Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Κρίση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ

Ελλάδα 2:27
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Κρίση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ

ΝΕΑ

Κρίση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ

ΝΕΑ

To 2023, οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σε ποσοστό περίπου 9% σε σχέση με το 2022. Τότε, γιατί οι αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτων κάνουν λόγο για κρίση εκεί σε ό,τι αφορά στις ταξινομήσεις τους;

Advertisement
Advertisement

Η αυτοκινητική καθημερινότητά μας στην Ευρώπη, άρα και στη χώρα μας, κυριαρχείται από την ηλεκτροκίνηση. Το ίδιο έχει αρχίσει να ισχύει και στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπως φαίνεται.

Όλοι ξέρουμε, πλέον, ότι η τάση ξεκίνησε από εκεί, με την Tesla. Μια νεοφυής εταιρεία κατάφερε να αλλάξει την τεχνολογική ατζέντα και «φύση» των αυτοκινήτων.

Σε συνδυασμό με τις επιλογές των κυβερνήσεων, όπως και με τον οικονομικό «πόλεμο» εντός της Δύσης (αλλά και μεταξύ Δύσης και Ασίας, πλέον) και τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις, τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έγιναν ένα «όπλο» και ένα μέτρο πίεσης.

Advertisement
Advertisement

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι κάτι καινούργιο στην ιστορία της Αυτοκινητοβιομηχανίας. Άλλωστε, βασίστηκε σε αυτή τα πρώτα χρόνια ύπαρξής της και διαμόρφωσής της ως βιομηχανικός κλάδος.

Περίπου 140 χρόνια έπειτα από τότε, η συγκεκριμένη τεχνολογία τείνει να γίνει ο βασικός κανόνας. Τουλάχιστον, αυτός είναι ο στόχος και το στρατηγικό επιχειρηματικό σχέδιο των εταιρειών. Φυσικά, σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και οι αμερικανικές.

Η ηλεκτροκίνηση στις ΗΠΑ
Όπως είναι γνωστό, από το 2021 και έπειτα η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει αρχίσει να αναπτύσσεται με έντονο ρυθμό αναφορικά με την εξέλιξη και παραγωγή αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, επιβατικών και επαγγελματικών.

Advertisement

Εταιρείες-κολοσσοί όπως η General Motors ή η Ford έχουν παρουσιάσει ήδη τέτοια μοντέλα τους και προγραμματίζουν να συνεχίσουν τη διαδικασία με έντονο ρυθμό, τόσο εφέτος όσο και στα επόμενα χρόνια.

Βεβαίως, η προσπάθειά τους δεν είναι εύκολη, καθώς έπρεπε (και πρέπει) να πείσουν τους Αμερικανούς να αλλάξουν τη συνήθειά τους να αγοράζουν αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες, σε διάταξη V κατά βάση.

Advertisement

Σε αυτό, δηλαδή στην διαδικασία, συνδράμει ουσιαστικά και η διακυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν, του Αμερικανού Προέδρου.

Θυμίζουμε ότι στις 16 Αυγούστου 2022 υπέγραψε τον λεγόμενο Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού («Inflation Reduction Act»), ο οποίος χαρακτηρίστηκε «σαρωτικός» και προβλέπει καίριες αλλαγές για την υγεία, το φορολογικό σύστημα και το κλίμα.

Advertisement

Σε αυτόν, προβλέπεται η παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά καινούργιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, ώστε να μειωθούν οι εκπεμπόμενοι ρύποι και διοξείδιο του άνθρακα. Μάλιστα ο Αμερικανός Πρόεδρος θέλησε να συμβάλλει προσωπικά σε αυτό και να πείσει τους συμπατριώτες του. Έτσι, οδήγησε ο ίδιος το νέο Hummer pickup, σε μια κίνηση να δώσει το παράδειγμα.

Ο ένας κύριος παράγοντας -δηλαδή η στήριξη της κυβέρνησης προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους πολίτες των ΗΠΑ- είχε θεσπιστεί. Ο δεύτερος απαιτούμενος, ήταν η ύπαρξη νέων μοντέλων που θα εξυπηρετούσαν τις μεταφορικές και λοιπές επίκτητες ανάγκες των Αμερικανών στο αυτοκινητικό έθος τους. Γι’ αυτό φρόντισαν οι εταιρείες οι οποίες παρουσίασαν πολλά νέα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cox Automotive, ίσως της μεγαλύτερης εταιρείας συλλογής στοιχείων για την εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, το 2022 οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων έφτασαν τις περίπου 918.500 μονάδες. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχούσε στο 5,7% επί των συνολικών ετησίων ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.

Πέρυσι, ο αριθμός τους έφτασε τις 1.189.051 μονάδες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cox Automotive. Η ποσόστωσή τους επί των συνολικών ετησίων έφτασε το 7,6%, δηλαδή αυξήθηκε.

Τα στοιχεία πωλήσεων δείχνουν μια ανοδική πορεία, γεγονός που κάποιος μπορεί να τη χαρακτηρίσει ως επιτυχία. Όμως, οι αναλυτές της αγοράς έχουν αντίθεση άποψη και κάποιοι από αυτούς μιλούν ακόμα και για κρίση των πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά των ΗΠΑ.

Οι εκτιμήσεις των αναλυτών αγοράς αυτοκινήτου
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον αμερικανικό Τύπο, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θεωρούνται λίγες και παρατηρείται το φαινόμενο να βαίνουν μειούμενες. Για παράδειγμα, το Bussines Insider αναφέρει ότι ο ρυθμός που πωλούνται επιβραδύνεται, παρά τα ρεκόρ ταξινομήσεών τους.

Όπως επισημαίνεται, αυτά επιτυγχάνονται αναπόφευκτα επειδή οι αντίστοιχες πωλήσεις τους ήταν σχετικά μικρές, συγκριτικά με τον μήνα ή το χρονικό διάστημα αναφοράς. Οι αυξημένοι αριθμοί του 2023 δεν έχουν τη δυναμική που απαιτείται για να δώσουν την ένδειξη της ουσιαστικής ανάπτυξης της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως αναφέρουν οι αναλυτές.

Επίσης, σύμφωνα με το Bussines Insider, οι τελευταίοι δηλώνουν ότι -με τα ισχύοντα δεδομένα- σαφώς δεν πρόκειται να επιτευχθεί ο στόχος της αμερικανικής κυβέρνησης για την ανάπτυξη και τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση ως το 2030, βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχει εκπονηθεί.

Βάσει των στοιχείων από τους αντιπροσώπους των αυτοκινητοβιομηχανιών που αναφέρει το ειδησεογραφικό Μέσο, το τελευταίο χρονικό διάστημα μειώθηκε ο αριθμός των υποψήφιων πελατών που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα.

Κατά συνέπεια, αυξάνεται ο αριθμός των κατασκευασμένων αυτοκινήτων τα οποία παραμένουν σταθμευμένα στους αντίστοιχους χώρους παραγωγής τους, αναμένοντας πότε θα μεταφερθούν προς τον ιδιοκτήτη τους, όταν αυτός θα επιλέξει ένα από αυτά κάποια στιγμή.

Το Κογκρέσο, η επιδότηση και η μεσαία τάξη
Το πρόβλημα της μειωμένης ζήτησης των ηλεκτροκίνητων νέων μοντέλων στις ΗΠΑ δεν είναι μόνο η αυξημένη τιμή πώλησής τους, σε σχέση με αυτή ενός αντίστοιχου μοντέλου με θερμικό κινητήρα. Έχει να κάνει και με τη μορφή επιδότησης τιμής που το αμερικανικό Κογκρέσο έχει επιλέξει να ισχύει.

Συγκεκριμένα, στο Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού προβλέπεται η χρηματοδότηση της αγοράς καινούργιου ηλεκτρικού μέχρι του ποσού των 7.500 δολαρίων (περίπου 6.885 ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία). Όμως, αυτή παρέχεται ως ποσό φορολογικής απαλλαγής και όχι ως επιδότηση τιμής κατά την αγορά (δηλαδή πραγματική ισόποση μείωσή της στο απαιτούμενο ποσό).

Αυτό σημαίνει ελάττωση στο ποσό που πρέπει να καταβάλλει ο φορολογούμενος έπειτα από την εκκαθάριση της δήλωσής του. Προφανώς, η μείωση υπόκειται σε φορολογική κλίμακα και είναι με τη μορφή ποσόστωσης. Συνεπώς, φτάνει στο ανώτατο όριο (7.500 δολάρια) σε σχετικά λίγες περιπτώσεις αγοράς ηλεκτρικού, όπως έχει αποδειχθεί στην πράξη. Στον Νόμο, προβλέπεται ότι το μέτρο θα ισχύει ως και τον Δεκέμβριο του 2032.

Όπως αναφέρει το Bussines Insider, οι αμερικανικές εταιρείες (κυρίως) έχουν αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για να αντιμετωπίσουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση. Έτσι, έχουν ξεκινήσει να μειώνουν τις τιμές πώλησης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους στη εγχώρια αγορά, ενώ επαναπροσδιορίζουν το χρονοδιάγραμμα των επενδύσεών τους.

Για παράδειγμα, η Tesla ανακοίνωσε ότι θα καθυστερήσει την κατασκευή του νέου Gigafactory στο Μεξικό. Η General Motors μετέθεσε χρονικά προς στο μέλλον την παραγωγή νέων ηλεκτρικών μοντέλων της και διέκοψε τη συμφωνία της με τη Honda για την παραγωγή περισσότερων τέτοιων οχημάτων από κοινού.

Επίσης, η Ford έκανε γνωστό ότι θα αναβάλλει την επένδυση 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 11 δις ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία) από τα συνολικά 50 δισεκατομμύρια δολάρια (περίπου 45,9 δις ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία) που έχει προϋπολογίσει γι’ αυτόν τον σκοπό.

Με το θέμα ασχολήθηκε και το αμερικανικό δίκτυο CNBC. Πρόσφατα, εστίασε σε δηλώσεις της Μισέλ Κρέμπς, πρώην στέλεχος της GM και νυν αναλύτρια της Cox Automotive.

Σε δηλώσεις της προς το Μέσο εξέφρασε συγκεκαλυμμένα τον προβληματισμό της για την πορεία των πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και των μοντέλων της GM.

Συγκεκριμένα, είπε: «Πάντα πίστευα ότι οι στρατηγικές για τα ηλεκτροκίνητα όπως και για τα οχήματα αυτόνομης οδήγησης ήταν υπερβολικά φιλόδοξες και ότι το κάναμε για να δείξουμε στο Χρηματιστήριο της Wall Street ότι είμαστε περισσότερο μια εταιρεία τεχνολογίας παρά μια αυτοκινητοβιομηχανία. Προσπαθήσαμε να μιμηθούμε τη Tesla σε μεγάλο βαθμό και με πολλούς τρόπους».

Με αυτό τον τρόπο η Κρέμπς έθεσε εν αμφιβόλω το επιχειρηματικό σχέδιο που ενέκρινε η Μέρι Μπάρα, Διευθύνουσα Σύμβουλος της General Motors. Σύμφωνα με το CNBC, στο κορυφαίο στέλεχος του αμερικανικού κολοσσού δεν ασκήθηκε ουσιαστική κριτική για τις επιλογές της αναφορικά με τη μετάβαση της εταιρείας προς την ηλεκτροκίνηση και για τον ρυθμό που αποφάσισε να υλοποιηθεί.

Όμως, το αμερικανικό Μέσο αναφέρει ότι την κριτική αυτή την άσκησε η ίδια η Wall Street, δηλαδή οι μέτοχοί της. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ο Γουόρεν Μπάφετ, ο γνωστός επενδυτής (ο οποίος έχει συστήσει την εταιρεία επενδύσεων «Berkshire Hathaway»), στα τέλη του 2023 πούλησε όλες τις μετοχές της General Motors που είχε στην κατοχή του.

Αυτό θεωρήθηκε ως αποδοκιμασία του προς το επιχειρηματικό πλάνο της GM αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση και (η πράξη του) επηρέασε την τιμή της μετοχής της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Συγκεκριμένα, εντός του Ιανουαρίου (τρέχοντος έτους) αυτή μειώθηκε κατά 50%, συγκριτικά με την τιμή της δύο χρόνια πριν (Ιανουάριος 2022).

Επίσης, οι αναλυτές της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτου αναφέρουν ως αιτία για τη μειωμένη ζήτηση αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων τη συρρίκνωση της μεσαίας τάξης στις ΗΠΑ, τόσο αριθμητικά όσο και σε ό,τι αφορά στο εισόδημά των Αμερικανών που εντάσσονται σε αυτή.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνεται η αγοραστική δύναμή τους (και δυναμική) γενικότερα, άρα και σε ό,τι αφορά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Με δεδομένο ότι τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα είναι ακριβότερα, απαξιώνονται περισσότερο από ένα αντίστοιχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης στο ίδιο χρονικό διάστημα και είναι πολύ πιο ακριβά στην επισκευή τους σε περίπτωση σύγκρουσης, κάνει όσους εντάσσονται σε αυτή να μην τα καλοβλέπουν ως επιλογή.

Οι αμερικανικές εκλογές
Ακόμα ένας λόγος που αναφέρεται από τους αναλυτές της αμερικάνικης αγοράς είναι οι επικείμενες εκλογές που θα γίνουν εφέτος για την ανάδειξη νέου Προέδρου στις ΗΠΑ.

Ως τώρα, οι επικρατέστεροι υποψήφιοι είναι ο Τζο Μπάιντεν (ο νυν ένοικος του «Λευκού Οίκου») και ο Ντόναλτ Τράμπ, o τέως Πρόεδρος της χώρας.

Ο τελευταίος, στις προεκλογικές ομιλίες του έχει δηλώσει ότι θα αναθεωρήσει ή ακόμα και θα καταργήσει την πολιτική των ΗΠΑ για την ηλεκτροκίνηση. Οι ως τώρα δημοσκοπήσεις δίνουν τον Τράμπ ως τον επικρατέστερο για τη θέση και ότι θα επανακάμψει ως Πρόεδρος.

Το χρονικό διάστημα μέχρι τις αμερικανικές εκλογές είναι σχετικά μεγάλο για εμάς, αλλά σχετικά μικρό για κάποιους εκλογολόγους. Εάν, τελικά, επικρατήσει ο Ντόναλτ Τράμπ, πιθανόν να αλλάξει η πολιτική των ΗΠΑ στον τομέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Όπως αναφέρουν αναλυτές της αγοράς αυτό δημιουργεί αμφιβολίες στους υποψήφιους αγοραστές, οι οποίοι είτε αναβάλλουν την απόφασή τους να αποκτήσουν ένα τέτοιο καινούργιο όχημα είτε την αλλάζουν, αγοράζοντας ένα με θερμικό κινητήρα ή κάποιο με σύστημα Plug-in Hybrid στην καλύτερη περίπτωση.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι το φαινόμενο επιβράδυνσης της ζήτησης του κοινού για τα καινούργια ηλεκτροκίνητα έχει παρατηρηθεί και στην ευρωπαϊκή αγορά από τα μέσα του 2023 και έπειτα και έχει επισημανθεί.

Ως κύρια αιτία γι’ αυτό αναφέρεται η διακοπή ή η μείωση του ποσού επιδότησης που παρέχουν οι κυβερνήσεις των χωρών της Γηραιάς Ηπείρου. Ήδη κάποιες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει ότι θα μειώσουν τις τιμές πώλησής τους για να διατηρήσουν τις πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους σε αυξητική τροχιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Άκυρο για το Tesla Cybetruck στην Ευρώπη;
Οδηγούμε το Dodge Challenger στην Αμερική
Τι γίνεται εάν απορριφθεί η ηλεκτροκίνηση;