Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε τη νέα Porsche Cayenne S στη Γερμανία

Ελλάδα 9:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οδηγούμε τη νέα Porsche Cayenne S στη Γερμανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε τη νέα Porsche Cayenne S στη Γερμανία

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δεν ξέρουμε αν η Cayenne «έσωσε» την Porsche, σίγουρα όμως τη βοήθησε να εξελίξει και να παρουσιάσει εκπληκτικά sports cars χωρίς το άγχος της επιβίωσης.

Advertisement
Advertisement

Η Cayenne εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια αποτελεί τον επιχειρηματικό πυρήνα της εταιρείας από τη Στουτγκάρδη και υπό αυτό το πρίσμα η διατήρησή της στην κορυφή της κατηγορίας των σπορ πολυτελών SUV είναι γι αυτήν απολύτως κρίσιμη. Η 3η γενιά της Cayenne διαθέτει όλα εκείνα τα εφόδια που τη διατηρούν ως σημείο αναφοράς.

Το αξιοπρόσεκτο στην περίπτωση της νέας Cayenne είναι ότι δεν πρόκειται για μία αμιγώς νέα γενιά. Ουσιαστικά μιλάμε για μια εκτεταμένη ανανέωση, μία πολύ επισταμένη τεχνολογική επικαιροποίηση σε πολλά επίπεδα.

Advertisement
Advertisement

Οση ώρα μας παρουσίαζαν τη «νέα» Cayenne σε αυτό το εμβληματικό κτίριο της Porsche στη Λειψία, δίπλα ακριβώς στο εργοστάσιο και την πίστα, συνειδητοποιήσαμε ότι η παλέτα των αλλαγών σε όλους τους τομείς είναι τόσο εκτεταμένη που άνετα την χαρακτηρίζεις εντελώς νέο μοντέλο.

Κι όμως αν την περιεργαστείς μόνο απ’ έξω δεν έχεις πολλά πράγματα να πεις. Το βασικό περίγραμμα μένει αναλλοίωτο, αλλά τουλάχιστον η μάσκα και τα  επανασχεδιασμένα τρισδιάστατα πίσω φώτα, καθώς και τα πιο έντονα τόξα των θόλων των τροχών δίνουν πιο φρέσκια εικόνα και σαφώς πιο δυναμικό παρουσιαστικό.

Advertisement

Οι προβολείς έχουν επίσης τροποποιηθεί, με τα LED Matrix να είναι πλέον στάνταρ. Τα προαιρετικά LED HD Matrix διαθέτουν περισσότερα από 32.000 pixel ανά προβολέα, με φωτεινότητα που προσαρμόζεται στις συνθήκες οδήγησης.

Δεν πρόκειται δηλαδή για εκείνες τις περιπτώσεις facelift που μοιάζουν με το παιδικό παιχνίδι «βρες τις διαφορές». Η νέα Cayenne έχει όντως φρεσκαριστεί οπτικά. Πάντως οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η Coupe, με την πιο κεκλιμένη οροφή, τους έντονους πίσω ώμους και το σαφώς πιο ψαρωτικό πίσω μέρος (ειδικά όταν ανασηκώνεται η αεροτομή), είναι σαφώς πιο…Porsche κι ας υπολείπεται λίγο σε χρηστικότητα από την SUV έκδοση.

Advertisement

Εκείνο ωστόσο που χρειαζόταν ήταν η γενναία ανασχεδίαση του εσωτερικού. Η συνδεσιμότητα, τα νέα βιώσιμα υλικά, τα νέα συστήματα ασφαλείας έχουν κάνει άλματα και η Porsche οφείλει εκ θέσεως να βρίσκεται στις επάλξεις. Χώρια που ούτε ο ανταγωνισμός μένει με σταυρωμένα χέρια. Ρίξτε μια ματιά στο κόκπτιτ της νέας BMW XM ή στο πιο χλιδάτο Range Rover και θα καταλάβετε τι εννοούμε.

Εδώ λοιπόν η Porsche έπρεπε να  εισάγει μια σαφώς πιο φρέσκια και τεχνολογικά επίκαιρη φιλοσοφία απεικόνισης. Δεν χρειάστηκε να πάει πολύ μακριά. Η αρχιτεκτονική Porsche Driver Experience υπάρχει ήδη στην Taycan, είναι σαφώς πιο οδηγοκεντρική και θεωρητικά βελτιστοποιεί την εργονομία.

Advertisement

Η αλήθεια είναι ό,τι από την πρώτη στιγμή που θα καθίσεις στο κάθισμα της νέας Cayenne διαπιστώνεις ότι οι λειτουργίες στις οποίες καταφεύγεις συχνότερα βρίσκονται πάνω ή ακριβώς δίπλα στο τιμόνι. Ο επιλογέας ταχυτήτων επίσης ακολούθησε το παράδειγμα της Taycan και έχει μετακινηθεί και αυτός δεξιά του τιμονιού.

Όταν, μετά από μερικά δευτερόλεπτα αμηχανίας, τον εντόπισα διαπίστωσα ότι όντως είναι βολικός και εκτός των άλλων δημιουργεί αποθηκευτικούς χώρους στη νέα κεντρική κονσόλα στην οποία πλέον εδράζεται και ο πίνακας για τον χειρισμό του κλιματισμού, ο οποίος ευτυχώς γίνεται με φυσικούς διακόπτες.

Ο πίνακας οργάνων επίσης είναι εντελώς επανασχεδιασμένος με όμορφο ελλειπτικό σχήμα που περιβάλλει τον οδηγό, χορταστικός σε μέγεθος (12,6 ίντσες), με πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνεται και το ψηφιακό ισοδύναμο των κλασικών πέντε καντράν της Porsche με το μεγάλο στροφόμετρο στη μέση, και εξαιρετική ευκρίνεια.

Η βασική κεντρική οθόνη Porsche Communication Management (PCM) των 12,3 ιντσών ενσωματώνεται στο ταμπλό που «τρέχει» σε μία τέλεια ευθεία από τον πίνακα οργάνων μέχρι την κολόνα του συνοδηγού. Προφανώς από την εν λόγω οθόνη παρέχεται πρόσβαση σε όλες τις σχετικές λειτουργίες του οχήματος.

Εχουν επίσης ενσωματωθεί εφαρμογές όπως το Spotify και το Apple Music. Αλλά το εύρημα που αλλάζει πλήρως την εικόνα του εσωτερικού του αυτοκινήτου είναι ότι, σε συνέχεια της κεντρική οθόνης, υπάρχει και μία ακόμα 10,9 ιντσών ακριβώς μπροστά στον συνοδηγό.

Από αυτή μπορεί λοιπόν να βλέπει την ταχύτητα για παράδειγμα (κακά μαντάτα αυτά για όσους έτρωγαν γκρίνια μόνο από τη διαίσθηση, τώρα θα υπάρχουν και ακλόνητες αποδείξεις) αλλά μπορεί επίσης να έχει πρόσβαση και στα χειριστήρια του συστήματος infotainment, ακόμα και να βλέπει μια ταινία (και επομένως όχι την ταχύτητα κίνησης…), χωρίς ωστόσο ο οδηγός να μπορεί να δει τίποτε χάρη σε ένα ανακλαστικό φιλμ.

Α, να μην ξεχάσουμε: το απτικό κλειδί της μίζας, πάντα αριστερά από το τιμόνι έδωσε τη θέση του σε μπουτόν εκκίνησης. Αλλο ένα κάστρο έπεσε.

Γενικά η νέα Cayenne βρίθει από λεπτομέρειες και «ψαγμενιές». Για παράδειγμα ο ασύρματος φορτιστής του τηλεφώνου είναι ψυχόμενος για να αποτρέπεται η υπερθέρμανση. Βέβαια προφανώς δεν θα αγοράσεις μια Porsche Cayenne για τον ψυχόμενο φορτιστή, και εδώ που τα λέμε ούτε τόσο για την εξωτερική της εμφάνιση.

Μπορεί όμως πλέον να τη διαλέξεις για εσωτερικό της που είναι όχι απλώς επικαιροποιημένο αλλά πρωτότυπο, λιτό και πολύ εξελιγμένο συνάμα, με ποιότητα υλικών και συναρμογής που σε κάνουν να σκέφτεσαι ότι δεν έχει συναρμολογηθεί αλλά σμιλευτεί σε ένα ενιαίο κομμάτι.

Επίσης αγοράζεις Cayenne για τη δύναμη των κινητήριων συνόλων της και για το γεγονός ότι καταφέρνει να ελαχιστοποιήσει την εγγενή αντίφαση που υπάρχει ανάμεσα σε ένα SUV που ζυγίζει πάνω από δύο τόνους (2.265 kg για την ακρίβεια) και στέκεται 21 πόντους πάνω από το έδαφος, και τη σπορ συμπεριφορά.

Και το κάνει με αξιοθαύμαστη συνέπεια και συνοχή, δίχως να απεμπολεί μέρος από την ευχρηστία και την άνεση που οφείλει να έχει ένα πολυτελές SUV. Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά.

Αρχικά, η Cayenne θα είναι διαθέσιμη με τρεις κινητήρες. Τον βασικό V6 turbo 3,0 , το υβριδικό σύστημα E-Hybrid (V6 turbo 3/0 lt με ηλεκτροκινητήρα) και τον 4λιτρο V8 bi-turbo.

Στη Λειψία, δυστυχώς, μας δόθηκε μόνο μία επιλογή: Ο V8. Οχι ότι παραπονεθήκαμε δηλαδή. Διότι αυτός ο νέος κινητήρας αντικαθιστά τον προηγούμενο V6 των 2,9 lt με αξιοσημείωτη αύξηση ισχύος στους 474 ίππους και τα 600 Nm  (+34 PS και 50 Nm).

Και κάπως έτσι τα νούμερα λένε ότι ένα θηρίο που αγγίζει τα πέντε μέτρα και τους 2,5 τόνους επιταχύνει τώρα στα 100 km/h από στάση σε 4,7 δεύτερα και διαθέτει τελική ταχύτητα 273 χλμ./ώρα.

Αυτό που δεν λένε τα νούμερα είναι ότι το κάνει με μια ηχητική υπόκρουση που σε κάνει κάθε φορά που πατάς το γκάζι και ακούς αυτό το μπάσο, ρωμαλέο γρύλισμα, να θέλεις να επευφημίσεις σαν καουμπόης σε ροντέο.

Τον έχουν φροντίσει πολύ αυτόν τον V8 τα μαστόρια της Porsche. Εχουν αλλάξει τις τουρμπίνες, έχουν αυξήσει την πίεση του ψεκασμού (350 bar), έχουν τοποθετήσει σύστημα μεταβλητής ανύψωσης των βαλβίδων σε δύο στάδια, σε συνδυασμό με τον μεταβλητό χρονισμό του εκκεντροφόρου (Vario Cum Plus), έχουν βελτιστοποιήσει την απόκριση στο γκάζι, την ίδια στιγμή που, όπως ισχυρίζονται, το σύνολο έχει χαμηλότερες εκπομπές ρύπων και μειωμένη κατανάλωση.

Για την τελευταία πάντως δεν θα παίρναμε και όρκο καθώς στα περίπου 80 χιλιόμετρα που διανύσαμε γύρω από τις εγκαταστάσεις της Porsche η μέση τιμή κυμάνθηκε στα 13,4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα κι αυτό όχι με ιδιαίτερη πίεση.

Αυτό που με σιγουριά μπορούμε να πιστοποιήσουμε μετά από κάμποσους γρήγορους γύρους μέσα στην πίστα είναι ότι η ανανεωμένη Cayenne παραμένει -αναλογικά πάντα- πιστή στη φιλοσοφία της Porsche περί του τι εστί δυναμική συμπεριφορά.

Και εδώ οι μηχανικοί έκαναν αυτό που ξέρουν ίσως καλύτερα από τον οποιοδήποτε να κάνουν: διαρκή εξέλιξη στα στοιχεία εκείνα που μπορούν να βελτιώσουν τον τρόπο με τον οποίο τα αυτοκίνητά τους ισορροπούν ανάμεσα στην χρηστικότητα και την σπορ οδήγηση.

Κι επειδή το πλαίσιο παραμένει ίδιο η βελτίωση προέρχεται πρωτίστως από την ανάρτηση. Η αρχιτεκτονική διάταξη των πολλαπλών συνδέσμων εμπρός/πίσω δεν έχει αλλάξει. Το καινούριο στοιχείο είναι ότι η στάνταρ ανάρτηση διαθέτει πλέον και το σύστημα Porsche Active Suspension Management (PASM).

Τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ χρησιμοποιούν τεχνολογία δύο βαλβίδων που επιτρέπουν την αλλαγή των σταδίων επαναφοράς και συμπίεσης ξεχωριστά. Οι «δικές μας» Cayenne ωστόσο ήταν εξοπλισμένες με την προαιρετική νέα προσαρμοζόμενη αερανάρτηση.

Εδώ ο βαθμός της απόσβεσης ρυθμίζεται μέσω δύο θαλάμων αέρα που μπορούν να συνδεθούν ή να αποσυνδεθούν από μια βαλβίδα. Επίσης η Cayenne S διαθέτει νέους δίσκους φρένων με διάμετρο 410 χιλιοστών μπροστά και 358 πίσω –αύξηση κατά 20 και 28 χιλιοστά αντίστοιχα σε σύγκριση με την προηγούμενη εκδοχή.

Στην πράξη αυτό που φαίνεται από τα πρώτα μέτρα είναι ότι επί της ουσίας έχεις δύο αυτοκίνητα, ανάλογα με το αν επιλέξεις το πρόγραμμα Normal ή το Sport Plus και μία χρυσή τομή που λέγεται πρόγραμμα Sport, το οποίο θα ήταν και η δική μας επιλογή για τις περισσότερες μέρες.

Ακόμα και στο Normal ουδέποτε διαπιστώνεις υπερβολική ραθυμία αλλά στο Sport πραγματικά εντυπωσιάζεσαι από τον συνδυασμό του βάθους και της ποιότητας της απόσβεσης και του ελέγχου του αμαξώματος.

Στο Sport Plus ωστόσο ανταμείβεσαι με ένα εντυπωσιακά καλό πακέτο: Δύναμη σε όλο το φάσμα στροφών, πολύ καλή απόκριση ακόμα και στο μισό γκάζι, εξαιρετική κατευθυντικότητα και ουσιαστική και όχι φλύαρη ενημέρωση από ένα τιμόνι που δεν είναι αχρείαστα βαρύ (παρότι στο Normal «χαζεύει» λίγο γύρω από την ευθεία) και το κυριότερο απίστευτα καλή διαχείριση του βάρους και μεγέθους του αυτοκινήτου.

Οι κλίσεις του αμαξώματος διατηρούνται σε τρομακτικά χαμηλά επίπεδα, ενώ το turn in και η συνολική ισορροπία είναι γλυκιά και φοβερά προοδευτική.

Στρίβεις με πολλά μέσα σε γρήγορες καμπές της πίστας και διαπιστώνεις ότι έχεις το περιθώριο για διόρθωση, κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο για την ορμή που αναπτύσσει ένα τέτοιο αυτοκίνητο.

Την ίδια στιγμή το κιβώτιο αλλάζει γρήγορα, «χωνεύοντας» την μία σχέση μέσα στην επόμενη και επίσης μπορεί να κατεβάζει δύο και τρεις σχέσεις στον κατάλληλο χρόνο, τόσο καλά που σπάνια αναγκάζεσαι να καταφύγεις στη χειροκίνητη λειτουργία.

Τα φρένα επίσης φάνηκαν να αντεπεξέρχονται άριστα απαιτητικό περιβάλλον της πίστας. Δεν έδειξαν σημάδια κάμψης ακόμα και μετά από 10 γρήγορους γύρους και πάντα διατηρούσαν μια πολύ ευπρόσδεκτη προοδευτικότητα και καλή αναλογικότητα ανάμεσα στην πίεση που τους ασκείς και την πέδηση που παίρνεις.

Κι όλα αυτά χωρίς σχεδόν καθόλου συμβιβασμούς στην άνεση και την ποιότητα κύλισης. Ισως τα φαρδιά λάστιχα να φέρνουν λίγο θόρυβο παραπάνω στην καμπίνα με μεγάλη ταχύτητα, αλλά συνολικά η εμπειρία μιας χαλαρής βόλτας ή ενός πιο γρήγορου ταξιδιού στον αυτοκινητόδρομο είναι αντάξια του χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Εκεί απλώς ακούς ένα απαλό θρόισμα του αέρα και τον V8 που γουργουρίζει κάπου στο βάθος. Ο δε τρόπος που σε απομονώνει από εγκάρσιες τομές ή λακκούβες είναι πραγματικά κορυφαίος.

Με το ίδιο αυτοκίνητο που οδηγήσαμε στην πίστα διασχίσαμε και μια αρκετά απαιτητική διαδρομή εκτός δρόμου, μόνο για να διαπιστώσουμε ότι η Cayenne πάει πολύ μακρύτερα απ’ όσο θα μπορούσαν να διανοηθούν έστω κι αυτοί οι ελάχιστοι ιδιοκτήτες της που θα την υπέβαλαν σε μια τέτοια δοκιμασία

Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που είναι καλύτερο στην οδήγηση, καλύτερο στην καθημερινή διαβίωση και βελτιωμένο στην εμφάνιση.

Η επικαιροποίηση στις τεχνολογίες διεπαφής και συνδεσιμότητας την έχουν φέρει και πάλι στην πρώτη γραμμή σε αυτόν το τομέα. Αλλά το σημαντικότερο είναι ότι ενσαρκώνει αυτή την αδυσώπητη τακτική της Porsche να παρουσιάζει κάθε φορά ένα μοντέλο ολιστικά βελτιωμένο, ακόμα και σε τομείς που έλεγες ότι δεν παίρνει βελτίωση.

Κατά πάσα πιθανότητα η συγκεκριμένη έκδοση με τον 4λιτρο V8 να μην πάρει τις πωλήσεις της E-Hybrid και προφανώς η τιμή της για τους περισσότερους να ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας, από την άλλη ωστόσο ποτέ καμία Porsche δεν ήταν φθηνή και η συγκεκριμένη συνδυάζει χαρακτηριστικά που αντικειμενικά δύσκολα μπορεί να αντιπαραθέσει ο οποιοσδήποτε ανταγωνισμός.

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Porsche Cayenne S Coupe
Κινητήρας: 3.996 cc, V8, bi-turbo
Ισχύς: 475 PS/ 6.000 rpm
Ροπή: 600 Nm/2.000-5.000 rpm
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4,7 sec
Τελική ταχύτητα: 214 km/h
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 12,3 l/100 km / 13,4 l/100 km
Εκπομπές CO2: 284 gr/km
Βάρος: 2.265 kg
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 4.930/ 1.983/ 1.678 mm
Μεταξόνιο: 2.895 mm
Απόσταση από το έδαφος: 212 mm
Χώρος αποσκευών: 592 lt
Τιμή: Από 166.640 €

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πώς η Lotus θα ανταγωνιστεί την Porsche
Συγκριτική δοκιμή: Porsche 718 Cayman GT4 RS vs 911 GT3 RS 4.0 (997)
Οδηγούμε την απίστευτη Ferrari Purosangue!