ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 48V 125 PS

Ελλάδα 4:17
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δοκιμή: Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 48V 125 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 48V 125 PS

ΔΟΚΙΜΕΣ

To Focus μάς συντροφεύει στους δρόμους για ένα τέταρτο του αιώνα. Το μικρομεσαίο μοντέλο της Ford έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία να μας διηγηθεί. Ας τη θυμηθούμε όσο είναι καιρός.

Advertisement

Ήταν στην Έκθεση της Γενεύης του 1998 όταν οι προσκεκλημένοι δημοσιογράφοι και οι επισκέπτες της εξεπλάγησαν έντονα όταν είδαν για πρώτη φορά το Focus.

Η Ford ήθελε να αντικαταστήσει το Escort, ολοκληρωτικά. Το Focus δεν ήταν απλώς ο συνεχιστής του. Ήταν κάτι εντελώς νέο, κάτι που η μικρομεσαία κατηγορία οχημάτων δεν είχε «δει» τόσο απρόσμενα.

Advertisement

Το νέο μοντέλο της εταιρείας ήταν ό,τι πιο σύγχρονο και καινοτόμο είχε δημιουργηθεί ως τότε σε αυτή (κατηγορία). Ας μην ξεχνάμε ότι εκείνη την εποχή πλησιάζαμε χρονικά στο ορόσημο του έτους 2000 και στην απαρχή της νέας χιλιετίας.

Συνεπώς, ο οραματισμός και οι προσδοκίες για μια «νέα εποχή» ήταν διάχυτος και στην Αυτοκινητοβιομηχανία. Οι προσπάθειες και οι προσδοκίες των ανθρώπων της εταιρείας θα ανταμείβονταν άμεσα. Το Focus ψηφίστηκε το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» για το 1999.

Η Οδύσσεια μιας ονομασίας
Τη δεκαετία του 1990 ο Ζακ Νάσερ ήταν ένας από τα διαπρεπέστερα στελέχη της Ford. Ο Αμερικανός, λιβανέζικης καταγωγής ο οποίος έχει και αυστραλιανή υπηκοότητα, είναι ο άνθρωπος που έκανε ό,τι ήταν δυνατόν για να υποστηρίξει την εξέλιξη και τελικά την παραγωγή του νέου μοντέλου.

Advertisement

Τον Ιανουάριο του 1993 ο Νάσερ ανέλαβε Διευθύνων Σύμβουλος της Ford Ευρώπης, φτάνοντας στο ανώτατο επίπεδο επιτελικών στελεχών της εταιρείας. Αυτή ήταν μια θετική για τον ίδιο κατάληξη σε μια επαγγελματική πορεία η οποία ξεκίνησε το 1968, όταν πρωτοεντάχθηκε στο ανθρώπινο δυναμικό της, σε νεαρή ηλικία.

Η εργατικότητα και η αφοσίωσή του στη Ford έγινε γνωστή και έμεινε παροιμιώδης. Με τα χρόνια, τόσο ο αυτοκινητικός όσο και ο οικονομικός και επιχειρηματικός αμερικανικός Τύπος του προσκόλλησαν τα παρατσούκλια «Jac the Knife» και «Black Jack».

Advertisement

Αυτά ήταν αντιπροσωπευτικά της εταιρικής φιλοσοφίας του και της ικανότητάς του να λαμβάνει και να εφαρμόζει αποφάσεις που δεν ήταν πάντα αρεστές. Είχε έφεση στη διοίκηση και στον περιορισμό του κόστους ανεξαρτήτως των συνεπειών που θα είχαν οι αποφάσεις του για τους εργαζόμενους.

Το όραμά του ήταν να κάνει τη Ford μια εταιρεία που θα κατασκευάζει τα καλύτερα οχήματα στην κατηγορία τους, με κορυφαία οδηγικά χαρακτηριστικά. Και σε αυτό δεν χωρούσε πλέον το Escort…

Advertisement

Βεβαίως, θα μπορούσε να αλλάξει εντελώς το αυτοκίνητο και να διατηρηθεί η ονομασία. Όμως, αυτό δεν θα διέκοπτε την όποια διασύνδεση του νέου μοντέλου με το παρελθόν. Η επιθυμία του Νάσερ ήταν σαφής: Εντελώς νέο μοντέλο, εντελώς νέα ονομασία. Κι εδώ αρχίζει η… Οδύσσεια της τελευταίας.

Κατά τη διάρκεια των δοκιμών εξέλιξης του καινούργιου μικρομεσαίου της Ford οι φωτογραφίες από τα καμουφλαρισμένα πρωτότυπα άφηναν να εννοηθεί ότι το αμάξωμά του θα ήταν κάτι πραγματικά διαφορετικό. Όχι μόνο σε ό,τι είχε δημιουργήσει η εταιρεία όσο και απ’ ό,τι υπήρχε ως τότε στη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων.

Η προσμονή για το πώς θα ήταν σχεδιαστικά ήταν εξίσου μεγάλη με το πώς θα ονομαζόταν. Οι πολύωρες και αλλεπάλληλες συζητήσεις και επαγγελματικές συναντήσεις των ανθρώπων στο τμήμα Μάρκετινγκ της Ford περί αυτού παρέμεναν μυστικές επί μακρώ.

Ωστόσο, κάποια στιγμή διέρρευσε η ονομασία και ο αυτοκινητικός Τύπος σε όλο τον κόσμο έσπευσε να τη δημοσιεύσει. Το νέο μοντέλο της Ford θα λεγόταν «Fusion»! Ας μην ξεχνάμε ότι αυτό είχε εξελιχθεί με τη φιλοσοφία του «Παγκόσμιου Αυτοκινήτου» που εφάρμοζε τότε η εταιρεία.

Αυτή η εξέλιξη προκάλεσε εκνευρισμό στους ανθρώπους της εταιρείας και δυσαρέστησε τον Ζακ Νάσερ ο οποίος έκτοτε αρνιόταν πεισματικά να πει οτιδήποτε σχετικό, είτε στους συνεργάτες του είτε σε δημοσιογράφους.

Αυτή τη στάση κράτησε από τότε μέχρι και λίγες ώρες πριν την επίσημη παρουσίαση του νέου μοντέλου από τον ίδιο, στην Έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης το 1998. Όσοι βίωσαν τα γεγονότα και εργάζονταν τότε στα τμήματα Δημοσίων Σχέσεων και Μάρκετινγκ τα θυμούνται με τρόμο.

Καθώς πλησίαζε η διεξαγωγή της έκθεσης και η επίσημη αποκάλυψη του νέου μοντέλου κανείς δεν γνώριζε πώς θα ονομάζεται αυτό. Μετά τη διαρροή και χωρίς να επιβεβαιώνεται από κανέναν, παρέμενε άγνωστο πώς θα το βάφτιζαν.

Οι υπεύθυνοι έπρεπε να προετοιμάσουν κείμενα, διαφημιστικές καμπάνιες, εκδηλώσεις κ.λπ. χωρίς να γνωρίζουν μία από τις βασικότερες λεπτομέρειες του οχήματος. Και αυτό ήταν πολύ δύσκολο. Έπειτα από ό,τι είχε προηγηθεί, την ονομασία του τη γνώριζε μόνο ο Νάσερ, ο οποίος έπρεπε να δώσει την τελική έγκρισή του.

H αντιπροσωπεία των στελεχών της Ford μετέβη στην ελβετική πόλη έχοντας πλήρη άγνοια. Ο Νάσερ θα πετούσε μόνος του ως εκεί. Το προηγούμενο βράδυ της επίσημης παρουσίασης του νέου μοντέλου η εταιρεία είχε προγραμματίσει δείπνο.

Όπως είναι λογικό, σε αυτό παραβρέθηκαν όλα τα μέλη του τμήματος Δημοσίων Σχέσεων της Ford Ευρώπης και προσπαθούσαν να κρύψουν την αγωνία τους.

Τα επίσημα κείμενα για το νέο μοντέλο τα οποία θα μοιράζονταν στους δημοσιογράφους το επόμενο πρωί στον χώρο της έκθεσης είχαν ολοκληρωθεί, διασταυρωθεί για την ακρίβειά τους και εγκριθεί. Με μία έλλειψη, όμως. Ο χώρος όπου κανονικά έπρεπε να βρίσκεται η ονομασία είχε παραμείνει κενός!

Πρέπει να θυμίσουμε στους μεγαλύτερους σε ηλικία και να ενημερώσουμε τους νέους ότι στα τέλη της δεκαετίας του 1990 τα δεδομένα δεν ήταν τόσο εύκολα και τόσο γρήγορα όπως τώρα, όπου το διαδίκτυο είναι το «σπίτι» μας.

Οι ενέργειες οι οποίες έπρεπε να γίνουν στο χρονικό διάστημα που απέμενε μέχρι τα εγκαίνια της έκθεσης ήταν πάρα πολλές και χρονοβόρες και αυτό πολύ μικρό για όσα απαιτούνταν να πραγματοποιηθούν, συγκριτικά.

Για τον λόγο αυτό, ένας χώρος στο ξενοδοχείο στο οποίο είχαν καταλύσει τα ανώτατα στελέχη της Ford είχε μετατραπεί σε τυπογραφείο. Οι άνθρωποι της εταιρείας είχαν εγκαταστήσει πέντε επαγγελματικούς εκτυπωτές ώστε η ονομασία να προστεθεί στα κείμενα κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Η Ford είχε προγραμματίσει να μοιράσει στους δημοσιογράφους 5.000 αντίτυπα, σε πέντε διαφορετικές γλώσσες, κάτι που προκαλεί τρόμο όταν το σκεφτόμαστε τώρα…

Όταν ο Ζακ Νάσερ έφτασε στον χώρο του δείπνου, κυριολεκτικά όλοι κρέμονταν από τα χείλη του. Σύμφωνα με όσα έχουν περιγράψει κάποιοι από τους παρευρισκόμενους, αυτός έκανε οτιδήποτε άλλο από το να τους αποκαλύψει το όνομα.

Κάποια στιγμή, λίγο πριν αρχίσει να σερβίρεται το φαγητό στους συνδαιτυμόνες, κάλεσε κοντά του διακριτικά τον επικεφαλής του τμήματος Δημοσίων Σχέσεων. «Focus» του είπε με διακριτικό αλλά έντονο τρόπο. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά…

Το Ford Focus σήμερα
Η τέταρτη γενιά του μοντέλου επανασχεδιάστηκε στα τέλη του 2021 και το αυτοκίνητο αφενός έγινε πιο σύγχρονο αισθητικά και αφετέρου απέκτησε καλύτερο επίπεδο εξοπλισμού.

Ωστόσο, ένα από τα βασικότερα νέα στοιχεία του ήταν η ενσωμάτωση συστήματος ήπιου υβριδικού συστήματος 48 Volt στον 1.0 EcoBoost. Σε αυτό υπάρχει ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας μέγιστης ισχύος 16 ίππων και μέγιστης ροπής 50 Nm. Όπως συμβαίνει σε μια τέτοια διάταξη, αυτός έχει τον ρόλο μίζας και γεννήτριας για να φορτίζει τις μπαταρίες λιθίου ιόντων οι οποίες έχουν ενεργειακή χωρητικότητα 0,38 kWh.

Στη συγκεκριμένη έκδοση, η μέγιστη ισχύς τού τρικύλινδρου υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα είναι 125 ίπποι και η μέγιστη ροπή του φτάνει τα 170 Nm (με τη χρήση «overboost»).

Με την επανασχεδίασή του, το Focus ενίσχυσε περισσότερο από πριν τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα του, υπό την έννοια ότι αυξήθηκε η ασφάλεια που παρέχει σε πεζούς, δικυκλιστές και επιβάτες, όπως και η άνεση για τους τελευταίους.

Επίσης, οι αλλαγές που έγιναν στο αμάξωμα και στο εσωτερικό του αύξησαν την ποιοτική εικόνα του σε σχέση με πριν. Για παράδειγμα, τα φώτα τεχνολογίας LED εντάχθηκαν στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του μοντέλου, επιτρέποντας τον καλύτερο φωτισμό του δρόμου εμπρός από το αυτοκίνητο αλλά και κάνοντάς το ευδιάκριτο από μακριά ακόμα πιο έγκαιρα.

Η μάσκα του έγινε πιο εντυπωσιακή, συγκριτικά, χάρη στην ενσωματωμένη σε αυτή γρίλια και το πολυγωνικό πλαίσιο που την ορίζει και στη διαμόρφωση του εμπρός προφυλακτήρα.

Στο πίσω μέρος, τα μεγαλύτερα φώτα (τα οποία εκτείνονται και προς το πλάι) και ο «σμιλευμένος» προφυλακτήρας κάνουν το Focus να είναι άμεσα αναγνωρίσιμο. Ωστόσο, αυτό που είναι κάνει το μοντέλο να ξεχωρίζει είναι η συνολική πλαϊνή γραμμή του.

Είναι ένα hatchback το οποίο έχει σχετικά επιμήκη και κυρτώδη σιλουέτα. Η διαμόρφωση του αμαξώματός του έχει γίνει με τρόπο ο οποίος να θυμίζει διαρκώς και τον σπορτίφ χαρακτήρα που πάντα είχε το Focus, ακόμα και στην πιο προσιτή εκδοχή του.

Στο εσωτερικό
Η ευρυχωρία ήταν ένα από τα θετικά στοιχεία του σε κάθε γενιά του και αυτό ισχύει και τώρα. Τέσσερις ενήλικες θα μετακινηθούν απροβλημάτιστα, ακόμα και εάν το ύψος όλων τους είναι πάνω από τον μέσο όρο.

Στο πίσω κάθισμα, τόσο το ωφέλιμο μήκος όσο και ύψος δεν προβληματίζουν, ενώ και ο χώρος αποσκευών είναι ικανοποιητικός και πρακτικός στη φόρτωσή του (έχει χαμηλό κατώφλι).

Βεβαίως, το Focus ανέκαθεν ξεχώριζε τον οδηγό από τους υπόλοιπους συνεπιβάτες αυτού. Αν θέλετε, οι άνθρωποι της Ford έδιναν προτεραιότητα σε αυτόν και όλο το όχημα ήταν στημένο πάνω του.

Ο λόγος γίνεται για την οδηγική αίσθηση που δίνει σε όποιον βρεθεί πίσω από το τιμόνι του. Εκτός από ανθρωποκεντρικό, πρωτίστως ήταν οδηγοκεντρικό, κάτι που συνοδεύει την ιστορία του και αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο της.

Με την επανασχεδίαση βελτιώθηκε και το επίπεδο εξοπλισμού. Ανοίγεις την πόρτα και το βλέμμα επικεντρώνεται στη νέα έγχρωμη κεντρική οθόνη αφής η οποία είναι 13,2 ιντσών και μεγάλης ευκρίνειας.

Σε αυτή προβάλλονται όλες οι πληροφορίες του συστήματος ενημερωδιασκέδασης «SYNCτο οποίο είναι εύκολο στη λειτουργία του. Στη Ford είχαν θέσει ως στόχο να μην χρειάζονται περισσότερες από δύο κινήσεις από τον οδηγό για να επιλέξει την ένδειξη που θέλει. Αυτό είναι χρήσιμο κατά τη διάρκεια την οδήγησης καθώς δεν αποσπάται πολύ η προσοχή του από τον δρόμο.

Άλλα στοιχεία του εξοπλισμού του είναι η δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης smartphone, αναβαθμισμένο σύστημα πλοήγησης, σύστημα αυτόματης αφής μεγάλης σκάλας φώτων, σύστημα «Blind Spot Assist» με μεγαλύτερη περιοχή σάρωσης πίσω από το όχημα, κάμερα οπισθοπορείας, κ.ά.

Η ελληνική αντιπροσωπεία διαθέτει το Focus στην εξοπλιστική έκδοση «ST-Line» η οποία διαθέτει ιδιαίτερα στοιχεία όπως: Πιο σφιχτή σε ρυθμίσεις ανάρτηση, προφυλακτήρες και τροχούς σχεδιασμένους αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη έκδοση, λογότυπο «ST-Line» στο αμάξωμα και στο εσωτερικό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους, θερμαινόμενους και αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέφτες στο χρώμα του αμαξώματος με ενσωματωμένα φλας κ.λπ.

Στο εσωτερικό του, τα ιδιαίτερα στοιχεία της εν λόγω έκδοσης είναι τα πιο σπορτίφ εμπρός καθίσματα, το τιμόνι με επίπεδη διαμόρφωση στο κάτω μέρος του, οι κόκκινες ραφές σε αυτό και στην ταπετσαρία όλων των καθισμάτων, διζωνικό κλιματισμό με αυτόματο έλεγχο θερμοκρασίας κ.ά.

Τα παραπάνω δείχνουν ότι προσφέρεται με ένα πλούσιο εξοπλιστικό πακέτο το οποίο κάνει τον ιδιοκτήτη να αισθάνεται ότι έχει αποκτήσει ένα πολύ καλό όχημα σε κάθε τομέα του.

Η αίσθηση στον δρόμο
Όλοι ήθελαν να οδηγήσουν το Focus, στο διάστημα που το υπήρχε στο γραφείο. Άλλος για να θυμηθεί πώς είναι να κινείται με γοργό ρυθμό στις στροφές, άλλος για μετακινηθεί με σχετική οικονομία, άλλος για να έχει την ικανοποίηση ότι θα κρατήσει στη μνήμη του τον χαρακτήρα του μοντέλου.

Το μικρομεσαίο μοντέλο της Ford παραμένει το σημείο αναφοράς στην κατηγορία του αναφορικά με την οδική συμπεριφορά του. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι τέτοια που το αυτοκίνητο μοιάζει να «βιδώνεται» (sic) στην πορεία που επιλέγεις και κάθε φορά θες να πιέζεις περισσότερο, μέχρι που η υποστροφή θα αρχίσει να εμφανίζεται προοδευτικά.

Το τιμόνι του, επίσης, συμβάλλει στην πολύ καλή οδική συμπεριφορά, καθώς είναι αρκετά άμεσο και με καλή αίσθηση. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να παραμετροποιεί την απόδοση της ροπής μέσω τριών επιλογών στο σύστημα «Drive Modes» («Eco», «Normal» και «Sport»), όπως και την αίσθηση του τιμονιού.

Η θέση οδήγησης και η ορατότητα προς τα πίσω είναι στα θετικά, όπως και το επίπεδο θορύβου κατά το ταξίδι. Ο τρικύλινδρος κινητήρας είναι αρκετά γραμμικός στην απόδοση της ροπής η οποία είναι ικανοποιητική από τις περίπου 2.000 σ.α.λ. έως τις 4.500 σ.α.λ. Ο θόρυβός του είναι χαρακτηριστικός αλλά καθόλου ενοχλητικός.

Τέλος, το Focus των 125 ίππων δεν καταναλώνει πολλή ποσότητα καυσίμου, παρότι σε «προκαλεί» να κινείσαι με λίγο πιο γρήγορο ρυθμό όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες κυκλοφορίας. Μετρήσαμε μέση κατανάλωση 7,2 λίτρα/100 χλμ. τιμή η οποία είναι καλή για τα δεδομένα.

Αυτό που βλέπουμε στις φωτογραφίες έχει και κάποια περαιτέρω ιστορική αξία και σημασία. Η Ford έχει ανακοινώσει ότι θα σταματήσει την παραγωγή τού Focus ως το 2025, όπως έπραξε ήδη με το Fiesta.

Η στροφή της εταιρείας προς την ηλεκτροκίνηση και προς τα μοντέλα της crossover/SUV κατηγορίας είναι δεδομένη και αμείλικτη για το μοντέλο που άλλαξε πολλά στην μικρομεσαία κατηγορία. Ελπίζουμε να το ξαναδούμε στο μέλλον, με τη νέα τεχνολογία κίνησης.

Εάν συμβεί αυτό, ο «επίγονός» του θα έχει πολύ δύσκολο ρόλο. Θα κληθεί να συνεχίσει τη φήμη και την ιστορία ενός ξεχωριστού οχήματος. Θα τα καταφέρει;

Τεχνικά χαρακτηριστικάFord Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 125 PS «ST-Line»

Κινητήρας: Τρικύλινδρος 999 cc
Ισχύς: 125 PS/6.000 rpm
Pοπή: 170 Nm/1.400-4.500 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 10,2 sec
Τελική ταχύτητα: 200 km/h (LPG)
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής: 5,3 lt/100 km/7,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 119 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.382/1.825/1.471 mm
Μεταξόνιο: 2.700 mm
Βάρος: 1.255 kg
Χώρος αποσκευών: 392-1.354 lt
Τιμή: Από 28.071 ευρώ («ST-Line»)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Blue Days προνόμια για τα επιβατικά Ford
Στο «The Mall Athens» το νέο Ford Focus
Διπλή διάκριση της Ford Pro