι του στυλ μου. Συγγνώμη δεν έχω άλλο χρόνο», λέει και χάνεται μέσα στ’ απόβραδο. Η σχεδίαση δεν αρέσει ούτε σε έναν άλλο οδηγό μιας Mercedes-Benz. Αντιθέτως, η κυρία που μόλις κατέβηκε από μια Porsche Macan εγκρίνει. Της αρέσουν ειδικά αυτές οι λεπτομέρειες από χαλκό αλλά και το σήμα. Θα το αγόραζε, δεδομένου ότι έχει ήδη μια Porsche; «Αυτό είναι το αυτοκίνητο του συζύγου. Εγώ έχω ένα MINI, αλλά επίσης έχω και τρία παιδιά, οπότε σπάνια το χρησιμοποιώ». Φαίνεται ότι ο δρόμος μέχρι η CUPRA να κερδίσει το μυαλό και τις καρδιές του αγοραστικού κοινού θα είναι μακρύς.

Advertisement
Advertisement

Πάμε πίσω τέσσερις ώρες. Η στάνταρ 12ιντση οθόνη αφής του Formentor με καθοδηγεί, μέσα από ένα εκνευριστικό ψιλόβροχο. Στριμάρω μουσικές από την Alison Moyet και τους Depeche Mode, προκειμένου να συνδυάσω το αυταπόδεικτο τερπνό με το ωφέλιμο της μερικής κατάπνιξης του μάλλον τραχύ θορύβου που έρχεται από τον δίλιτρο TSI και μετά από λίγο μπορεί να γίνει έως και ενοχλητικός. Επιπλέον, σε χαμηλές ταχύτητες και σε οδόστρωμα με έντονο ανάγλυφο το αμάξωμα αναπηδά όπως μια πέτρα που παρασύρεται σε βραχώδη βυθό. Ρίχνω μια ματιά στον ψηφιακό πίνακα. Μικρές σημάνσεις στο κέντρο μού δείχνουν το πρόγραμμα οδήγησης με το οποίο κινούμαι. Οταν μάλιστα εμφανίζεται το σήμα της CUPRA αυτό σηματοδοτεί το πρόγραμμα της μέγιστης «επίθεσης». Βέβαια, όταν η πλοήγηση σου βγάζει οδηγίες τα σηματάκια εξαφανίζονται, αλλά μικρό το κακό. Το καλό είναι ότι έχεις μεγάλο εύρος επιλογής.

Συνολικά τα προγράμματα οδήγησης είναι πέντε: Comfort, Sport, CUPRA, Individual και Off-Road. Στο πρώτο το Formentor είναι φανερό ότι χαλαρώνει. Ο θόρυβος από την εξάτμιση μαλακώνει, η ανάρτηση γίνεται πιο ενδοτική και το γκάζι χρειάζεται 25 μοίρες περισσότερες για να ξεκινήσει την εκτόξευση. Και όταν λέμε «εκτόξευση», κυριολεκτούμε. Ο δίλιτρος τούρμπο TSI έχει τοποθετηθεί σε κάμποσα αυτοκίνητα του Volkswagen Group, αλλά το Formentor των 310 PS είναι αυταπόδεικτα μια πολύ ισχυρή έκδοση, ενώ το αδυσώπητο κύμα ροπής που διαχειρίζεται το 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς.

Advertisement

Οταν επιλέξεις το Sport ή το CUPRA οι στροφές μένουν πιο ψηλά για να εξαλείψουν την περιστασιακή τεμπελιά του κινητήρα χαμηλά και το Formentor πετάγεται μπροστά σαν να πιέζεις δυνατά την οδοντόκρεμα από το σωληνάριο, σε ένα φρενήρες τέμπο που συνοδεύεται από ένα βαρύτονο μούγκρισμα του κινητήρα, το οποίο μετατρέπεται σε κορόνα τενόρου καθώς αλλάζει από 2η σε 3η σχέση. Πρόκειται για μια on demand αδυσώπητη και αδιάλειπτη επιτάχυνση. Και μάλιστα φρενάρει το ίδιο αποτελεσματικά για να την εξαλείψει.

Advertisement

Εκεί γύρω στα 120 km/h ο κινητήρας περιστρέφεται χαλαρά στις 2.200 rpm, με την πρόβλεψη και για λειτουργία ελεύθερου τροχασμού όταν αφήσεις το γκάζι. Στην καμπίνα φτάνει ένα ελαφρύ μουρμουρητό από τα all-weather ελαστικά Bridgestone Turanza. Η ανάρτηση (γόνατα MacPherson μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω) μεταφέρει μια αίσθηση υποκείμενης έντασης, αλλά σπάνια φέρνει έντονο θόρυβο στην καμπίνα και μόνο όταν κάποια από τις 19άρες ζάντες πέσει με φόρα σε μεγάλη λακκούβα.

Στη λειτουργία Comfort, λοιπόν, το Formentor είναι παραπάνω από ανεκτό για καθημερινή οδήγηση, υποθέτοντας φυσικά ότι μπορείτε να αντέξετε την υψηλή κατανάλωση. Η εταιρεία ανακοινώνει 8,5 lt/100 km (WLTP), εμείς όμως στο trip computer διαβάζαμε κάτι μεταξύ 11 και 14 lt/100 km. Μέσα στην πόλη το Formentor διαθέτει ένα ελαφρύ και άμεσο σύστημα διεύθυνσης που σε διευκολύνει αρκετά.

Από τη θέση του οδηγού βλέπω το καπό με τις δύο χαρακτηριστικές πτυχώσεις που δημιουργούν έντονα φουσκώματα. Είναι μια πολύ χαρακτηριστική πινελιά, που συνεχίζεται και με τις έντονες αψίδες των θόλων. Η ξεχωριστή, στα όρια της προκλητικής, σχεδίαση είναι απαραίτητη για να εμπεδωθεί η μάρκα στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού. Αλλά ποιο ακριβώς είναι το στίγμα της CUPRA; Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Wayne Griffiths, χαρακτηρίζει τη νέα ισπανική εταιρεία ως «μη συμβατικό διεκδικητή με έμφαση στον σχεδιασμό και τις επιδόσεις». Η SEAT αναβάθμισε την CUPRA από κορυφαία έκδοση των μοντέλων της σε ξεχωριστή μάρκα το 2018. Τότε η SEAT πουλούσε περί τα 10.000 Leon CUPRA. Πέρσι πουλήθηκαν 25.000 κομμάτια, με αιχμή του δόρατος το CUPRA Ateca. Με το Formentor ο στόχος είναι να ξεπεράσουν τις 50.000 πωλήσεις.

Advertisement

Τα CUPRA Leon και Ateca παίρνουν κίνηση από τον ίδιο ρωμαλέο κινητήρα που τοποθετείται και στο Formentor και μοιράζονται και τα ίδια χρώματα και υλικά στο εσωτερικό, αλλά o εξωτερικός τους σχεδιασμός και η αρχιτεκτονική της καμπίνας είναι σχεδόν πανομοιότυπα με τα απλά μοντέλα της SEAT. Το Formentor είναι διαφορετικό. Είπαμε, είναι το πρώτο μοντέλο αποκλειστικά από την CUPRA. Θα προσφέρει μια γκάμα από επτά διαφορετικούς κινητήρες και συστήματα κίνησης. Στη βάση θα βρίσκεται ο 1.5 TSI με 150 PS, στο άνω άκρο το μοντέλο των 310 PS που δοκιμάζουμε, ενώ ενδιάμεσα θα υπάρχουν τρεις ακόμα βενζινοκίνητες και δύο plug-in εκδόσεις.

Στην Ελλάδα διατίθεται ήδη το κορυφαίο τετρακίνητο VZ των 310 PS που κοστολογείται στα 45.900 ευρώ ενώ αναμένεται και η βασική έκδοση 1.5 TSI. Είναι λίγο πιο μακρύ από το Ateca, αλλά η οροφή του στέκεται 10 πόντους χαμηλότερα. Οπως ξαναγράψαμε, μοιάζει περισσότερο με υπερυψωμένο στέισον του οποίου οι τροχοί έχουν ακροβολιστεί στις τέσσερις γωνίες του αμαξώματος.

Η καμπίνα έχει τραβηχτεί προς τα πίσω αφήνοντας χώρο για ένα πιο μακρύ καπό, στα πρότυπα αντίστοιχων γερμανικών μοντέλων (θυμίζει αρκετά την αισθητική των Audi Allroad). Το εντυπωσιακό αμάξωμα αναδεικνύεται περισσότερο με το ματ γκρίζο χρώμα (σήμα κατατεθέν της CUPRA) και τις μπρονζέ λεπτομέρειες. Ακόμα και οι δαγκάνες της Brembo είναι βαμμένες στο χρώμα του χαλκού.

Οι πλαστικές γυαλιστερές αψίδες των θόλων των τροχών και τα πλαϊνά μαρσπιέ κάνουν όμορφη αντίθεση με το χρώμα και δίνουν φρεσκάδα.  Από την άλλη πλευρά, η μάσκα και το σχήμα των εμπρός φωτιστικών σωμάτων είναι παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούν τα υπόλοιπα μοντέλα της SEAT, όπως επίσης και τα γραφικά του συστήματος διεπαφής, κάτι που αποδυναμώνει την αυτοτέλεια της μάρκας. Το Formentor σίγουρα ξεχωρίζει αλλά θέλει ακόμα δουλειά για να καθιερωθεί. Ο φιδογυριστός δρόμος δίπλα στη θάλασσα μας δίνει την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις διάφορες ρυθμίσεις της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης. Στη θέση Comfort το σύστημα διεύθυνσης είναι ένα τσικ πιο ελαφρύ απ’ όσο θα θέλαμε και το πεντάλ του γκαζιού λίγο πιο ληθαργικό απ’ όσο θα έπρεπε.

Οσο για την απόσβεση, ακόμα και σε αυτή την πιο μαλακή ρύθμιση θα υπάρξουν κάποιοι που θα τη βρουν σκληρή. Η αλήθεια είναι ότι σε λακκούβες υψηλής συχνότητας το Formentor δυσανασχετεί, την ίδια στιγμή που τα φαρδιά ελαστικά φέρνουν κάποιο θόρυβο μέσα στην καμπίνα των επιβατών. Η ρύθμιση Sport είναι, κατά τη γνώμη μας, η πιο ταιριαστή.

Το τιμόνι καταρχάς αποκτά πιο σωστό βάρος και γρηγορότερη απόκριση, ενώ το αμάξωμα μεταφράζει με αμεσότητα αλλά και σιγουριά τις εντολές που έρχονται από τα χέρια του οδηγού. Θυμίζει αρκετά την αίσθηση των Audi RS. Προσωπικά θα κρατούσα σταθερή τη ρύθμιση Sport όσον αφορά το τιμόνι και την απόκριση του γκαζιού, παρά το γεγονός ότι το κιβώτιο κρατάει ψηλά το στροφάρισμα πριν περάσει στην επόμενη σχέση. Κάτι που μπορείς βέβαια να παρακάμψεις χρησιμοποιώντας τα paddles πίσω από το τιμόνι.

Και βέβαια υπάρχει το πρόγραμμα individual, το οποίο σου δίνει τη δυνατότητα να διαλέξεις ανάμεσα σε 15 διαφορετικές ρυθμίσεις της απόσβεσης των ενεργών αμορτισέρ. Το πρόγραμμα σου δίνει επίσης τη δυνατότητα να ρυθμίσεις σε διαφορετικές θέσεις την παρεμβατικότητα του συστήματος ελέγχου της ευστάθειας. Η τετρακίνηση, προερχόμενη από το Golf R, λειτουργεί στρωτά και με έμφαση στον πίσω άξονα.

Στον βρεγμένο δρόμο η κατευθυντικότητα και η σταθερότητά του είναι εξαιρετικές, ακόμα και με απαγορευτικές ταχύτητες. Ξαφνικά στον ορίζοντα φάνηκε μια πλατεία. Τα φρένα είναι εξαιρετικά δυνατά ώστε να σου επιτρέψουν να μεταφέρεις αρκετή φόρα, το μπροστινό βρίσκει άμεση πολλή πρόσφυση και το πίσω μέρος ανοίγει με ευκολία την τροχιά του, ακoλουθώντας πιστά τη μούρη. Μένεις στο γκάζι και έχεις στη διάθεσή σου άφθονη ροπή για να εκτοξευτείς στην ευθεία που ανοίγεται μπροστά.

Οπότε ποιο είναι το συμπέρασμα από το πρώτο αυτόνομο μοντέλο της CUPRA; Το κουπέ SUV της ισπανικής μάρκας είναι εντυπωσιακό σχεδιαστικά, γρήγορο και αποτελεσματικό, ενώ οι μεγάλοι χώροι για τους επιβάτες και το πορτμπαγκάζ των 420 lt εγγυώνται ότι η πρακτικότητα δεν έχει θυσιαστεί στον βωμό του στυλ. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που ξεχωρίζει, έχει πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και -τουλάχιστον σε αυτή την κορυφαία έκδοση- ξεκάθαρη premium αύρα.

Βέβαια η συγκεκριμένη έκδοση με τους 310 PS και την τετρακίνηση έχει έναν σαφή προσανατολισμό που όσο κι αν είναι διασκεδαστικός δεν παύει να είναι περιθωριακός και μάλλον old school. Με 193 g/km εκπομπές CO2 δεν λες ακριβώς ότι έχει στραμμένο το βλέμμα στο μέλλον. Ωστόσο η CUPRA έχει δύο ισχυρά χαρτιά που θα βοηθήσουν στην καθιέρωσή της: τον σχεδιασμό και τον εξηλεκτρισμό. Το Formentor θα έχει δύο plug-in εκδόσεις, ενώ σύντομα θα υπάρξει και το πλήρως ηλεκτρικό el-Born, ένα αμιγώς ηλεκτρικό υψηλών επιδόσεων hot hatch.

Η συγκεκριμένη προσέγγιση -υψηλές επιδόσεις από βιώσιμες πηγές ενέργειας, πακεταρισμένες σε έναν όμορφο σχεδιασμό με υψηλή απτή ποιότητα- θα μπορούσε να αποδώσει. Το Formentor μπορεί να υπηρετήσει αυτές τις αξίες, απλώς όχι με τη συγκεκριμένη έκδοση. Υπό αυτή την έννοια ανυπομονούμε να οδηγήσουμε την απλή βενζινοκίνητη έκδοση με τον 1.5 TSI και τους 150 PS, αλλά και τις υβριδικές εκδόσεις, που θα έρθουν στις αρχές του επόμενου έτους.

0 km
Οι δερμάτινες επενδύσεις δεν φαίνονται κάπως πασέ πλέον; Στον αντίποδα, τα ελαφρώς κεκλιμένα προς τα εμπρός μπάκετ καθίσματα είναι υποστηρικτικά και εξαίσια άνετα

30,5 km
Συνειδητοποιώ ότι αυτές οι μικροαναπηδήσεις, το υπερβολικά βαρύ τιμόνι και ο βρυχηθμός από την εξάτμιση οφείλονται στο γεγονός ότι έχει μπει κατά λάθος το πρόγραμμα οδήγησης CUPRA. Γρήγορα στον επιλογέα!

92 km
Η πορτοκαλί LED λωρίδα που περιβάλλει το ταμπλό λάμπει περισσότερο κοντά στους εξωτερικούς καθρέφτες όταν ένα αυτοκίνητο εισέρχεται στην τυφλή ζώνη τους

167 km
Το μεγάλο πάρκινγκ είναι ό,τι πρέπει για να εξετάσουμε τις σχεδιαστικές λεπτομέρειες του Formentor. Διαπιστώνουμε ότι το μοναδικό logo με το όνομα του μοντέλου βρίσκεται στα πίσω φωτιστικά σώματα

183 km
Τα πιο κολακευτικά σχόλια για το Formentor τα έκανε ο κάτοχος ενός Honda Fireblade τόσο γρήγορου που κάνει τα 4,9” που θέλει το ισπανικό μοντέλο για το 0-100 km/h να φαίνονται μια αιωνιότητα. Παρ’ όλα αυτά, εκτιμά πολύ τον σχεδιασμό και την προσοχή στη λεπτομέρεια

262 km
Το Formentor βρίσκεται στο στοιχείο του σε βρεγμένους επαρχιακούς δρόμους. Παρουσιάζει ελάχιστη κλίση, αν και οι ευκαιρίες να ξεδιπλώσει τους 310 PS δεν είναι πολλές

325 km
Με μόνο 55 lt χωρητικότητα στο δοχείο καυσίμου και με δεδομένο ότι θα ιδρώσεις για να κρατήσεις την κατανάλωση κάτω από τα 12 lt/100 km προετοιμάσου για πολλές στάσεις ανεφοδιασμού

394 km
Σταματάμε για έναν καφέ. Το αυτοκίνητο κινεί το ενδιαφέρον του ιδιοκτήτη του μαγαζιού, ο οποίος επίσης δεν είχε ιδέα ότι η CUPRA είναι πλέον αυτόνομη μάρκα

483 km
Μετά από μία ολόκληρη μέρα πίεσης κάτω από άσχημες καιρικές συνθήκες έγινε σαφές ότι το πολύ γρήγορο και αποτελεσματικό Formentor είναι ένα από τα καλύτερα γρήγορα SUV του VolkswagencGroup

Ξεχωριστό εμφανισιακά, με γνωστές τεχνολογίες
Το Formentor βασίζεται στο πάτωμα MQB Evo για εγκάρσια τοποθετημένους κινητήρες με κίνηση εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς, πάνω στο οποίο είναι χτισμένα επίσης τα νέα Golf και Α3. Στις απλές εκδόσεις μέχρι 150 PS η πίσω ανάρτηση είναι με ημιάκαμπτο άξονα. Στις μεγαλύτερες τοποθετείται ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Ανάμεσα στα κοινά στοιχεία συγκαταλέγονται το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με τεχνολογία shift-by-wire και το σύστημα συνδεσιμότητας

Τετρακίνηση on demand
Τα μοντέλα υψηλών επιδόσεων του VW Group γενικά είναι αξεπέραστα σε βρεγμένα, ολισθηρά οδοστρώματα. Η τετρακίνηση του Formentor, 4Drive, είναι ηλεκτροϋδραυλική, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και μπορεί να αποφασίζει μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου αν και πόση ροπή πρέπει να στείλει στον πίσω άξονα μέσα από την ενεργοποίηση ενός πολύδισκου συμπλέκτη, ο οποίος είναι τοποθετημένος ανάμεσα στον στροφαλοφόρο άξονα και το πίσω διαφορικό. Μπορεί επίσης να μοιράζει τη ροπή ανάμεσα στους τροχούς του ίδιου άξονα, φρενάροντας τον τροχό που σπινάρει και στέλνοντας τη ροπή στον απέναντι

Τα πολυαναμενόμενα plugin υβριδικά
Δύο υβριδικές plug-in εκδόσεις θα είναι διαθέσιμες από τις αρχές του 2021. Αμφότερες θα συνδυάζουν έναν 1.4 TSI βενζινοκινητήρα με ένα ηλεκτρικό μοτέρ, ενώ η δύναμη θα περνάει στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Η συνδυαστική ιπποδύναμη της πιο δυνατής έκδοσης VZ e-Hybrid θα ανέρχεται στους 250 PS, με το ηλεκτρικό μοτέρ να παίρνει ενέργεια από μία μπαταρία 13 kWh. Η πιο μικρή έκδοση θα αποδίδει 204 PS.

TECH
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 1.984 cc, i4, TURBO, ΑΜΕΣΟΣ & ΕΜΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ, 310 PS @ 5.500 – 6.500 rpm, 40,8 kgm @ 2.000 – 5.4 00 rpm
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ 4 ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (E) / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ(Π)
0-100 KM/H: 4,9”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,5 lt/100 km
CO2: 193 g/km
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.450/1.839/1.511 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.680 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 420 lt
ΒΑΡΟΣ: 1.644 kg
ΤΙΜΗ: €45.900

Διαβάστε επίσης:

Αυτό είναι το νέο, «καυτό» CUPRA Formentor VZ5

Στην Ελλάδα το CUPRA Leon των 245 ίππων (+τιμές)