Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Puma ST

Ελλάδα 8:11
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Ford Puma ST

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Puma ST

ΔΟΚΙΜΕΣ

Τα σωστά διακριτικά στο λάθος αυτοκίνητο; Ίσως όχι. Αν και είναι καταπληκτικό στην οδήγηση, πως είναι όμως το Ford Puma σαν Crossover/Sport Utility Vehicle; Είναι τόσο πρακτικό όσο και διασκεδαστικό, τι χάνετε και τι κερδίζετε από αυτήν την μεταμόρφωση;

Advertisement
Advertisement

Σύμφωνα με την Ford: «Το Puma ST φέρνει τις επιδόσεις της Ford Performance στην κατηγορία των συμπαγών SUV για πρώτη φορά στην Ευρώπη».

Αν ακούγοντας τις λέξεις: «συμπαγές SUV» παθαίνετε αλλεργία γιατί επιμένετε πως ούτε τα πλεονεκτήματα των Sport Utility Vehicles έχουν, αλλά και την οδήγηση καταστρέφουν, η Ford προσπαθεί να σας κάνει να δείχνετε… τρελός. Η εταιρία, που υπερασπίστηκε την δυναμική οδήγηση στην κατηγορία της μαζικής αγοράς, ιδιαίτερα με τις δύο τελευταίες γενιές του Fiesta ST, έκανε την υπέρβαση για όσους δεν πιστεύουν στα SUV και το αυτονόητο για την αυτοκινητοβιομηχανία. Δημιούργησε το Puma, το crossover με βάση το Fiesta και το επόμενο βήμα ήταν να φέρει μία έκδοση ST. Όχι ST Line. Καθαρόαιμη ST, με το ελκυστικό/ιδιόμορφο σχέδιο, τους χώρους ακόμη και το αδιάβροχο, πλαστικό MegaBox.

Οι προδιαγραφές δείχνουν πως η Ford, έκανε δουλειά προσέχοντας τις λεπτομέρειες. Ο τρικύλινδρος κινητήρας EcoBoost 1500 κ.εκ. των 200 ίππων, το Performance Pack (εκεί υπάρχει το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης οδήγησης (LSD) και διαφορετικά drive modes – από το Eco μέχρι το «σκληροπυρηνικό» Track.

Advertisement
Advertisement

Το πρώτο SUV της Ford Performance στην Ευρώπη υιοθετεί ένα ειδικά εξελιγμένο πλαίσιο με 40% μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία στον πίσω άξονα σε σχέση με το Fiesta ST, με στόχο να αντισταθμιστεί το ψηλότερο κέντρο βάρους. Επίσης, διαθέτει τα εξελιγμένα πίσω ελατήρια ανακατανομής πλευρικού φορτίου της Ford για καλύτερες και πιο ήπιες αντιδράσεις. Η Ford Performance έχει συνεργαστεί ακόμη και με τη Michelin για την ανάπτυξη ειδικού ελαστικού Pilot Sport 4S. Κανένας άλλος σε αυτόν τον τομέα δεν έχει πάει τόσο… μακριά σε λεπτομέρειες, αν και είναι βέβαιο ότι και μόνο η αναφορά τους κάνει καλό στο μοντέλο.

Extreme makeover (αυτοκινητιστική έκδοση)

Advertisement

Τα… makeover (μεταμόρφωση σε ελεύθερη μετάφραση) ήταν και έχουν γίνει και πάλι μόδα (όσο αφορά τους ανθρώπους). Βλέπετε όλοι θέλουν να έχουν ένα στυλ που να αναδεικνύει τον χαρακτήρα τους… 

Το ίδιο ισχύει και για τα μοντέλα αυτοκινήτων. Για την έκδοση ST, η εμφάνιση του Puma έπρεπε να γίνει λίγο άγρια. Για κάποιους (και εμένα) το Puma έμοιαζε να είχε σχεδιαστεί από τα studio της Disney (άντε της Pixar για να με καταλάβουν και οι νεότεροι σε ηλικία). Η εμφάνιση σαν «ζουζουνάκι» μπορεί να είναι αποδεκτή από το κοινωνικό σύνολο για τις απλές εκδόσεις αλλά για την κορυφαία και ταχύτερη θέλει λίγο… θυμό λίγη ένταση. Κοιτώντας το Puma κατά μέτωπο διακρίνουμε ένα επανασχεδιασμένο μπροστινό προφυλακτήρα με ανάγλυφο το Ford Performance. Εκτός από εμφάνιση το splitter στον εμπρός προφυλακτήρα αυξάνει την αεροδυναμική πίεση κατά περίπου 80%, με στόχο την μεγαλύτερη σταθερότητα και την ελκτική πρόσφυση (καλύτερη διάθεση της δύναμης). Επίσης, οι άνω και κάτω γρίλιες στο εμπρός μέρος, σήμα κατατεθέν των μοντέλων ST, είναι σχεδιασμένες με γνώμονα την παροχή βελτιωμένης ψύξης στον κινητήρα. Στο πίσω μέρος υπάρχει μια πίσω αεροτομή οροφής (για περισσότερη κάθετη δύναμη). Φυσικά αφού μιλάμε για κάτι ξεχωριστό είναι διαθέσιμα και νέα χρώματα (Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic και Mean Green, το οποίο διατίθεται αποκλειστικά για το Puma ST). Ένα γυαλιστερό μαύρο φινίρισμα προσφέρεται για την οροφή. Περιλαμβάνει επίσης το περίγραμμα της μάσκας, τα πλευρικά ένθετα, τα καλύμματα των εξωτερικών καθρεπτών και την αεροτομή προσφέρεται στο βασικό εξοπλισμό, διαμορφώνοντας την έντονη και sportive σχεδιαστική ταυτότητα του μοντέλου. Το Puma ST «φορά» ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών και είναι διαθέσιμες με δύο επιλογές σε σχέση με το φινίρισμά τους (Magnetite ή με μηχανουργικό μεταλλικό φινίρισμα), οι οποίες συνδυάζονται με τα ελαστικά Michelin Pilot Sport 4S (225/40 R19).

Advertisement

Δυναμικός εσωτερικός κόσμος

Δεν γίνεται να αλλάξει η εμφάνιση και να μείνει χωρίς επεμβάσεις το εσωτερικό. Αυτό το δηλώνουν τα λογότυπα «ST» που φωτίζουν το έδαφος δίπλα από τις εμπρός πόρτες μόλις ο οδηγός ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο. Περνώντας στο εσωτερικό, θα δείτε πολλές επιγραφές «Ford Performance» και «ST» στα μαρσπιέ ή στα θερμαινόμενα και sportive καθίσματα της Recaro, τα οποία αγκαλιάζουν το σώμα παρέχοντάς πλευρική στήριξη. Μοναδικό παράπονο η στενή βάση τους, η οποία εξοικονομεί χώρο αλλά δεν θα βολέψει κάποιους με… επιπλέον κιλά. Κατά τα άλλα είστε μέσα και σε ένα πρακτικό B-SUV, στο πίσω κάθισμα χωρούν επιβάτες μεγάλου ύψους οι οποίοι έχουν χώρο για τα γόνατα και το κεφάλι. Ακόμη και ως ST, το Puma προσφέρει χώρο αποσκευών 456 λίτρων (έως 1.216 με πεσμένα τα πίσω καθίσματα) και επιπλέον έχει και το MegaBox των 80 λίτρων κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών. Δεν λείπουν οι εφαρμογές συνδεσιμότητας (συμβατότητα με Apple CarPlay και Android) Auto μέσα από την κεντρική οθόνη αφής 8 ιντσών. Εκεί θα δείτε και το λογότυπο «Ford Performance» κατά την έναρξη λειτουργίας της, αλλά και τα χειριστήρια του premium συστήματος ήχου της B&O. Θήκες για μικροαντικείμενα υπάρχουν παντού και είναι στις σωστές θέσεις, όπως στα απλά Puma, θυμίζοντάς μας πως αυτοί που συνέβαλαν στο σχεδιασμό του έχουν οικογένεια. Ανάμεσα στα στάνταρ χαρακτηριστικά του μοντέλου που το κάνουν περισσότερο εύχρηστο και πρακτικό είναι: Η βάση για ασύρματη φόρτιση κινητού τηλεφώνου, το θερμαινόμενο παρμπρίζ Quickclear (πολύ χρήσιμο όταν ξεκινάτε νωρίς το πρωί με υγρασία θολωμένο, ή παγωμένο εμπρός τζάμι) οι εμπρός και πίσω αισθητήρες στάθμευσης, οι καθαριστήρες με αισθητήρα βροχής και το σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας SYNC 3 της Ford, με το οποίο ο οδηγός μπορεί να ελέγχει τις λειτουργίες ήχου, πλοήγησης και συνδεδεμένων smartphones χρησιμοποιώντας απλές, φωνητικές εντολές.

Advertisement

Η θέση οδήγησης είναι όσο sport την περιμέναμε αλλά και άνετη. Ωραία είναι αίσθηση που αφήνει το δερμάτινο τιμόνι στην αφή και ασυναίσθητα ψάξαμε τον επιλογέα ταχυτήτων ψηλά στην κονσόλα (όπως στα παλαιότερα Type R).  Η οθόνη οργάνων ελέγχου 12,3” και αυτή του infotainment έχουν ευκρίνεια, είναι εύχρηστες αλλά τα γραφικά και η γραμματοσειρά δείχνουν λίγο ξεπερασμένα.

Εκκίνηση με το κουμπί και λίγο ψάξιμο μέχρι να ζεσταθεί ο κινητήρας και να δούμε πόσο… ST είναι το Puma. Πρώτη απασχόληση τα προεπιλεγμένα προφίλ οδήγησης που μας δείχνουν πως η Ford μετέφερε όλα τα «καλούδια» του Fiesta ST στο Puma.

Στο «Normal», η χαρτογράφηση του κινητήρα, το σύστημα ελέγχου τη πρόσφυσης, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESC), η ενεργή βαλβίδα ελέγχου στην εξάτμιση και το σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική υποβοήθηση (EPAS) είναι διαμορφωμένα ώστε να προσφέρουν φυσική απόκριση και αίσθηση.

Στο «Eco», η χαρτογράφηση του κινητήρα και η απόκριση του γκαζιού είναι διαμορφωμένα με γνώμονα τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμου.

Στο «Sport», η χαρτογράφηση του κινητήρα και το πεντάλ του γκαζιού προσφέρουν αυξημένη απόκριση, ενώ οι ρυθμίσεις του συστήματος ηλεκτρικής υποβοήθησης είναι προσαρμοσμένες για περισσότερη πληροφόρηση και καλύτερο έλεγχο στη γρήγορη οδήγηση. Η ενεργή βαλβίδα ελέγχου στην εξάτμιση ανοίγει για να επιτείνει τη σπορ χροιά της εξάτμισης (το μοτέρ ακούγεται ευχάριστα). Επιπλέον η πρόσβαση στο πρόγραμμα Sport γίνεται άμεσα, μέσω ειδικού διακόπτη στο τιμόνι.

Τελευταία επιλογή το Track, όλα τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος είναι ρυθμισμένα ώστε ο οδηγός να επιτυγχάνει τους ταχύτερους δυνατούς χρόνους στην πίστα. Το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης απενεργοποιείται και οι παρεμβάσεις του ESC επιτρέπουν να γλιστρά το αυτοκίνητο.

Αν ο ήχος του τρικύλινδρου κινητήρα σας φαίνεται λίγος και ίσως ενοχλητικός, η Ford, στην έκδοση ST του Fiesta και τώρα του Puma έχει καταφέρει να τον κάνει διασκεδαστικό. Στην κίνηση με το πρόγραμμα «Eco» ακούγεται λίγο, είναι ήσυχο και ευνοεί την χαλαρή κίνηση μέσα στην πόλη. Στο «Normal» γίνεται πιο έντονος και η κίνηση αποκτά…. ζωντάνια. Το πρόγραμμα είναι καλό για ταξίδι ή κίνηση σε αυτοκινητόδρομο στο «Sport» αλλάζει χροιά και ένταση ενώ το γκάζι γίνεται άμεσο και τιμόνι σκληραίνει σε αίσθηση. Η… επανάσταση γίνεται στο πρόγραμμα οδήγησης «Track». Μάλιστα όταν λέμε επανάσταση το… εννοούμε. Οι αντιδράσεις γίνονται στον υπερθετικό βαθμό με οπτικά εφέ στον πίνακα οργάνων (κόκκινα γραφικά και φόντο), shift light μέχρι και σκασίματα από την εξάτμιση.

Στην έκδοση Sport Technologies η ροπή, η οποία έχει αυξηθεί στα 320 Nm, αποδίδεται μεταξύ 2.500 και 3.500 σ.α.λ., προσφέροντας γραμμική επιτάχυνση και άμεση απόκριση, αλλά και 0-100 σε 6,7”. Για όσους από εσάς σκέφτονται το αποτύπωμα τους στο περιβάλλον το κορυφαίο Puma δεν έχει υβριδική τεχνολογία αλλά διαθέτει απενεργοποίηση κυλίνδρου για μεγαλύτερη απόδοση: Η Ford λέει ότι μέσω λογισμικού η λειτουργεία γίνεται σε μόλις 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου, 20 φορές ταχύτερα από το άνοιγμα /κλείσιμο του ματιού. Επίσης, ένα φίλτρο σωματιδίων ταχείας ενεργοποίησης μειώνει τις εκπομπές τους. Το αποτέλεσμα είναι σύμφωνα με την Ford κατανάλωση 6,9 l/100 km και 155 g/km εκπομπών στο πρωτόκολλο WLTP. Πάντως εμείς είδαμε από 7,4-9,2 λίτρα στο όργανο μέτρησης του αυτοκινήτου.

Στον δρόμο, στον αυτοκινητόδρομο, στον επαρχιακό δρόμο και στην… πίστα

Η επιλογή της πίστας ίσως να χαρακτηριστεί υπερβολική αλλά σε ένα Track Day ή ένα ερασιτεχνικό Time Attack το Compact SUV της Ford θα σας διασκεδάσει και αν είστε καλός μπορεί να φέρει διάκριση. Τα παιδιά «μαζεύτηκαν» από το σχολείο, ο σκύλος βγήκε για βόλτα και εσείς θέλετε να οδηγήσετε για να χαλαρώσετε. Αφήνετε τα ψώνια από το super market και κάνετε ένα πέρασμα στην δική σας όμορφη κλειστή διαδρομή. Εμείς τη βρήκαμε στον εσωτερικό δρόμο ενός κτήματος (υπάρχουν και αυτά στην Αττική) κάτι σαν μίνι ανάβαση.  Σταθήκαμε στο ξεκίνημά της και ενεργοποιήσαμε το… Launch Control (μέρος του Performance Pack), το οποίο ελέγχεται από τα χειριστήρια στο τιμόνι και ενεργοποιεί για την περίσταση ειδικά γραφικά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Κρατώντας το πεντάλ του γκαζιού τέρμα πατημένο, το σύστημα επιτρέπει στον κινητήρα να ανεβάσει στροφές στο κόκκινο, ενώ ενεργοποιείται μία ένδειξη ότι το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για εκκίνηση. Αφήνοντας το συμπλέκτη, επιτυγχάνεται η καλύτερη δυνατή εκκίνηση από στάση με τα συστήματα ESC, Traction Control, Torque Vectoring Control και Torque Steer Compensation να διαχειρίζονται την ισχύ και τη ροπή του κινητήρα. Οι παλμοί ανεβαίνουν και η πρώτη στροφή πλησιάζει. Το Puma ST είναι το μοναδικό μικρό SUV επιδόσεων στην Ευρώπη με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) που κάνει το κράτημα καλύτερο, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια στις στροφές. Κατέβασμα ταχύτητας, πίεση στο φρένο, στροφή και μία αίσθηση ασφάλειας που σας κάνει να θέλετε να πιέσετε περισσότερο. Το κιβώτιο ταχυτήτων  συνεργάζεται άψογα με το μοτέρ, τόσο σε συνθήκες πίεσης (αντοχή/αμεσότητα) όσο και σε χαλαρό ρυθμό (λειτουργικότητα άνεση). Μέχρι να το σκεφτείτε έρχεται η επόμενη στροφή εσείς επιβραδύνετε λιγότερο κρατάτε το γκάζι σταθερό και ο ρυθμός ανεβαίνει.

Το LSD λειτουργεί σε συνδυασμό με το Torque Vectoring Control, που βελτιώνει το κράτημα, εφαρμόζοντας πίεση πέδησης στον εσωτερικό τροχό, όταν το όχημα στρίβει. Η ισορροπία στη λειτουργία των δύο συστημάτων έχει ρυθμιστεί από τους μηχανικούς της Ford Performance ώστε να επιτυγχάνεται βέλτιστη πρόσφυση στο στεγνό δρόμο και ομαλή συμπεριφορά στο βρεγμένο. Στο ίδιο, κορυφαίο επίπεδο, βρίσκεται το τιμόνι του ST. Το σύστημα διεύθυνσης του ταχύτερου Puma (είναι σχεδόν 25% ταχύτερο από εκείνο του βασικού Puma) διαθέτει αναβαθμισμένο ακραξόνιο με μικρότερο βραχίονα τιμονιού και ταχύτερη κρεμαγιέρα. Οι κλίσεις είναι περιορισμένες σε σχέση με ένα «απλό» Puma, αλλά μην ξεχνάτε πως οδηγείτε ένα όχημα που απέχει 152 χλστ. από το έδαφος. Η αίσθηση πάντως δεν θυμίζει SUV. Ο ημιάκαμπτος πίσω άξονας έχει αναβαθμισμένη στρεπτική ακαμψία πάνω του 40% συγκριτικά με εκείνη του Fiesta ST και κατά 50% σε σχέση με αυτή του βασικού Puma. Τέλος τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford, βελτιώνουν επίσης την ευστάθεια και τη συνολική οδηγική συμπεριφορά του Puma ST, εξασφαλίζοντας αυξημένη πλευρική ακαμψία. Τα ελατήρια συνεργάζονται με αμορτισέρ διπλού θαλάμου της Hitachi εμπρός και πίσω. Τα αμορτισέρ αυτά εξασφαλίζουν την απαραίτητη ακαμψία που απαιτείται για καλύτερο έλεγχο του οχήματος.

Αν ρωτάτε για την άνεση εδώ είναι ένα μειονέκτημα, το οποίο μόνο οι επιβάτες θα καταλάβουν και ο οδηγός θα το ξεχάσει μόλις πατήσει το γκάζι και στρίψει. Η ανάρτηση είναι σφικτή για τον οδηγό αλλά σκληρή για τους επιβάτες (αλλά όχι ανυπόφορη) ας μην γκρινιάζουμε όμως δεν είναι εύκολο να κάνεις ένα Compact SUV ST.

Εξαιρετικά είναι όμως και τα φρένα του αυτοκινήτου και σε κατάσταση ώστε να μπορείτε να τα εμπιστευτείτε αλλά και να σας κάνουν να δοκιμάζετε τα όριά σας, για να φρενάρετε όλο και πιο αργά, όλο και πιο σωστά. Η υποβοήθηση του συστήματος πέδησης του νέου Puma ST είναι ρυθμισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρει την καλύτερη αίσθηση και πληροφόρηση στη σπορ οδήγηση, σύμφωνα με το εργοστάσιο, κάτι που επιβεβαιώνεται στην πράξη.

Τελικά τι είναι αυτό το Compact SUV;

Ένα Ford με διάθεση για… Fiesta στην οδήγηση είναι το Puma ST. Πέρα από τα λογοπαίγνια, το μικρό Sport Utility Vehicle της Ford κατάφερε να αλλάξει την εικόνα και την αίσθηση της οδήγησης, που είχαμε για τα SUV. Το Puma συνδυάζει την οδική συμπεριφορά του Fiesta, με την πρακτικότητα του Puma. Σας πηγαίνει στην δουλειά, στο Supermarket, στο… σχολείο, στην αγαπημένη διαδρομή αλλά και στην πίστα. Στα μειονεκτήματα η άνεση στην ανάρτηση (δεν είναι κουραστική) αλλά και κατανάλωση καυσίμου που τα παιχνίδι δεν σας αφήνει να κρατήσετε σε χαμηλά επίπεδα.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Ford Puma ST 1,5 Ecoboost 200 hp

Κινητήρας: 1497cc
Ισχύς: 200 PS/ 6000 rpm
Ροπή: 320 Nm/2500 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100km/h: 6,7 sec
Τελική ταχύτητα: 220 km/h
Μέση κατανάλωση (/100 km): 6,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 155 gr/km (WLTP)
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4226 x 1805 x 1533 mm
Μεταξόνιο: 2588 mm
Βάρος: 1358 kg
Χώρος αποσκευών:456 lt
Τιμή: Από 34.872 ευρώ