Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC 4×2

Ελλάδα 8:02
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Δοκιμή: Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC 4×2

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δοκιμή: Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC 4×2

ΔΟΚΙΜΕΣ

Μέχρι πριν από λίγο καιρό ίσως να πιστεύαμε ότι το Duster δεν ήταν δυνατόν να μεταβληθεί πολύ, πλέον. Ωστόσο, το σημαντικό δεν είναι τι θεωρούμε εμείς αλλά τι πράττουν στην Dacia.

Advertisement
Advertisement

Αυτό που έκαναν, λοιπόν, οι άνθρωποι της ρουμανικής εταιρείας είναι εκσυγχρονίσουν το Duster, το εμβληματικότερο μοντέλο τής γκάμας τους στη νεότερη εποχή και ιστορία της. Δηλαδή, δημιούργησαν ένα πιο ενδιαφέρον αισθητικά και προσεκτικά βελτιωμένο όχημα, με την ευκαιρία τής αναγκαίας επανασχεδίασης της δεύτερης γενιάς του.

Το θέμα για τους ανθρώπους της Dacia ήταν σημαντικό όχι μόνο με την έννοια που επικρατεί σε κάθε παρόμοια περίπτωση για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά επειδή η περίπτωση του Duster είναι ιδιότυπη. Το crossover/SUV μοντέλο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2010 και επτά χρόνια αργότερα εμφανίστηκε η δεύτερη γενιά του. Συνεπώς, εντός του 2022 -δηλαδή πέντε χρόνια αργότερα έκτοτε-, έπρεπε να ανανεωθεί, σύμφωνα με την πρακτική που επικρατεί.

Advertisement
Advertisement

Σε άλλη περίπτωση θα αναφερόμασταν σε μια διαδικασία η οποία θα ήταν μια λογική συνέχεια και σε μια εφαρμογή ιδεών που θα είχαν συζητηθεί εντός της Dacia, υπό ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Όμως, εν προκειμένω, δεν έγινε αυτό, ή δεν έγινε μόνο αυτό, για να είμαστε ορθότεροι.

Ο λόγος είναι ανακοίνωση του προγράμματος «Renaulution» στις αρχές του 2021 που αφορά στον εξηλεκτρισμό τού Ομίλου Renault (όπως και του Renault Alliance, γενικότερα). Χάρη σε αυτό, οι άνθρωποι της Dacia είχαν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν περισσότερο ελεύθερα στον σχεδιαστικό τομέα, αλλά και να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που τους δόθηκε. Κι αυτή αφορούσε στο να αλλάξουν και να εκμοντερνίσουν περισσότερο την ίδια την εταιρική εικόνα τους.

Advertisement

Βασικά στοιχεία αυτής της αναθεώρησης ήταν η επανασχεδίαση και η υιοθέτηση ενός καινούργιου λογότυπου για την ονομασία της εταιρείας, η νέα διαμόρφωση της μάσκας των μοντέλων της, περισσότερα καινούργια χρώματα για το αμάξωμά τους και εκσυγχρονισμός του επιπέδου εξοπλισμού τους.

Η εφαρμογή στο Duster
Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων που ανακοίνωσε η Dacia, από το 2010 (οπότε παρουσιάστηκε) μέχρι και πέρυσι είχαν πουληθεί περισσότερα από 1,9 εκατομμύρια Duster. Τα τελευταία χρόνια, οι πωλήσεις του είναι εμφανίζουν ανοδική πορεία και το 2022 αγοράστηκαν 197.100 μονάδες τού μοντέλου, αριθμός που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 5,8% συγκριτικά με αυτές του 2021.

Advertisement

Η επανασχεδίασή του αναμφισβήτητα ήταν μία από τις ευχάριστες εκπλήξεις στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πέρυσι. Και το στοιχείο που μας εξέπληξε ακόμα περισσότερο ήταν το αναπάντεχο του αποτελέσματος, συγκριτικά με ό,τι θα αναμέναμε από την Dacia.

Βεβαίως, η εταιρεία μάς είχε προϊδεάσει μερικώς νωρίτερα για τις αλλαγές που θα ακολουθούσαν, με τα νέα Sandero Streetway, Sandero Stepway και Logan. Όμως, στο Duster, οι σχεδιαστές είχαν την ευκαιρία να αναδείξουν και τον δυναμισμό του μοντέλου (και της εταιρείας εν γένει).

Advertisement

Εξωτερικά, χωρίς αμφιβολία, το πιο σύγχρονο και εντυπωσιακό τμήμα τού αμαξώματος είναι η μάσκα. Η ανάγλυφη, τρισδιάστατη διαμόρφωση της γρίλιας, η οποία επεκτείνεται σε όλο το εύρος της, το ενσωματωμένο νέο, γραμμικό, αφαιρετικό και αντικατοπτριζόμενο εταιρικό σήμα της εταιρείας και τα φωτιστικά σώματα με τα LED φώτα ημέρας που μοιάζουν με το κεφαλαίο γράμμα ύψιλον σε πλάγια τοποθέτηση είναι χαρακτηριστικά.

Επίσης, τα φώτα LED έχουν και τη λειτουργία των φλας, όταν ο οδηγός ενεργοποιεί τον σχετικό διακόπτη, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά σε μοντέλο της Dacia. Επιπλέον, στον βασικό εξοπλισμό τού μοντέλου περιλαμβάνεται, πλέον, και η δυνατότητα αυτόματης αφής των φώτων όταν μειωθεί ο φωτισμός τού περιβάλλοντος. Πέραν αυτών, επαναδιαμορφωμένος είναι και ο εμπρός προφυλακτήρας, ο οποίος συμβάλλει τόσο στη δυναμική εμφάνιση όσο και στη βελτίωση της αεροδυναμικής.

Στο πίσω μέρος, οι αλλαγές αφορούν τόσο στα φωτιστικά σώματα όσο και στον εκεί προφυλακτήρα. Επιπλέον, έχει τοποθετηθεί νέο σπόιλερ στην άκρη της οροφής με σκοπό τη βελτίωση του συντελεστή οπισθέλκουσας. Σύμφωνα με την Dacia, το αμάξωμα και οι νέας σχεδίασης τροχοί 16 και 17 ιντσών με τους οποίους είναι διαθέσιμο το ανανεωμένο Duster, έχουν μελετηθεί σε αεροδυναμική σήραγγα πριν την οριστικοποίηση της μορφής τους.

Στο εσωτερικό
Η ευρυχωρία τού μοντέλου είναι γνωστή ήδη και αυτό δεν έχει αλλάξει, προφανώς. Ωστόσο, η νεωτερική εικόνα τού επανασχεδιασμένου Duster είναι εμφανής και εντός του. Το ταμπλό είναι πιο σύγχρονο, περιλαμβάνει νέα, μεγαλύτερη έγχρωμη οθόνη αφής 8,0 ιντσών και εξάγωνης διαμόρφωσης αεραγωγούς (αντί κυκλικών ως τώρα).

Τα υλικά τόσο σε αυτό όσο και η ταπετσαρία είναι βελτιωμένα σε όψη και στην αίσθηση που δίνουν στην αφή, ενώ υπάρχουν πρακτικές θήκες για μικροαντικείμενα. Μάλιστα, το συρόμενο υποβραχιόνιο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης αντικειμένων έως 1,1 λίτρα, σύμφωνα με την εταιρεία.

Αναβαθμισμένο είναι και το επίπεδο του διαθέσιμου εξοπλισμού. Έτσι, αναλόγως της έκδοσης, σε αυτόν περιλαμβάνονται ηχοσύστημα «Dacia Plug & Music», σύστημα «Media Display» με έξι ηχεία ή «Media Nav», συστήματα υποβοήθησης στάθμευσης και προειδοποίησης του οδηγού για όχημα στο λεγόμενο «νεκρό σημείο», Hill Start Assist, σύστημα με τέσσερις κάμερες (εμπρός, πίσω και δύο πλαϊνές) και δύο θύρες USB για τους πίσω επιβάτες.

Κινητήρας, κιβώτιο ταχυτήτων
Ένας από τους λόγους εμπορικής επιτυχίας τής Dacia είναι η δυνατότητα που έχει να χρησιμοποιεί τα μηχανικά μέρη τής Renault, χωρίς να χρειάζεται να έχει το κόστος εξέλιξής τους. Ευτυχώς, τα τελευταία χρόνια, βλέποντας οι Γάλλοι την πολύ καλή πορεία της στην αγορά τής έχουν επιτρέψει να χρησιμοποιεί και πιο σύγχρονους κινητήρες.

Ένας από αυτούς είναι και ο 1.3 TCe των 150 ίππων του Ομίλου Renault Alliance ο οποίος υπάρχει και στο Nissan Qashqai, αλλά και στη Mercedes-Benz A-Class, με άλλη ιπποδύναμη. Είναι υπερτροφοδοτούμενος και έχει καλά χαρακτηριστικά αναφορικά με τη λειτουργία του και την τυποποιημένη οικονομία καυσίμου και εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα.

Στη συγκεκριμένη έκδοση του επανασχεδιασμένου Duster, αυτός συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων «EDC» του Ομίλου. Η συνύπαρξή τους κάνει το μοντέλο να είναι πλούσιο σε ό,τι αφορά στην μηχανολογική ταυτότητά του και συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα.

Πόσο έχει βελτιωθεί, στην πράξη;
Η αρχική θετική εικόνα που σχηματίζει κάποιος από την εξωτερική εμφάνιση συνεχίζει να υπάρχει και όταν βρεθεί στο εσωτερικό του. Το Duster, έχει την εμφάνιση και τον χαρακτήρα ενός SUV οχήματος, ακόμα και στη δικίνητη εκδοχή του την οποία δοκιμάσαμε.

Σε αυτή, η απόσταση αμαξώματος από το έδαφος που φτάνει τα 217 χλστμ., η γωνία προσέγγισης τις 30 μοίρες, η γωνία ράμπας τις 21 μοίρες και η γωνία αναχώρησης τις 34 μοίρες, σύμφωνα με την εταιρεία. Όπως καταλαβαίνουμε από τους αριθμούς, έχουμε να κάνουμε με ένα ικανό SUV σε αυτόν τον τομέα. Άλλωστε, αυτό το στοιχείο ήταν εξαρχής και παραμένει βασικό συστατικό στον χαρακτήρα τού Duster.

Ένα ακόμα δεδομένο που προκαλεί εντύπωση είναι ο ήχος «καλωσορίσματος» που ακούγεται από το ηχοσύστημα όταν οι επιβάτες εισέλθουν στο αυτοκίνητο, κάτι που δεν συναντούσαμε ως τώρα σε ένα Dacia.

Ως οδηγός, κάθεσαι σχετικά ψηλά και έχεις καλή περιμετρική ορατότητα. Τα χέρια σου ακουμπούν σε ένα νέο τετράκτινο τιμόνι στο οποίο υπάρχει το νέο λογότυπο της Dacia στο οποίο περιλαμβάνονται διακόπτες για τον χειρισμό τού συστήματος «Cruise Control» (το οποίο διέθετε) και για την επιλογή των ενδείξεων στην οθόνη 3,5 ιντσών (τεχνολογίας TFT) που υπάρχει στον πίνακα οργάνων.

Φυσικά, πίσω από αυτό υπάρχει και ο πρακτικός πολυδιακόπτης για τον χειρισμό τού ηχοσυστήματος, ένα «διαχρονικό σήμα κατατεθέν» των μοντέλων της Dacia (αλλά και της Renault).

Τόσο το ταμπλό όσο και η επένδυση στο εσωτερικό δείχνουν πιο όμορφα από πριν και ποιοτικότερα. Ο εσωτερικός χώρος είναι άνετος και για τους πίσω επιβάτες, τόσο σε ό,τι αφορά στο ωφέλιμο ύψος όσο και στο πλάτος και το μήκος για τα πόδια τους. Στη δικίνητη εκδοχή του, το πορτμπαγκάζ τού επανασχεδιασμένου Duster είναι τουλάχιστον 478 λίτρα και φτάνει τα 1.623 λίτρα όταν διπλωθούν οι πλάτες τού πίσω καθίσματος.

Οδηγώντας το
Η αίσθηση που σου δίνει το Duster στον δρόμο είναι αυτή ενός στιβαρού οχήματος της κατηγορίας του. Η βελτιωμένη εικόνα του συμβάλλει στο να θεωρείς ότι αυτό ισχύει και για την οδική συμπεριφορά του σε σχέση με πριν. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, με τον 1.3 TCe κάτω από το καπό, ο εντονότερος ρυθμός επιτάχυνσης και η ευκολία αύξησης της ταχύτητας κίνησης διαδραματίζουν τον ρόλο τους προς αυτό.

Ωστόσο, δεν έχουν γίνει ουσιαστικές αλλαγές στην ανάρτηση. Η ικανότητά της να απορροφά τις ταλαντώσεις είναι πολύ καλή, ενώ η ρύθμισή της είναι λίγο πιο σφιχτή σε σχέση με πριν. Θυμίζουμε ότι αυτή αποτελείται εμπρός από γόνατα τύπου MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας και αντιστρεπτική ράβδος, επίσης.

Στο σύστημα διεύθυνσης του επανασχεδιασμένου Duster έχει τοποθετηθεί σύστημα ηλεκτρικής υποβοήθησης χάρη στο οποίο είναι αμεσότερη η απόκρισή του στην αλλαγή κατεύθυνσης, αλλά δεν προσφέρει την ίδια αίσθηση με πριν.

Ο τρόπος λειτουργίας τού αυτόματου κιβωτίου «EDC» είναι ομαλός στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Αισθάνεσαι ότι «καθυστερεί» κάπως να επιλέξει την κατάλληλη σχέση μόνο όταν πιέζεις έντονα το δεξί πεντάλ. Όμως, όταν ο οδηγός επιλέγει να πιέζει σταδιακά αυτό, τότε ο ρυθμός κίνησης τού οχήματος είναι ομαλότατος και η ταχύτητα αυξάνεται γρήγορα. Πάντως, υπάρχει η δυνατότητα να αλλάζει αυτός τις σχέσεις όποτε το επιθυμεί, μέσω μοχλού ταχυτήτων.

Τέλος, σε ό,τι αφορά στο επίπεδο θορύβου, δεν ενοχλεί τους επιβάτες ακόμα και όταν αυξάνεται η ταχύτητα κίνησης, Επίσης, η Dacia εφοδιάζει το δικίνητο Duster με ελαστικά που έχουν μικρότερο θόρυβο κύλισης κατά 10% σε σχέση με πριν, ενώ συμβάλλουν και στη μείωση της κατανάλωσης. Σε ό,τι αφορά στην τελευταία, η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 8,4 λίτρα/100 χλμ., κινούμενοι με ήρεμο ρυθμό.

Εάν ο οδηγός ενθουσιαστεί από το γεγονός ότι ο κινητήρας τής συγκεκριμένης έκδοσης αποδίδει 150 ίππους και τον πιέζει συχνά, η μέση κατανάλωση ξεπερνά σχετικά εύκολα τα 9,0 λίτρα/100 χλμ. Τέλος, υπάρχει και η λειτουργία «Eco» η οποία φροντίζει να διατηρείται αυτή όσο το δυνατόν χαμηλότερα.

Λοιπόν;
Το Duster δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ωστόσο, χρειαζόταν μια ανανέωση, ιδίως στην εποχή όπου τα αισθητικά δεδομένα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχουν προσθέσει νέα «ήθη» στον αισθητικό τομέα.

Στην Dacia, ξέρουν πολύ καλά τι αυτοκίνητα έχουν και σε ποιους αγοραστές απευθύνονται. Όπως φαίνεται και στην συγκεκριμένη περίπτωση γνωρίζουν τι να κάνουν ώστε αφενός να μην ξενίσουν και αφετέρου να προσελκύσουν και άλλους πελάτες. Το επανασχεδιασμένο Duster διατηρεί μια πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα στο σύγχρονο και στην παράδοσή του, αυτή που το έχει κάνει να διακρίνεται.

Στη εν λόγω έκδοσή του μας άρεσε ακόμα περισσότερο επειδή, πλέον, προσφέρει ακόμα πιο πολλά πλεονεκτήματα χωρίς να αλλοιωθούν όσα ήδη διαθέτει. Αντιθέτως, με την ευκαιρία και αυτά αναδείχτηκαν περισσότερο.

Η τιμή της εν λόγω έκδοσης ξεκινά από τα 25.040 ευρώ. Δεν ξέρουμε εάν σας φαίνονται πολλά, όμως ένα είναι σίγουρο. Αυτά που αγοράζει κάποιος είναι σημαντικά περισσότερα ως αξία, για τα οποία -σε διαφορετική περίπτωση- θα χρειαστεί πολύ μεγαλύτερο ποσό χρημάτων για να αποκτήσει.

Τεχνικά χαρακτηριστικά – Dacia Duster facelift 1.3 TCe 150 PS EDC 2WD
Κινητήρας: τετρακύλινδρος 1.332 cc
Ισχύς: 150 PS στις 5.250 rpm
Pοπή: 250 Nm στις 1.700 rpm
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,7 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 6,2/8,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 140 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.341/1.804/1.621 mm
Μεταξόνιο: 2.673 mm
Βάρος: 1.267 kg
Χώρος αποσκευών: 478-1.623 lt
Τιμή: Από 25.040 ευρώ (Κιβώτιο «EDC»)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ρεκόρ πωλήσεων για την Dacia το 2022|
Το πρακτικό και λειτουργικό εσωτερικό των Dacia
αιρική ταυτότητα της Dacia